Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Del 2 - Sjukdomsinsikt

9 november, 2009 3 minuters läsning
Entreprenören är i många fall mer som en förälder än som en chef för sina medarbetare.


I början, när man är få, går det att hålla alla informerade och uppdaterade på företagets alla olika detaljer och delar.

Man är som en liten familj där alla vet vad som behöver göras, känner ansvar och jobbar tillsammans mot gemensamma mål.


Efter hand sker förändringar, det går allt bättre, företaget växer och blir större i såväl omsättning som antal medarbetare.

Då kommer utmaningarna som blir allt svårare att klara av. Precis på samma sätt som föräldraskapet, alla som har barn känner ju till att;


  • Små barn = små problem
  • Stora barn = Stora problem

Översätter vi den sanningen till företagsspråk så handlar de nya problemen om:


  • Kommunikation - alla vet inte längre allt och några börjar känna sig utanför!
  • Coachning - medarbetarsamtal, lönesamtal, måluppföljning hinns inte längre med!
  • Tydlighet  - vem ansvarar för vad? Vilken är min roll, mina uppgifter? Vem ser vad jag gör?

Dessvärre är det väldigt få företagsledare har en formell utbildning till just ledare.

Konskekvensen av det blir i det här skedet, i alltför många fall, att det stora raset inleds:


  • Förtroendet hos kunder och medarbetare sviktar!
  • Lönsamheten sjunker!
  • Värst av allt, den egna självkänslan dräneras rejält!
"Jag vill inte fika med de andra längre, för det blir tyst direkt när jag kommer in i rummet!

Min sömn är obefintlig och jag har hela tiden en molande värk i magen.

Oavsett hur många gånger jag förklarar det allvarliga läget och vad som behöver göras verkar det inte som någon lyssnar, eller bryr sig.

Egentligen behöver jag ingen konsult, utan bara någon som kan sparka lite på säljarna så att de säljer bättre."

När jag för första gången träffade företagsledaren hade jag redan fått titta på företagets siffror.

Varje månad var sämre än föregående, det första halvårsresultatet visade elakt röda siffror och trenden för resten av året var mörk och dyster.


  • 7 olika verksamhetsområden, men bara 1 som är lönsamt!
  • Bara 4 av företagets totalt 16 medarbetare drar in mer än de kostar!
  • 3 av medarbetarna har inte varit lönsamma på 5 år!

Ovan på dessa konkurshotande siffror var företagsledaren själv fullständigt slutkörd, (hade han inte varit entreprenör hade han haft diagnosen utbränd), plågad av känslan av maktlöshet och i princip beredd att ge bort sitt bolag till vem som helst bara för att slippa ifrån eländet.

"Hjälp, mitt företag går år helvete och jag vet inte hur jag skall kunna hindra det!" 


Vårt första fysiska möte varade i två dagar, i en stuga där han fick berätta "allt". 

Under de här dagarna tvivlade jag, som extern, timdebiterande konsult, faktiskt på att det här skulle gå att vända.


För att kunna ta mig an uppdraget tvingades jag därför ställa tre icke förhandlingsbara krav:


  1. Totalt fria händer - oavsett vad företagsledaren tycker om mina förslag
  2. Fullt mandat - att genomföra nödvändiga förändringar oavsett vad de innebär
  3. Abdikering - VD måste vara beredd att lämna sin post om det visar sig nödvändigt

Både Mattias och Moment 23 vittnar i sina inlägg om samma känsla som även företagsledaren berättade om, 

en känsla som jag är övertygad om att de delar med väldigt många andra i samma situation; 


  • Konsulter kan säkert rädda mitt företag, men till vilket pris!

Frågan man dock verkligen måste ställa sig i det här läget är:


  • Vad är priset jag får betala om jag inte ber om hjälp nu?

Jag har samma uppfattning som Moment 23 om det egna nätverkets betydelse såväl för framgång som i motgång, så mitt råd till dig Mattias är att scanna ditt kontaktnät. Vem känner du som, oavsett bransch, gått igenom en liknande situation som din?

De bästa bollplanken är inte alltid de som har det som jobb att vara bollplank, utan många gånger någon som upplevt samma sak.


Vi hörs om en vecka,


/Mikael

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.