Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Den svenska Myndighetens mantra!

13 april, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Efter att ha rekommenderat en av mina kära systrar att fördjupa sig i Jim Collins bok, From Good to Great, fick jag i gengäld låna Klas Hallbergs bok, YCDBRALAI, You Can´t Do Business Running Around Like An Idiot.


GRYM BOK!


LÄS DEN!


Den är fullproppad med massor av tänkvärda tankar och även om Hallberg inte kommer med direkta svar på alla stora frågor som ställs i boken levererar han flera ruggigt knivskarpa analyser av verkligheten vi lever i.


"Överallt i samhället byggs ineffektiva strukturer som upprätthålls av folk med för mycket tid. Vi organiserar utifrån hierarki och makt istället för utifrån resultat och målbild och det får konsekvenser som att:
  • Organisationer stöter bort effektiva medarbetare eftersom de utgör ett hot
  • Massor av beslut styrs av rädsla istället för resultatorientering
  • Massor av människor ägnar massor av tid åt att "hålla ryggen fri" utan att förstå varför?
GRYM BOK!


LÄS DEN!


Den får mig, bland mycket annat, att reflektera över den svenska myndighetens mantra som enligt min mening absolut måste definieras enligt följande:

"Rätt skall vara Rätt - men helst inte logiskt och definitivt inte lätt!"


För att ge er ett talande exempel på vad jag menar skall jag ägna resten av dagens blogginlägg åt den bisarra situation som en god vän till mig just nu sitter mitt i.


Han och hans fru har drivit Café sedan 1999.

Företaget har utvecklats steg för steg och för några år sedan kompletterades verksamheten med uthyrningsstugor.

Efter många goda råd valdes då Aktiebolagsform, men efter ett par års erfarenhet kom de fram till att den var krånglig och kostsam.

De var bl.a tvungna att upprätta ett fastighetsbolag för att fakturera AB:et, eftersom de äger allt privat. Mark och fastigheter. Alles!


 


I maj 2009 ber de revisorn om hjälp, i november var rådet klart och i december skickas ansökan från revisorn till Skattemyndigheten om bytet till Enskild firma där de båda skulle företräda bolaget. Gifta och hälftenägare till allt. Upplägget hade används tidigare.


I januari2010 kontaktas leverantörerna med information om det nya org.numret (fruns personnummer) på inrådan av revisorn, trots att inga livstecken hörts från myndigheten.

Eftersom ärenden som gäller bolagsbildning inte får handläggas lokalt så ligger ansvaret för ärendet på Skattekontoret i Helsingborg och efter ett antal påstötningar från revisorn meddelar plötsligt Myndigheten att ansökan inte inkommit.


Revisorn bevisar försändelsen via sin logg, kontaktpersoner från myndigheten lovar att återkomma men försvinner ut i mörkret och tar alla eventuella besked med sig.


Inga utförda jobb kan faktureras eftersom det nya org.numret inte bekräftats.


Revisorn skickar ny ansökan.


Under tiden börjar felaktigt utställda:


  • F-skattebevis
  • FA-skattebevis
  • Registreringsbevis

på fastighetsbolaget, att dimpa ner hos familjen, tillsammans med påminnelser om kontrolluppgifter som sedan länge skickats in av revisorn.


I februari öppnar Kaféet för säsongen. De har inte kunnat ta hem sitt nya kassaregister eftersom företagsuppgifterna fortfarande saknas.
De tar emot bokningar men kan inte fakturera.

Flera påtryckningar sker mot myndigheten och till slut kommer beskedet.


De kan inte registrera en Enskild Firma!


Skattemyndigheten kräver att det är Enkelt Bolag som skall användas.


Förvåning och förvirring naturligtvis och revisorn tar omgående kontakt med Myndigheten för att reda ut begreppen.

Myndigheten är obeveklig och det blir till att fylla i och skicka in en ny ansökan.


Ett par veckor in i mars månad 2010 och fortfarande inget besked. Min vän ringer till Myndigheten som då hävdar att inte heller denna ansökan har inkommit, något som ännu en gång motbevisas av revisorns logg.


Vid det här laget är redovisningsbyrån mycket frustrerad:


  • De kan fortfarande inte fakturera
  • Återbetalningar via Regionförbund och Länsstyrelsen kan inte slutföras.
  • Pengar går ut, men inga fakturor kan skickas.

Revisorn skickar en ny ansökan, denna gång som Rekommenderat brev.


Nu händer det saker. Registreringsbevis anländer!


...dessvärre felstavat.


Det lokala skattekontoret kontaktas för att rätta till och inom några dagar kommer ett nytt rättstavat Registreringsbevis med nytt org.nummer.


...momsdeklarationen kommer dock med felaktigt org.nummer!


Den 18 mars skrivs äntligen ett korrekt beslut ut
  • Rättstavat
  • Med ett korrekt redovisningsnummer
  • Med ett korrekt org.nummer
  • Med frun som representant för bolaget.

Äntligen är de tillbaka på banan igen och de bestämmer sig för att jobba ikapp.

Det har varit tunga axlar, men nu äntligen kan de fakturera och knapra ikapp på checkkrediten.


Den 23 mars kontaktas en av leverantörerna för en enkel varubeställning när chockbeskedet kommer:


"Tyvärr, vi kan inte leverera till er!

Vi kan inte lägga upp ett Enkelt bolag som kund eftersom det inte är en juridisk person.

Delgivningsbar person saknas"
Det är kört med kredit!!! Ingen leverans!!!


Oerhört frustrerad kontaktar min vän skattemyndigheten som menar att:


"det där med hur företag fungerar, det är inte deras bord!"


...men Gud nåde dig om du är en enda minut sen med din skatteinbetalning!!
"Rätt skall vara rätt  - men helst inte logiskt och definitivt inte lätt!"



...och så klagar myndigheterna på att det är för få som driver företag i det här landet, ja visst är det märkligt!


 


Vi hörs om en vecka!

/M

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.