Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Det är lönsamt att ta ansvar"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 10 oktober, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning

Foto: Tulin och Anders driver företaget ihop på två olika kontinenter.

Firma Sandlund/Hossain har höga ambitioner. De ska inte bara bygga världens mest hållbara garveri, utan samtidigt hjälpa människor ur fattigdom. Men det behöver inte deras kunder veta ...

De bor 678 mil ifrån varandra – fågelvägen. Den ene i Böle, utanför Piteå, den andra i Dhaka i Bangladesh. Ändå lyckas Anders Sandlund och Tulin Hossain ha ett nära samarbete. Anders reser till Bangladesh, där produktionen sker idag, cirka fem gånger per år. Förra året firade familjerna semester

[caption id="attachment_28461" align="alignright" width="171"] Nästa generation i företaget.[/caption]

ihop i Sverige.

Fast vänskapen familjerna emellan började redan på 70-talet, innan Anders ens var född.

– Mina föräldrar for till Bangladesh som volontärer för den svenska organisationen Svalorna och kom till i byn Bagatipara. Där blev de vänner med familjen Hossain, berättar han.

Familjerna hade ett gemensamt engagemang för landsbygden. Det blev många kvällar, mycket prat. Båda familjerna hade dessutom en tradition av att jobba med läder.

I Böle har familjen Sandlunds garveri fortlevt i mer än hundra år.

Efter två år flyttade makarna Sandlund hem igen. Men de höll kontakten med familjen Hossain. Tjugo år senare träffades de igen och barnen Anders och Tulin lärde känna varandra.

Fjärde generationen lädermakare


Anders klev in som fjärde generationens lädermakare vid garveriet i Böle. Engagemanget för miljöfrågor ligger nära honom och med tiden bestämde han och Tulin sig för att starta ett eget företag tillsammans i Bangladesh.

– Böle är fantastiskt. Vi förvaltar ett kulturarv och för mig är det en hel filosofi över hur man för sig i naturen och hur man producerar. Men jag vill att det ska komma fler till nytta, skapa impact. Sett ur konsumentperspektivet tillverkas det rätt mycket av dålig kvalitet, till alldeles för höga priser och utan att kunden vet var det är gjort, suckar Anders.

Som entreprenör startar det ofta med att man för förbannad på något. Och Anders frustration har på intet sätt avtagit, utan funkar som blåslampa när de nu driver det gemensamma företaget ihop.

– Vi började med att producera för andra varumärken med idén om att hjälpa dem producera mer hållbart. Och alla var nöjda – tills de såg prislappen. Läxan vi lärde av det var att ingen kommer att köpa av medkänsla. Till slut fick vi nog och bestämde oss för att göra det själva i stället, väskor som vi själva ville ha.

Tidlös estetik


Sandlund/Hossain var fött och med det en enkel, tidlös estetik kopplad till en väl uttänkt produktionskedja.

– För att lyckas måste du göra något som folk vill ha – snygga och välgjorda väskor – och du ska kunna sälja dem till ett rättvist pris, säger Anders.

För att kunna ha en prislapp som inte avskräcker för mycket insåg Anders och Tulin att de måste skippa alla mellanled.

Förutom att de får hela intäkten själva, kan de även skapa relationer med sina kunder direkt i webbutiken – och förmedla transparens.

– Vår bakomliggande affärsidé är att visa andra företag att det är lönsamt att ta ansvar. För att nå dit finns det inga genvägar, hållbarhet måste vara en central del av din
affärsmodell.

Han menar att utmaningen som många varumärken står inför är just att affärsmodellen inte svarar upp mot framtida konsumenters krav eller önskemål.

– Idag tycker jag att man skjuter över för mycket ansvar på konsumenten att hålla reda på märkningar och certifieringar. Jag tror vi är på väg tillbaka till grunden för varumärken som särskiljare, något man litar på, oavsett märkningar. De som inte inser och agerar på det kommer inte finnas kvar i framtiden.

Så hur gör de då, när de tar ansvar?

– Nu är det bra, men det kan bli bättre. Genom att integrera hela vår tillverkningskedja kan vi få ut det vi vill ha samtidigt som vi tar ansvar och sänker kostnader för produkten. Vi gör om en traditionell tillverkningskedja till en egen värdekedja.

Hela vägen betyder i dagsläget det här: De ska skapa en fond som ska donera kalvar till olika familjer på landsbygden.

Bidrar till utvecklingen


Familjerna kommer att jobba nära den ideella organisationen Svalorna (ja, samma som Anders föräldrar åkte med på 70-talet!) och genom dem få utbildning. När tiden är kommen tar Sandlund/Hossain hand om skinnet medan familjen behåller vinsten av köttet.

Att det blir en passiv inkomst för familjerna gör allt ännu så mycket bättre, tycker Anders och konstaterar att kon blir som ett slags mikrolån. Ett sätt att med små medel stödja enskilda familjer så att de bättre kan hjälpa sig själva.

– Det här sker över hela världen redan, det är ett välfungerande system och ett av de bästa sätten att bekämpa fattigdom. På det här viset kan man skapa både ekonomi och självkänsla för en familj. Vi får dessutom ett välskött, spårbart råmaterial.

För beredningen av hudarna ska man skapa en process där man helt utesluter salt (annars går det åt cirka 15 kilo/hud). Utsläppen ska bli noll och allt vatten ska recirkuleras.

– Vi har gjort omfattande research och har utvecklat en process som kommer att ligga i linje med de bästa garverierna i världen.

Dessutom vill man på sikt även utveckla verksamheten med ett guesthouse och restaurang med tillhörande faciliteter, för att kunna visa upp en annan sida av Bangladesh och en äkta upplevelse.

– Det låter kanske som en galen idé. Men är det någon som ska göra det här är det vi. Vi bygger ett nytt familjeföretag – över gränserna.

AV YASEMIN BAYRAMOGLU

[caption id="attachment_26869" align="aligncenter" width="439"] Varumärkesexperten Pia Andersson.[/caption]

Så säger varumärkesexperten!


Vi har låtit varumärkesexperten Pia Anderson analysera några goda exempel på hållbarhetsarbete via modellen 5Vtill5P, för att visa hur företag har gjort och för att ge ett gott exempel på hur ditt företag kan göra. Så här säger hon om Sandlund/Hossains 5Vtill5P:

Visionen: De har utrotat extrem fattigdom (det är lönsamt att ta ansvar).

Vem vänder de sig till: Kvinna 30–50 år, mindre ängslig, mer intresserad av historien bakom istället för ihåliga varumärken. Receptiv känslomässigt, vill visa att de kan vara med och påverka genom empowerment.

Vad erbjuder de: Exklusiva och hållbara väskor.

Varför ska kunderna välja dem:

Av fåfänga, ”good looks and look smart”.

Kvalitet och design, ett 100-årigt hantverk som håller länge. Deras grundsyn på kvalitet: ”allt tillverkat efter 1870 är skit!

Made in Sweden varför då? S/H ser till att de som producerar väskorna i Bangladesh har goda arbetsvillkor, på det viset kan de förändra mer och se till att deras produktion bidrar till deras vision ”Vi har utrotat extrem fattigdom” mer än om de tog hem produktionen till Sverige.

Värderingar: Ta inte genvägar, ta ansvar för kund, medarbetare och leverantör och var transparent.

Promotion: Berättelser som gör kunderna stolta över sina köp.

Plats: De skippade alla mellanled, som annars skulle ha sin del av kakan. Förutom att Sandlund/Hossein får hela intäkten själva, kan de även skapa relationer med sina kunder direkt i webbutiken – och förmedla transparens. De är på väg att utveckla en andrahandsmarknad för produkterna och reparation samt ett guesthouse och restaurang med tillhörande rooftop-bar, för att kunna visa upp en annan sida av Bangladesh och en äkta upplevelse.

Produkt: En hel filosofi över hur man för sig i naturen och hur man producerar. De donerar kalvar till fattiga familjer på landsbygden i Bangladesh, som en form av mikrolån. När det är dags för kon att bli väska får familjen intäkten av innandömet. För beredningen av hudarna ska man skapa en process där man helt utesluter salt. På det viset får man ett spårbart råmaterial. Utsläppen ska bli noll och allt vatten som används ska cirkuleras.

Pris: Kapade mellanled för att få ned priset till en rimlig nivå.

Personer: Direktkontakt med kunden via deras butik på nätet, inga mellanhänder, vilket ger kunderna en personlig relation till företaget.

Lär dig om hur du kan utveckla ditt företag

Om du är nyfiken på hur kan utveckla ditt företag genom att integrera de globala målen in i er verksamhet och genom hela er affärsmodell kan du beställa en smart digital kurs på 99 minuter. Här är er länk till den: Digitala kursen


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.