Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

"Det tog 40 år att hitta min grej"

Yasemin Bayramoglu 25 januari, 2019 7 minuters läsning

Foto: Barbara fick en succéstart. Kunderna kom innan hon ens öppnat.

Hon kom till Sverige för att forska i demenssjukdomar. Nu har hon lagt om livet helt och bakar surdegsbröd i stället.– Det kan ta tid innan man hittar sin grej. För mig tog det 40 år, men det var det här jag skulle göra, säger Barbara Elisi Caracciolo.

Doften av nygräddat bröd når långt ut på gatan och fungerar som en vägvisare till Spigamadre, som ligger bland bostadshusen i Årsta. Bakom disken står Barbara i sitt mjöliga förkläde och stoppar limpor i papperspåsar och klipper bitar av focaccia.
Det är en sådan där arbetsdag när allt går på tvären. Ena köksassistenten har gått sönder och nu blev inte det glutenfria brödet klart som utlovat.
– Jag måste ringa mina kunder. Jag vet hur besvikna de blir, säger Barbara och suckar.

LÄS OCKSÅ: Sjukgymnasten blev techuppfinnare

Hon ser lite ledsen ut. Men så har hon varit igång sedan tre i morse också.
Desto gladare blir hon när hon pratar om surdeg! Går man in på Spigamadres Instagramkonto kan man se filmklipp med surdeg som bubblar i närbild. Det är nästan något sensuellt över klippen.
Åtminstone för en nörd som Barbara. Ja, hon säger så om sig själv.
– Jag måste alltid forska i någonting, säger hon.

Läste helt uppslagsverk


Inte nog med att hon forskade på Karolinska Institutet när hon hit. På sin lediga tid plöjde hon dessutom mathistoria.
– Jag läste ett helt uppslagsverk om italiensk mat som avkoppling. 25 band! De tog upp två hela hyllplan, säger hon och skrattar.

För när hon kom till Sverige 2004 blev det tydligt vad hon lämnat bakom sig i Italien: maten och kanske framför allt brödet.
– Bröd har alltid varit viktigt i min familj. Jag kan till och med minnas hur vi kunde ha slagsmål om färskt bröd när jag var barn. Så viktig var kvaliteten.

Även om brödsituationen förändrats mycket i Sverige på senare år, finns det att göra om man ska tro Barbara. Samtidigt tillägger hon att även i Italien kan en medelmåttig brödfabrik baka bröd som ser fint ut, men som inte är så nyttigt.
Det som händer är att de flesta stoppar i jäst för att få surdegsbrödet att jäsa snabbare. Då blir det för kort fermentering. Och så har man i tillsatser som inte är bra för tarmfloran, hävdar hon.

Första brödbaket någonsin


Det är inte okej i Barbaras skola; där ska brödet få tid att jäsa. Det ska vara en tjock skorpa och ett segt inkråm. Det ska se rustikt ut och smaka så också.
För att råda bot på brödabstinensen fanns ingen annan utväg än att börja baka själv. Då hade Barbara inte bakat alls sedan tonåren, då hon tvingade sin kompis att hjälpa till att baka sötsaker. Ett bröd hade hon aldrig någonsin bakat.
– När jag växte upp i Rom var det ovanligt att baka sitt eget bröd. Den traditionen har gått förlorad. Man får åka ut på landet för att hitta någon som har en stenugn och som bakar själv.

Det var under sådana utflykter som Barbara förälskade sig i det rustika surdegsbröd som hon nu själv bakar.
För nio år sedan satte hon sin första surdeg. Det är samma deg som puttrar vidare i köket idag. För en påläst person som Barbara blev den förstås bra direkt.
– Första gången smakade brödet exakt som jag ville ha det. Andra gången såg det ut så också. Då fattade jag – det här är verkligen min grej! Alla har sin grej, det gäller bara att hitta den. För mig tog det 40 år. Men jag tror att jag är född för att baka. När jag har studerat tidigare har det varit en kamp. Men det här har varit så lätt!

Blev glutenintolerant


Två år efter att Barbara började baka bröd kom dock den stora sorgen. Hon insåg att hon utvecklat glutenintolerans. Hon kunde alltså inte längre äta av sitt eget bröd!
Barbara började grunna. Vad handlade det om egentligen? Hon fick det inte att gå ihop.
– Jag läste allt som gick att läsa och jag insåg att det egentligen inte handlar om att vi inte tål gluten. Men kornen som används i veteproduktionen är modifierade och våra kroppar har inte hunnit anpassa sig till modifieringarna. Det skulle vi kunna göra, men det tar tid och vi kommer inte hinna med när jordbruket hela tiden tar fram nya modifieringar för att grödorna ska bli mer tåliga.

Nu fruktar Barbara att vi kommer att se en boom när det gäller glutenintolerans.
– Har man väl utvecklat en känslighet är det kört. Vetesorterna är så lika att immunsystemet kommer att reagera i alla fall. Men man kan motverka att fler utvecklar känsligheten genom att börja baka på gamla sorters grödor.

Bakar på gamla grödor


Kunskapen om de modifierade grödorna har fått henne att ta upp jakten på äldre grödor som inte är modifierade, som Ölandsvete till exempel. Det är dem hon använder i sina bröd idag, antingen helt eller upplandat med mer moderna sorter.
För två år sedan började tankarna på att byta karriär helt. Trots att hon precis skulle bli docent i medicinsk forskning.
– Då hade jag bloggat om bröd i flera år, men det började bli tråkigt att bara skriva och fotografera. Jag ville göra det på riktigt.

Barbara läste Driva Eget och gick på företagsmässor. Hon förberedde sig väl, som den forskare hon är. Hon ägnade en hel sommar åt att skriva en affärsplan.
Men i Italien skrattade familjen åt hennes nya karriärval.
– I min familj betraktas jag som den intellektuella som inte klarar att göra något praktiskt. Min bror sa att jag inte skulle stå ut mer än ett par dagar.

Kunder före premiären


Nu har hon visat dem. Det har snart gått ett år sedan hon slog upp dörrarna till Spigamadre. Premiären hade blivit ännu tidigare om inte ett amerikanskt förlag hört av sig och undrade om hon ville bli medförfattare till en bok om bröd på 800 sidor, Crusts.
– Då hade jag lokalen och allt var klart, men det tog tre månader innan boken var klar. Folk bankade på dörren och undrade om jag inte skulle öppna snart. Jag förstod inte hur de visste att det skulle bli ett bageri, jag hade ju aldrig sålt ett bröd där.

Men de förstod ändå och sedan dess har kunderna fortsatt banka på dörren. Efter att ha jobbat helt själv i ett halvår och med arbetstid från 03.00–18.00 bestämde sig Barbara för att i somras ta en rejäl semester med familjen. En ren överlevnadsåtgärd. Hon stängde i sex veckor.
– Då blev jag nästan hotad ... Folk ringde och sa att jag borde öppna. Men det finns ju tre bagerier till runt knuten!

Ändrat i affärsplanen


Barbara skrattar igen. Att starta företag har gått bättre och snabbare än hon vågat hoppas på.
Däremot har hon fått ändra i affärsplanen. Innan hon öppnade trodde hon att hon i första hand skulle sälja mjöl av hög kvalitet, som hon själv malt. Själva bakningen skulle bara vara en mindre del.
Men hon upptäckte snabbt att efterfrågan på färdigt bröd var mycket större än hon anat.

Det mjöl som Barbara maler nu går i huvudsak till de bröd hon själv bakar. Enstaka hängivna hemmabagare kan få köpa mjöl – om de har turen att komma in i butiken när Barbara har tid att mala.
Brorsans tvivel kom helt på skam.
– Första dagarna var jag så trött i fötterna efter att stått upp femton timmar i sträck. Mjölsäckarna på 30 kilo var så tunga. Men nu – titta här – jag har fått armmuskler. Nu är 30 kilo ingenting!

Äntligen avlastning


Men 15 timmar långa arbetsdagar funkar inte i längden. När vi ses har Barbara just anställt en bagare till för att kunna få ”sovmorgon” ett par dagar i veckan och för att få kortare arbetsdagar. Men det är pirrigt, förstås.
– I morgon är hon här själv för första gången, hoppas, hoppas att det går bra!
På frågan om hon kan tänka sig att utveckla till en kedja säger Barbara nej.
– Jag har ingen dröm om att ta över världen. Däremot skulle jag vilja ha större lokaler så att jag kan utöka produktionen.

En annan dröm är att bli uppringd av ett svenskt förlag. Även om hon finns med i en nya svenska boken Brödrevolutionen, vill Barbara göra en helt egen bok här också.
– Jag har fått kontrakt på en egen bakbok i USA. Den ska jag göra. Men jag skulle ju vilja ge ut en på svenska också. Det är ju ändå här jag bor!
Efter att intervjun är gjord kommer ett överlyckligt mejl: ”Nu är det klart! Jag får ta över lokalen intill, så nu blir det snart ett normalstort bageri och kafé!”


ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.