Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Detta betyder Mauds nya trygghetslagar

28 mars, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
En egenföretagare som blir sjuk eller arbetslös behandlas i dag sämre än en anställd. Äntligen tas de största  orättvisorna bort. Maud Olofsson presenterade nya trygghetslagar i fredags. Se här vad de betyder för dig.


- De nya lagarna har kommit till för att göra det mer rättvist att vara företagare och för att fler ska se företagande som ett självklart val. Dessutom underlättar vi för företag som vill anställa, sa Maud Olofsson när hon i fredags höll presskonferens på konditori Vetekatten i Stockholm.


Hon presenterade en rad nya trygghetslagar för dig som har enskild firma eller aktiebolag. Men många orättvisor finns kvar. De nya lagarna gäller inte heller dem som startar aktiebolag. Reglerna mellan olika företagsformer är så olika att detta nu ska utredas.


Mycket nytt var det egentligen heller inte i hennes presentation. Innehållet fanns med redan i höstbudgeten och i Driva Egets oktobernummer i fjol.


Men nu har de blivit en proposition som ska träda i kraft den 1 juli. Läs här vad de nya lagarna betyder i olika situationer.


När du startar ett företag
Bättre sjukpenning

Om du nu blir sjuk just när du startat ett företag är det i dag risk för att du får en mycket låg sjukpenning om ditt företag går dåligt i början. Reglerna är dessutom oklara.


Nu ska sjukpenningen och föräldrapenningen inte längre vara beroende av hur stor vinsten är i en enskild firma eller handelsbolag. Under de två första åren ska du få ersättning efter en framräknad schablon för olika yrken. Du ska få lika stor sjukpenning och föräldrapenning som en anställd i genomsnitt har i den bransch som ditt företag har verksamhet i. Det är gynsamt för en företagare som har problem i början, men sämre för den som har en framgångsrik vertksamhet. 

Bättre a-kasseersättning i två år

Om du som är ny företagare blir arbetslös under första året får du nu a-kasseersättning som beräknas efter vad du hade som anställd. Men när det gått ett år och du inte har fått fart på ditt företag får du plötsligt ingen eller liten a-kassa om företaget blir utan inkomster. Denna otrygghet har fått många småföretag att ge upp redan efter ett år.


Nu ska den gränsen höjas. Under dina första två år som företagare ska du kunna få a-kasseersättning som motsvarar din tidigare anställning.

Om du blir arbetslös
A-kassepengar utan att lägga ned
För att få ut a-kasseersättning i dag krävs ofta att firman läggs ner. Nu ska dagens otydliga regler bli tydligare. Det ska gå att få ersättning från arbetslöshetsförsäkring även för den som inte lägger ned. Det avgörande är att det inte är någon aktivitet i firman. Om det kommer in uppdrag i firman ska du snabbt kunna sätta fart på verksamheten igen och ta in inkomst i stället för a-kasseersättning.

Om du blir sjuk
Längre karenstid, sänkt avgift.

En egenföretagare har i dag en karenstid vid sjukdom på en dag. Men nästan ingen sjuskriver sig efter bara några dagars sjukdom. Normalt ska egenföretagarna därför nu ha sju dagars karens vid sjukdom, och som kompensation för det få sänkta egenavgifter med 0,74 procentenheter.

Efter den generella sänkningen med 5 procentenheter betyder det att egenavgifterna den 1 juli sänks till 23,97 procent.

Längre karenstid (14, 30, 60 eller 90 dagar) ska också kunna väljas, och då sänks avgifterna ytterligare.

"Jämförelseinkomsten" tas bort
Den sjukpenninggrundande inkomsten(SGI) kan högst vara 7,5 basbelopp för både anställda och företagare (10 basbelopp inom föräldrapenningen). Men för egenföretagare finns det dessutom en särskild begränsningsregel som säger att SGI inte får vara större än en "jämförelseinkomst" , som motsvarar vad en anställd skulle ha fått.  Denna regel, som länge ansetts diskriminerande mot företagare, tas nu bort.



Om anställda blir sjuka
Generellt högkostnadsskydd för sjuklönekostnader

Det ska bli mindre riskfyllt för företagare att anställa genom att ettt högkostnadsskydd införs för alla arbetsgivare. Det ger arbetsgivaren möjlighet att få ersättning från Försäkringskassan om sjuklönekostnaden är mer än 3,25 procent av den totala lönekostnaden (den del av företagets sjuklönekostnader som överstiger en halv gånger den genomsnittliga sjuklönekostnaden, som nu är 1,3 procent av totallönen).

Om en av en småföretagares två anställda plötsligt blir långvarigt sjuk går staten in och betalar när företagets totala sjuklönekostnad börjar stiga kraftigt.

Om du blir förälder

Jämlik föräldrapenning.


Reglerna för föräldrapenning är i dag sämre för egenföretagare än för anställda. När tillfällig föräldrapenning ska slås årslönen ut på 365 arbetsdagar för en egenföretagare och 260 dagar för en anställd.

Äntligen blir det jämlikbehandling och det betyder högre föräldrapenning jämfört med i dag. Föräldrapenning betalas ut under högst fem dagar för en sjudagarsperiod.

Om det börjar gå sämre
Ny morot för att fortsätt
När det börjar gå sämre för ett företag sjunker även beloppet som betalas ut vid den arbetslöshet som snart kan komma. För att en företagare i en sådan situation ska få en morot att fortsätta och inte ge upp införs mer fördelaktiga beräkningar av underlaget för a-kasseersättning. När detta beräknas ska företagaren kunna bortse ifrån det senaste årets inkomst och i stället kunna utgå ifrån genomsnittsinkomsten för de två tidigare åren.


Om du är både företagare och anställd
Bättre regler vid bisyssla


Om du driver företag som extraknäck vid sidan av din anställning får du i dag inte öka din verksamhet i företaget om du blir av med sin anställning och vill ha arbetslöshetsersättning. Verksamheten får vara högst tio timmar i veckan. Blir den mer försvinner arbetslöshetsersättningen.

Den regeln ska nu tas bort och man ska kunna utvidga företagets verksamhet och ändå kunna behålla arbetslöshetsersättningen från din anställning enligt vissa regler.

Dagens otydliga regler för anställda med extraknäcksbolag ska också ses över mer allmänt.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.