Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från PostNord

Driva Eget

Så kan direktreklam ge nya kunder under corona

Sponsrad artikel 23 november, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

När dina kunder stannar hemma under corona blir direktreklam i postlådan mer intressant än någonsin. Här går vi igenom hur direktreklam fungerar, vad det kostar och hur du du får full effekt av dina utskick.

Läser folk direktreklam? Ja! Längre ned berättar vi hur stor del av befolkningen som föredrar erbjudanden i postlådan. Dessutom går vi igenom effekten av direktreklam, hur steg-för-steg-processen för utskick fungerar och hur MC-företaget använde direktreklam för att få maximerad kundtillströmning.

Till vår hjälp har vi PostNords experter på direktreklam och utskick, Liber Rodríguez-Florez och Thomas Klamell.

Jag vill hitta nya kunder under corona. Hur effektivt är direktreklam?

Direktreklam är ett medie som brukar skapa besökare till din butik eller hemsida och driva till köp. Ofta innehåller direktreklamen konkreta erbjudanden vilket gör att läsaren får närmare till “action” än i kanaler som är mer varumärkesbyggande. Många konsumenter (vilket också kan vara företagare) letar efter ett erbjudande i reklamen de fått.

I PostNords undersökning Mottagarmakt(Kantar Sifo 2020) hittar vi intressant information om svenskarnas syn på reklam och erbjudanden i brevlådan.

  • 30 % av de tillfrågade föredrar postlådan som kanal för reklamerbjudanden. 
  • Hela 84 % av hushållen tömmer sin postlåda varje dag. 

– Varor inom livs, hemelektronik, kläder och skor, sport, barnartiklar och heminredning är några av de områden där hushållen helst vill få information och reklam i postlådan, berättar Liber.

Läs även: Så räddar du kundrelationer.

Liber Rodríguez-Florez, PostNord

Hur gör jag om jag vill nå ut i företags eller privatpersoners postlådor?

Första steget är att fokusera på vilken målgrupp du vill nå:

  • I PostNords tjänst Skapa Utskick får du hjälp med att välja geografi, ålder, kön, boendeform m m. Ju mer fokus du lägger på att hitta rätt målgrupp, desto bättre resultat.
  • Andra steget är att bestämma när skall du skicka ut erbjudandet. Är det vid lön eller finns det någon annan tidpunkt där målgruppen blir mer intresserade? Du bokar enkelt datum för utdelning i tjänsten Skapa Utskick.
  • Sista steget är själva brevet eller kortet som ska nå mottagarna. Detta lägger du till i verktyget som PDF-format. Har du en bild som väcker intresse för målgruppen? Är erbjudandet tillräckligt intressant för målgruppen? I verktyget Skapa Utskick får du steg-för-steg-hjälp att få till din direktreklam.

Processen för direktreklam är smidig

Säg att du under Corona-tider vill nå äldre människor (målgrupp: 60 år och uppåt) i din kommun. Då väljer du kommun och ålder i verktyget Skapa Utskick. Du väljer datum för när utskicket ska landa i folks postlådor och laddar upp din PDF. Sedan kan du luta dig tillbaka så sköter PostNord resten.

Läs mer: Här finns en steg-för-steg-guide för att skicka ut direktreklam.

Vad kostar direktreklam?

I verktyget Skapa Utskick ser du exakt vad ditt utskick kommer att kosta; inklusive tryck, distribution och adressköp för din målgrupp. När du väl betalat så kommer PostNord att sköta allt som rör utskicket (tryck, eventuell kuvertering och distribution till din valda målgrupp) medan du kan göra annat.

– Ett tips är att titta tillbaka till dina tidigare kampanjer och se hur mycket du sålde baserat på kampanjen. Kan det innebära att du behöver sälja x antal varor för att betala kampanjen? Är det ett realistiskt antal? tipsar Thomas.

Thomas Klamell, PostNord

Prisexempel för direktreklam

Prisexempel för 301 adresserade vykort till din målgrupp:
3080 SEK (exkl. moms).

Inklusive adressköp blir det 10 kr per tryckt och skickat vykort. Du kan få fler prisexempel på just ditt utskick här.

Tips:Rabattkuponger i brevlådan kan ge stor effekt – lär dig hur här.

Rätt målgrupp helt avgörande för att lyckas med direktreklam

Det absolut viktigaste är att bestämma din målgrupp och förstå deras beslutsprocess. Timing och utformning har också betydelse men målgruppsurval brukar vara A och O. Naturligtvis är också själva erbjudandet viktigt. Är det tillräckligt bra för att locka till köp?

Alla har en postlåda och i dessa tider när många arbetar hemifrån är direktreklam i postlådan ett bra sätt att skapa uppmärksamhet.

Liber Rodríguez-Florez

Hur gör de som lyckas med direktreklam?

Ett MC-företag i Västsverige skickade varje vår ut erbjudanden för motorcyklar till män över 50 år med medel- till hög inkomst i närområdet runt butiken. Responsen var så bra att de fick skriva på sin hemsida att det var högt tryck “just nu” och att deras svarstider kunde vara lite längre.

Så gjorde MC-företaget för att lyckas med reklam i brevlådan

  • Utskicken skedde under våren när alla fantaster började känna lusten att komma ut på vägarna.
  • Bildspråket förmedlade friheten och känslan av att åka motorcykel.
  • Målgruppen Män 50+, som börjat få tid över när barnen flyttat hemifrån, hade råd med både köp och försäkring.

– Detta smarta tänk, tillsammans med expertis, trygghet och glädje i kundmötet, gjorde att affärerna blomstrade tack vare direktreklam. Numera har butiken expanderat genom att sälja och förmedla husvagnar, berättar Thomas.

Läs mer: Så kan direktreklam driva trafik till din butik.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.