Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från PostNord

Driva Eget

Så kan direktreklam ge nya kunder under corona

Sponsrad artikel 23 november, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

När dina kunder stannar hemma under corona blir direktreklam i postlådan mer intressant än någonsin. Här går vi igenom hur direktreklam fungerar, vad det kostar och hur du du får full effekt av dina utskick.

Läser folk direktreklam? Ja! Längre ned berättar vi hur stor del av befolkningen som föredrar erbjudanden i postlådan. Dessutom går vi igenom effekten av direktreklam, hur steg-för-steg-processen för utskick fungerar och hur MC-företaget använde direktreklam för att få maximerad kundtillströmning.

Till vår hjälp har vi PostNords experter på direktreklam och utskick, Liber Rodríguez-Florez och Thomas Klamell.

Jag vill hitta nya kunder under corona. Hur effektivt är direktreklam?

Direktreklam är ett medie som brukar skapa besökare till din butik eller hemsida och driva till köp. Ofta innehåller direktreklamen konkreta erbjudanden vilket gör att läsaren får närmare till “action” än i kanaler som är mer varumärkesbyggande. Många konsumenter (vilket också kan vara företagare) letar efter ett erbjudande i reklamen de fått.

I PostNords undersökning Mottagarmakt(Kantar Sifo 2020) hittar vi intressant information om svenskarnas syn på reklam och erbjudanden i brevlådan.

  • 30 % av de tillfrågade föredrar postlådan som kanal för reklamerbjudanden. 
  • Hela 84 % av hushållen tömmer sin postlåda varje dag. 

– Varor inom livs, hemelektronik, kläder och skor, sport, barnartiklar och heminredning är några av de områden där hushållen helst vill få information och reklam i postlådan, berättar Liber.

Läs även: Så räddar du kundrelationer.

Liber Rodríguez-Florez, PostNord

Hur gör jag om jag vill nå ut i företags eller privatpersoners postlådor?

Första steget är att fokusera på vilken målgrupp du vill nå:

  • I PostNords tjänst Skapa Utskick får du hjälp med att välja geografi, ålder, kön, boendeform m m. Ju mer fokus du lägger på att hitta rätt målgrupp, desto bättre resultat.
  • Andra steget är att bestämma när skall du skicka ut erbjudandet. Är det vid lön eller finns det någon annan tidpunkt där målgruppen blir mer intresserade? Du bokar enkelt datum för utdelning i tjänsten Skapa Utskick.
  • Sista steget är själva brevet eller kortet som ska nå mottagarna. Detta lägger du till i verktyget som PDF-format. Har du en bild som väcker intresse för målgruppen? Är erbjudandet tillräckligt intressant för målgruppen? I verktyget Skapa Utskick får du steg-för-steg-hjälp att få till din direktreklam.

Processen för direktreklam är smidig

Säg att du under Corona-tider vill nå äldre människor (målgrupp: 60 år och uppåt) i din kommun. Då väljer du kommun och ålder i verktyget Skapa Utskick. Du väljer datum för när utskicket ska landa i folks postlådor och laddar upp din PDF. Sedan kan du luta dig tillbaka så sköter PostNord resten.

Läs mer: Här finns en steg-för-steg-guide för att skicka ut direktreklam.

Vad kostar direktreklam?

I verktyget Skapa Utskick ser du exakt vad ditt utskick kommer att kosta; inklusive tryck, distribution och adressköp för din målgrupp. När du väl betalat så kommer PostNord att sköta allt som rör utskicket (tryck, eventuell kuvertering och distribution till din valda målgrupp) medan du kan göra annat.

– Ett tips är att titta tillbaka till dina tidigare kampanjer och se hur mycket du sålde baserat på kampanjen. Kan det innebära att du behöver sälja x antal varor för att betala kampanjen? Är det ett realistiskt antal? tipsar Thomas.

Thomas Klamell, PostNord

Prisexempel för direktreklam

Prisexempel för 301 adresserade vykort till din målgrupp:
3080 SEK (exkl. moms).

Inklusive adressköp blir det 10 kr per tryckt och skickat vykort. Du kan få fler prisexempel på just ditt utskick här.

Tips:Rabattkuponger i brevlådan kan ge stor effekt – lär dig hur här.

Rätt målgrupp helt avgörande för att lyckas med direktreklam

Det absolut viktigaste är att bestämma din målgrupp och förstå deras beslutsprocess. Timing och utformning har också betydelse men målgruppsurval brukar vara A och O. Naturligtvis är också själva erbjudandet viktigt. Är det tillräckligt bra för att locka till köp?

Alla har en postlåda och i dessa tider när många arbetar hemifrån är direktreklam i postlådan ett bra sätt att skapa uppmärksamhet.

Liber Rodríguez-Florez

Hur gör de som lyckas med direktreklam?

Ett MC-företag i Västsverige skickade varje vår ut erbjudanden för motorcyklar till män över 50 år med medel- till hög inkomst i närområdet runt butiken. Responsen var så bra att de fick skriva på sin hemsida att det var högt tryck “just nu” och att deras svarstider kunde vara lite längre.

Så gjorde MC-företaget för att lyckas med reklam i brevlådan

  • Utskicken skedde under våren när alla fantaster började känna lusten att komma ut på vägarna.
  • Bildspråket förmedlade friheten och känslan av att åka motorcykel.
  • Målgruppen Män 50+, som börjat få tid över när barnen flyttat hemifrån, hade råd med både köp och försäkring.

– Detta smarta tänk, tillsammans med expertis, trygghet och glädje i kundmötet, gjorde att affärerna blomstrade tack vare direktreklam. Numera har butiken expanderat genom att sälja och förmedla husvagnar, berättar Thomas.

Läs mer: Så kan direktreklam driva trafik till din butik.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.