Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Deras affärsidé sparar pengar i slalombacken

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 5 september, 2017 4 minuters läsning

Foto: Du behöver inte köpa alla kläder när du ska ut på fjället. Du kan hyra.

Om man kan hyra skidor och pjäxor, varför skulle man då inte kunna hyra även jacka, byxor och vantar? Så resonerade Emelie Lundqvist och Magnus Sellberg när de bestämde sig för att starta Rent a plagg. Tre år senare har allt fler kunder börjat fatta grejen.

Idén uppstod i en liftkö i Åre.

– Magnus och jag pratade om att det är många som har olämpliga kläder. En del åkte i jeans och vissa hade byxor som såg blöta ut. Då började vi fundera på varför man inte kan hyra skidkläder. Man kan hyra ju allt annat, en bil för att åka hit, stuga, skidlärare, skidor, säger Emelie.

Det här var våren 2013. Emelie och Magnus filade på idén, ställde upp i och vann en affärsidétävling. Prispengarna på 50 000 använde de till att starta aktiebolag. När en lokal i Åre plötsligt blev tom efter en konkurs i februari 2014 passade de på.

– Det tog bara två veckor från att vi skrev kontrakt till att vi öppnade. Först hade vi inga kläder. Vi dammsög nätbutikernas reor som började då, och köpte de kläder som fanns i hela storleksserier, säger Emelie.

LÄS OCKSÅ: Så funkar crowdfundingEn utmaning med att hyra ut i stället för att sälja är finansieringen. För att kunna starta krävs ett stort sortiment. Samtidigt kan vinsten inte räknas hem förrän efter ganska många uthyrningar.

Emelie och Magnus har fått företaget att gå runt med hjälp av en checkkredit, ett crowdfundinglån via tjänsten Toborrow och prispengar från ytterligare affärsidétävlingar.

Sedan i mars i år har de lyckats få med leverantörerna Klättermusen och Lundhags på en helt ny typ av samarbete. Det innebär att leverantören äger varorna och får provision per uthyrning.

– Det ger ett helt annat kassaflöde, eftersom vi inte behöver sitta på det stora lagervärdet. Vi har fler samarbeten på gång, men avtalen är inte skrivna än, säger Emelie.

I sortimentet hos Rent a Plagg finns numera det mesta man behöver för äventyr i naturen, oavsett om det gäller vinter- eller sommartid.

LÄS OCKSÅ: 10 stöd för ditt företag

– Man kan i princip komma i kalsongerna om man ska ut en vecka på fjället, och så kan vi kitta upp med allt. Från understället till tältet.

Kunderna hyr antingen på plats i butiken eller via postorder. Sedan lämnar eller skickar man tillbaka produkterna som de är. Emelie och Magnus sköter tvätt med mera. När de skrev sin affärsplan trodde de att den huvudsakliga kundgruppen skulle vara miljömedvetna medelålders kvinnor med tajt ekonomi.

– Så blev inte alls. Vi har alla – barnfamiljer, studenter, utländska turister, medelålders män som glömt sina skidbyxor hemma.

Den stora utmaningen utöver finansieringen har varit att introducera ett helt nytt koncept.

– Det är svårt att ändra beteende. Det finns ingen tradition att hyra kläder. Folk vet inte ens att det går.

Under första året fick de en del skeptiska reaktioner när de berättade om upplägget, berättar Emelie. Men det har svängt.

– Nu säger många att gud vad bra, det ska jag göra nästa gång, eller det ska tipsa min svärmor om.

Friluftsföretaget Houdini startade med uthyrning ungefär samtidigt som Rent a plagg, och kedjan Sporthyra hyr ut utrustning. Emilie skulle gärna se att det dök upp fler företag i nischen.

LÄS OCKSÅ: Så får du mest nytta av din finansiering

– Vi vill gärna ha konkurrens, så att vi kan hjälpas åt att dra och få kunderna att ändra beteende.

Emelie menar att det är helt nödvändigt att dagens konsumtionsmönster och affärsmodeller förändras.

– Slit och slängsamhället är inte hållbart. Många av funktionsmaterialen är oljebaserade, så de kommer bara bli dyrare. Dessutom är det lite som att skjuta sig i foten om outdoorbranschen inte är miljövänlig. Om vintrarna blir kortare och kortare blir det svårt att sälja skidkläder.

Hittills är det bara Emelie som tar ut lön från företaget. Magnus har studerat parallellt, på en utbildning för att bli ekoentreprenör. Men nu har det verkligen börjat lossna, upplever Emelie.

– Om några år tror jag att det kommer vara lika självklart att hyra sina skidkläder som att hyra skidor. Då hoppas jag att vi finns på flera ställen, både i Sverige, Norge och Finland

Emelie och Magnus tipsar

  • Testa efterfrågan. Köp inte in hundra av samma produkt, utan snarare två för att se om det finns någon efterfrågan.
  • Prata om konceptet. Hela tiden och med alla!
  • Planera för ekonomin. Det tar länge tid och kostar mer än du tror att starta eget. Ha en plan för hur du ska hantera det. Vänta inte för länge med att lösa finansieringen – det är lättare att få tag på pengar när man inte absolut behöver dem.
  • Delta i tävlingar. De ger ger bra hjälp att tänka igenom affärsmodellen och träna på att prata om den på olika sätt med olika personer. Men det tar mycket tid, så överväg vad du bäst behöver prioritera.

TEXT AV: FATIMA GRÖNBLAD

Webb Allmi

 


ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.