Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Deras affärsidé sparar pengar i slalombacken

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 5 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Du behöver inte köpa alla kläder när du ska ut på fjället. Du kan hyra.

Om man kan hyra skidor och pjäxor, varför skulle man då inte kunna hyra även jacka, byxor och vantar? Så resonerade Emelie Lundqvist och Magnus Sellberg när de bestämde sig för att starta Rent a plagg. Tre år senare har allt fler kunder börjat fatta grejen.

Idén uppstod i en liftkö i Åre.

– Magnus och jag pratade om att det är många som har olämpliga kläder. En del åkte i jeans och vissa hade byxor som såg blöta ut. Då började vi fundera på varför man inte kan hyra skidkläder. Man kan hyra ju allt annat, en bil för att åka hit, stuga, skidlärare, skidor, säger Emelie.

Det här var våren 2013. Emelie och Magnus filade på idén, ställde upp i och vann en affärsidétävling. Prispengarna på 50 000 använde de till att starta aktiebolag. När en lokal i Åre plötsligt blev tom efter en konkurs i februari 2014 passade de på.

– Det tog bara två veckor från att vi skrev kontrakt till att vi öppnade. Först hade vi inga kläder. Vi dammsög nätbutikernas reor som började då, och köpte de kläder som fanns i hela storleksserier, säger Emelie.

LÄS OCKSÅ: Så funkar crowdfundingEn utmaning med att hyra ut i stället för att sälja är finansieringen. För att kunna starta krävs ett stort sortiment. Samtidigt kan vinsten inte räknas hem förrän efter ganska många uthyrningar.

Emelie och Magnus har fått företaget att gå runt med hjälp av en checkkredit, ett crowdfundinglån via tjänsten Toborrow och prispengar från ytterligare affärsidétävlingar.

Sedan i mars i år har de lyckats få med leverantörerna Klättermusen och Lundhags på en helt ny typ av samarbete. Det innebär att leverantören äger varorna och får provision per uthyrning.

– Det ger ett helt annat kassaflöde, eftersom vi inte behöver sitta på det stora lagervärdet. Vi har fler samarbeten på gång, men avtalen är inte skrivna än, säger Emelie.

I sortimentet hos Rent a Plagg finns numera det mesta man behöver för äventyr i naturen, oavsett om det gäller vinter- eller sommartid.

LÄS OCKSÅ: 10 stöd för ditt företag

– Man kan i princip komma i kalsongerna om man ska ut en vecka på fjället, och så kan vi kitta upp med allt. Från understället till tältet.

Kunderna hyr antingen på plats i butiken eller via postorder. Sedan lämnar eller skickar man tillbaka produkterna som de är. Emelie och Magnus sköter tvätt med mera. När de skrev sin affärsplan trodde de att den huvudsakliga kundgruppen skulle vara miljömedvetna medelålders kvinnor med tajt ekonomi.

– Så blev inte alls. Vi har alla – barnfamiljer, studenter, utländska turister, medelålders män som glömt sina skidbyxor hemma.

Den stora utmaningen utöver finansieringen har varit att introducera ett helt nytt koncept.

– Det är svårt att ändra beteende. Det finns ingen tradition att hyra kläder. Folk vet inte ens att det går.

Under första året fick de en del skeptiska reaktioner när de berättade om upplägget, berättar Emelie. Men det har svängt.

– Nu säger många att gud vad bra, det ska jag göra nästa gång, eller det ska tipsa min svärmor om.

Friluftsföretaget Houdini startade med uthyrning ungefär samtidigt som Rent a plagg, och kedjan Sporthyra hyr ut utrustning. Emilie skulle gärna se att det dök upp fler företag i nischen.

LÄS OCKSÅ: Så får du mest nytta av din finansiering

– Vi vill gärna ha konkurrens, så att vi kan hjälpas åt att dra och få kunderna att ändra beteende.

Emelie menar att det är helt nödvändigt att dagens konsumtionsmönster och affärsmodeller förändras.

– Slit och slängsamhället är inte hållbart. Många av funktionsmaterialen är oljebaserade, så de kommer bara bli dyrare. Dessutom är det lite som att skjuta sig i foten om outdoorbranschen inte är miljövänlig. Om vintrarna blir kortare och kortare blir det svårt att sälja skidkläder.

Hittills är det bara Emelie som tar ut lön från företaget. Magnus har studerat parallellt, på en utbildning för att bli ekoentreprenör. Men nu har det verkligen börjat lossna, upplever Emelie.

– Om några år tror jag att det kommer vara lika självklart att hyra sina skidkläder som att hyra skidor. Då hoppas jag att vi finns på flera ställen, både i Sverige, Norge och Finland

Emelie och Magnus tipsar

  • Testa efterfrågan. Köp inte in hundra av samma produkt, utan snarare två för att se om det finns någon efterfrågan.
  • Prata om konceptet. Hela tiden och med alla!
  • Planera för ekonomin. Det tar länge tid och kostar mer än du tror att starta eget. Ha en plan för hur du ska hantera det. Vänta inte för länge med att lösa finansieringen – det är lättare att få tag på pengar när man inte absolut behöver dem.
  • Delta i tävlingar. De ger ger bra hjälp att tänka igenom affärsmodellen och träna på att prata om den på olika sätt med olika personer. Men det tar mycket tid, så överväg vad du bäst behöver prioritera.

TEXT AV: FATIMA GRÖNBLAD

Webb Allmi

 


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.