Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Dubbla din försäljning

24 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Apricon

Foto: Lennart Klintman och Thomas Andersson.

Företaget Apricon valde att ta in säljstöd för att få en skjuts i lönsamheten. Resultatet? Fler bokade möten, skarpare säljfokus i organisationen och en snabbare process för att låsa affärerna.– Vi ökade försäljningen med 100 procent, berättar Apricons grundare Lennart Klintmalm.

Lennart Klintmalm är en av grundarna till Apricon, som funnits sedan 2004. Företaget säljer en specialiserad programvara till bygg- och fastighetsbranschen.

Fram till 2015 skötte de sin försäljning själva, där sälj låg på allas bord. De kände sig trygga med sin produkt och relationen med kunderna fungerade bra. Men det var att få till själva mötena som låg dem till last.

– Det är mycket som ska göras i verksamheten, och vi hade för få bokade möten, berättar Lennart.

Inbokade möten, som i förlängningen innebär bättre försäljning till både nya och existerande kunder, var därför något som Lennart och hans kolleger efterfrågade.

Det var läge att ta in extern hjälp. De kom i kontakt med Tomas Andersson, som är en av grundarna till Multipipe Nordic. Ett samarbete inleddes, där Tomas och Multipipe fick agera säljstöd åt Apricon.

Säljstödet var utformat utifrån två delar: dels utbildning med workshops och sedan ett operativt avsnitt där Tomas tog hand om en del av säljprocessen. Mixen fungerade bra – företaget fick med försäljning på agendan, och kunde få avlastning där det behövdes.

– Vi formulerade en pitch tillsammans, som jag sedan använde för att boka möten, berättar Tomas.

Han bokade runt hundra möten. Det var fokuserat arbete för hans del, medan det tidigare låg som en extra arbetsbörda hos medarbetarna på Apricon.

– Vi hade nog som mest klarat av att boka tjugo, fyller Lennart i och erkänner att det blev en lättnad att slippa boka möten själv.

Att ta in hjälp har betytt mycket, menar han:

– Skönt. Man kunde åka till mötena bara!

Under 2015 genomförde Tomas och hans säljföretag sex stycken workshops i utbildningssyfte för Apricon. Det resulterade bland annat i lärdomen att be om affären i ett tidigare skede.

– Jag skulle säga att Apricon har förkortat sin säljcykel, förklarar Tomas.

Han deltog också på möten som Lennart och Apricon genomförde. Bland annat för att kunna ge feedback, men också för att skapa dynamik. Samma år som Apricon valde att ta in säljstöd, hade företaget också ett övergripande fokus för året, vilket var just försäljning. I den bransch som de verkar i finns det några konkurrerande aktörer, och där vill de förstås vara med i matchen kring de affärer som dyker upp.

Att Apricon valde en hybridlösning med säljstöd var ett medvetet val. De ville inte släppa säljbiten helt. Det förklaras bland annat av att kunskapen och den know-how som företaget har kring sin produkt är avgörande i en säljsituation. Lennart och hans kolleger kan branschen, och det drar de nytta av i sina möten med nya, och gamla, kunder.

– Det är en vanlig situation att företag är duktiga på sina möten, förklarar Tomas.

Förutom att axla mötesbokningar och utbilda Apricon, på kontrakterad basis, har Tomas i en del fall varit behjälplig i att prospektera och hitta nya kunder. Sammantaget är Lennart nöjd med hur säljstödet har sett ut. Tittar man på försäljningen mellan 2015 till 2016 så ökade den med 100 procent.

– Det har fungerat bra, säger Lennart. Det blev dessutom som en extra vitamininjektion.

– Ja, och det blev fokuserat, med workshops där vi höll koll på er, skrattar Tomas.

Pst! Vill du höra mer av Tomas? Lyssna på Stjärnsäljarpodden, som han driver med Philip Gozzi.

Starta RÄTT
  • Definiera vad du behöver hjälp med! Är det prospektering, mötesbokning eller själva mötena? Detta kan med fördel bollas med den som du vill inleda samarbete med.
  • Ta referenser på den som ska hjälpa dig med ditt sälj och titta på tidigare prestationer som hen har gjort.
  • Våga vara med i säljprocessen – din kunskap är viktig och en säljfördel.
5 snabba med Tomas Andersson

1. Vilka typer av företag kan ta hjälp av externt säljstöd?

– Alla! Precis som man köper bokföringshjälp eller andra typer av tjänster, så kan sälj eller säljstöd också vara ett alternativ.

2. Vilka delar av säljprocessen vill företag slippa?

– Det klassiska är att man är duktig på möten, men det gäller att få till dem, så mötesbokningen upplevs som svår eller jobbig. Många företag behöver korta ner säljcykeln och våga be om affären i ett tidigare skede. Då kan det handla om att ha ett stöd i ryggen för det.

3. Kan slippa sälja helt?

– Ja, det kan man. Man kan ta in en säljkonsult för ett sådant ända-mål. Nackdelen är att ditt företags know-how inte kommer till sin fulla rätt. I vissa branscher kan det vara svårare, när det gäller mer komplex försäljning. Då är säljstöd att föredra.

4. Vinsten i att ha en extern säljare?

– Du får in expert på säljarbete och du kan fokusera på andra delar i företagandet. Kom ihåg att 100 procent av intäkterna i ditt företag är sälj!

5. Hur betalar man sin säljare?

– En kombination av fast och prestationsbaserad lön. Ju mer komplex produkt/tjänst och utbildning som krävs av säljaren desto mer fast arvode. Ett generellt råd är att ge en gynnsam deal för säljaren, snåla inte. Ofta skulle affärer aldrig kommit in utan extern hjälp.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.