Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Dubbla din försäljning

24 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Apricon

Foto: Lennart Klintman och Thomas Andersson.

Företaget Apricon valde att ta in säljstöd för att få en skjuts i lönsamheten. Resultatet? Fler bokade möten, skarpare säljfokus i organisationen och en snabbare process för att låsa affärerna.– Vi ökade försäljningen med 100 procent, berättar Apricons grundare Lennart Klintmalm.

Lennart Klintmalm är en av grundarna till Apricon, som funnits sedan 2004. Företaget säljer en specialiserad programvara till bygg- och fastighetsbranschen.

Fram till 2015 skötte de sin försäljning själva, där sälj låg på allas bord. De kände sig trygga med sin produkt och relationen med kunderna fungerade bra. Men det var att få till själva mötena som låg dem till last.

– Det är mycket som ska göras i verksamheten, och vi hade för få bokade möten, berättar Lennart.

Inbokade möten, som i förlängningen innebär bättre försäljning till både nya och existerande kunder, var därför något som Lennart och hans kolleger efterfrågade.

Det var läge att ta in extern hjälp. De kom i kontakt med Tomas Andersson, som är en av grundarna till Multipipe Nordic. Ett samarbete inleddes, där Tomas och Multipipe fick agera säljstöd åt Apricon.

Säljstödet var utformat utifrån två delar: dels utbildning med workshops och sedan ett operativt avsnitt där Tomas tog hand om en del av säljprocessen. Mixen fungerade bra – företaget fick med försäljning på agendan, och kunde få avlastning där det behövdes.

– Vi formulerade en pitch tillsammans, som jag sedan använde för att boka möten, berättar Tomas.

Han bokade runt hundra möten. Det var fokuserat arbete för hans del, medan det tidigare låg som en extra arbetsbörda hos medarbetarna på Apricon.

– Vi hade nog som mest klarat av att boka tjugo, fyller Lennart i och erkänner att det blev en lättnad att slippa boka möten själv.

Att ta in hjälp har betytt mycket, menar han:

– Skönt. Man kunde åka till mötena bara!

Under 2015 genomförde Tomas och hans säljföretag sex stycken workshops i utbildningssyfte för Apricon. Det resulterade bland annat i lärdomen att be om affären i ett tidigare skede.

– Jag skulle säga att Apricon har förkortat sin säljcykel, förklarar Tomas.

Han deltog också på möten som Lennart och Apricon genomförde. Bland annat för att kunna ge feedback, men också för att skapa dynamik. Samma år som Apricon valde att ta in säljstöd, hade företaget också ett övergripande fokus för året, vilket var just försäljning. I den bransch som de verkar i finns det några konkurrerande aktörer, och där vill de förstås vara med i matchen kring de affärer som dyker upp.

Att Apricon valde en hybridlösning med säljstöd var ett medvetet val. De ville inte släppa säljbiten helt. Det förklaras bland annat av att kunskapen och den know-how som företaget har kring sin produkt är avgörande i en säljsituation. Lennart och hans kolleger kan branschen, och det drar de nytta av i sina möten med nya, och gamla, kunder.

– Det är en vanlig situation att företag är duktiga på sina möten, förklarar Tomas.

Förutom att axla mötesbokningar och utbilda Apricon, på kontrakterad basis, har Tomas i en del fall varit behjälplig i att prospektera och hitta nya kunder. Sammantaget är Lennart nöjd med hur säljstödet har sett ut. Tittar man på försäljningen mellan 2015 till 2016 så ökade den med 100 procent.

– Det har fungerat bra, säger Lennart. Det blev dessutom som en extra vitamininjektion.

– Ja, och det blev fokuserat, med workshops där vi höll koll på er, skrattar Tomas.

Pst! Vill du höra mer av Tomas? Lyssna på Stjärnsäljarpodden, som han driver med Philip Gozzi.

Starta RÄTT
  • Definiera vad du behöver hjälp med! Är det prospektering, mötesbokning eller själva mötena? Detta kan med fördel bollas med den som du vill inleda samarbete med.
  • Ta referenser på den som ska hjälpa dig med ditt sälj och titta på tidigare prestationer som hen har gjort.
  • Våga vara med i säljprocessen – din kunskap är viktig och en säljfördel.
5 snabba med Tomas Andersson

1. Vilka typer av företag kan ta hjälp av externt säljstöd?

– Alla! Precis som man köper bokföringshjälp eller andra typer av tjänster, så kan sälj eller säljstöd också vara ett alternativ.

2. Vilka delar av säljprocessen vill företag slippa?

– Det klassiska är att man är duktig på möten, men det gäller att få till dem, så mötesbokningen upplevs som svår eller jobbig. Många företag behöver korta ner säljcykeln och våga be om affären i ett tidigare skede. Då kan det handla om att ha ett stöd i ryggen för det.

3. Kan slippa sälja helt?

– Ja, det kan man. Man kan ta in en säljkonsult för ett sådant ända-mål. Nackdelen är att ditt företags know-how inte kommer till sin fulla rätt. I vissa branscher kan det vara svårare, när det gäller mer komplex försäljning. Då är säljstöd att föredra.

4. Vinsten i att ha en extern säljare?

– Du får in expert på säljarbete och du kan fokusera på andra delar i företagandet. Kom ihåg att 100 procent av intäkterna i ditt företag är sälj!

5. Hur betalar man sin säljare?

– En kombination av fast och prestationsbaserad lön. Ju mer komplex produkt/tjänst och utbildning som krävs av säljaren desto mer fast arvode. Ett generellt råd är att ge en gynnsam deal för säljaren, snåla inte. Ofta skulle affärer aldrig kommit in utan extern hjälp.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.