Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Försäljning & lönsamhet

Dubbla din försäljning

24 november, 2017 4 minuters läsning
Apricon

Foto: Lennart Klintman och Thomas Andersson.

Företaget Apricon valde att ta in säljstöd för att få en skjuts i lönsamheten. Resultatet? Fler bokade möten, skarpare säljfokus i organisationen och en snabbare process för att låsa affärerna.– Vi ökade försäljningen med 100 procent, berättar Apricons grundare Lennart Klintmalm.

Lennart Klintmalm är en av grundarna till Apricon, som funnits sedan 2004. Företaget säljer en specialiserad programvara till bygg- och fastighetsbranschen.

Fram till 2015 skötte de sin försäljning själva, där sälj låg på allas bord. De kände sig trygga med sin produkt och relationen med kunderna fungerade bra. Men det var att få till själva mötena som låg dem till last.

– Det är mycket som ska göras i verksamheten, och vi hade för få bokade möten, berättar Lennart.

Inbokade möten, som i förlängningen innebär bättre försäljning till både nya och existerande kunder, var därför något som Lennart och hans kolleger efterfrågade.

Det var läge att ta in extern hjälp. De kom i kontakt med Tomas Andersson, som är en av grundarna till Multipipe Nordic. Ett samarbete inleddes, där Tomas och Multipipe fick agera säljstöd åt Apricon.

Säljstödet var utformat utifrån två delar: dels utbildning med workshops och sedan ett operativt avsnitt där Tomas tog hand om en del av säljprocessen. Mixen fungerade bra – företaget fick med försäljning på agendan, och kunde få avlastning där det behövdes.

– Vi formulerade en pitch tillsammans, som jag sedan använde för att boka möten, berättar Tomas.

Han bokade runt hundra möten. Det var fokuserat arbete för hans del, medan det tidigare låg som en extra arbetsbörda hos medarbetarna på Apricon.

– Vi hade nog som mest klarat av att boka tjugo, fyller Lennart i och erkänner att det blev en lättnad att slippa boka möten själv.

Att ta in hjälp har betytt mycket, menar han:

– Skönt. Man kunde åka till mötena bara!

Under 2015 genomförde Tomas och hans säljföretag sex stycken workshops i utbildningssyfte för Apricon. Det resulterade bland annat i lärdomen att be om affären i ett tidigare skede.

– Jag skulle säga att Apricon har förkortat sin säljcykel, förklarar Tomas.

Han deltog också på möten som Lennart och Apricon genomförde. Bland annat för att kunna ge feedback, men också för att skapa dynamik. Samma år som Apricon valde att ta in säljstöd, hade företaget också ett övergripande fokus för året, vilket var just försäljning. I den bransch som de verkar i finns det några konkurrerande aktörer, och där vill de förstås vara med i matchen kring de affärer som dyker upp.

Att Apricon valde en hybridlösning med säljstöd var ett medvetet val. De ville inte släppa säljbiten helt. Det förklaras bland annat av att kunskapen och den know-how som företaget har kring sin produkt är avgörande i en säljsituation. Lennart och hans kolleger kan branschen, och det drar de nytta av i sina möten med nya, och gamla, kunder.

– Det är en vanlig situation att företag är duktiga på sina möten, förklarar Tomas.

Förutom att axla mötesbokningar och utbilda Apricon, på kontrakterad basis, har Tomas i en del fall varit behjälplig i att prospektera och hitta nya kunder. Sammantaget är Lennart nöjd med hur säljstödet har sett ut. Tittar man på försäljningen mellan 2015 till 2016 så ökade den med 100 procent.

– Det har fungerat bra, säger Lennart. Det blev dessutom som en extra vitamininjektion.

– Ja, och det blev fokuserat, med workshops där vi höll koll på er, skrattar Tomas.

Pst! Vill du höra mer av Tomas? Lyssna på Stjärnsäljarpodden, som han driver med Philip Gozzi.

Starta RÄTT
  • Definiera vad du behöver hjälp med! Är det prospektering, mötesbokning eller själva mötena? Detta kan med fördel bollas med den som du vill inleda samarbete med.
  • Ta referenser på den som ska hjälpa dig med ditt sälj och titta på tidigare prestationer som hen har gjort.
  • Våga vara med i säljprocessen – din kunskap är viktig och en säljfördel.
5 snabba med Tomas Andersson

1. Vilka typer av företag kan ta hjälp av externt säljstöd?

– Alla! Precis som man köper bokföringshjälp eller andra typer av tjänster, så kan sälj eller säljstöd också vara ett alternativ.

2. Vilka delar av säljprocessen vill företag slippa?

– Det klassiska är att man är duktig på möten, men det gäller att få till dem, så mötesbokningen upplevs som svår eller jobbig. Många företag behöver korta ner säljcykeln och våga be om affären i ett tidigare skede. Då kan det handla om att ha ett stöd i ryggen för det.

3. Kan slippa sälja helt?

– Ja, det kan man. Man kan ta in en säljkonsult för ett sådant ända-mål. Nackdelen är att ditt företags know-how inte kommer till sin fulla rätt. I vissa branscher kan det vara svårare, när det gäller mer komplex försäljning. Då är säljstöd att föredra.

4. Vinsten i att ha en extern säljare?

– Du får in expert på säljarbete och du kan fokusera på andra delar i företagandet. Kom ihåg att 100 procent av intäkterna i ditt företag är sälj!

5. Hur betalar man sin säljare?

– En kombination av fast och prestationsbaserad lön. Ju mer komplex produkt/tjänst och utbildning som krävs av säljaren desto mer fast arvode. Ett generellt råd är att ge en gynnsam deal för säljaren, snåla inte. Ofta skulle affärer aldrig kommit in utan extern hjälp.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.