Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

E-handelssuccé, föräldraskap och smarta hacks – med Postures Emma Pihl

Josefin Wallin 24 maj, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
E-handelssuccé, föräldraskap och smarta hacks – med Postures Emma Pihl

Foto: E-handelssuccé, föräldraskap och smarta hacks – med Postures Emma Pihl

Oj, vad vi älskar entreprenörer som bygger vassa företag över tid, utan riskkapital och utan att ha bråttom. Postures Emma Pihl är just en sådan. Och visst blir det snack om e-handelssuccén Swedish Posture, men lika mycket bollar vi personlig utveckling, hacks och föräldraskap för entreprenörer.

Emma Pihl delar bland annat:

  • Hur hon lyckas bolla föräldraskap med entreprenörskap och massor med privata intressen
  • Sina absolut bästa råd för personlig utveckling
  • Hur hon lägger upp sina dagar för prestation och välmående
  • Bästa e-handelstipsen och bästa retail-tipsen
  • Varför stillasittande är vår tids rökning
  • Hur en dålig vana kan bli ett riktigt vasst företag
  • Och mycket mer förstås.

Kommer du att gilla avsnittet? You bet! Lyssna nu istället för att läsa denna lite för långa intro :)

Lyssna på avsnittet direkt här nedanför eller ladda ned det på din favoritplattform. Det gör du här – välj mellan Apple Podcasts,Spotifyeller Acast. Tips! Prenumerera på Ordinary People who do Badass Things för att inte missa något avsnitt!

Mer om Emma Pihl – kvinnan bakom Swedish Posture

Emma är entreprenör, VD och grundare till Swedish Posture med chefserfarenhet över ett team och verksamhet. Författare till sju böcker i ledarskap och personlig utveckling, Föreläsare och utbildare med erfarenhet av tjänstesektorn och konsultande. Leg Sjuksköterska, har en fil.kand i Socialantropologi och Nationalekonomi och en examen i Kommunikologi och Idrottspsykologi. Professionell coach, mentor och rådgivare och har en erfarenhet av att coacha chefer, karriärvilsna mfl. En "sjukampare" med många strängar på sin lyra, som ni ser. Dessutom förälder till tre barn ocj en person som har en väldigt aktiv fritid med både crossfit, segling och gärna snowboard vid tillfälle.

"Mina vänner, kollegor och affärspartners skulle beskriva mig som en doer av rang, en visionär som får saker att hända och med en passion som glittrar i ögonen inför det jag tar mig för."

Några snabba frågor till Emma Pihl

Vilket citat/motto försöker du leva efter?

– Hellre Att än Hur

Vilka vanor har tagit dig dit du är? (rutiner, insikter etc)

– Aldrig låta bollen ligga hos mig - alltid bolla tillbaka asap. 

Vad är du nyfiken på just nu?

– Vad jag kan lära mig härnäst? Ett nytt område, ett nytt sammanhang, 

Vad som ska hända med ekonomin, världsläget, klimatet, galna ledare i världen

– Jag är också nyfiken på vad mina barn kommer att växa upp till för ena personligheter, yrken och vilka egna liv de kommer att skapa på sikt.

Vilket är det bästa råd du någonsin fått respektive gett?

– Skapa något som gör att du kan tjäna pengar när du sover så att du kan ägna din vakna tid till så mycket meningsskapande som möjligt. Se till att du äger företaget inte att företaget äger dig.

Vilken är den bästa investering du gjort?

– Tro på min idé av att ett band om axlarna skulle kunna ta mig 

Om du fick ta med tre saker som inspirerar dig till en öde ö – vad hade det varit?

– Just nu är jag lite frälst i ljudböcker så skulle nog ta med en ljudboksapp, älskar att kunna få snabb input kring alla möjliga ämnen – och mer analys och fördjupning än en rubrik, lyssnar sällan från början till slut utan skapar mig en bild med 1,25 % takt och ff mellan kapitel. 

Jag älskar samtal och analys så det kan jag aldrig få för lite av, får en att förstå så mycket om världen och mig själv Så en person att samtala med också för att jag är sällskapssjuk och verkligen inte gillar att vara ensam. 

Vilka är de största trender du ser i framtiden?

– Går från självförverkligande trenden och self made, allt är möjligt till mer trygghet, säkerhet, sparsamhet, återhållsamhet, rädda jorden, få köp, medvetna köp osv. Lära sig uppskatta i den dopade ekonomi vi levt i där det kostat 3000 spänn att resa till andra sidan jorden, 129 kronor med en rakapparat som är producerad någonstans, fraktad av någon, såld av någon och 25% moms. Är det rimligt, snarare är det bra för min plånbok? 

Innan pandemin och krig så såg jag trenden inom träningsindustrin från 80-talets step up och neon, till 90-talets träning blodsmak, blod, svett och tårar, till 00 talets alla blev längdskidåkare och löpare, 10 talets fokus på återhämtning, till 20 talets hur är vi mer aktiva även all den tiden då vi inte tränar. 1 h 2-3 ggr i veckan är inte det som räddar oss.

Vad skulle du vilja prata om, som du verkligen brinner för och går igång på?

– Jag går igång på att ha ett högre syfte bakom att skapa ett varumärke. sittandet är det nya röka, hur ryggsmärtor går ner i åldrarna och vi blir sämre rustade för ett smärtfritt liv, Byggandet av folkhälsa och i mitt fall vilken effekt det faktiskt är på hormonnivå att sträcka på sig, inta ett rum med pondus och hållning mot att sjunka ihop, Hur vi gått från 30 min rörelse på recept till att ordinera bryta stillasittandet minst efter 40 min för välmående och det är på denna forskning, denna tro jag skapat ett koncept och produkter. 

Tips! Lyssna också på Verktygen för en starkare vardag som företagare – med Johannes Hansen



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.