Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

AI & Digitalisering

STOR GUIDE: EU:s nya AI-regler – Detta MÅSTE du veta (och så kan du tjäna på dem!)

EBBA
Ebba Arnborg 5 juni, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
EU AI Act för företag

Nya regelverket EU AI Act har klubbats igenom, vad innebär det för företag? Kan du använda ChatGPT till ett Facebookinlägg och plötsligt behöva böta 350 miljoner kronor? Vi reder ut.

EU:s nya AI-förordning (EU AI Act), godkändes den 21 maj 2024. Den syftar till att reglera användningen av artificiell intelligens (AI) inom EU.

Vad säger EU AI Act som kan röra företag?

AI-förordningen gäller för alla organisationer som använder AI-system, både vad gäller utveckling och användning. Den delar in AI-tillämpningar i olika risknivåer.

Viss tillämpning av AI (som manipulativa tekniker) förbjuds helt.

Högrisktillämpningar (som till exempel används i kritisk infrastruktur, utbildning, anställning, viktiga privata och offentliga tjänster, brottsbekämpning, migration och rättskipning), omfattas av strikta krav. Bland annat krav på riskhanteringssystem, teknisk dokumentation, register, mänsklig översyn och CE-märkning.

Medan AI-system med lägre risker har mindre omfattande krav.

När det gäller att använda AI-system som chattbotar och annan generativ AI (AI-genererad bild, tal, video och text), behöver företag säkerställa att användare förstår i vilken utsträckning de interagerar med AI-system och AI-genererat material.

Särskilda regler gäller för generella AI-modeller som kan utföra en mängd olika uppgifter, likt OpenAI:s ChatGPT och Googles Gemini (före detta Bard). Bland annat krävs teknisk dokumentation, information till de som avser integrera den generella modellen i andra AI-system och policy för att beakta upphovsrättsfrågor.

Samtidigt tillåts fri användning av AI-system med minimal risk, som till exempel spamfilter.

Vad kan EU AI Act innebära för mitt företag?

Det beror på ditt företags verksamhet. Men för de flesta företag kommer EU AI Act inte att innebära stora förändringar, utan främst handla om att ha koll på vilka AI-system som används, informera konsumenter om att de interagerar med ett AI-system (om ni till exempel har en chatbot i kundtjänst eller använder AI för att analysera kunddata eller rekommendera produkter), märka upp AI-genererat innehåll, samt säkerställa att personal som arbetar med AI-system har tillräcklig kunskap. Lagens betoning på användarnas samtycke och transparens kan också kräva förändringar i hur du samlar in och använder konsumentdata.

Vem ansvarar för att följa EU AI Act?

Ansvaret för att följa förordningen ligger huvudsakligen på leverantörer av AI-system. För högrisktillämpningar har även importörer och distributörer ett visst ansvar, exempelvis att se till att leverantören fullgjort sina skyldigheter. Men även organisationer som använder AI-system har ett ansvar för sina AI-tillämpningar.

Alla aktörer som placerar sitt eget varumärke på ett AI-system, modifierar systemet på ett betydelsefullt sätt eller byter användningsområde för det, kan få ett mycket mer omfattande ansvar motsvarande det som leverantörer har gällande högrisktillämpningar.

Vad är sanktionerna för att som företag bryta mot EU AI Act?

Sanktionerna för överträdelser av AI-förordningen är betydande och varierar beroende på överträdelsens allvar från 7,5 miljoner euro eller 1% av årsomsättningen hela vägen upp till 35 miljoner euro eller 7 % av årsomsättningen. Små och medelstora företag har lägre maxsanktioner än storföretag.

Vad är AI sandlådor?

AI-regulatoriska sandlådor är en del av förordningen som syftar till att främja innovation för start-ups och småföretag. Företag ska kunna experimentera med och testa AI-system i en kontrollerad miljö. Detta är särskilt relevant för småföretagare som vill utveckla och marknadsföra nya AI-lösningar utan att direkt omfattas av fullständiga regulatoriska krav.

När träder EU AI Act i kraft?

Förordningen träder i kraft 20 dagar efter att den publicerats i Europeiska unionens officiella tidning, vilket bör ske snart. Den blir sedan fullt tillämplig 36 månader senare, med vissa delar som träder i kraft tidigare. Förbjudna AI-praktiker förbjuds efter sex månader, förpliktelser för generella AI-modeller gäller efter tolv månader, och för högrisktillämpningar gäller reglerna efter 24 månader.

Vad bör jag som småföretagare göra nu?

  1. Analysera ert nuläge och eventuella åtgärder: Se över vilka typer av AI-system som ni använder eller planerar att använda. Handlar det om mer avancerade AI-system som kan omfattas av AI-förordningen? Vilka riskkategorier faller de i så fall inom? Vilken typ av aktör är ni (leverantör, användarorganisation, distributör)? Se över hur du behöver agera utifrån detta. Definiera hur ni säkerställer att ni följer reglerna och har hög datasäkerhet, vems är ansvaret?
  2. Planera framåt: Fundera på hur ni vill balansera innovation och risk. Vilken strategi ni vill ha – vill ni vara ledande inom AI-utvecklingen eller avvaktande? Ska ni vidareutveckla någon affärsidé kopplat till AI?
  3. Sätt rutiner: I förordningen kommer det att ställas krav på bland annat spårbarhet för beslut och dokumentation om de AI-system som används. Det kan därför vara bra att redan nu se över denna typ av rutiner inom verksamheten. Ett bra stöd finns i den förtroendemodell som flera myndigheter har tagit fram.

Hur kan jag som småföretagare tjäna på EU AI Act?

  1. Ökad trovärdighet och förtroende: Genom att följa de nya reglerna kan ditt företag framstå som pålitligt och ansvarsfullt, vilket kan öka kundernas förtroende och lojalitet. Certifiering och efterlevnad av regler kan användas som en marknadsföringsfördel.
  2. Nya affärsmöjligheter: Det kan finnas nya affärsmöjligheter för konsulter och småföretag som erbjuder tjänster för att hjälpa andra företag att uppfylla AI-reglerna. Specialisering i att skapa och implementera etiska AI-lösningar kan bli en växande marknad.
  3. Förbättrad produktkvalitet och innovation: De nya reglerna kan driva innovation genom att uppmuntra företag att utveckla säkra och effektiva AI-system. Företag som investerar i att förbättra sina AI-system enligt de nya standarderna kan skapa bättre produkter och tjänster. Varför inte börja fundera på hur ni kan dra nytta av AI redan nu? Här finns verktyg, tips och trix för att komma igång och växa ditt företag med artificiell intelligens.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.