Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från SEB

Partner

Jag behöver extra likviditet i mitt företag – vilka alternativ finns?

SEB 11 december, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
Likviditet

I tuffa tider behöver många företag extra likviditet. Här går vi igenom vilka alternativ som finns och vad det kan kosta. Dessutom lär vi dig att placera företagets överlikviditet (när det börjar gå riktigt bra för ditt företag).

Likviditet är egentligen bara ett finare ord för “pengar i kassan”. Det finns faktiskt många företag som gör ett bra resultat men ändå har det tufft, eftersom de inte har tillräckligt med likviditet i perioder. Det kan till exempel bero på säsongsvariationer i försäljningen eller att de måste ligga ute med pengar mellan inköp och försäljning.

En bra likviditet är a och o i ett välmående företag, och vi rekommenderar dig att planera för olika “lösningar” innan företaget hamnar i problem. Därför har vi skapat den här guiden, där vi går igenom:

  • Vilka alternativ finns för att öka företagets likviditet?
  • Vad kan det kosta?
  • Och när det är tvärtom – att mitt företag har s k överlikviditet – hur ska jag hantera det för bra avkastning på pengarna?

Häng med, så går vi igenom vilka alternativ som finns! Till vår hjälp har vi Susanna Fredin, som är företagsrådgivare på SEB och har 15 års erfarenhet av att hjälpa företagare med denna typ av frågor.

Jag behöver extra likviditet i mitt företag – vilka alternativ finnsoch vad kostar det?

Här finns en rad olika lösningar, beroende på hur ditt företag ser ut. Ett alternativ är att du har en kredit på ditt företagskonto, vilket kallas för kontokredit eller checkkredit. Den är tillgänglig på kontot när du bäst behöver den. 

Ett exempel är när du köper in varor/tjänster och ska betala leverantören, men ännu inte har fakturerat och fått betalt från dina kunder. Det är ett smidigt sätt att täcka tillfälliga utgifter, när det uppstår att tillfälligt glapp som kan behöva täppas igen. 

– Kostnaden för en kontokredit är helt individuell och du betalar ränta på den del av krediten du utnyttjar, utöver en årlig kreditavgift. Räntan kan variera och beror på vad du har för övriga affärer med banken och vilka eventuella risker banken ser, berättar Susanna.

Fakturafinansiering som alternativ till checkkredit

Ett annat alternativ för att skaffa likviditet kan vara fakturafinansiering. Det är ett sätt för företaget att frigöra kapital ur kundfordringar genom att banken belånar fakturorna. Det passar bra för företag som säljer varor och tjänster till andra företag, för bolag som är under expansion och/eller fakturerar i efterskott och snabbare behöver få loss likviditet. En stor fördel med fakturafinansiering är att du även kan få hjälp med administration av reskontran, eller så väljer du enbart att få stöttning med finansiering.

– Detta passar bolag som har en omsättning från fem miljoner och uppåt. Prissättningen är individuell precis som med en checkkredit. Avtalet löper med en rörlig ränta och det finns olika alternativ på upplägg som du får prata med din bank om, berättar Susanna.

Hur kan jag få avkastning på företagets överskottslikviditet?

Här gäller det att börja i rätt ände. Börja med att fundera på hur bolaget går och var det står just nu. Vilka planer finns – nu, några år framåt och på längre sikt? Med andra ord – vad är anledningen till att överhuvudtaget spara pengar?

– Det är viktigt att förstå vad som driver varje företag och vad företagaren har för mål, drömmar och visioner. Det behöver finnas en anledning att spara, menar Susanna.

Exempel på frågor att ställa sig innan du funderar på avkastning på överlikviditet kan vara:

  • Ska vi göra investeringar i form av maskiner/ inventarier etc för att utveckla vår verksamhet?
  • Ska vi växa och ta marknadsandelar, som kommer att kräva mer likviditet?
  • Vill vi vara skyddade mot oförutsedda händelser?
  • Kommer det ske en försäljning av bolaget inom närmaste åren?
  • Vill vi bygga likviditet för att säkra möjligheten att ta utdelning framöver?
  • Vill vi bygga en buffert för att ha råd att avlöna och behålla de bästa medarbetarna, och skapa en handlingsfrihet att kunna anställa fler?

– Det här är frågor som ger många företagare en anledning att spara. Utifrån svaren kan exempelvis vi på SEB hjälpa till att hitta rätt lösning, fortsätter Susanna.

Använd A, B, C, D-modellen för företagets överlikviditet

På SEB pratar man om en A,B,C,D-modell eller ”olika påsar med pengar”. Det finns stora fördelar i att placera i alla dessa och vilket sparande du väljer i företaget, beror på när du behöver pengarna och vilken riskvilja du har (tänk på att alla investeringar innebär en risk).

A-pengar är pengar som ska finnas tillgängliga så att du kan ta ut dem direkt vid behov. I dagens ränteläge får du ränta på sparkonto. Antingen ett enkelt sparkonto (för företag) där uttagen är fria, eller att du binder pengarna på en viss löptid via ett placeringskonto. 

B-pengar är pengar företaget kan avvara på lite längre sikt, och där lite högre risk är okej. Här kan sparande i fonder vara ett bra alternativ, via en företagsdepå. En företagsdepå är ett förvar med handel av fonder, aktier och värdepapper. Vid behov av pengarna kan du sälja hela eller delar av kapitalet, och ha det tillgängligt på kontot inom några dagar. 

Det är fördelaktigt att lägga upp ett månadssparande i fonder, framför att sätta in en klumpsumma vid ett enstaka tillfälle. Många gör både och. Fördelen med månadssparande är att du inte går in med hela summan vid ett tillfälle, utan du sprider risken genom att köpa fonder vid olika tidpunkter (dvs en gång i månaden). Företagsdepån kan du som kund öppna digitalt och du kan hantera orderläggning via Internetbanken. 

C-pengar är pengar som du kan avvara längre än B-pengar, minst 3 år. Ett bra alternativ kan vara att spara i en kapitalförsäkring som dessutom har en del skattemässiga fördelar. Fördelen är att du som kund inte skattar på varje försäljning (fungerar likadant som ISK för privatpersoner ), utan du betalar en årlig schablonskatt.

D-pengar är något av de viktigaste. Det är sparandet till din pension. Som företagare bör du spara i en tjänstepension för att du ska kunna få ut samma pension som om du var anställd.

– Om du har arbetat hårt vill du leva gott när du går i pension. Det är inte ens ett diskussionsämne att spara till tjänstepensionen. Som företagare ska du spara för att kunna behålla den standard du har och för att kunna uppfylla drömmar du vill förverkliga som pensionär, avslutar Susanna.

Om SEB
Oavsett om du är frilansare, gigare eller konsult – hos SEB får du smarta digitala tjänster som är anpassade till en ny tid. En tid där allt fler, precis som du, vill driva eget på sina villkor. Läs mer om SEB:s erbjudande till dig som driver företag här.

I SEB:s entreprenörstrappan ryms olika samarbeten som stöttar entreprenörskap. Här hittar du intressanta partners, stärkande nätverk och bra stöd för dig och ditt företag.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.