Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Få besökarna att shoppa på webben

4 augusti, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Hur får du besökarna i webbutiken att verkligen handla? Foto: Getty Images

Allt handlar inte om att locka trafik. Du ska få besökarna att shoppa också. I snitt handlar bara en av hundra – och du har en sekund på dig att övertyga dem. Här är knepen för att lyckas.

För att öka mängden köp i sin webbshop satsar många på att bara försöka dra mer trafik. Men det är ingen bra strategi, menar experten:

– Klart man ska driva trafik, men lägg inte allt fokus där. Se din sajt som en läckande hink. Att köpa mer trafik blir bara som att hälla på mer vatten. Det är bättre att täta läckorna och få fler att ta sig igenom till köp. Där finns mycket att vinna, säger Martin Lundvall, e-handelsspecialist på konverteringsbyrån Conversionista.

Det finns stor potential att förbättra konverteringsgraden med alla sajter menar han. Det viktigaste för att lyckas? Att utgå från kunderna.

– Att du tycker din sajt är snygg och enkel att förstå spelar ingen roll om inte besökarna gör det, det är ju inte du som ska köpa grejerna. Som sajtägare har du vissa mål, som att folk ska lägga något i varukorgen. Besökarna har egna mål. De vill hitta rätt produkt, kanske kunna jämföra priser mot dina konkurrenter, eller kunna få produkten nästa dag. Konvertering sker när dina och dina besökares mål möts, säger Martin.

Lägg tid på att förstå besökarna. Vilka är de, var kommer de in på din sajt och varifrån? Hur länge stannar de? Tittar de runt, hittar de till dina produkter, vad lägger de i varukorgen? Och från vilken sida försvinner de?

– Gissa inte vad besökarna tycker och tänker, utan analysera vad de faktiskt gör. Då kan du få väldigt fina konverteringsförbättringar och öka försäljningen drastiskt.

Bra verktyg för besöksstatistik är Google analytics, Sessioncam och Hotjar, som bland annat låter dig ställa frågor vid specifika beteenden. Till exempel när en kund är i kassan men flyttar muspekaren mot URL-fönstret så att det verkar som att den är på väg att lämna sajten.

– Då kan man låta en fråga poppa upp om varför de lämnar, och så får man direkt feedback. Men tänk på att vi är duktiga på att efterrationalisera vårt agerande, så det är inte säkert att det konsumenten säger överensstämmer med vad de gör i verkligheten.

Det är lätt att bli hemmablind, så låt gärna någon testa sajten medan du tittar på och se om de navigerar som du tror de ska göra och ta emot synpunkter. När du vill testa nya grepp, från kampanjer till texter eller funktioner, är så kallad A/B-testning bra att använda. Då låter du hälften av besökarna se den ena varianten (A) och hälften den andra (B).

– Då kan du mäta svart på vitt vilken som konverterade bäst.

Sedan gäller det att öka motivationen att handla och minska friktionen att genomföra köpet. Lyft fram fördelarna med att handla hos just dig och just nu. Det kan vara att ni levererar på två dagar, fraktfritt eller att

varan finns i lager. Dessutom finns det en rad psykologiska faktorer att ta hjälp av. Som att en produkt upplevs billigare bredvid en dyrare produkt, eller om du visar att den tidigare haft ett högre pris, som exempelvis nu är överstruket.

Brist, att något håller på att ta slut, och brådska, till exempel på grund av tidsbegränsade kampanjer eller att om man köper snabbt så får man hem varan imorgon, är andra exempel. Liksom att visa att många andra har köpt produkten, gärna med citat från nöjda kunder.

– Vi tenderar att lyssna mer på andra konsumenter än experter. Det här är klassiska sätt att få någon att ta beslutet nu och inte gå och grubbla på det, att minska tröskeln för att handla. Sådant som man är duktig på i den fysiska handeln men inte tar med sig till den digitala världen. Men det är viktigt att testa sådana här saker och se om det har positiv eller negativ effekt. Det är inte alltid det blir som man har tänkt sig.

För att minska friktion på produktsidorna, se till att köpknapparna syns och att den viktigaste informationen ryms på en vanlig skärm så att inte besökarna måste scrolla i onödan.

– Har du många olika produkter kan kunden få svårt att välja, då kan du exempelvis lyfta fram de fem mest sålda, billigaste eller mest populära produkterna. Det gör valet enklare.

I kassan då? Steg ett är att motivera besökaren att börja fylla i sina uppgifter.

– Folk går ofta in för att få en översikt och se totalpris, då gäller det att få dem att inse att de borde köpa nu, att det inte är någon idé att vänta. Det kan vara genom tidsbegränsade erbjudanden eller att lyfta fram hur mycket de sparar om de handlar med rabatt.

Sedan gäller det att minska friktionen genom köpformuläret. Ha tydliga instruktioner och felmeddelanden, tänk på att inte peka på att kunden gjort fel, utan lyfta att ”vi måste få det rätt”. Satsa på enkla betalfunktioner.

– Kom med en klapp på axeln att: ”nu är det snart klart”. Motivera varför du behöver be om informationen, till exempel ”lämna mobilnummer så får du ett sms när paketet kommit”. Gör det så smidigt som möjligt att fylla i sina uppgifter och slutföra köpet.

När det gäller de sidor dit du leder trafik från dina annonser är det viktigt att innehållet matchar vad som utlovades, att det är tydligt vart besökaren kommit och vad värdet med just din butik är. Se också till att de har en tydlig uppmaning till handling, som ”Lägg i varukorgen” eller ”Läs mer”.

– Ofta har man knappt en sekund innan besökaren fattar beslutet att stanna eller inte och i mobilen har man dessutom en väldigt liten yta, så det är viktigt att tänka till.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.