Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Nätaffärer

Få besökarna att shoppa på webben

4 augusti, 2017 5 minuters läsning

Foto: Hur får du besökarna i webbutiken att verkligen handla? Foto: Getty Images

Allt handlar inte om att locka trafik. Du ska få besökarna att shoppa också. I snitt handlar bara en av hundra – och du har en sekund på dig att övertyga dem. Här är knepen för att lyckas.

För att öka mängden köp i sin webbshop satsar många på att bara försöka dra mer trafik. Men det är ingen bra strategi, menar experten:

– Klart man ska driva trafik, men lägg inte allt fokus där. Se din sajt som en läckande hink. Att köpa mer trafik blir bara som att hälla på mer vatten. Det är bättre att täta läckorna och få fler att ta sig igenom till köp. Där finns mycket att vinna, säger Martin Lundvall, e-handelsspecialist på konverteringsbyrån Conversionista.

Det finns stor potential att förbättra konverteringsgraden med alla sajter menar han. Det viktigaste för att lyckas? Att utgå från kunderna.

– Att du tycker din sajt är snygg och enkel att förstå spelar ingen roll om inte besökarna gör det, det är ju inte du som ska köpa grejerna. Som sajtägare har du vissa mål, som att folk ska lägga något i varukorgen. Besökarna har egna mål. De vill hitta rätt produkt, kanske kunna jämföra priser mot dina konkurrenter, eller kunna få produkten nästa dag. Konvertering sker när dina och dina besökares mål möts, säger Martin.

Lägg tid på att förstå besökarna. Vilka är de, var kommer de in på din sajt och varifrån? Hur länge stannar de? Tittar de runt, hittar de till dina produkter, vad lägger de i varukorgen? Och från vilken sida försvinner de?

– Gissa inte vad besökarna tycker och tänker, utan analysera vad de faktiskt gör. Då kan du få väldigt fina konverteringsförbättringar och öka försäljningen drastiskt.

Bra verktyg för besöksstatistik är Google analytics, Sessioncam och Hotjar, som bland annat låter dig ställa frågor vid specifika beteenden. Till exempel när en kund är i kassan men flyttar muspekaren mot URL-fönstret så att det verkar som att den är på väg att lämna sajten.

– Då kan man låta en fråga poppa upp om varför de lämnar, och så får man direkt feedback. Men tänk på att vi är duktiga på att efterrationalisera vårt agerande, så det är inte säkert att det konsumenten säger överensstämmer med vad de gör i verkligheten.

Det är lätt att bli hemmablind, så låt gärna någon testa sajten medan du tittar på och se om de navigerar som du tror de ska göra och ta emot synpunkter. När du vill testa nya grepp, från kampanjer till texter eller funktioner, är så kallad A/B-testning bra att använda. Då låter du hälften av besökarna se den ena varianten (A) och hälften den andra (B).

– Då kan du mäta svart på vitt vilken som konverterade bäst.

Sedan gäller det att öka motivationen att handla och minska friktionen att genomföra köpet. Lyft fram fördelarna med att handla hos just dig och just nu. Det kan vara att ni levererar på två dagar, fraktfritt eller att

varan finns i lager. Dessutom finns det en rad psykologiska faktorer att ta hjälp av. Som att en produkt upplevs billigare bredvid en dyrare produkt, eller om du visar att den tidigare haft ett högre pris, som exempelvis nu är överstruket.

Brist, att något håller på att ta slut, och brådska, till exempel på grund av tidsbegränsade kampanjer eller att om man köper snabbt så får man hem varan imorgon, är andra exempel. Liksom att visa att många andra har köpt produkten, gärna med citat från nöjda kunder.

– Vi tenderar att lyssna mer på andra konsumenter än experter. Det här är klassiska sätt att få någon att ta beslutet nu och inte gå och grubbla på det, att minska tröskeln för att handla. Sådant som man är duktig på i den fysiska handeln men inte tar med sig till den digitala världen. Men det är viktigt att testa sådana här saker och se om det har positiv eller negativ effekt. Det är inte alltid det blir som man har tänkt sig.

För att minska friktion på produktsidorna, se till att köpknapparna syns och att den viktigaste informationen ryms på en vanlig skärm så att inte besökarna måste scrolla i onödan.

– Har du många olika produkter kan kunden få svårt att välja, då kan du exempelvis lyfta fram de fem mest sålda, billigaste eller mest populära produkterna. Det gör valet enklare.

I kassan då? Steg ett är att motivera besökaren att börja fylla i sina uppgifter.

– Folk går ofta in för att få en översikt och se totalpris, då gäller det att få dem att inse att de borde köpa nu, att det inte är någon idé att vänta. Det kan vara genom tidsbegränsade erbjudanden eller att lyfta fram hur mycket de sparar om de handlar med rabatt.

Sedan gäller det att minska friktionen genom köpformuläret. Ha tydliga instruktioner och felmeddelanden, tänk på att inte peka på att kunden gjort fel, utan lyfta att ”vi måste få det rätt”. Satsa på enkla betalfunktioner.

– Kom med en klapp på axeln att: ”nu är det snart klart”. Motivera varför du behöver be om informationen, till exempel ”lämna mobilnummer så får du ett sms när paketet kommit”. Gör det så smidigt som möjligt att fylla i sina uppgifter och slutföra köpet.

När det gäller de sidor dit du leder trafik från dina annonser är det viktigt att innehållet matchar vad som utlovades, att det är tydligt vart besökaren kommit och vad värdet med just din butik är. Se också till att de har en tydlig uppmaning till handling, som ”Lägg i varukorgen” eller ”Läs mer”.

– Ofta har man knappt en sekund innan besökaren fattar beslutet att stanna eller inte och i mobilen har man dessutom en väldigt liten yta, så det är viktigt att tänka till.

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.