Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

5 snabba expertråd som ger dig gratis publicitet

14 april, 2014 4 minuters läsning

Foto: Illustration: Mostphotos

Satsa på att marknadsföra dig gratis i tidningar, på webben och i andra medier. Här är expertens bästa råd.

Som småföretagare kan du jobba väldigt aktivt med olika typer av PR-aktiviteter. Du är den som känner ditt företag bäst och som kan kommunicera det till omvärlden.

Det första du måste göra är att plocka ut det som är intressant med ditt företag eller din tjänst och göra den mer känd genom att interagera med andra på olika sätt.

– Det kan handla om att hitta en nyhetsvinkel och dela med sig av den till journalister. Du måste inte alltid köpa annonser för att synas. Du kan synas på så många andra sätt, säger Inger Lindström, konsult och grundare av Vox pr & information.

Det bästa, menar hon, är att alla kan göra det! Men ska din PR-strategi bli riktigt effektiv handlar det om att hitta de kanaler som passar just dig och ditt företag.

– Det passar inte alla att finnas på Facebook. En del kanske hellre ska ha en blogg på hemsidan eller skicka ut ett nyhetsbrev till sina kunder, säger Inger Lindström.

Ingers 5 tips för att synas i medieflödet:
  1. Mål: Bestäm dig för vad du vill uppnå med att synas i medier och andra kanaler. Vill du att potentiella kunder ska bli intresserade av din produkt? Eller vill du kanske bygga ditt varumärke?
  2. Målgrupper: Vilka vill du nå? Det spelar ingen roll hur mycket du syns om det är ”fel” människor som ser dig.
  3. Budskap: Vad ska du säga till målgrupperna så att de blir intresserade? Var tydlig och lättbegriplig när du säger något.
  4. Kanaler: Var finns dina målgrupper?  Läser de till exempel de stora dagstidningarna eller finns mest på webben? Följ de kanaler du bestämmer dig för noga så att du lär dig hur du ska skriva och vilken typ av nyheter som passar bäst.
  5. Nyheter: Medier vill ha nyheter. Och nyheter kan till exempel vara:
    • Ny affär, ny produkt, ny tjänst, nya medarbetare.
    • Siffror, statistik, undersökningar. Kanske din försäljning visar något intressant.
    • Nya trender, till exempel ”under det senaste halvåret har alltfler kvinnor / norrlänningar / skåningar / storstadsbor / män / ungdomar…”
    • Bjud på din kunskap. Skriv egna ”10 tips”.
    • Håll koll och leta alltid efter möjligheter till PR. Se på tv, lyssna på radio, kolla webben - vad diskuteras? Kan du kommentera det utifrån din verksamhet? Kan du säga samma sak, men på ett annat, nytt sätt?
Madeleine Salomon, PR-konsult på Salomon & Tolstoy Kommunikation & PR, berättar att hennes företag inte lägger ner mycket pengar på marknadsföring. Men desto mer engagemang.

När det gäller sociala medier är de mycket aktiva på Linkedin, ett professionellt nätverk med fler än 175 miljoner medlemmar runtom i världen.

– Varje gång vi uppdaterar vår hemsida skriver vi det på Linkedin. Det är ett bra ställe att nätverka på. Vi har fått bra kontakter och nya kunder där. På Linkedin skriver jag alltid under med en länk till vår hemsida så att folk ser kopplingen till företaget, säger Madeleine Salomon.

Precis som Inger Lindström betonar hon att det är viktigt att alla aktiviteter ska ha ett syfte. Varför ska företaget finnas på till exempel Facebook? Gagnar det verksamheten? Når du en viss målgrupp där?

– Jag tror att alla måste hitta sin nisch och sitt utrymme. Det går inte bara att vara allmän.

Med hjälp av internet och smartphones når du dina kunder enklare än någonsin tidigare. Madeleine Salomon tipsar om sökordsoptimering för att få fler att hitta ditt företag på nätet.

När någon googlar på ett ord letar sökmotorn efter sidor där det ordet finns. Ord som inte står på din sida kan inte dyka upp på google eller andra sökmotorer. Se till att det viktigaste står först, högt upp på sidan, och att ordet återkommer flera gånger.

Finns det synonymer till viktiga ord ska du se till att använda dem också. Se även till att både bestämd och pluralform finns någonstans på sidan, eftersom du inte vet vilken form av ordet folk söker på.

Vill du underlätta för kunder och journalister att hitta dig och ditt företag ska du se till att synas i många olika sammanhang.

– Se till att ditt namn finns med och att du presenterar ditt företag på samma sätt hela tiden. Då känner folk igen det till slut.
3 bra sätt
  1. Ta kontakt med en journalist och tala om att du har en spännande nyhet att berätta.
  2. Vill du vara en aktiv samhällsdebattör? Hittar du ett hett ämne som går att koppla till din verksamhet? Skriv en debattartikel! Bli den ”expert” medier vänder sig till nästa gång ämnet kommer på tal.
  3. Facebook, Twitter, Pinterest och bloggar ger allt oftare journalister uppslag till artiklar. Var aktiv där! Dessutom kan du nå människor som är engagerade i samma saker som du.
Vinn kunder och öka omsättningen med hjälp av PR
I vår nya PR-skola med experten Anna Fagerström lär vi dig lyckas. Du hittar den här och på driva-eget.se/prskolanMissa inte vår webbkurs med Anna Fagerström:

PR för småföretagare – grundkurswebbkurs_sa_kommer_du_med_i_medierna_170x109


Anna Fagerström lär dig allt du behöver veta för att komma med i medierna.
– Hela idén är att skapa en win-win-situation, så att företagare får PR, samtidigt som journalisten får värdefullt innehåll, säger hon.

beställ_knapp


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.