Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

5 snabba expertråd som ger dig gratis publicitet

14 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Illustration: Mostphotos

Satsa på att marknadsföra dig gratis i tidningar, på webben och i andra medier. Här är expertens bästa råd.

Som småföretagare kan du jobba väldigt aktivt med olika typer av PR-aktiviteter. Du är den som känner ditt företag bäst och som kan kommunicera det till omvärlden.

Det första du måste göra är att plocka ut det som är intressant med ditt företag eller din tjänst och göra den mer känd genom att interagera med andra på olika sätt.

– Det kan handla om att hitta en nyhetsvinkel och dela med sig av den till journalister. Du måste inte alltid köpa annonser för att synas. Du kan synas på så många andra sätt, säger Inger Lindström, konsult och grundare av Vox pr & information.

Det bästa, menar hon, är att alla kan göra det! Men ska din PR-strategi bli riktigt effektiv handlar det om att hitta de kanaler som passar just dig och ditt företag.

– Det passar inte alla att finnas på Facebook. En del kanske hellre ska ha en blogg på hemsidan eller skicka ut ett nyhetsbrev till sina kunder, säger Inger Lindström.

Ingers 5 tips för att synas i medieflödet:
  1. Mål: Bestäm dig för vad du vill uppnå med att synas i medier och andra kanaler. Vill du att potentiella kunder ska bli intresserade av din produkt? Eller vill du kanske bygga ditt varumärke?
  2. Målgrupper: Vilka vill du nå? Det spelar ingen roll hur mycket du syns om det är ”fel” människor som ser dig.
  3. Budskap: Vad ska du säga till målgrupperna så att de blir intresserade? Var tydlig och lättbegriplig när du säger något.
  4. Kanaler: Var finns dina målgrupper?  Läser de till exempel de stora dagstidningarna eller finns mest på webben? Följ de kanaler du bestämmer dig för noga så att du lär dig hur du ska skriva och vilken typ av nyheter som passar bäst.
  5. Nyheter: Medier vill ha nyheter. Och nyheter kan till exempel vara:
    • Ny affär, ny produkt, ny tjänst, nya medarbetare.
    • Siffror, statistik, undersökningar. Kanske din försäljning visar något intressant.
    • Nya trender, till exempel ”under det senaste halvåret har alltfler kvinnor / norrlänningar / skåningar / storstadsbor / män / ungdomar…”
    • Bjud på din kunskap. Skriv egna ”10 tips”.
    • Håll koll och leta alltid efter möjligheter till PR. Se på tv, lyssna på radio, kolla webben - vad diskuteras? Kan du kommentera det utifrån din verksamhet? Kan du säga samma sak, men på ett annat, nytt sätt?
Madeleine Salomon, PR-konsult på Salomon & Tolstoy Kommunikation & PR, berättar att hennes företag inte lägger ner mycket pengar på marknadsföring. Men desto mer engagemang.

När det gäller sociala medier är de mycket aktiva på Linkedin, ett professionellt nätverk med fler än 175 miljoner medlemmar runtom i världen.

– Varje gång vi uppdaterar vår hemsida skriver vi det på Linkedin. Det är ett bra ställe att nätverka på. Vi har fått bra kontakter och nya kunder där. På Linkedin skriver jag alltid under med en länk till vår hemsida så att folk ser kopplingen till företaget, säger Madeleine Salomon.

Precis som Inger Lindström betonar hon att det är viktigt att alla aktiviteter ska ha ett syfte. Varför ska företaget finnas på till exempel Facebook? Gagnar det verksamheten? Når du en viss målgrupp där?

– Jag tror att alla måste hitta sin nisch och sitt utrymme. Det går inte bara att vara allmän.

Med hjälp av internet och smartphones når du dina kunder enklare än någonsin tidigare. Madeleine Salomon tipsar om sökordsoptimering för att få fler att hitta ditt företag på nätet.

När någon googlar på ett ord letar sökmotorn efter sidor där det ordet finns. Ord som inte står på din sida kan inte dyka upp på google eller andra sökmotorer. Se till att det viktigaste står först, högt upp på sidan, och att ordet återkommer flera gånger.

Finns det synonymer till viktiga ord ska du se till att använda dem också. Se även till att både bestämd och pluralform finns någonstans på sidan, eftersom du inte vet vilken form av ordet folk söker på.

Vill du underlätta för kunder och journalister att hitta dig och ditt företag ska du se till att synas i många olika sammanhang.

– Se till att ditt namn finns med och att du presenterar ditt företag på samma sätt hela tiden. Då känner folk igen det till slut.
3 bra sätt
  1. Ta kontakt med en journalist och tala om att du har en spännande nyhet att berätta.
  2. Vill du vara en aktiv samhällsdebattör? Hittar du ett hett ämne som går att koppla till din verksamhet? Skriv en debattartikel! Bli den ”expert” medier vänder sig till nästa gång ämnet kommer på tal.
  3. Facebook, Twitter, Pinterest och bloggar ger allt oftare journalister uppslag till artiklar. Var aktiv där! Dessutom kan du nå människor som är engagerade i samma saker som du.
Vinn kunder och öka omsättningen med hjälp av PR
I vår nya PR-skola med experten Anna Fagerström lär vi dig lyckas. Du hittar den här och på driva-eget.se/prskolanMissa inte vår webbkurs med Anna Fagerström:

PR för småföretagare – grundkurswebbkurs_sa_kommer_du_med_i_medierna_170x109


Anna Fagerström lär dig allt du behöver veta för att komma med i medierna.
– Hela idén är att skapa en win-win-situation, så att företagare får PR, samtidigt som journalisten får värdefullt innehåll, säger hon.

beställ_knapp


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.