Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Få kunderna dit du vill - lär dig knuffa smart

14 maj, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Beteendesign

Foto: Vässa din beteendedesign. Foto: Getty Images

Du har din produkt. Du har satt ditt pris. Då räcker det väl att bara berättar hur bra dealen är, eller? Nej. Dina kunder är inte så rationella som du kanske tror. Du måste försöka hitta deras tankefel för att kunna knuffa dem mot rätt beslut.

När Nobelpriset i ekonomi delades ut i december mottogs det av amerikanen Richard Thaler. Han är den som myntat begreppet nudge-teorin, eller puffteorin som den ibland också kallas i Sverige. Hans bok Nudging, som kom för tiotalet år sedan, blev genast vida omtalad.

Men Thaler var egentligen inte först. Redan på 70-talet började man titta på konsumentbeteendet ur ett psykologiskt perspektiv och insåg då att vi inte agerar så rationellt som ekonomer dittills utgått från. Vi är inte alls så duktiga på att väga kostnad mot nytta och därefter fatta ett väl avvägt beslut.

I själva verket påverkas vi undermedvetet av en mängd olika faktorer som stress och känslor och vårt agerande som konsumenter blir därefter. Där och då uppstod en ny gren inom ekonomin – beteendeekonomin. En korsning av psykologi och ekonomi.

Thalers insats handlar i mångt och mycket om att han beskrivit hur man med små knuffar kan få konsumenter att fatta rätt beslut. Ett sätt kan vara att erbjuda kunden flera alternativ – men samtidigt att akta sig för att erbjuda för många.

När Thaler var här i Sverige kritiserade han just PPM-systemet för att vara helt hopplöst med 800 olika premiepensionsfonder att välja mellan.

Obama gillar nudging


Nudging blev snabbt populärt och dåvarande president Obama en av de främsta anhängarna. Genom nudging kan man till exempel få fler att göra klimatsmarta val.

Här på hemmaplan har Arvid Janson och Niklas Laninge tagit rollen som nudgingens företrädare. Arvid är civilingenjör med examen i marknadsföring. Niklas psykolog och entreprenör. I nya boken Beteendedesign går de inte bara igenom en rad fascinerande exempel på hur vi människor faktiskt funkar i olika situationer, utan har också satt ett svenskt namn på hur man omsätter beteendeekonomi i praktik.

För det är ju exakt vad det handlar om – att designa ett erbjudande baserat på hur vi människor beter oss när vi fattar beslut om allt från lån på bostaden till en lunchmacka.

– I Tyskland ville man få fler att gå över till grön el. Då gjorde man till standardval att få grön el. Ville man i stället ha brun el från kol fick man aktivt välja det. Det här är ett bra exempel på hur man kan knuffa ett beteende i rätt riktning, säger Niklas.

Han tar upp ett annat exempel från Sverige där en Ica-handlare satte upp två skyltar vid bananerna. En där det stod ”ekologiska bananer” och en där det stod ”besprutade bananer”. Det tog inte lång tid innan de besprutade bananerna var olönsamma och borta ur sortimentet.

”Jag ville inte bara ta bort bananerna för då skulle det bli gnäll”, sa handlaren och lät kunderna välja bort dem själva.

Arvid nämner ett exempel där det inte handlade om samhällsnytta, utan snarare om att minska gnäll.

– På flygplatsen i Chicago klagade folk på att man fick vänta så länge vid bagagebanden. När man försökte snabba upp processen fick man ner tiden från tio till åtta minuter. Men klagomålen fortsatte. Då funderade man på om man kunde förändra något annat. Det slutade med att man flyttade planen till gaterna längst bort, så att folk fick gå längre för att komma till bagagebandet. Då försvann klagomålen, säger han.

30 vanliga tankefel


I boken går de igenom mer än 30 typiska tankefel vi konsumenter gör. Som att vi söker bekräftelse av vår egen uppfattning. Vi minns information som stödjer våra egna åsikter bättre än information som inte gör det. Confirmation bias heter det på engelska.

– Det här är en anledning till att fake news funkar, säger Niklas.

Man ifrågasätter inte budskap på samma sätt om de stämmer överens med ens egna värderingar. Vill man motverka risken för det här bör man alltså aktivt söka efter information som motbevisar ens egna åsikter.

Ikea-effekten handlar om att man värderar det man själv gjort högre än andra. Även om det är sämre än liknande produkter.

Ett annat exempel på tankefel är hur vi värderar pengar.

– Här pratar man om mental accounting – att vi bygger upp olika konton i huvudet när det gäller pengar. Om man tappar sin biobiljett köper man ingen ny. Det känns som en större förlust än om man bara skulle tappat en hundralapp. Och ta när folk amorterar på fel lån och betalar av studielånet i stället för bostadslånet bara för att det känns skönt att bli av med studieskulden, säger Niklas.

Så hur använder man beteendedesign i sitt eget företag?


– Det behöver inte kosta något och det är inte så svårt. Först måste man identifiera problemet – vad är det du vill uppnå, säger Arvid.

Låter kanske som en självklarhet. Fast Arvid och Niklas menar att många företag fokuserar för mycket på att servera lösningar. Men om man inte tittar på problemet ur många olika perspektiv först kan man missa den bästa lösningen.

De nämner hur Steve Jobs, när han jobbade på Pixar, ville komma åt problemet med att folk på olika avdelningar inte pratade med varandra och alltså inte heller utbytte idéer. Att tvinga folk att prata är omöjligt. Jobs lät i stället bygga om kontoret och placera alla toaletter på ett ställe i mitten. Dessutom blev de färre. Vips, en naturlig samtalsplats i toakön alltså.

Vid prissättning kan man använda sig av så kallad anchoring.

– Det betyder att man har flera olika prisnivåer i stället för bara en. Ofta när man lanserar nya tjänster vet man egentligen inte vad de är värda, säger Arvid.

Morötter är generellt bättre än bestraffningar. Det blev tydligt inte minst när en förskola införde straffavgift när föräldrarna hämtade barnen för sent. I stället för tidigare hämtningar blev de sena hämtningarna ännu fler. Föräldrarna betalade ju och slapp skuldkänslorna!

– Vi träffar många startups och de är ambitiösa i vad de vill uppnå. Man har visionen men ofta dålig koll på vilket beteende som krävs för att uppnå den. Men man kan inte förändra världen utan att veta om nyckelbeteendet. Så testa din produkt. Kör mycket A/B-tester, säger Niklas.

8 steg till bättre beteendedesign

  1. Kartlägg problemet

Ofta börjar man med lösningen. Men vad är problemet? Kan man se problemet kan man i regel också se flera olika typer av lösningar. Tänk på flygplatsexemplet. Och tänk på att lyssna in olika åsikter från olika perspektiv.

2. Resan är målet

Sätt mål längs vägen. De ska vara specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbestämda.

3. Tänk i beteenden

Besvara fyra frågor: Vem ska utföra beteendet? När ska hen göra det? Var? Och hur ofta?4. Bli av med hinder

Här handlar det om att få kunderna motiverade. Ett sätt kan vara att formulera val för kunderna, gärna med ett standardval. Krydda gärna med sociala bevis, alltså berättelser om hur andra gjort i samma situation.

5. Låt kontexten styra beteendet

Jämför på ett smart sätt. På en meny står ofta det dyraste först. Varför? Då upplevs nästkommande rätter som prisvärda. Det dyra valet blir en referenspunkt för de senare. Lyft gärna fram vad man förlorar på att inte göra valet. Vi som konsumenter hatar förluster.

6. Hitta triggern

En pushnotis är exempel på en trigger som påminner om att vi ska göra något, som i sin tur kan ge en belöning.

7. Belöna effektivt

Morot är alltid mer effektivt än piska. Belöna beteenden du vill ha mer av. Det måste inte självklart handla om pengar.

8. Knyt an känslomässigt

Vi gillar det vi har en relation till. Tänk på det när du utformar din tjänst och låt kunden ”boa in sig” och knyta sociala band.

AV: Yasemin Bayramoglu



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.