Få mer tid över till annat
En sak bland många som förändrades vid denna tidpunkt var hur jag såg på mitt arbete. Vad är viktigt här i livet, är det viktigt att jobba 12-15 timmar per dag eller är det viktigare att spendera tid med familjen. Vi är alla olika men för mig är familjen det viktigaste så resultatet av en tids funderande blev att jag en fredagseftermiddag hösten 2012 sade upp mig. Kommer ihåg att jag sitter i möte en fredagseftermiddag i oktober och tänker att nu får det vara bra, 30 minuter senare hade jag sagt upp mig från min tjänst som försäljningschef.
Ökad effekt av säljinsatserna
Frågan var vad jag nu skulle hitta på. En sak som var säker var att vad jag än skulle göra i framtiden så ville jag ha mer tid över för familjen. Jag valde att starta ett eget företag och samtidigt spendera mer tid med familjen. Jag ville hitta ett arbetssätt som gjorde detta möjligt. Det var då jag hittade det som kallas Social Selling. Att använda social medier i kombination med traditionella säljtekniker för att nätverka, prospektera, generera leads, påvisa kunskap och expertis etc skulle göra detta möjligt.
Att hitta de potentiella kunderna och att de sedan skulle hitta mig skulle bli lösningen. Att arbeta 9-16 och fortfarande hinna med lika mycket som tidigare skulle ske med hjälp av Social Selling. Jag var helt enkelt tvungen att få en ökad effekt av mina säljinsatser.
Nu drygt tre år senare så har Social Selling skapat bättre förutsättningar för mig att göra affärer men det viktigaste av allt så har Social Selling givit mig tid över till annat. Jag kan på ett helt annat sätt planera min tid vilket innebär att det som var den största anledningen till att jag sade upp mig nämligen att få spendera mer tid med familjen är möjligt.
Förändring
Köpbeteenden förändras, köpare engagerar leverantörer långt senare i säljcykeln än tidigare, köpare har tillgång till mer information än tidigare.
Köparnas samtal, funderingar, frustrationer och problem blir allt mer offentliga och synliga. I sin tur så uttrycker köparnas kunder sina tankar, frustrationer och problem offentligt. Allt detta håller på att förändra hur försäljning idag sker och hur säljmålen uppfylls.
Varför Social Selling?
Vi som arbetar med försäljning måste positionera oss som individer som är experter inom vårt område. Vi måste vara de som påverkar våra potentiella köpares köpbeslut och deltar i deras val innan de ens är medvetna om att de har ett behov. Vi måste göra vår omvärldsbevakning, samla tillräcklig kunskap om företaget, branschen, de villkor som råder på marknaden och hur den kultur som råder är innan vi kontaktar köparen. Vi behöver identifiera vilka beslutsfattarna är, vad som är viktigt för dem och vad de behöver för att välja den rätta lösningen.
Vi måste möta köparen tidigt i deras köpprocess och veta om deras utmaningar, utbilda dem genom att berätta hur andra har löst liknande situationer.
Social Selling handlar om att vara relevant och närvarande i dina kunders digitala värld. Det handlar om att inte bara som företag utan även som medarbetare i företaget vara relevant och närvarande i sina kunders och potentiella kunders digitala miljö. Att använda de digitala kanalerna i kombination med traditionella säljmetoder för att nätverka, prospektera, generera leads, påvisa trovärdighet och att göra förberedelser inför säljsamtal.
Vilken strategi har ditt företag för att bearbeta dina potentiella kunder tidigt i deras köpprocess för att öka sannolikheten att de vänder sig till ditt företag?
Tror du att Sociala Selling är nödvändigt för att du skall lyckas med din försäljning nu och i framtiden men har inte riktigt kommit på hur du skall gå tillväga?
Då finns jag här för att hjälpa dig.
Lycka till med affärerna.
Hälsningar
Fredrik