Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ekonomi & Skatt

Få mest nytta av din redovisningskonsult

Yasemin Bayramoglu 11 december, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: En redovisningskonsult kan hjälpa till med betydligt mer än bara mata in siffror på rätt ställe. FOTO GETTY IMAGES

Det gäller att ställa relevanta frågor när du väljer redovisningsbyrå. Annars är risken stor att du fastnar i timträsket – och inte får den hjälp som faktiskt kan göra skillnad.

[caption id="attachment_29046" align="alignright" width="174"] Jan Söderqvist.[/caption]

För ett par år sedan gjorde Driva Eget en granskning av redovisningsbyråers kostnader. Genom att lägga ut en offertfråga om ett fiktivt bolag på nätet kunde vi visa hur väldigt olika redovisningsbyråer kan uppskatta kostnaden för samma uppdrag. (Läs mer på driva-eget.se/bokforing).
Men det räcker inte med att bara kolla priset, menar Jan Söderqvist, konsult som på uppdrag av bland annat Visma hjälper redovisningsbyråer att i sin tur hjälpa sina kunder. Han menar att hela tim-tänket är förlegat.

LÄS OCKSÅ: Hitta glöden – gör en omstart

Tja, ganska mycket är förlegat, om man ska tro Jan. För medan vi i Sverige gärna ståtar med hur långt vi kommit i digitaliseringen, så lämnar redovisningsbranschen en del att önska, menar han. Det räcker med att ta sig över Östersjön för att upptäcka att finska byråer i betydligt högre grad jobbar med så kallad automatisk och molnbaserad bokföring.
– De flesta byråer i Sverige jobbar väldigt traditionellt med att stansa in historiska data. När själva bokföringen är avklarad finns det inte mycket tid kvar åt rådgivning, säger Jan.

Ligger efter digitalt


Där kan det också uppstå konflikter, för kunden kan ha uppfattat att hen ska få mer rådgivning för pengarna, medan byrån kan klaga på att kunden slarvat med kvitton, som sedan gjort att man inte hinner med några samtal.
Resultatet blir en bristfällig kommunikation och att företagaren inte får den hjälp man kanske hoppats på när det gäller att driva företaget framåt. Många företag träffar bara sin redovisningskonsult i samband med årsbokslutet, en gång om året.

Så varför är det så stor skillnad mellan Sverige och Finland? Jan tror att det delvis kan bero på en föråldrad bokföringslag i Sverige. Men också på en rädsla för att digitaliseringen ska bli en jobbdödare för redovisningskonsulter.
Men det är här man måste våga tänka om, menar han. Det är bara en tidsfråga innan redovisningsprogrammen är gratis på nätet, så vad ska byrån göra då? Nej, det handlar om att verkligen ta rådgivningsbiten på allvar och hjälpa sina kunder driva sina företag framåt, för att på det viset bli oumbärlig.
– En redovisningskonsult måste ju börja med att fråga kunden vart hon eller han vill komma med sitt företag. Vad är målet? Det är i kommunikationen som frågorna uppstår. Det betyder att man måste komma närmare sina kunder.

Ett sätt att lösa det är att helt enkelt öppna dörren för samtal och se över sättet att ta betalt. Skippa tim-tänket.
– Det kan handla om så enkla saker som att förklara siffrorna på ett bra sätt. Men i dag finns möjlighet att ge realtidsrådgivning och då skulle redovisningsbyrån till exempel kunna berätta att ”om två månader kommer du att få likviditetsbrist”. Men jobbar man traditionellt kan det gå en och en halv månad innan materialet är inknappat och sex månader tills man får ett bokslut och då är rådgivningen för sen.
Det ska vara proaktivt – inte reaktivt. För den enskilde småföretagaren är det rimligtvis mer intressant att diskutera framtid än dåtid. Dåtiden kan man ju ändå inte påverka.

13 frågor att ställa till dig själv

1. Vad ska jag ha byrån till?
Handlar det om att stansa verifikat eller om att få rådgivning för hur du ska driva din verksamhet framåt?

2. Vad får det kosta?
Sätt en budget!

3. Ska jag anställa i stället?
Har du personal kan det vara läge att jämföra konsultkostnaden med vad det skulle kosta att ha någon anställd på deltid för att ta hand om ekonomin.

4. Får jag förtroende?
Stämmer kemin mellan dig och redovisningskonsulten? Kan ni kommunicera på ett bra sätt? Det är A och O.

… och till redovisnings­byrån

5. Är ni auktoriserade?
Byrån bör vara auktoriserad hos FAR eller SRF.

6. Kan ni min bransch?
Att en redovisningskonsult är auktoriserad är bra, men lika viktigt är att den som håller i din ekonomi också förstår din bransch.

7. Är ni molnbaserade?
Är byrån inte det kommer du inte få någon annan rådgivning än kring historiska data. Målet är att få realtidsbaserad information. Du ska som kund också ha fullständig
access till din bokföring online. Transparensen är viktig.

8. Hur ofta har vi kontakt?
Har byrån tid att svara på dina frågor när du behöver det? Och hur ofta kan ni ses? Att ha kontakt månadsvis är bra – även ansikte mot ansikte. Här kan det vara bra med en lokal kontakt.

9. Kan jag få fast pris?
Begär ett fast månadspris. Då är det upp till redovisningskonsulten att acceptera det eller inte. En erfaren konsult kan uppskatta tiden på ett bra sätt. Och i det fasta priset ska det ingå att du kan rådgöra per mejl och telefon utan extra kostnad. Gör alltid upp om priset i förväg.

10. Vad ingår?
Se till att få allt på pränt och i detalj – det blir garanterat missuppfattningar annars.

11. Vem kommer jag ha kontakt med?
Det är viktigt att få en utvald person som kontakt. På större byråer kan personalomsättningen vara hög. Vad händer då? Och vad händer om någon blir sjuk?

12. Vilka krav ställer ni på mig?
Lika viktigt som det är att du ställer krav på byrån är det omvända. Redovisningsbyrån ska kunna berätta om sina rutiner och vad de förväntar sig av dig som kund. Samtidigt ska de kunna säga att efter att vi fått kvitton från dig ska det ta max XX dagar innan de är bokförda till exempel. Fasta rutiner tyder på professionalism.

13. Kan jag få referenser?
Din redovisningskonsult kommer kanske att veta mer om din privatekonomi – och kanske påverka den också – än din äkta hälft. Självklart kollar man upp då.


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.