Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ekonomi & Skatt

Få mest nytta av din redovisningskonsult

Yasemin Bayramoglu 11 december, 2018 5 minuters läsning

Foto: En redovisningskonsult kan hjälpa till med betydligt mer än bara mata in siffror på rätt ställe. FOTO GETTY IMAGES

Det gäller att ställa relevanta frågor när du väljer redovisningsbyrå. Annars är risken stor att du fastnar i timträsket – och inte får den hjälp som faktiskt kan göra skillnad.

[caption id="attachment_29046" align="alignright" width="174"] Jan Söderqvist.[/caption]

För ett par år sedan gjorde Driva Eget en granskning av redovisningsbyråers kostnader. Genom att lägga ut en offertfråga om ett fiktivt bolag på nätet kunde vi visa hur väldigt olika redovisningsbyråer kan uppskatta kostnaden för samma uppdrag. (Läs mer på driva-eget.se/bokforing).
Men det räcker inte med att bara kolla priset, menar Jan Söderqvist, konsult som på uppdrag av bland annat Visma hjälper redovisningsbyråer att i sin tur hjälpa sina kunder. Han menar att hela tim-tänket är förlegat.

LÄS OCKSÅ: Hitta glöden – gör en omstart

Tja, ganska mycket är förlegat, om man ska tro Jan. För medan vi i Sverige gärna ståtar med hur långt vi kommit i digitaliseringen, så lämnar redovisningsbranschen en del att önska, menar han. Det räcker med att ta sig över Östersjön för att upptäcka att finska byråer i betydligt högre grad jobbar med så kallad automatisk och molnbaserad bokföring.
– De flesta byråer i Sverige jobbar väldigt traditionellt med att stansa in historiska data. När själva bokföringen är avklarad finns det inte mycket tid kvar åt rådgivning, säger Jan.

Ligger efter digitalt


Där kan det också uppstå konflikter, för kunden kan ha uppfattat att hen ska få mer rådgivning för pengarna, medan byrån kan klaga på att kunden slarvat med kvitton, som sedan gjort att man inte hinner med några samtal.
Resultatet blir en bristfällig kommunikation och att företagaren inte får den hjälp man kanske hoppats på när det gäller att driva företaget framåt. Många företag träffar bara sin redovisningskonsult i samband med årsbokslutet, en gång om året.

Så varför är det så stor skillnad mellan Sverige och Finland? Jan tror att det delvis kan bero på en föråldrad bokföringslag i Sverige. Men också på en rädsla för att digitaliseringen ska bli en jobbdödare för redovisningskonsulter.
Men det är här man måste våga tänka om, menar han. Det är bara en tidsfråga innan redovisningsprogrammen är gratis på nätet, så vad ska byrån göra då? Nej, det handlar om att verkligen ta rådgivningsbiten på allvar och hjälpa sina kunder driva sina företag framåt, för att på det viset bli oumbärlig.
– En redovisningskonsult måste ju börja med att fråga kunden vart hon eller han vill komma med sitt företag. Vad är målet? Det är i kommunikationen som frågorna uppstår. Det betyder att man måste komma närmare sina kunder.

Ett sätt att lösa det är att helt enkelt öppna dörren för samtal och se över sättet att ta betalt. Skippa tim-tänket.
– Det kan handla om så enkla saker som att förklara siffrorna på ett bra sätt. Men i dag finns möjlighet att ge realtidsrådgivning och då skulle redovisningsbyrån till exempel kunna berätta att ”om två månader kommer du att få likviditetsbrist”. Men jobbar man traditionellt kan det gå en och en halv månad innan materialet är inknappat och sex månader tills man får ett bokslut och då är rådgivningen för sen.
Det ska vara proaktivt – inte reaktivt. För den enskilde småföretagaren är det rimligtvis mer intressant att diskutera framtid än dåtid. Dåtiden kan man ju ändå inte påverka.

13 frågor att ställa till dig själv

1. Vad ska jag ha byrån till?
Handlar det om att stansa verifikat eller om att få rådgivning för hur du ska driva din verksamhet framåt?

2. Vad får det kosta?
Sätt en budget!

3. Ska jag anställa i stället?
Har du personal kan det vara läge att jämföra konsultkostnaden med vad det skulle kosta att ha någon anställd på deltid för att ta hand om ekonomin.

4. Får jag förtroende?
Stämmer kemin mellan dig och redovisningskonsulten? Kan ni kommunicera på ett bra sätt? Det är A och O.

… och till redovisnings­byrån

5. Är ni auktoriserade?
Byrån bör vara auktoriserad hos FAR eller SRF.

6. Kan ni min bransch?
Att en redovisningskonsult är auktoriserad är bra, men lika viktigt är att den som håller i din ekonomi också förstår din bransch.

7. Är ni molnbaserade?
Är byrån inte det kommer du inte få någon annan rådgivning än kring historiska data. Målet är att få realtidsbaserad information. Du ska som kund också ha fullständig
access till din bokföring online. Transparensen är viktig.

8. Hur ofta har vi kontakt?
Har byrån tid att svara på dina frågor när du behöver det? Och hur ofta kan ni ses? Att ha kontakt månadsvis är bra – även ansikte mot ansikte. Här kan det vara bra med en lokal kontakt.

9. Kan jag få fast pris?
Begär ett fast månadspris. Då är det upp till redovisningskonsulten att acceptera det eller inte. En erfaren konsult kan uppskatta tiden på ett bra sätt. Och i det fasta priset ska det ingå att du kan rådgöra per mejl och telefon utan extra kostnad. Gör alltid upp om priset i förväg.

10. Vad ingår?
Se till att få allt på pränt och i detalj – det blir garanterat missuppfattningar annars.

11. Vem kommer jag ha kontakt med?
Det är viktigt att få en utvald person som kontakt. På större byråer kan personalomsättningen vara hög. Vad händer då? Och vad händer om någon blir sjuk?

12. Vilka krav ställer ni på mig?
Lika viktigt som det är att du ställer krav på byrån är det omvända. Redovisningsbyrån ska kunna berätta om sina rutiner och vad de förväntar sig av dig som kund. Samtidigt ska de kunna säga att efter att vi fått kvitton från dig ska det ta max XX dagar innan de är bokförda till exempel. Fasta rutiner tyder på professionalism.

13. Kan jag få referenser?
Din redovisningskonsult kommer kanske att veta mer om din privatekonomi – och kanske påverka den också – än din äkta hälft. Självklart kollar man upp då.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.