Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem

Farväl till mitt gamla jag

10 april, 2014 8 minuters läsning
Tvärtemot vad min presentationstext här ovanför just nu säger, är jag närmare 50 än 48. Plågsamt mycket närmare. Till och med på andra sidan! Detta är en sådan milstolpe i livet som lätt kan få en att fundera på vad det var som hände. Ändå är den jämna födelsedagen "mitt i livet" långt ifrån det viktigaste som händer i mitt liv i år. Den överskuggas med bred marginal av det faktum att vår dotter tar studenten och att 20 år med två barn som högsta prioritet därmed är på väg att få ett lyckligt slut. Visst har jag startat flera företag under den tiden och visst har jag gjort många roliga saker på egen hand, men det är nästa generation som har satt ramarna och agendan. Det har varit ett medvetet beslut från mig och min fru och det är ett beslut som jag är väldigt glad över att ha tagit.



Den samlade känslan av att ha närmare kvar till pensionen än till studenttiden och övertygelsen av att de små kommer att klara sig riktigt bra på egen hand i vuxenlivet, har fått mig att börja tänka i termer av att hitta tillbaka till det liv jag en gång hade och till den person jag en gång var. Det har varit förbluffande svårt, näst intill omöjligt. Hur jag än försökt, har jag inte kunnat framkalla den autentiska känslan av ett liv som ung utan barn, eller minnas hur mina rutiner och vanor såg ut på den tiden. Jag kan minnas en del saker jag gjorde på den tiden, men jag har inte kunnat få ihop det i ett mönster som kan kallas liv, än mindre infoga den typen av aktiviteter i det liv och den personlighet jag har idag. Jag minns att jag tänkte när vi fick vårt första barn att det just då var bra med ett break från rutiner som börjat gå alltmer på tomgång, men att det skulle bli spännande att återuppta dem två decennier senare. Nu är jag där och kan inte för mitt liv hitta vad det var jag då hade tröttnat på.



Har jag verkligen förändrats så mycket? Har jag verkligen så dåligt minne?



Det är då det slår mig vilken enorm teknisk utveckling som har skett runt omkring mig under de här tjugo åren och hur betydelsefull den varit för hur vi lever våra liv. När vårt första barn föddes hade jag läst i tidningen om något som kallades internet, men på mitt biografchefskontor i Linköping var det faxen som stod i centrum. Några av mina kollegor hade efter mycket tjat övertygat ledningen i Stockholm om att vi skulle få investera i mobiltelefoner till oss själva och jag minns att jag frågade om jag också var tvungen att skaffa en. Vad skulle jag med en bärbar telefon till, jag hade ju en telefon på kontoret och en duktig assistent som kunde svara i den när jag var borta. Det fanns en enda sak som jag kunde kolla när jag kom till jobbet på morgonen: besökssiffrorna från kvällen innan, som hade tuggats fram av en ålderdomlig printer bakom kassadisken. Några timmar senare kom brevbäraren med posten och fram tills dess kunde jag inte göra annat än att arbeta med det jag kvällen innan hade planerat att göra.



Det kan låta klyschigt och banalt att säga att internet, smartphones, Facebook och allt annat som uppfunnits, har förändrat våra liv, men just i ett fruktlöst försök att komma tillbaka i gamla gängor, är det svårt att bortse från att det är tekniken som ligger i vägen.



Idag är det självklart för mig att kolla eposten det första jag gör på morgonen och beroende på vad som har kommit in, kan planeringen för min dag stjälpas helt över ända. Var jag än befinner mig kan jag nås av ett telefonsamtal eller ett SMS, som tvingar mig att tänka och planera om. Då tillhör jag ändå inte de allra mest uppkopplade. Jag brukar stänga av mobilen på natten och jag läser varken epost eller Facebook i den. Vem i början av 90-talet skulle ha kommit på tanken att från postkontoret, efter att precis ha vittjat postboxen, skicka ett brev med texten "Tack för ditt brev, jag svarar på det när jag kommer till kontoret"?



All denna teknologi, hård såväl som mjuk, som vi trodde skulle förenkla vår vardag och våra arbeten, har inte bara gett oss fantastiska möjligheter, den har också gett oss nya utmaningar. Möjligheterna att kommunicera och publicera var faktiskt inte lika stora för 20 år sedan. På den tiden var det mycket mer självklart att man måste planera möten med andra och att man i stort sett hade kontroll över sin egen tid. Ville man säga något i offentligheten visste man vilka ramar, deadlines och arenor man hade att förhålla sig till. En text som den jag just nu skriver, hade varit en omöjlighet. Jo, förvisso hade jag kunnat knacka ner den på min skrivmaskin, kopiera den i ett antal ex och sätta upp den på alla anslagstavlor jag kunde hitta, men trots alla dessa ansträngningar hade den fått en ytterst begränsad spridning och livslängd.



Dagens kommunikationslandskap ställer betydligt större krav på den som vill ha kontroll över sin egen tid, vare sig det är på fritiden eller på jobbet. Det kräver mod, viljestyrka och en aktiv handling att stänga av telefonen för att kunna fokusera på en arbetsuppgift som kräver just fokusering. Svarar jag inte tillräckligt snabbt på ett mejl som avsändaren anser vara väldigt viktigt, får jag ett SMS eller ett nytt e-brev med en uppfordran att läsa det första meddelandet (och ja, jag skickar själv ofta sådana påminnelser). Det kräver en enorm självdisciplin, åtminstone av en person som jag som alltid har åsikter om allt, att inte svara på varje e-brev, Facebook-inlägg, Twitter-inlägg med mera, som jag kan ha en synpunkt på. Att inte läsa dessa inlägg är förstås ett effektivt sätt att inte svara på dem, men då växer lätt oron över att man har missat något...



Frågan är förstås om man missar så värst mycket genom att ge mer tid åt sig själv, för det jag själv vill göra, jämfört med att följa med på det som andra tycker och tänker. I sak känns det nämligen inte som att särskilt mycket har förändrats på de här två decennierna. Det är fortfarande inte särskilt många som har något verkligt intressant och viktigt att säga och som dessutom kan formulera det. De personerna och budskapen lyckades säkerligen forcera publikationsbarriärerna då, lika bra som de tränger igenom mediebruset idag. De som förr i tiden repeterade nyheter och skvaller muntligen i sin lilla bekantskapskrets, gör det idag genom att dela på Facebook, men det är lika lite nu som då ett utslag av kreativitet och egna tankar. Dessutom är det förvånansvärt få, sett till alla grupper i samhället, som faktiskt är aktiva på Facebook och andra sociala medier. Verkligheten pågår oförtrutet någon annan stans, öga mot öga.



De sociala medierna, de smarta telefonerna och allt annat modernt, har medfört mycket snuttifiering. Tids- och planeringshorisonterna har krympt. Du är inte bättre än ditt senaste blogginlägg och du är inte på banan om du inte kommenterar allt som dina bekanta gör. Utrymmet att skapa nytt genom att tänka stora tankar har krympt. Kan det tyckas.



I själva verket skapar det här möjligheter för den som har modet att bestämma när bruset ska vara på och när det ska vara avstängt. Den som svarar på allt som går att svara på (och jag har varit där), har till slut producerat så mycket text att det hade räckt till flera böcker. Den som istället skriver en bok, eller åtminstone ett antal välformulerade blogginlägg, blir snabbt färdig med något som andra kan kommentera och sprida vidare. Den som bara klagar på hur företag beter sig, får knappast tid över för att starta och driva upp ett eget företag. Den som klarar att sålla och ta till sig av klagomålen, kan lätt bygga upp ett företag som får massor av nöjda kunder.



Mot den bakgrunden är det rätt så symptomatiskt att jag blev egenföretagare. Det som började som en nödlösning efter att mitt vikariat som biografchef var över och jag snurrat allt längre in i den tröstlösa jobbsökarsvängen, efter ett underbart år som hemmapappa, visade sig vara min väg helt och hållet. Det totala ansvaret för den egna försörjningen och den totala möjligheten att varje dag skapa något nytt, passar inte alla, men det passade mig som hand i handske. Det är därför jag tror att jag ska kunna fortsätta att vara kreativ och skapa min egen värld, även i det nya teknik-landskapet med dess skenbara likriktning och grupptryck.



Ju mer jag vänder och vrider, desto mer inser jag att mitt gamla liv, det som jag hade innan barnen och innan medelåldern, är borta och att jag aldrig kommer att kunna återskapa det hur mycket jag än försöker. När väl den insikten har fått sjunka in, känns den onekligen rätt tilltalande. Jag har friheten att plocka vad jag vill av gammalt och nytt, av mitt eget och av andras och på det viset skapa mig en ny och spännande verklighet. Framtiden är här - visst är den fantastisk!

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.