Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Farväl till mitt gamla jag

10 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning
Tvärtemot vad min presentationstext här ovanför just nu säger, är jag närmare 50 än 48. Plågsamt mycket närmare. Till och med på andra sidan! Detta är en sådan milstolpe i livet som lätt kan få en att fundera på vad det var som hände. Ändå är den jämna födelsedagen "mitt i livet" långt ifrån det viktigaste som händer i mitt liv i år. Den överskuggas med bred marginal av det faktum att vår dotter tar studenten och att 20 år med två barn som högsta prioritet därmed är på väg att få ett lyckligt slut. Visst har jag startat flera företag under den tiden och visst har jag gjort många roliga saker på egen hand, men det är nästa generation som har satt ramarna och agendan. Det har varit ett medvetet beslut från mig och min fru och det är ett beslut som jag är väldigt glad över att ha tagit.



Den samlade känslan av att ha närmare kvar till pensionen än till studenttiden och övertygelsen av att de små kommer att klara sig riktigt bra på egen hand i vuxenlivet, har fått mig att börja tänka i termer av att hitta tillbaka till det liv jag en gång hade och till den person jag en gång var. Det har varit förbluffande svårt, näst intill omöjligt. Hur jag än försökt, har jag inte kunnat framkalla den autentiska känslan av ett liv som ung utan barn, eller minnas hur mina rutiner och vanor såg ut på den tiden. Jag kan minnas en del saker jag gjorde på den tiden, men jag har inte kunnat få ihop det i ett mönster som kan kallas liv, än mindre infoga den typen av aktiviteter i det liv och den personlighet jag har idag. Jag minns att jag tänkte när vi fick vårt första barn att det just då var bra med ett break från rutiner som börjat gå alltmer på tomgång, men att det skulle bli spännande att återuppta dem två decennier senare. Nu är jag där och kan inte för mitt liv hitta vad det var jag då hade tröttnat på.



Har jag verkligen förändrats så mycket? Har jag verkligen så dåligt minne?



Det är då det slår mig vilken enorm teknisk utveckling som har skett runt omkring mig under de här tjugo åren och hur betydelsefull den varit för hur vi lever våra liv. När vårt första barn föddes hade jag läst i tidningen om något som kallades internet, men på mitt biografchefskontor i Linköping var det faxen som stod i centrum. Några av mina kollegor hade efter mycket tjat övertygat ledningen i Stockholm om att vi skulle få investera i mobiltelefoner till oss själva och jag minns att jag frågade om jag också var tvungen att skaffa en. Vad skulle jag med en bärbar telefon till, jag hade ju en telefon på kontoret och en duktig assistent som kunde svara i den när jag var borta. Det fanns en enda sak som jag kunde kolla när jag kom till jobbet på morgonen: besökssiffrorna från kvällen innan, som hade tuggats fram av en ålderdomlig printer bakom kassadisken. Några timmar senare kom brevbäraren med posten och fram tills dess kunde jag inte göra annat än att arbeta med det jag kvällen innan hade planerat att göra.



Det kan låta klyschigt och banalt att säga att internet, smartphones, Facebook och allt annat som uppfunnits, har förändrat våra liv, men just i ett fruktlöst försök att komma tillbaka i gamla gängor, är det svårt att bortse från att det är tekniken som ligger i vägen.



Idag är det självklart för mig att kolla eposten det första jag gör på morgonen och beroende på vad som har kommit in, kan planeringen för min dag stjälpas helt över ända. Var jag än befinner mig kan jag nås av ett telefonsamtal eller ett SMS, som tvingar mig att tänka och planera om. Då tillhör jag ändå inte de allra mest uppkopplade. Jag brukar stänga av mobilen på natten och jag läser varken epost eller Facebook i den. Vem i början av 90-talet skulle ha kommit på tanken att från postkontoret, efter att precis ha vittjat postboxen, skicka ett brev med texten "Tack för ditt brev, jag svarar på det när jag kommer till kontoret"?



All denna teknologi, hård såväl som mjuk, som vi trodde skulle förenkla vår vardag och våra arbeten, har inte bara gett oss fantastiska möjligheter, den har också gett oss nya utmaningar. Möjligheterna att kommunicera och publicera var faktiskt inte lika stora för 20 år sedan. På den tiden var det mycket mer självklart att man måste planera möten med andra och att man i stort sett hade kontroll över sin egen tid. Ville man säga något i offentligheten visste man vilka ramar, deadlines och arenor man hade att förhålla sig till. En text som den jag just nu skriver, hade varit en omöjlighet. Jo, förvisso hade jag kunnat knacka ner den på min skrivmaskin, kopiera den i ett antal ex och sätta upp den på alla anslagstavlor jag kunde hitta, men trots alla dessa ansträngningar hade den fått en ytterst begränsad spridning och livslängd.



Dagens kommunikationslandskap ställer betydligt större krav på den som vill ha kontroll över sin egen tid, vare sig det är på fritiden eller på jobbet. Det kräver mod, viljestyrka och en aktiv handling att stänga av telefonen för att kunna fokusera på en arbetsuppgift som kräver just fokusering. Svarar jag inte tillräckligt snabbt på ett mejl som avsändaren anser vara väldigt viktigt, får jag ett SMS eller ett nytt e-brev med en uppfordran att läsa det första meddelandet (och ja, jag skickar själv ofta sådana påminnelser). Det kräver en enorm självdisciplin, åtminstone av en person som jag som alltid har åsikter om allt, att inte svara på varje e-brev, Facebook-inlägg, Twitter-inlägg med mera, som jag kan ha en synpunkt på. Att inte läsa dessa inlägg är förstås ett effektivt sätt att inte svara på dem, men då växer lätt oron över att man har missat något...



Frågan är förstås om man missar så värst mycket genom att ge mer tid åt sig själv, för det jag själv vill göra, jämfört med att följa med på det som andra tycker och tänker. I sak känns det nämligen inte som att särskilt mycket har förändrats på de här två decennierna. Det är fortfarande inte särskilt många som har något verkligt intressant och viktigt att säga och som dessutom kan formulera det. De personerna och budskapen lyckades säkerligen forcera publikationsbarriärerna då, lika bra som de tränger igenom mediebruset idag. De som förr i tiden repeterade nyheter och skvaller muntligen i sin lilla bekantskapskrets, gör det idag genom att dela på Facebook, men det är lika lite nu som då ett utslag av kreativitet och egna tankar. Dessutom är det förvånansvärt få, sett till alla grupper i samhället, som faktiskt är aktiva på Facebook och andra sociala medier. Verkligheten pågår oförtrutet någon annan stans, öga mot öga.



De sociala medierna, de smarta telefonerna och allt annat modernt, har medfört mycket snuttifiering. Tids- och planeringshorisonterna har krympt. Du är inte bättre än ditt senaste blogginlägg och du är inte på banan om du inte kommenterar allt som dina bekanta gör. Utrymmet att skapa nytt genom att tänka stora tankar har krympt. Kan det tyckas.



I själva verket skapar det här möjligheter för den som har modet att bestämma när bruset ska vara på och när det ska vara avstängt. Den som svarar på allt som går att svara på (och jag har varit där), har till slut producerat så mycket text att det hade räckt till flera böcker. Den som istället skriver en bok, eller åtminstone ett antal välformulerade blogginlägg, blir snabbt färdig med något som andra kan kommentera och sprida vidare. Den som bara klagar på hur företag beter sig, får knappast tid över för att starta och driva upp ett eget företag. Den som klarar att sålla och ta till sig av klagomålen, kan lätt bygga upp ett företag som får massor av nöjda kunder.



Mot den bakgrunden är det rätt så symptomatiskt att jag blev egenföretagare. Det som började som en nödlösning efter att mitt vikariat som biografchef var över och jag snurrat allt längre in i den tröstlösa jobbsökarsvängen, efter ett underbart år som hemmapappa, visade sig vara min väg helt och hållet. Det totala ansvaret för den egna försörjningen och den totala möjligheten att varje dag skapa något nytt, passar inte alla, men det passade mig som hand i handske. Det är därför jag tror att jag ska kunna fortsätta att vara kreativ och skapa min egen värld, även i det nya teknik-landskapet med dess skenbara likriktning och grupptryck.



Ju mer jag vänder och vrider, desto mer inser jag att mitt gamla liv, det som jag hade innan barnen och innan medelåldern, är borta och att jag aldrig kommer att kunna återskapa det hur mycket jag än försöker. När väl den insikten har fått sjunka in, känns den onekligen rätt tilltalande. Jag har friheten att plocka vad jag vill av gammalt och nytt, av mitt eget och av andras och på det viset skapa mig en ny och spännande verklighet. Framtiden är här - visst är den fantastisk!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.