Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Föräldraledig – utan oro för kunderna

Yasemin Bayramoglu 21 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Angeli Sjöström Hederberg fixar företagande och föräldraledighet.

Många småföretagare oroar sig för att det är svårt eller rentav omöjligt att vara föräldraledig. Inte alls! Bara man planerar och utmanar rädslan att bli bortglömd, menar Angeli Sjöström Hederberg, som ska vara barnledig i ett år. Samtidigt som hon förverkligar en bokdröm – och företaget tuffar på!

Angeli har två bebisar, en på var arm: Andra barnet som är sex månader och boken Annalisa och födelsedagspresenten, ett par veckor gammal.

Ingen slump alls egentligen. Angeli är målmedveten. Hon var bara 24 år när hon startade sitt första företag. Hon hade insett att eget företag var en genväg till att få jobba med det hon ville – som organisationskonsult och processledare nischad mot ideella organisationer.

Angeli har alltid vetat vad hon velat och har tagit ut riktningen därefter. En bra förutsättning för att fixa föräldraledigheten också – hon gillar strategier.

– Det är något mystiskt i att kvinnor startar eget företag för att kunna få tid med familjen, medan män säger att de inte kan vara föräldralediga för att de driver eget företag. Det är hårt generaliserat, men det finns fortfarande många normer som både män och kvinnor behöver utmana, säger Angeli, som skrivit en bok om att vara företagande förälder.

– Mitt sätt att utmana normen är att visa att det går att vara ledig länge med så gott som samma omsättning.

För Angelis del handlar det om tre huvudpelare: 1. SKAPA KONCEPT

Angeli bröt ut en del av det hon jobbade med och paketerade till en tydlig modell.

2. TA EXPERTROLLEN

Genom att skriva en bok, bygga mötesplatser för sina kunder och skapa webbkurser axlade Angeli expertrollen och stärkte sitt eget varumärke. Det blev också produkter som kunde sälja sig själva under föräldraledigheten.

 3. HITTA UNDERKONSULTER

Angeli skapade ett nät av underkonsulter som kunde ta hennes uppdrag under föräldraledigheten mot en kickback på 20–50 procent.

– Jag hade sett till att ta rätt betalt redan en bra tid före föräldraledigheten så jag hade en buffert och råd att kliva åt sidan och leja ut uppdragen på underkonsulter, säger Angeli.

Med sonen, som föddes 2014, var hon föräldraledig i åtta månader och öppnade knappt mejlen på sex. Med dottern som föddes i våras är ledigheten utökad till ett år. Hennes man är ledig precis lika länge.

– Vi småföretagare måste ha modet stoppa den egna impulsen att ha kontroll. Det kräver mycket av en. Den underkonsult som jag hade som ersättare för mig förra gången är det nu också. Hon får ingå avtal, fördela uppdrag på teamet och sköta all kundkontakt. Det funkar jättebra för alla.

Angeli följer månadsrapporteringen och de har telefonmöten med ett par månaders mellanrum. De har upprättat tydliga avtal där det är klargjort hur ansvarsfördelningen ser ut.

Den stora rädslan som många ofta har är att kunderna ska gilla ersättaren bättre, så att man ska tappa kunderna under föräldraledigheten. Men även detta reglerar Angeli i avtal – hon ”äger” kunden. Och all fakturering går genom hennes företag, med hennes logga.

– Jag insåg redan med första barnet att det handlade om mina egna fantasier. Många kunder märkte knappt att jag var föräldraledig. Vi småföretagare måste ta oss själva på lite mindre allvar. Och det som har förvånat mig är hur förstående kunderna är. Nu säger en del kunder ”då väntar vi tills du är tillbaka”. De försvinner inte. Det handlar om att bygga en god relation och se sig som jämbördiga. Jag överlevde – och jag har kvar mina kunder.

Strategin har varit en förutsättning för en längre föräldraledighet och har samtidigt gett Angeli möjligheten att förverkliga en dröm, barnboksserien Stora frågor för små medborgare. Böcker som tar upp ämnen som tiggeri, klimatångest och källkritik.

– Att leva jämställt är en viktig nyckel. Med första barnet undvek jag obetalt hemarbete och njöt av föräldraskapet, det var mitt heltidsjobb och allt annat delade jag med min man. Nu med andra barnet var jag sugen på ett passionsprojekt, som jag har svårt att få tid med annars. Jag hade ju byggt upp konsultrollen och min pengabuffert. Så varför inte använda det till att förverkliga barnbokdrömmen?

En månad före dottern föddes fick Angeli ja från ett förlag. Sedan har hon lagt en eller ett par timmar per dag på att färdigställa boken under dotterns första månader.

– Jag har aldrig unnat mig att göra något kreativt som inte är prestationsinriktat. Jag vill att barnböckerna ska vara passion och inte prestation. Nu när boken har kommit blir det lätt att jag kliver in i min vanliga roll med marknadsföring och försäljning, men jag fortsätter att påminna mig om att allt det där är möjligheter och inte måsten, säger Angeli.

Vinn boken "Företagare och förälder": Tävla här!

 


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.