Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Fördubbling av missnöjda kunder online

19 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
E-handel

Foto: Allt fler köper varor online. Fotot: Getty Images

Antalet missnöjda kunder som handlat på internet har nästan fördubblats – på ett år. Det visar en rykande färsk undersökning om svenska folkets internatvanor. 

Vi handlar allt mer över nätet och beställer hem varor som hämtas i butik eller direkt online. I åldersgruppen 26-55 är det över 90 procent av internetanvändare köper saker eller tjänster över nätet. Det visar soi2017 som är en rykande färst rapport om svenska folkets internetvanor.

LÄS OCKSÅ: Därför förlorar din webbshop kunderUndersökningen kartlägger de mesta vi gör online och sammanställer statistik inom flera områden som exempelvis: internet på arbetet, barn och internet, kommunikation och sociala plattformar, e-handel och banktjänster. Det är en guldgruva för den som vill fördjupa sig i svenska folkets beteende online och hela rapporten kan du läsa här: soi2017.

LÄS OCKSÅ: Missa inte köpfestenEn siffra som sticker ut i mängden är antalet missnöjda kunder som handlar varor eller tjänster på internet.

Var tionde internetanvändare har under det senaste året köpt något som presenterades på ett felaktigt eller missvisande sätt på en hemsida. Det är nästan en fördubbling av de som råkat ut jämfört med 2014 då det var sex procent.

LÄS OCKSÅ: Så vinner du på gnälletDet är två procent som har råkat ur för att deras kreditkortsuppgifter har blivit stulna när de använt internet någon gång under det senaste året vilket är på samma nivå som tidigare.

Mer fakta ur soi2017

  • Nio av tio internetanvändare har köpt varor eller tjänster via internet som sedan har levererats via posten. Åtta av tio har köpt varor eller tjänster som levererats via internet. Det kan till exempel vara program, biljetter eller filmer.
  • Sju av tio har köpt varor via internet som de sedan har hämtat upp i butik.
  • Nio av tio internetanvändare jämför priser på internet.
  • Drygt åtta av tio använder tjänsten Blocket och nästan sex av tio internetanvändare säljer saker på internet.
  • Nästan var tredje internetanvändare (29 %) använder annonsblockerare.

LÄS OCKSÅ: 5 snabba steg till en egen webbshop


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Digitalisering

Ny förmånspartner som ger din webb prestanda på riktigt

Smarta företagare bygger inte bara ett bra erbjudande. De ser också till att ha en webb som är snabb, trygg och redo att växa med verksamheten. Därför har vi på Driva Eget inlett ett samarbete med Oderland – ett av Sveriges mest prisade hostingbolag.

Sebastian Tibbling
Sebastian Tibbling 14 november, 2025 Uppdaterades 14 november, 2025 2 minuters läsning
Ny Fo¨rma°n

Foto: Ny förmån

Med Oderland får du en teknisk grund som gör skillnad i vardagen: snabbare laddningstider, stabilare drift och ett svenskt supportteam som hjälper dig när du behöver det. Resultatet blir en webbplats som både dina kunder och sökmotorer uppskattar.

Svensk premium-hosting för företag

Oderland är känt för hög kvalitet och stabil drift. Deras plattform är byggd för företag som vill ha en webb som håller vad den lovar, även när trafiken ökar eller verksamheten ställer högre krav. Det gör dem särskilt intressanta för dig som:

  • driver e-handel
  • arbetar med digitala tjänster eller hanterar kunders resurser
  • har en affärskritisk webbplats där driftstopp inte är ett alternativ

Med andra ord: hosting som tål att ditt företag växer.

Förmånen du får som Driva Eget Plus-medlem

Som medlem i Driva Eget Plus får du nu tillgång till ett erbjudande som gör det enkelt att uppgradera din digitala infrastruktur utan att spräcka budgeten:

50 % rabatt första året på valfritt hostingpaket.

Dessutom ingår:

  • Lokal, svensk support alla dagar i veckan
  • Kostnadsfri flytthjälp när du byter från annan leverantör
  • 99,99 % upptid senaste året – en av marknadens högsta nivåer
  • 100 % datalagring på svenska servrar för trygghet och efterlevnad

En stabil grund att stå på

En långsammare eller instabil webbplats kostar – i tid, i förlorade kunder och i försämrad synlighet. Med Oderland får du en lösning som är både prisvärd och beprövad, och som dessutom är anpassad för företagare som vill ha hög kvalitet utan krångel.

För dig som vill bygga ett starkt, modernt och växande företag är rätt hosting en av de smartaste investeringarna du kan göra. Vårt samarbete med Oderland gör det enklare att ta det steget.

Ta del av förmånen och ge ditt företag en digital grund som håller.

Driva Eget Plus: För att ta del av förmånen behöver du vara medlem. Prova en månad utan kostnad! 



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.