Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nedräkning inför blackfriday

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 6 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Black Friday

Foto: Black Friday

Förra året handlade svenskarna varor för 3,6 miljarder under Black Friday. Det är ett fenomen som är här att stanna. Här är tipsen som gör dig redo inför kundernas anstormning till din webbshop.Black Friday, som inträffar dagen efter Thanksgiving, har blivit en betydelsefull dag för många e-handlare.

Det har vuxit till en global företeelse som och har varit den viktigaste försäljningsperioden på den amerikanska marknaden under en längre tid.

LÄS OCKSÅ: 5 snabba steg till en egen webbshopSedan några år tillbaka har Black Friday även blivit en viktig period för europeiska e-handlare.

Bara förra året handlade svenskarna varor för hela 3,6 miljarder kronor under dagen, enligt PostNord. Redan i slutet av oktober letar konsumenter efter Black Friday-erbjudanden och därför är det viktigt att förbereda sig i tid.

Följande fyra tips, som Black-Friday.sale har tagit fram, kan du använda för att förbereda dig så bra som möjligt inför höstens stora köpfest.

1. Skapa en marknadsföringsplan

Det fjärde kvartalet är ofta inte det bästa tillfället att göra förändringar i din organisation. Då det finns en risk att förändringen drastiskt kan påverka försäljningen på ett negativt sätt. Det är däremot viktigt att ha en skräddarsydd marknadsföringsplan för Black Friday och julen.

Ett tips är att skapa en kalender med specifika datum och tider - exempelvis när det kommer till att placera banners på din hemsida, starta kampanjer och inleda andra marknadsföringsåtgärder. Vidare kan du redan nu börja experimentera med Google AdWords, sökordsoptimering och sociala medie-kampanjer.

2. Analysera och använd data för prisstrategi

För en nätbutik är det relativt enkelt att hålla reda på besökare och försäljningssiffror. Använd datan effektivt och analysera de cookies som du har samlat in hittills. Informationen kommer hjälpa dig att sätta upp en bra prisstrategi för Black Friday, då du fortfarande vill tjäna pengar trots de stora rabatterna som inträffar under perioden (i genomsnitt 70 procent på Amazon).

Om en onlinekonsument är inne på din hemsida kan du mäta all typ av interaktion - om det är en ny eller återkommande kund, hur användaren kom till dig, om de kom in via surfplattan eller desktop och mycket mer.

Genom att utföra en detaljerad analys med relevant data - så som populära varor och köpintention - kan du svara väl på kundernas önskemål innan och under Black Friday.

3. Lager & leverans

En av de mest frustrerande sakerna som kan hända är att lagret tar slut under årets mest intensiva säljperiod. Om du vill att kunder ska handla i din butik bör du se till att du är i en position där du kan erbjuda dem vad de är ute efter.

Se till att du har tillräckligt i lager för perioden mellan Black Friday och januari i termer av kvantitet och produkttyper. Trots låga priser erbjuder denna period fortfarande goda försäljningsmöjligheter.

Bestäm även i förväg vad du vill göra när en särskild vara eller produkt säljs ut och hur du vill kommunicera detta till dina kunder för att undvika frustration.

4. Sätt ihop ett Black Friday-team

En av de viktigaste aspekterna att ha i åtanke är att skapa ett särskilt “Black Friday-team”. Det finns en gräns för hur många ordrar man kan hantera och därmed behöver du se till att du har ett team av den rätta storleken redo.

Om du inte gör detta i tid finns det en möjlighet att dina anställda inte längre är tillgängliga. Långa arbetstimmar är vanligt förekommande vid den här tiden på året, då många e-handlare startar sin försäljning vid midnatt på fredagen och denna hektiska försäljningsperiod slutar inte förrän efter jul.

Därför borde du redan nu lägga vikt vid dina anställdas tillgänglighet under dessa dagar.

5. Testa hemsidans prestanda

Under Black Friday kommer det att vara en hög sökvolym på nätet och det kan innebära en stor trafikökning till din hemsida. Därmed är det viktigt att se till att hemsidan är tillräckligt stark och klarar av belastningen när andelen kunder som handlar samtidigt ökar.

Genom att testa prestandan i systemen kan du få reda på var de svaga punkterna finns och därefter noggrant identifiera problemen på hemsidan. Du behöver därför kontrollera att alla sidor fungerar och att köp kan genomföras på ett snabbt och enkelt sätt.

Slutligen är det betydelsefullt att se över betalningsmetoderna och den mobila versionen av hemsidan, eftersom fler och fler konsumenter handlar via sina smartphones. Att testa din IT-infrastruktur kommer hjälpa dig att bättre förstå var ditt system kan brista och hur du kan undvika problem.

LÄS OCKSÅ: Välj rätt e-handelsplattform


ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Bedrägeriexperten: “Här är bästa sätten att skydda ditt företag 2025”

Bedrägerierna mot företag ökar – och blir alltmer sofistikerade. Amalia Krantz är bedrägeriexpert på Nordea och tidigare elitidrottare med en kompromisslös vinnarskalle, och hon vet hur du skyddar ditt företag. Här är hennes fyra bästa tips (bland annat hur du undviker smishing)!

nordea
Nordea 25 juni, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 8 minuters läsning
Undvika bedrägerier 2025

Foto: Karl Nordlund

Det började som en helt vanlig arbetsdag på ett företag. Ekonomichefen fick ett mejl från vd:n, och det var brådskande. En viktig affär med en utländsk leverantör behövde slutföras med omedelbar betalning. Mejlet var formellt, men tonen kändes igen, och vd:n hänvisade till en tidigare konversation de haft. Ekonomichefen följde därför instruktionerna och godkände transaktionen.

Men allt var en bluff. Företagets vd hade aldrig skickat mejlet. 

I själva verket var det bedragare som hade hackat sig in i företagets mejlsystem och använt sig av vd:ns namn. När misstanken väl väcktes var det för sent – ett stort belopp hade redan försvunnit till ett okänt konto utomlands. 

– Det här är ett vanligt exempel på hur ett bedrägeri kan se ut i dag. Metoderna har blivit mer sofistikerade och personliga , både mot företag, föreningar och privatpersoner, berättar Amalia Krantz, bedrägeriexpert på Nordea.

Tips: Här hittar du en lista på de vanligaste bedrägerimetoderna.

Hjälper företagare över hela Sverige

Det är en tidig måndagsförmiddag, och vi befinner oss på Amalias hemmaplan, Nordeas huvudkontor i Stockholm. Men hon är bara här för att mellanlanda. I morgon åker Amalia vidare för att fortsätta möta företag, privatpersoner samt kommuner och regioner inom offentlig sektor för att stärka medvetenheten kring bedrägerier och hur man kan skydda sig mot dem.  

– Man kan säga att jag åker runt i Sverige och sprider dålig stämning, säger hon och ler. Men det är ett stort och växande samhällsproblem – att motverka det genom att öka medvetenheten är min absolut största drivkraft.

Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där Amalia Krantz, Nordeas bedrägeriexpert, berättar hur du som företagare och privatperson kan tänka och göra för att överlista bedragarna.

Vi har nog alla sett de osannolika, ibland rent komiska mejlen om att man ärvt en förmögenhet från en okänd släkting på andra sidan jordklotet. Men att tro att alla bedrägerier ser ut så – det är att göra sig själv en otjänst, menar Amalia. 

Genom AI och så kallade ”deepfakes” kan bedragarna numera använda röster, bilder eller utge sig för att vara såväl din kollega som välkända företag.  

Amelia tittar upp
Karl Nordlund

– Vid vd-bedrägerier kan vi se hur man blir inkastad i en konversation, ser namn man känner igen och kan scrolla bakåt i konversationshistoriken. För ett tag sedan blev till och med en person på ekonomiavdelningen på ett multinationellt företag kallad till ett videomöte för att diskutera en stor transaktion. Han kände igen alla sina kolleger på skärmen, men det var bara han som var mänsklig – de andra hade fått sin röst och sitt ansikte kapade.  

Men det sistnämnda hör ännu till ovanligheten. Vanligast bland privatpersoner och mindre företag är ”smishing”, då bedragarna skickar samma sms till en mängd människor, som ser ut att komma från ett företag, en bank eller polisen och påstå att någonting skett.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Amalia stol vid bord
Karl Nordlund

Det kan exempelvis se ut att komma från ett känt låneinstitut som påstår att ett lån har beviljats eller från ett telekombolag som meddelar ”Hej, vi bekräftar köp av ny telefon, finns redo att hämta i eftermiddag. Vid frågor, ring oss här!” 

– Eftersom man inte beställt någon telefon ringer man numret till telekombolaget, tror man, men hamnar i själva verket hos bedragaren. När man säger att man inte beställt telefonen erbjuder sig bedragaren att makulera det, men eftersom ”beställningen” är gjord med BankID säger den att den kan koppla vidare till din banks säkerhetsavdelning. I själva verket är det då bedragarna som kopplar mellan sig. Nu säger ”säkerhetsavdelningen” att dina konton är utsatta och att du behöver föra över dina pengar till ett säkerhetskonto, du behöver bara logga in med BankID. Plötsligt har de dig och dina pengar på kroken. 

Hur misstänksam ska man vara?

Amalia korsar armarna över sin laptop och berättar att de är runt 3 400 personer på Nordea arbetar för att stoppa ekobrott.

– Vi jobbar väldigt offensivt för att skydda våra kunder från detta. Vi har exempelvis infört att du som företagskund måste scanna in ditt pass eller nationella id om du behöver ett nytt BankID och vi har satt en lägre beloppsgräns för när våra kunder måste ringa banken för att få genomföra transaktionen. Bankerna förbättrar sina system, men du som privatperson eller företagare kan också ta hjälp av tekniken och se till att du inte har snabb åtkomst till mer än du behöver som en extra försäkring. 

Detta är ett samhällsproblem vi endast kan möta om vi alla krokar arm.

Amalia Krantz

Vad kan man själv tänka på för att inte råka ut för ett bedrägeri? 

- Ta hjälp av tekniken. Se till att du inte har snabb och direkt tillgång till mer pengar än du behöver. Om du inte gör återkommande utlandsbetalningar, stäng den möjligheten i nätbanken tills du åker utomlands. 

- Använd tekniken säkert. Logga exempelvis inte in på BankID på uppmaning av någon annan och läs alltid igenom texten du får se innan du signerar och lägg den där extra sekunden på att faktiskt kontrollera vilket namn du swishar till.

- Som företagare, var alltid två vid signering. Det är i de små obevakade ögonblicken som många råkar illa ut.

Här hittar du en lista på alla de vanligaste bedrägerimetoderna.

Slutligen, understryker Amalia, är det viktigt att vara sunt misstänksam. Att ta det berömda andetaget och tänka: Är det verkligen rimligt? Ska det gå till så här?  

– I den digitala världen har vi tappat en dimension: Vem har vi egentligen på andra sidan? Låt dig inte bara följa med, utan gå bakvägen – ta reda på numret till avsändaren som påstås stå bakom meddelandet, i stället för att direkt klicka på numret eller länken i sms:et.  

Amalia talar lika vant som engagerat.  

– Det känns fel att säga att det är ett spännande jobb, för att det är så mörkt och hemskt, men jag hittar inget bättre ord. Det är ett ämne som angår oss alla, mer än någonsin. 

Den mänskliga faktorn ofta gund till bedrägerierna

En ny studie från Nordea visar att 4 av 10 småbolag (43%) säger sig ha blivit utsatta för bedrägerier. Tre fjärdedelar av företagarna säger sig dock inte vara speciellt oroliga och en stor andel (63 procent) anser sig ha hög kunskap om hur man skyddar sig mot bedrägerier. 

 - Men studien visar också att oron har ökat i de företag som utsatts för bedrägeri. Kanske för att de ser hur sofistikerat det kan vara, säger Amalia och poängterar: 

– Man kan ha jättebra säkerhetssystem och investera otroligt mycket i detta som företag, men många bedrägerier sker genom auktoriserade betalningar där någon överför pengar till bedragarna. Det har alltså inte varit något fel i systemet, utan i stället är det den mänskliga faktorn som bedragarna använder sig av. Så lika mycket som vi investerar i tekniska försvar, måste vi investera i medarbetarna, för vi är alla människor i grunden.

Amalia sittandes på ruta
Karl Nordlund

Företag behöver ha ämnet ”top of mind”, menar Amalia, och inte bara något som snabbt avhandlas på en konferens en gång om året.  

– Man behöver återkommande göra tester, se över beredskapsplanen och uppdatera rutinerna.  

Nordeas hemsida finns det mycket information om hur du som företagskund ska tänka och vart du ska vända sig. Men framför allt handlar det om att inte missa varningslamporna.  

– Människor kommer ofta och ber mig avgöra om ett sms de fått är en bluff eller inte, men det är jättesvårt för mig att veta. Man måste se till kontexten och framför allt reagera om något känns oväntat, lite ovanligt och brådskande. Om du exempelvis plötsligt får ett mejl som ser ut att vara från ett företag eller en kollega, men med meddelandet att du ska betala in till ett nytt kontonummer – kolla upp det först!

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

När Amalia själv nyligen skulle resa ville resebolaget att hon skulle lägga upp sitt pass via en länk. Hon blev genast misstänksam. 

– Då ringde jag företaget och rutinerna visade sig stämma. Men man tjänar alltid på att ta omvägen, vara lite krånglig och dubbelkolla, säger Amalia och plockar upp laptopen. 

Det går mot lunch och Amalia ska vidare till nästa möte, men innan vi skiljs åt kastar hon en blick mot receptionen och säger:  

– Det händer då och då att kunder ringer hit och berättar stolt hur de inte gick på ett bedrägeriförsök genom att dubbelkolla avsändaren. När jag får höra det blir jag så varm i hjärtat, för det är precis varför jag gör det här.

Om Amalia Krantz
Ålder:
36 år.
Yrke: Bedrägeriexpert på Nordea.
Familj: Katt, föräldrar, bröder och brorsbarn. 
Bor: Västra Stockholm.
Lektyr på nattduksbordet: Nexus: en kort historik över informationsnätverk från stenåldern till AI av Yuval Noah Harari. 
Guilty pleasure: Att plöja true crime-dokumentärer som jag har sett en miljon gånger samtidigt som jag spelar ett mobilspel.
Dold talang: Stå på händer.
Bakgrund: B la elitkarriär i basket

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



Ekonomi & Skatt

Så fungerar F-skatt – Allt du behöver veta som företagare

Funderar du på att starta företag eller driver du redan eget? Då är F-skatt något du inte kommer undan. I den här guiden förklarar vi vad F-skatt är, varför du behöver den – och vad du måste tänka på för att undvika onödiga misstag.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 14 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 4 minuters läsning
Guide som fo¨rklarar hur F-skatt fungerar fo¨r dig som a¨r eller ska bli fo¨retagare

Foto: Unsplash

I den här guiden går vi igenom:

  1. Vad F-skatt är och varför den är viktig för dig som företagare
  2. Hur du ansöker om F-skatt – steg för steg
  3. Vad som krävs för att få F-skatt – och vad som kan göra att du blir nekad
  4. Vanliga misstag gällande f-skatt – och hur du undviker dem

Vi tror guiden passar dig som driver eller planerar att starta eget företag – oavsett företagsform.

Tight om tid? Här är det viktigaste från guiden

  • F-skatt är ett måste för att få ta uppdrag som företagare. Utan den riskerar du att inte få betalt.
  • Ansökan görs enkelt hos Skatteverket. Det är gratis, men du måste kunna visa att du bedriver eller kommer att bedriva näringsverksamhet.
  • Du ansvarar själv för att betala in skatt och sociala avgifter. Det ingår i F-skatten.
  • Du kan bli nekad F-skatt om du t.ex. har stora skulder eller inte anses driva näringsverksamhet på riktigt.

Okej, let´s dive in!

Vad är F-skatt och varför behöver du det?

F-skatt (förkortning för företagsskatt) visar att du är en företagare som själv ansvarar för att betala in dina skatter och avgifter.

  • Om du inte har F-skatt, så betraktas du inte som en "självständig näringsidkare" i Skatteverkets ögon. Då måste den som anlitar dig – alltså din kund eller uppdragsgivare – behandla dig som en anställd i vissa avseenden.
  • F-skatt är därför en sorts kvalitetsstämpel. Den visar att du är en seriös aktör och vet vad som gäller.

Exempel: Du fakturerar en kund 10 000 kr. Har du inte F-skatt kan kunden tvingas dra av preliminärskatt och arbetsgivaravgifter, vilket skapar krångel för båda parter.

Så ansöker du om F-skatt – steg för steg

Att ansöka om F-skatt är relativt enkelt, men kräver att du har koll på din verksamhet.

1. Skapa konto på verksamt.se
Här hittar du e-tjänsten för att registrera företag och ansöka om F-skatt.

2. Fyll i din ansökan
– Du ska kunna beskriva verksamheten: vad du ska göra, vilka kunder du vänder dig till och hur du planerar att tjäna pengar. Du behöver också lämna uppgifter om förväntade inkomster och startdatum (ett tips är att ange låga summor, så riskerar du inte hög preliminärskatt i början)

3. Skatteverket bedömer om du bedriver näringsverksamhet. Det innebär att verksamheten ska vara självständig, ha vinstsyfte och bedrivas varaktigt.

4. Beslut skickas till din digitala brevlåda. Normalt inom några veckor. Om du får avslag kan du överklaga.

Vad krävs för att få F-skatt?

Skatteverket gör en bedömning utifrån tre grundkrav:

  • Självständighet – Du ska själv bestämma hur uppdrag utförs.
  • Varaktighet – Verksamheten får inte vara tillfällig.
  • Vinstsyfte – Det ska finnas en realistisk plan att gå med överskott.

Du kan bli nekad F-skatt om du:

  • Har stora skatteskulder eller obetalda avgifter
  • Inte kan visa att du faktiskt kommer att ha kunder eller inkomster
  • Har ett beroendeförhållande till en enda uppdragsgivare (vilket kan tyda på att det är ett dolt anställningsförhållande)

Tips: Skatteverket kan godkänna din F-skatt även om du ännu inte har fakturerat – så länge det finns en tydlig plan.

Vanliga misstag gällande f-skatt – och hur du undviker dem

  • Du väntar för länge med att ansöka. Det kan leda till att du inte får betalt i tid – eller att kunder tackar nej.
  • Du fakturerar utan att ha F-skatt. Du riskerar att kunden gör skatteavdrag, och du får mindre betalt.
  • Du tror att F-skatt är samma som momsregistrering. Det är två olika saker – och du behöver ofta båda.

Sammanfattning

  • F-skatt är ett måste för att fakturera som företagare.
  • Ansökan sker via verksamt.se och är gratis.
  • Du måste visa att du driver en seriös, självständig verksamhet.
  • F-skatt innebär att du själv betalar skatt och avgifter.
  • Undvik att fakturera innan din F-skatt är godkänd.

Vanliga frågor om F-skatt

Hur lång tid tar det att få F-skatt?

Det tar normalt 2–6 veckor efter att du skickat in en komplett ansökan.

Måste jag ha F-skatt för att starta en enskild firma?

Ja, F-skatt är ett krav för att kunna fakturera som egenföretagare.

Kan jag få F-skatt om jag bara har en kund?

Det är möjligt, men Skatteverket kan ifrågasätta om det verkligen är en självständig näringsverksamhet.

Vad är skillnaden mellan F-skatt och FA-skatt?

FA-skatt är till för dig som både är anställd och driver företag vid sidan av.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.