Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Intrum

Ekonomi & Skatt

Företagarens ekonomiska A till Ö

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 25 september, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Ibland stöter du som företagare säkert på ekonomiska termer som du behöver googla, eller hur? Förbered dig här – i ett ekonomiskt alfabet!

Avtal
En överenskommelse som kan gälla både betalning och annat. I avtalet kommer man överens om en rad villkor såsom betalningsvillkor, ränta, faktureringsavgifter etc. Avtal kan vara både muntliga och skriftliga.

Betalningsföreläggande
Om en faktura eller ett inkassokrav inte betalas i tid kan ärendet komma att lämnas över till Kronofogden. Det gör man genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Utslaget ligger till grund för Kronofogdens arbete med att driva in skulden.

Betalningsanmärkning
En anmärkning som uppstår efter att Kronofogden utfärdat en dom i ett mål om betalningsföreläggande. Den visar att man inte har skött sina betalningar. Betalningsanmärkningen registreras hos kreditupplysningsföretagen och finns kvar i tre år för privatpersoner och i fem år för näringsidkare.

Bestrida
Om du tycker att ett betalningskrav är fel kan du bestrida det, alltså protestera mot det. Det innebär att du skriftligen meddelar leverantören, eller inkassobolaget om du fått ett inkassokrav, vad du tycker är fel och varför.

Controller
Controller kallas även styrekonom och är en ekonom som fokuserar på verksamhetsstyrning, oftast med hjälp av ekonomiska mått. Yrkesrollen varierar beroende på den aktuella organisationens behov.

Dröjsmålsränta
När din kund betalar för sent har du rätt att ta ut dröjsmålsränta, oavsett om det är avtalat eller inte. Om ni inte avtalar om dröjsmålsränta, kan du ta ut sådan ränta först när kunden fått en kreditperiod på 30 dagar. Om du inte avtalat annat med kunden får räntesatsen sättas till referensräntan + 8 procentenheter.

Effektiv ränta
Den totala kostnaden för ett lån, inklusive ränta och alla avgifter. Hur stor den effektiva räntan blir beror både på räntesatsen och hur lång tid det tar att betala av lånet. Anges i procent för att man ska kunna jämföra vad olika lån kommer att kosta.

Faktura
Ett skriftligt krav på vad din kund ska betala. En faktura ska avspegla parternas avtal/överenskommelse och bör vara enkelt och tydligt formulerad.

Vill du få full koll på faktureringen? Intrum Billify hjälper dig att hantera allt från fakturor till sena betalningar som ett proffs! Läs mer och testa tjänsten här - gratis fram till årsskiftet!

Läs mer och signa upp dig för tjänsten här.
Ange kampanjkod: Foretagare

Fakturaköp
Fakturaköp innebär att ett företag säljer sina obetalda kundfakturor till ett factoring- eller finansbolag och får det fakturerade beloppet, exklusive en kostnad, inbetalt mer eller mindre direkt på kontot.

Fysisk person
En fysisk person är samma sak som en privatperson. En fysisk person har ett personnummer.

Förfallodag
Den dag en faktura förfaller är den dag pengarna senast ska finnas på mottagarens konto. Det innebär att fakturan måste betalas i tid för att pengarna ska hinna komma in på kontot senast på förfallodatumet.

Gäldenär
Gäldenär är ett juridiskt begrepp och innebär att en person eller ett företag har en skuld till någon annan.

Handelsbolag
Ett handelsbolag är en företagsform med två eller flera delägare som driver företaget tillsammans och ansvarar med hela sin förmögenhet för de förbindelser som företaget har.

Inkasso
Om en faktura inte blir betald inom den utsatta tiden kan företaget som inte fått betalt vidta inkassoåtgärder mot den som ska betala. Företaget kan antingen välja att själv driva in skulden eller att ta hjälp av ett inkassoföretag som då tar över ansvaret för att driva in skulden. En betalningspåminnelse eller en underrättelse om att kravet kan bli överlämnat till inkasso är inte inkassoåtgärder.

Vill du veta mer om inkasso och hur du kan få hjälp att få betalt snabbare?
Läs mer här!

Inkassokrav
Om en faktura inte blir betald, kan ärendet överlämnas till ett inkassobolag som hjälper företaget att få betalt. Inkassobolaget skickar ett inkassokrav med en ny uppmaning om att betala skulden, inklusive inkassokostnad. Om kravet inte betalas i tid kan ärendet komma att lämnas över till Kronofogden. Ett inkassokrav är inte en offentlig uppgift och ger ingen betalningsanmärkning.

Läs mer om hur inkassoprocessen fungerar.

Juridisk person
Ett uttryck för ett företag eller en organisation. I stället för personnummer har en juridisk person ett organisationsnummer.

Kredittid
Kredittid avser hur många dagar det är mellan faktureringstillfället och det slutgiltiga betalningstillfället. Kredittiden anger alltså hur lång tid en part i en transaktion har på sig att betala en faktura eller att betala tillbaka ett lån.

Kreditpolicy
Riktlinjer som beskriver företagets interna processer och rutiner för kreditgivning. Exempelvis när kreditupplysning ska användas, när ska faktura och påminnelse gå ut, vilken kredittid ska kunderna få o s v.

Läs mer om hur du styr upp företagets krav- och kredithantering och ladda ned gratis guide!

Laga kraft
Att ett beslut har vunnit laga kraft innebär att det inte längre går att överklaga.

Likviditet
Likviditet är ett ord som kan användas i flera sammanhang för att illustrera betalningsförmåga eller förmåga att erhålla kontanter. Likviditet är ett mått på en organisations kortsiktiga betalningsförmåga.

Mervärdesskatt eller moms
Vardagligt kallas mervärdesskatten nästan alltid moms. Moms är en skatt som vi alla betalar när vi köper varor och tjänster. Momsen är ofta inbakad i priset och därför sällan något privatpersoner behöver tänka på. Men som företagare ska du deklarera och betala moms.

Näringsidkare
Någon som yrkesmässigt bedriver verksamhet av ekonomisk art – näringsverksamhet.

OCR-nummer
Ett referensnummer som vanligtvis finns på fakturor för att förtydliga vem det är som betalar.

Ombud
En person med uppdrag att utföra något för någon annan – till exempel ett inkassoföretag som åtar sig att driva in en skuld åt ett företag.

Påminnelse
En påminnelse, eller betalningspåminnelse, skickas om kunden inte har betalat sin faktura i tid. En påminnelse kan endast skickas om fakturan har förfallit, det vill säga om fakturans förfallodatum för betalningen har passerat. Fordringsägaren har ingen skyldighet att skicka påminnelse, bortsett från när det gäller felparkeringsavgifter och kontrollavgifter vid olovlig parkering.

Påminnelseavgift
Avgift som läggs till det ursprungliga beloppet i samband med att man skickar en betalningspåminnelse. Som fordringsägare har du bara rätt att ta ut en påminnelseavgift om du och din kund träffat avtal om det senast i samband med skuldens uppkomst. Påminnelseavgiftens storlek är lagstadgad – max 60 kronor kan tas ut.

Ränta
Priset du betalar för att låna pengar.

Skatt
Som företagare ansvarar du för att betala din preliminära skatt, din debiterade preliminärskatt. I början av varje beskattningsår beslutar Skatteverket beslutar hur mycket debiterad preliminärskatt du ska betala.

Tillgångar
Det totala bokförda värdet av egendom, immateriella rättigheter, banktillgodohavanden och andra fordringar.

Uppskov
Den som har en fordran går med på att låta den som är skyldig pengar få längre tid på sig att betala.

Utgående moms
Den moms du som företagare tar ut av dina kunder, vid försäljning.

Verifikation
Underlag för dina poster i bokföringen.

Årsredovisning
Sammanställning av en organisations räkenskaper och förvaltning för ett räkenskapsår.

Ärende
Om du tar hjälp av ett inkassobolag för att driva in en skuld får gäldenären ett brev och har ett ärende hos inkassobolaget.

Överskuldsättning
Att skuldsätta så mycket att man saknar återbetalningsförmåga för sina skulder helt eller delvis.




ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.