Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från Intrum

Företagarens ekonomiska A till Ö

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 25 september, 2019 6 minuters läsning

Ibland stöter du som företagare säkert på ekonomiska termer som du behöver googla, eller hur? Förbered dig här – i ett ekonomiskt alfabet!

Avtal
En överenskommelse som kan gälla både betalning och annat. I avtalet kommer man överens om en rad villkor såsom betalningsvillkor, ränta, faktureringsavgifter etc. Avtal kan vara både muntliga och skriftliga.

Betalningsföreläggande
Om en faktura eller ett inkassokrav inte betalas i tid kan ärendet komma att lämnas över till Kronofogden. Det gör man genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Utslaget ligger till grund för Kronofogdens arbete med att driva in skulden.

Betalningsanmärkning
En anmärkning som uppstår efter att Kronofogden utfärdat en dom i ett mål om betalningsföreläggande. Den visar att man inte har skött sina betalningar. Betalningsanmärkningen registreras hos kreditupplysningsföretagen och finns kvar i tre år för privatpersoner och i fem år för näringsidkare.

Bestrida
Om du tycker att ett betalningskrav är fel kan du bestrida det, alltså protestera mot det. Det innebär att du skriftligen meddelar leverantören, eller inkassobolaget om du fått ett inkassokrav, vad du tycker är fel och varför.

Controller
Controller kallas även styrekonom och är en ekonom som fokuserar på verksamhetsstyrning, oftast med hjälp av ekonomiska mått. Yrkesrollen varierar beroende på den aktuella organisationens behov.

Dröjsmålsränta
När din kund betalar för sent har du rätt att ta ut dröjsmålsränta, oavsett om det är avtalat eller inte. Om ni inte avtalar om dröjsmålsränta, kan du ta ut sådan ränta först när kunden fått en kreditperiod på 30 dagar. Om du inte avtalat annat med kunden får räntesatsen sättas till referensräntan + 8 procentenheter.

Effektiv ränta
Den totala kostnaden för ett lån, inklusive ränta och alla avgifter. Hur stor den effektiva räntan blir beror både på räntesatsen och hur lång tid det tar att betala av lånet. Anges i procent för att man ska kunna jämföra vad olika lån kommer att kosta.

Faktura
Ett skriftligt krav på vad din kund ska betala. En faktura ska avspegla parternas avtal/överenskommelse och bör vara enkelt och tydligt formulerad.

Vill du få full koll på faktureringen? Intrum Billify hjälper dig att hantera allt från fakturor till sena betalningar som ett proffs! Läs mer och testa tjänsten här - gratis fram till årsskiftet!

Läs mer och signa upp dig för tjänsten här.
Ange kampanjkod: Foretagare

Fakturaköp
Fakturaköp innebär att ett företag säljer sina obetalda kundfakturor till ett factoring- eller finansbolag och får det fakturerade beloppet, exklusive en kostnad, inbetalt mer eller mindre direkt på kontot.

Fysisk person
En fysisk person är samma sak som en privatperson. En fysisk person har ett personnummer.

Förfallodag
Den dag en faktura förfaller är den dag pengarna senast ska finnas på mottagarens konto. Det innebär att fakturan måste betalas i tid för att pengarna ska hinna komma in på kontot senast på förfallodatumet.

Gäldenär
Gäldenär är ett juridiskt begrepp och innebär att en person eller ett företag har en skuld till någon annan.

Handelsbolag
Ett handelsbolag är en företagsform med två eller flera delägare som driver företaget tillsammans och ansvarar med hela sin förmögenhet för de förbindelser som företaget har.

Inkasso
Om en faktura inte blir betald inom den utsatta tiden kan företaget som inte fått betalt vidta inkassoåtgärder mot den som ska betala. Företaget kan antingen välja att själv driva in skulden eller att ta hjälp av ett inkassoföretag som då tar över ansvaret för att driva in skulden. En betalningspåminnelse eller en underrättelse om att kravet kan bli överlämnat till inkasso är inte inkassoåtgärder.

Vill du veta mer om inkasso och hur du kan få hjälp att få betalt snabbare?
Läs mer här!

Inkassokrav
Om en faktura inte blir betald, kan ärendet överlämnas till ett inkassobolag som hjälper företaget att få betalt. Inkassobolaget skickar ett inkassokrav med en ny uppmaning om att betala skulden, inklusive inkassokostnad. Om kravet inte betalas i tid kan ärendet komma att lämnas över till Kronofogden. Ett inkassokrav är inte en offentlig uppgift och ger ingen betalningsanmärkning.

Läs mer om hur inkassoprocessen fungerar.

Juridisk person
Ett uttryck för ett företag eller en organisation. I stället för personnummer har en juridisk person ett organisationsnummer.

Kredittid
Kredittid avser hur många dagar det är mellan faktureringstillfället och det slutgiltiga betalningstillfället. Kredittiden anger alltså hur lång tid en part i en transaktion har på sig att betala en faktura eller att betala tillbaka ett lån.

Kreditpolicy
Riktlinjer som beskriver företagets interna processer och rutiner för kreditgivning. Exempelvis när kreditupplysning ska användas, när ska faktura och påminnelse gå ut, vilken kredittid ska kunderna få o s v.

Läs mer om hur du styr upp företagets krav- och kredithantering och ladda ned gratis guide!

Laga kraft
Att ett beslut har vunnit laga kraft innebär att det inte längre går att överklaga.

Likviditet
Likviditet är ett ord som kan användas i flera sammanhang för att illustrera betalningsförmåga eller förmåga att erhålla kontanter. Likviditet är ett mått på en organisations kortsiktiga betalningsförmåga.

Mervärdesskatt eller moms
Vardagligt kallas mervärdesskatten nästan alltid moms. Moms är en skatt som vi alla betalar när vi köper varor och tjänster. Momsen är ofta inbakad i priset och därför sällan något privatpersoner behöver tänka på. Men som företagare ska du deklarera och betala moms.

Näringsidkare
Någon som yrkesmässigt bedriver verksamhet av ekonomisk art – näringsverksamhet.

OCR-nummer
Ett referensnummer som vanligtvis finns på fakturor för att förtydliga vem det är som betalar.

Ombud
En person med uppdrag att utföra något för någon annan – till exempel ett inkassoföretag som åtar sig att driva in en skuld åt ett företag.

Påminnelse
En påminnelse, eller betalningspåminnelse, skickas om kunden inte har betalat sin faktura i tid. En påminnelse kan endast skickas om fakturan har förfallit, det vill säga om fakturans förfallodatum för betalningen har passerat. Fordringsägaren har ingen skyldighet att skicka påminnelse, bortsett från när det gäller felparkeringsavgifter och kontrollavgifter vid olovlig parkering.

Påminnelseavgift
Avgift som läggs till det ursprungliga beloppet i samband med att man skickar en betalningspåminnelse. Som fordringsägare har du bara rätt att ta ut en påminnelseavgift om du och din kund träffat avtal om det senast i samband med skuldens uppkomst. Påminnelseavgiftens storlek är lagstadgad – max 60 kronor kan tas ut.

Ränta
Priset du betalar för att låna pengar.

Skatt
Som företagare ansvarar du för att betala din preliminära skatt, din debiterade preliminärskatt. I början av varje beskattningsår beslutar Skatteverket beslutar hur mycket debiterad preliminärskatt du ska betala.

Tillgångar
Det totala bokförda värdet av egendom, immateriella rättigheter, banktillgodohavanden och andra fordringar.

Uppskov
Den som har en fordran går med på att låta den som är skyldig pengar få längre tid på sig att betala.

Utgående moms
Den moms du som företagare tar ut av dina kunder, vid försäljning.

Verifikation
Underlag för dina poster i bokföringen.

Årsredovisning
Sammanställning av en organisations räkenskaper och förvaltning för ett räkenskapsår.

Ärende
Om du tar hjälp av ett inkassobolag för att driva in en skuld får gäldenären ett brev och har ett ärende hos inkassobolaget.

Överskuldsättning
Att skuldsätta så mycket att man saknar återbetalningsförmåga för sina skulder helt eller delvis.




ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.