Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Företaget som blåser liv i gammal tradition

26 oktober, 2015 3 minuters läsning

Foto: Sofia och Oskar bakom företaget The Folklore company .Foto: Gary Landström och Nadim Elazzeh

Sofia Magnusson tyckte det saknades något i Göteborg. Då hämtade hon inspiration från barndomens lekar i hälsingeskogarna och tog fram sin affärsidé. Läs mer om hennes och företagspartnern Oskars resa här.

Lägenheten i Göteborg saknade något personligt på väggen tyckte Sofia Magnusson.
– Med rötterna i de trolska hälsingeskogarna har jag växt upp med hantverk och bonader omkring mig, så valet var givet.Sofia tyckte att fler borde vara intresserade av bonader och började skissa på en affärsplan.
– När jag väl hade hittat ett upplägg tog jag kontakt med en vän till familjen som är duktig på teknik. Vi ville ha in externa synpunkter på affärsidén innan vi satsade och ställde upp i affärsidétävlingen My Mission.Sofia och hennes företagspartner Oskar vann och vågade satsa på sin affärsidé. I maj 2013 startade de företaget The Folklore Company, en webbtjänst där man designar sitt eget broderimönster.
– Grundidén är att genom att digitalisera något så traditionellt som broderier gör att hantverket blir mer lättillgängligt för folk.Webbsajtens utseende har arbetats fram tillsammans med en grafisk designer och sedan starten har de arbetat om den två gånger.
– Det pågår en ständig utveckling. Jag hade tidigt klart för mig vad jag ville förmedla för känsla med The Folklore Company. Vi har ägnat mycket tid åt planering och strategi.Innan de lanserade webbtjänsten i maj 2014 såg de till att det fanns ett stort utbud av broderimönster från start och samarbetade även med mönsterdesigners för att få fram bra alternativ.

De började med att marknadsföra sig på Facebook.
– Då var det en branschtidning som hittade oss och sedan har det rullat på. Både magasin och radio har gjort reportage om oss.Många kunder hittar företaget och dess produkter via sök på internet. SEO har varit viktigt och är något de arbetar mycket med.
– Jag frågar regelbundet kunder hur de hittar oss och många gör det genom Google. Jag tycker inte det är inte så enkelt att få grepp om Google adwords. Nu har vi tagit in en extern konsult som ska ta fram hur vi ska arbeta med ord och upplägg i vår annonsering.I dag marknadsför de sig med Instagram och Facebook och annonserar via Google adwords och Facebook.

Det svåraste med företaget har varit att prioritera rätt och få tiden att räcka till tycker Sofia.
– Man har en strategi, följer den och stöter man på patrull så får man omvärdera allteftersom företaget utvecklas.Nu har de hittat en ny kundgrupp i företag som vill ha sy-kit.
– Det är något som är mycket mer populärt än vi någonsin kunde ana.Det finaste broderiet som någon beställt kom från en kille som designade en bonad där han friade till sin tjej, berättar Sofia.
– Vi får in en del roliga beställningar och inte alltid helt rumsrena meningar. Det vanligaste är att folk designar med egna citat.Framtiden då?– Jag säger ödmjukt världsherravälde, skrattar Sofia och tillägger: Man kan beställa från oss även om man inte bor i Sverige. Vi får faktiskt just nu hjälp med en tillväxtplan av en inkubator som heter Sågeriet här i Göteborg. Det kostar 1500:- i månaden, det är det helt klart värt för oss.

Tips från Sofia till nya företagare

  • Gå på din magkänsla, den brukar stämma bra!
  • Slå dig samman med andra, ta all hjälp som går att få. Det finns så fantastiskt mycket duktigt folk.
  • Hämta inspiration genom att läsa om andra företagares tankar och idéer.


ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.