Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Så rankas företagsklimatet i din kommun – hela listan

Josefin Wallin 28 september, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
företagsklimat

Varje år rankar Svenskt Näringsliv kommunernas företagsklimat – och så här gick det för din kommun 2023. Vårgårda kommun tar hem förstaplatsen för tredje året i rad och Boden fortsätter att klättra i placeringar.

Värde att ha företagare som trivs

Företagsklimatet 2023 har rankats. Att ligga överst, eller i topp, på listan är förstås en positiv sak för kommunerna. Att ligga i botten det omvända, och påverkar såklart uppfattningen om kommunernas respektive varumärken. En del har ambitionen att klättra på listan och en av dessa är Bodens kommun. Som också har klättrat kraftigt på listan de senaste tio åren. Så här motiverar de varför det är så viktigt för deras kommun att jobba på sitt företagsklimat.

– Det finns inget egenvärde att ligga högt på rankingen. Men det finns ett värde i att vi har företagare som trivs med att vara verksamma i Boden. Om de trivs innebär det att de skapar fler jobb, fler vill bo här och vi blir fler som betalar skatt, säger Claes Nordmark (S), kommunstyrelsens ordförande i Boden i ett nyhetsuppslag.

Läs också:Regeringen presenterar förenklingspaket för enklare företagande

Listan – Företagsklimat 2023

Här är hela listan, deras rankning i fallande ordning samt hur många placeringar man klättrat respektive fallit. Överst på listan hittar vi Vårgårda kommun som för tredje året i rad knep förstaplatsen – men hur kommer det sig?

– Det är ju en stor del i den kulturen som finns. Att tjänstepersoner är duktig på att återkoppla inte bara de lätta besluten utan också de svåra och motivera varför. Men framför allt att man vill hjälpa till att hitta lösningar och nya vägar om man stöter på problem, säger Linn Marinder, ansvarig för Näringslivsfrågor i Vårgårda.

1-Vårgårda
2 2Danderyd
3-Solna
4 -2Staffanstorp
5 3Höganäs
6 -1Trosa
7 -1Burlöv
8 -1Herrljunga
9 3Falkenberg
10 6Vellinge
11 -2Härryda
12 -2Götene
13 27Täby
14 -1Markaryd
15 11Landskrona
16 -2Lidingö
17 -2Säffle
18 6Vaggeryd
19 -2Öckerö
20 -9Habo
21 11Ydre
22 15Mullsjö
23 12Kungsör
24 23Upplands-Bro
25 2Båstad
26 -4Ängelholm
27 -8Vansbro
28 -7Mariestad
29 1Timrå
30 -12Tranås
31 -11Sollentuna
32 9Partille
33-Grums
34 -3Munkfors
35 21Vara
36 31Töreboda
37 14Torsby
38 15Österåker
39 46Åstorp
40 -12Grästorp
41 23Bjurholm
42 -17Strängnäs
43-Alvesta
44 21Östra Göinge
45 59Essunga
46 42Sävsjö
47 37Nacka
48 7Orsa
49 -5Boden
50 -21Falköping
51 -28Skurup
52 16Gnosjö
53 13Katrineholm
54 -9Mjölby
55 -16Rättvik
56 15Ljusnarsberg
57 -8Mölndal
58 120Årjäng
59 -9Skövde
60 -18Mönsterås
61 -25Upplands Väsby
62 1Karlskoga
63 -11Nässjö
64 9Sundbyberg
65 -31Kil
66 4Ljungby
67 -13Lomma
68 65Tomelilla
69 53Oxelösund
70 -10Varberg
71 8Malung-Sälen
72 -34Aneby
73 8Sigtuna
74 -13Malå
75 16Smedjebacken
76 1Salem
77 -15Hallstahammar
78 -30Sölvesborg
79 -5Vadstena
80 17Knivsta
81 25Bengtsfors
82 -23Kävlinge
83 26Höör
84 67Svedala
85 9Lycksele
86 44Lerum
87 6Sorsele
88 11Trollhättan
89 -11Leksand
90 -14Stenungsund
91 16Helsingborg
92-Växjö
93 -3Stockholm
94 -7Hagfors
95 36Borgholm
96 32Gnesta
97 -14Ockelbo
98 5Eslöv
99 91Tranemo
100 37Karlsborg
101 1Vännäs
102 -56Vallentuna
103 21Torsås
104 39Ulricehamn
105 6Kristinehamn
106 -8Lund
107 -12Kumla
108 11Dals-Ed
109 58Norsjö
110 -41Järfälla
111 25Vetlanda
112 -7Sollefteå
113 36Svenljunga
114 -34Värnamo
115 24Berg
116 9Kungsbacka
117 142Färgelanda
118 -2Vingåker
119 50Nykvarn
120 -8Linköping
121 123Överkalix
122 96Surahammar
123 -51Ödeshög
124 40Hylte
125 7Borås
126 -25Osby
127 -31Hörby
128 81Sandviken
129 -16Askersund
130 66Vänersborg
131 4Jönköping
132 -6Kalmar
133 -13Östersund
134 4Kramfors
135 -1Tanum
136 5Sjöbo
137 -10Mellerud
138 4Ale
139 38Mark
140 -51Karlstad
141 -18Filipstad
142 18Perstorp
143 -61Ystad
144 -69Lekeberg
145 -87Tyresö
146 2Tidaholm
147 -61Älvkarleby
148 8Gislaved
149 105Arvidsjaur
150 85Eda
151 -34Laholm
152 -37Uppvidinge
153 18Eksjö
154 38Storfors
155 21Västerås
156 3Nyköping
157 46Övertorneå
158 14Tierp
159 -2Forshaga
160 -52Ovanåker
161 -61Nordmaling
162 29Örebro
163 -19Umeå
164 -10Norrtälje
165 -51Klippan
166 -109Sunne
167 7Malmö
168 -47Robertsfors
169 -3Vaxholm
170 -25Åtvidaberg
171 -53Skara
172 1Älvdalen
173 7Västervik
174 -27Bromölla
175 11Huddinge
176 22Nybro
177 40Enköping
178 24Tjörn
179 14Svalöv
180 -51Tibro
181 -71Arjeplog
182 31Åmål
183 -18Hofors
184 -44Trelleborg
185 16Munkedal
186 69Ljusdal
187 36Olofström
188 68Vindeln
189 33Halmstad
190 -15Falun
191 -12Kungälv
192 24Ånge
193 -6Mora
194 10Ekerö
195 4Mörbylånga
196 -43Åre
197 -12Värmdö
198 -48Haninge
199 50Nordanstig
200 69Valdemarsvik
201 -7Söderköping
202 -41Ronneby
203 -21Älvsbyn
204 -58Hjo
205 -42Örkelljunga
206 -23Eskilstuna
207 -23Oskarshamn
208 18Härnösand
209 -47Simrishamn
210 -55Bollebygd
211 -16Göteborg
212 -24Håbo
213 -3Hultsfred
214 -17Krokom
215 -63Arboga
216 -27Bjuv
217 -47Kristianstad
218 -60Gagnef
219 -38Avesta
220 52Lidköping
221 26Uppsala
222 42Karlskrona
223 8Alingsås
224 14Hallsberg
225 -20Motala
226 -5Bollnäs
227 9Tingsryd
228 -17Karlshamn
229 -61Emmaboda
230 28Lilla Edet
231 1Sala
232 -2Dorotea
233 27Säter
234 -6Kinda
235 -23Boxholm
236 -36Vimmerby
237 14Gotland
238 -19Nynäshamn
239 -6Hammarö
240 -16Hedemora
241 -1Södertälje
242 1Borlänge
243 10Hässleholm
244 -24Sundsvall
245-Hudiksvall
246 -21Söderhamn
247 16Norrköping
248 27Vilhelmina
249 -43Laxå
250 -13Härjedalen
251 -44Botkyrka
252 -23Gullspång
253 26Ludvika
254 -6Strömsund
255 13Bräcke
256 -15Uddevalla
257 -42Flen
258 -44Skellefteå
259 -17Lessebo
260 -21Åsele
261 1Finspång
262 -5Sotenäs
263 -13Storuman
264 -18Heby
265 13Fagersta
266 5Gävle
267 -33Ragunda
268 -3Jokkmokk
269 -8Älmhult
270 -3Luleå
271 3Gällivare
272 -6Östhammar
273 8Orust
274 -1Kalix
275 -48Högsby
276 1Kiruna
277 8Örnsköldsvik
278 6Lindesberg
279 -27Strömstad
280 -4Piteå
281 1Nora
282 6Hällefors
283 -13Degerfors
284 2Köping
285 2Lysekil
286 -3Arvika
287 -7Skinnskatteberg
288 -80Haparanda
289-Pajala
290-Norberg


ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Bedrägeriexperten: “Här är bästa sätten att skydda ditt företag 2025”

Bedrägerierna mot företag ökar – och blir alltmer sofistikerade. Amalia Krantz är bedrägeriexpert på Nordea och tidigare elitidrottare med en kompromisslös vinnarskalle, och hon vet hur du skyddar ditt företag. Här är hennes fyra bästa tips (bland annat hur du undviker smishing)!

nordea
Nordea 25 juni, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 8 minuters läsning
Undvika bedrägerier 2025

Foto: Karl Nordlund

Det började som en helt vanlig arbetsdag på ett företag. Ekonomichefen fick ett mejl från vd:n, och det var brådskande. En viktig affär med en utländsk leverantör behövde slutföras med omedelbar betalning. Mejlet var formellt, men tonen kändes igen, och vd:n hänvisade till en tidigare konversation de haft. Ekonomichefen följde därför instruktionerna och godkände transaktionen.

Men allt var en bluff. Företagets vd hade aldrig skickat mejlet. 

I själva verket var det bedragare som hade hackat sig in i företagets mejlsystem och använt sig av vd:ns namn. När misstanken väl väcktes var det för sent – ett stort belopp hade redan försvunnit till ett okänt konto utomlands. 

– Det här är ett vanligt exempel på hur ett bedrägeri kan se ut i dag. Metoderna har blivit mer sofistikerade och personliga , både mot företag, föreningar och privatpersoner, berättar Amalia Krantz, bedrägeriexpert på Nordea.

Tips: Här hittar du en lista på de vanligaste bedrägerimetoderna.

Hjälper företagare över hela Sverige

Det är en tidig måndagsförmiddag, och vi befinner oss på Amalias hemmaplan, Nordeas huvudkontor i Stockholm. Men hon är bara här för att mellanlanda. I morgon åker Amalia vidare för att fortsätta möta företag, privatpersoner samt kommuner och regioner inom offentlig sektor för att stärka medvetenheten kring bedrägerier och hur man kan skydda sig mot dem.  

– Man kan säga att jag åker runt i Sverige och sprider dålig stämning, säger hon och ler. Men det är ett stort och växande samhällsproblem – att motverka det genom att öka medvetenheten är min absolut största drivkraft.

Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där Amalia Krantz, Nordeas bedrägeriexpert, berättar hur du som företagare och privatperson kan tänka och göra för att överlista bedragarna.

Vi har nog alla sett de osannolika, ibland rent komiska mejlen om att man ärvt en förmögenhet från en okänd släkting på andra sidan jordklotet. Men att tro att alla bedrägerier ser ut så – det är att göra sig själv en otjänst, menar Amalia. 

Genom AI och så kallade ”deepfakes” kan bedragarna numera använda röster, bilder eller utge sig för att vara såväl din kollega som välkända företag.  

Amelia tittar upp
Karl Nordlund

– Vid vd-bedrägerier kan vi se hur man blir inkastad i en konversation, ser namn man känner igen och kan scrolla bakåt i konversationshistoriken. För ett tag sedan blev till och med en person på ekonomiavdelningen på ett multinationellt företag kallad till ett videomöte för att diskutera en stor transaktion. Han kände igen alla sina kolleger på skärmen, men det var bara han som var mänsklig – de andra hade fått sin röst och sitt ansikte kapade.  

Men det sistnämnda hör ännu till ovanligheten. Vanligast bland privatpersoner och mindre företag är ”smishing”, då bedragarna skickar samma sms till en mängd människor, som ser ut att komma från ett företag, en bank eller polisen och påstå att någonting skett.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Amalia stol vid bord
Karl Nordlund

Det kan exempelvis se ut att komma från ett känt låneinstitut som påstår att ett lån har beviljats eller från ett telekombolag som meddelar ”Hej, vi bekräftar köp av ny telefon, finns redo att hämta i eftermiddag. Vid frågor, ring oss här!” 

– Eftersom man inte beställt någon telefon ringer man numret till telekombolaget, tror man, men hamnar i själva verket hos bedragaren. När man säger att man inte beställt telefonen erbjuder sig bedragaren att makulera det, men eftersom ”beställningen” är gjord med BankID säger den att den kan koppla vidare till din banks säkerhetsavdelning. I själva verket är det då bedragarna som kopplar mellan sig. Nu säger ”säkerhetsavdelningen” att dina konton är utsatta och att du behöver föra över dina pengar till ett säkerhetskonto, du behöver bara logga in med BankID. Plötsligt har de dig och dina pengar på kroken. 

Hur misstänksam ska man vara?

Amalia korsar armarna över sin laptop och berättar att de är runt 3 400 personer på Nordea arbetar för att stoppa ekobrott.

– Vi jobbar väldigt offensivt för att skydda våra kunder från detta. Vi har exempelvis infört att du som företagskund måste scanna in ditt pass eller nationella id om du behöver ett nytt BankID och vi har satt en lägre beloppsgräns för när våra kunder måste ringa banken för att få genomföra transaktionen. Bankerna förbättrar sina system, men du som privatperson eller företagare kan också ta hjälp av tekniken och se till att du inte har snabb åtkomst till mer än du behöver som en extra försäkring. 

Detta är ett samhällsproblem vi endast kan möta om vi alla krokar arm.

Amalia Krantz

Vad kan man själv tänka på för att inte råka ut för ett bedrägeri? 

- Ta hjälp av tekniken. Se till att du inte har snabb och direkt tillgång till mer pengar än du behöver. Om du inte gör återkommande utlandsbetalningar, stäng den möjligheten i nätbanken tills du åker utomlands. 

- Använd tekniken säkert. Logga exempelvis inte in på BankID på uppmaning av någon annan och läs alltid igenom texten du får se innan du signerar och lägg den där extra sekunden på att faktiskt kontrollera vilket namn du swishar till.

- Som företagare, var alltid två vid signering. Det är i de små obevakade ögonblicken som många råkar illa ut.

Här hittar du en lista på alla de vanligaste bedrägerimetoderna.

Slutligen, understryker Amalia, är det viktigt att vara sunt misstänksam. Att ta det berömda andetaget och tänka: Är det verkligen rimligt? Ska det gå till så här?  

– I den digitala världen har vi tappat en dimension: Vem har vi egentligen på andra sidan? Låt dig inte bara följa med, utan gå bakvägen – ta reda på numret till avsändaren som påstås stå bakom meddelandet, i stället för att direkt klicka på numret eller länken i sms:et.  

Amalia talar lika vant som engagerat.  

– Det känns fel att säga att det är ett spännande jobb, för att det är så mörkt och hemskt, men jag hittar inget bättre ord. Det är ett ämne som angår oss alla, mer än någonsin. 

Den mänskliga faktorn ofta gund till bedrägerierna

En ny studie från Nordea visar att 4 av 10 småbolag (43%) säger sig ha blivit utsatta för bedrägerier. Tre fjärdedelar av företagarna säger sig dock inte vara speciellt oroliga och en stor andel (63 procent) anser sig ha hög kunskap om hur man skyddar sig mot bedrägerier. 

 - Men studien visar också att oron har ökat i de företag som utsatts för bedrägeri. Kanske för att de ser hur sofistikerat det kan vara, säger Amalia och poängterar: 

– Man kan ha jättebra säkerhetssystem och investera otroligt mycket i detta som företag, men många bedrägerier sker genom auktoriserade betalningar där någon överför pengar till bedragarna. Det har alltså inte varit något fel i systemet, utan i stället är det den mänskliga faktorn som bedragarna använder sig av. Så lika mycket som vi investerar i tekniska försvar, måste vi investera i medarbetarna, för vi är alla människor i grunden.

Amalia sittandes på ruta
Karl Nordlund

Företag behöver ha ämnet ”top of mind”, menar Amalia, och inte bara något som snabbt avhandlas på en konferens en gång om året.  

– Man behöver återkommande göra tester, se över beredskapsplanen och uppdatera rutinerna.  

Nordeas hemsida finns det mycket information om hur du som företagskund ska tänka och vart du ska vända sig. Men framför allt handlar det om att inte missa varningslamporna.  

– Människor kommer ofta och ber mig avgöra om ett sms de fått är en bluff eller inte, men det är jättesvårt för mig att veta. Man måste se till kontexten och framför allt reagera om något känns oväntat, lite ovanligt och brådskande. Om du exempelvis plötsligt får ett mejl som ser ut att vara från ett företag eller en kollega, men med meddelandet att du ska betala in till ett nytt kontonummer – kolla upp det först!

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

När Amalia själv nyligen skulle resa ville resebolaget att hon skulle lägga upp sitt pass via en länk. Hon blev genast misstänksam. 

– Då ringde jag företaget och rutinerna visade sig stämma. Men man tjänar alltid på att ta omvägen, vara lite krånglig och dubbelkolla, säger Amalia och plockar upp laptopen. 

Det går mot lunch och Amalia ska vidare till nästa möte, men innan vi skiljs åt kastar hon en blick mot receptionen och säger:  

– Det händer då och då att kunder ringer hit och berättar stolt hur de inte gick på ett bedrägeriförsök genom att dubbelkolla avsändaren. När jag får höra det blir jag så varm i hjärtat, för det är precis varför jag gör det här.

Om Amalia Krantz
Ålder:
36 år.
Yrke: Bedrägeriexpert på Nordea.
Familj: Katt, föräldrar, bröder och brorsbarn. 
Bor: Västra Stockholm.
Lektyr på nattduksbordet: Nexus: en kort historik över informationsnätverk från stenåldern till AI av Yuval Noah Harari. 
Guilty pleasure: Att plöja true crime-dokumentärer som jag har sett en miljon gånger samtidigt som jag spelar ett mobilspel.
Dold talang: Stå på händer.
Bakgrund: B la elitkarriär i basket

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.