Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Frilansskolan del 12: Varför du inte ska skriva personporträtt

16 mars, 2011 4 minuters läsning
Jag sitter på tåget tillbaka från Jönköping och har äntligen lite ro att skriva. När min pappa var student och hade svårt att fokusera på plugget tog han tåget upp och ner i Norrland och läste på tåget. Nu förstår jag grejen, man får verkligen skrivarro.

I alla fall, jag har fått in en del mejl från frilansjournalister som undrar över det här med hur man säljer in artiklar om personer. Dvs: personporträtt, inspirerande människor och hela den biten. Därför vill jag än en gång slå ett slag för att man INTE ska göra det. Orsaken? Det är kort sagt svårt att sälja in. Jag tycker helt enkelt att du, som grym frilansjournalist, bör lägga din energi på artiklar som är lättare att kränga.

Det finns egentligen bara tre situationer där personporträtt kan funka bra:
  • Om man redan har mycket kontakter på tidningar. Då blir det liksom mer naturligt att bolla olika personer som kan vara med i tidningen.
  • Om man är expert på att hitta riktigt bra, annorlunda personer som kan ställa upp med namn och bild i tidningen. Nu menar jag inte ”Han startade en yogastudio”, utan snarare ”Han rånade en bank, satt inne tio år, började yoga i sin cell och startade en yogastudio” alternativt ”Han lär ut yoga i fängelset”.
  • Om man skriver för en väldigt nischad tidning, t ex om konst, astma eller tandvård. Då behöver det inte vara lika extrema grejer ("hon rånade ett apotek på astmasprej", haha). Men de bör fortfarande ha en twist, en tanke, utöver den inspirerande personen.

Tyvärr är det få personer som har orken eller lusten (för det är rätt tidskrävande) att hitta sådana personer. Med all rätt: Din tid är värdefull. I stället blir det alltså att frilansjournalister kontaktar tidningar och pitchar att skriva en artikel om en ”häftig person”. Denna person må vara helt underbar, cool, driftig, kunna prata baklänges…rubbet. Men det räcker ofta inte, tyvärr. Framförallt inte när redaktören i fråga sannolikt redan har femtielva sådana personer i sitt nätverk.

Nästa problem är att du försvinner i mängden. Det svämmar in mejl till Driva Eget från frilansjournalister som vill skriva om inspirerande företag och personer. Det är självklart helt underbart! Men tyvärr blir ditt mejl, hur inspirerande företagaren i fråga än är, inte något som sticker ut.

Vad ska då dina artiklar handla om? Robotar?

Nej, så illa är det inte. För det första: Kan du sälja in personporträtt ska du självklart fortsätta med det. Men funkar det inte finns det ett superbra knep som kommer här:

Det superbra knepet är...........SKRIV OM ETT ÄMNE

Jag har skrivit om det förut men upprepar detta genialiska påfund. Alltså: Spåna fram några bra, aktuella eller annorlunda ämnen, och skriv om dem i stället. Här kan du sedan blanda in personporträtten. Fan, jag blir så i gasen nu att jag låter min SJ-mat kallna på plastbrickan. Skriv om ett ämne! Ämne! Det är så jäkla mycket lättare!

Några bra exempel på olika ämnen tidningar just nu, som kanske kan inspirera dig att komma på egna:
  • En ny undersökning om någonting. T ex att otroheten ökar med Facebook (senaste Cosmopolitan).
  • En ”ny” livsstilstrend. Som i senaste Amelia, artikeln De nya matbråken som handlar om hur par tjafsar om mat.
  • En jobb- eller pluggtrend. T ex DET HÄR är en av mina första, sålda artiklar som jag skrev när jag bodde i Kina.
  • En ”upptäckt”. T ex som i senaste Affärsvärlden där de skriver om Bankirerna som styr näringslivet (består av lång huvudtext och sex småcase). Detta kan du spinna vidare på i all evinnerlighet (är det ett ord?): Mobilcheferna som styr din telefonräkning, Modecheferna som styr din garderob, Mediecheferna som styr ...media?
  • En aktuell händelse eller en konsekvens av en aktuell händelse. T ex som i senaste Fokus och artikeln Flyktingström väntar, som handlar om att när dödstalen i Libyen ökar rustar myndigheterna i Sverige och EU för en flyktinginvasion. Eller artikeln Höj dina priser efter lågkonjunkturen som jag skrev i Driva Eget. Handlar om att uppdragsgivare/kunder slugt håller fast vid sina dumpade inköpspriser – och tips på hur man höjer dem.
  • En coachande artikel om någonting. Typ Så slutar du röka på 10 dagar - supermetoden som verkligen fungerar. Här bör du ha ett case som kan tala ut.

Skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se om du vill få ett meddelande när nästa frilanskurs ligger ute på bloggen. Lämna gärna en kommentar också, då blir jag sjukt glad och känner mig som en populär storbloggare! :)

/Camilla

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.