Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 12: Varför du inte ska skriva personporträtt

16 mars, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Jag sitter på tåget tillbaka från Jönköping och har äntligen lite ro att skriva. När min pappa var student och hade svårt att fokusera på plugget tog han tåget upp och ner i Norrland och läste på tåget. Nu förstår jag grejen, man får verkligen skrivarro.

I alla fall, jag har fått in en del mejl från frilansjournalister som undrar över det här med hur man säljer in artiklar om personer. Dvs: personporträtt, inspirerande människor och hela den biten. Därför vill jag än en gång slå ett slag för att man INTE ska göra det. Orsaken? Det är kort sagt svårt att sälja in. Jag tycker helt enkelt att du, som grym frilansjournalist, bör lägga din energi på artiklar som är lättare att kränga.

Det finns egentligen bara tre situationer där personporträtt kan funka bra:
  • Om man redan har mycket kontakter på tidningar. Då blir det liksom mer naturligt att bolla olika personer som kan vara med i tidningen.
  • Om man är expert på att hitta riktigt bra, annorlunda personer som kan ställa upp med namn och bild i tidningen. Nu menar jag inte ”Han startade en yogastudio”, utan snarare ”Han rånade en bank, satt inne tio år, började yoga i sin cell och startade en yogastudio” alternativt ”Han lär ut yoga i fängelset”.
  • Om man skriver för en väldigt nischad tidning, t ex om konst, astma eller tandvård. Då behöver det inte vara lika extrema grejer ("hon rånade ett apotek på astmasprej", haha). Men de bör fortfarande ha en twist, en tanke, utöver den inspirerande personen.

Tyvärr är det få personer som har orken eller lusten (för det är rätt tidskrävande) att hitta sådana personer. Med all rätt: Din tid är värdefull. I stället blir det alltså att frilansjournalister kontaktar tidningar och pitchar att skriva en artikel om en ”häftig person”. Denna person må vara helt underbar, cool, driftig, kunna prata baklänges…rubbet. Men det räcker ofta inte, tyvärr. Framförallt inte när redaktören i fråga sannolikt redan har femtielva sådana personer i sitt nätverk.

Nästa problem är att du försvinner i mängden. Det svämmar in mejl till Driva Eget från frilansjournalister som vill skriva om inspirerande företag och personer. Det är självklart helt underbart! Men tyvärr blir ditt mejl, hur inspirerande företagaren i fråga än är, inte något som sticker ut.

Vad ska då dina artiklar handla om? Robotar?

Nej, så illa är det inte. För det första: Kan du sälja in personporträtt ska du självklart fortsätta med det. Men funkar det inte finns det ett superbra knep som kommer här:

Det superbra knepet är...........SKRIV OM ETT ÄMNE

Jag har skrivit om det förut men upprepar detta genialiska påfund. Alltså: Spåna fram några bra, aktuella eller annorlunda ämnen, och skriv om dem i stället. Här kan du sedan blanda in personporträtten. Fan, jag blir så i gasen nu att jag låter min SJ-mat kallna på plastbrickan. Skriv om ett ämne! Ämne! Det är så jäkla mycket lättare!

Några bra exempel på olika ämnen tidningar just nu, som kanske kan inspirera dig att komma på egna:
  • En ny undersökning om någonting. T ex att otroheten ökar med Facebook (senaste Cosmopolitan).
  • En ”ny” livsstilstrend. Som i senaste Amelia, artikeln De nya matbråken som handlar om hur par tjafsar om mat.
  • En jobb- eller pluggtrend. T ex DET HÄR är en av mina första, sålda artiklar som jag skrev när jag bodde i Kina.
  • En ”upptäckt”. T ex som i senaste Affärsvärlden där de skriver om Bankirerna som styr näringslivet (består av lång huvudtext och sex småcase). Detta kan du spinna vidare på i all evinnerlighet (är det ett ord?): Mobilcheferna som styr din telefonräkning, Modecheferna som styr din garderob, Mediecheferna som styr ...media?
  • En aktuell händelse eller en konsekvens av en aktuell händelse. T ex som i senaste Fokus och artikeln Flyktingström väntar, som handlar om att när dödstalen i Libyen ökar rustar myndigheterna i Sverige och EU för en flyktinginvasion. Eller artikeln Höj dina priser efter lågkonjunkturen som jag skrev i Driva Eget. Handlar om att uppdragsgivare/kunder slugt håller fast vid sina dumpade inköpspriser – och tips på hur man höjer dem.
  • En coachande artikel om någonting. Typ Så slutar du röka på 10 dagar - supermetoden som verkligen fungerar. Här bör du ha ett case som kan tala ut.

Skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se om du vill få ett meddelande när nästa frilanskurs ligger ute på bloggen. Lämna gärna en kommentar också, då blir jag sjukt glad och känner mig som en populär storbloggare! :)

/Camilla

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.