Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 13: Tid är pengar

1 april, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare! Hoppas ni mår underbart en fredag som denna.

Jag tänkte prata lite om det här med tid. Det är nämligen väldigt lätt att överarbeta och lägga ner alldeles för mycket tid på en artikel. Eftersom tid är pengar blir det i längden jäkligt olönsamt. Omvänt kan du dra in mycket, mycket mer pengar om du lär dig effektivisera och speeda upp tempot på skrivandet.

Låt mig förklara:

I början när man frilansar är det självklart jätteviktigt att lägga ner mycket tid på det man skriver. Det är bra träning att göra alldeles för långa intervjuer, välja ut vad som ska vara med, skriva om 40 gånger, hålla på och fila på en text i veckor... Ja, träna helt enkelt. När jag började jobba som frilans hände det att jag satt minst en vecka men en artikel som gav typ 2 000 spänn. Eller ännu värre: jag skrev en resguide för Aftonbladet som jag höll på med i, håll i er, flera månader! Inte på heltid men ta mig sjutton om jag inte la ner minst två dagar i veckan på den där guiden. Men det var det värt för oj, vad mycket jag lärde mig.

Men efter ett tag funkar det inte att hålla på så. Tyvärr kommer inte uppdragsgivaren att säga "jaha, tar det dig en vecka att hålla på med det här, då får du 35 000 spänn".Det är därför upp till dig att, förutom att förhandla upp ditt arvode, effektivisera din arbetstid så att du inte lägger ner fler timmar på att skriva än vad du får betalt för. Jag har själv funderat mycket på det här eftersom jag är en typisk långsam featureskribent, men det var inte förrän jag intervjuade journalisten Martin Kreuger (läs mer om det i tidigare blogginlägg här nedan) för någon månad sedan som jag på riktigt insåg hur otroligt viktigt det här är. Och vad det har inneburit för mig att bli mer effektiv.

Därför kommer här en liten skola i hur du kan effektivisera ditt jobb och därmed bli mycket mer lönsam.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Börja med att bestämma dig för följande tre saker:

1. Ditt timarvode är 1 000 kr + moms i timmen. Får du ett uppdrag som ger 3 000 kr + moms ska du alltså kunna skriva det på tre timmar. Obs! Detta är målet, men det kan krävas lite träning innan du är i hamn.

2. Ställ dig därför frågan innan du tackar ja till ett jobb: Även om jag är snabb, är det överhuvudtaget möjligt att göra uppdraget på så kort tid? Att vara snabb betyder inte att man ska stressa sig igenom sina artiklar. Om ja, gör det! Om nej, försök förhandla upp arvodet eller fundera över om du har råd att (på ett trevligt sätt) tacka nej till det. Det är mer värdefullt att lägga de timmarna på att sälja in andra artiklar.

3. Om du inte redan är jäkligt snabb kan du träna upp detta. Se nedan.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Hur blir man då mer effektiv? Jag passade på att fråga Martin Kreuger detta när vi sågs och fick en hel del bra tips som jag själv använt den senaste tiden. Här kommer de:

1. Håll dig till vinkeln. Det är superviktigt. Fråga inte en massa kringfrågor som inte har med saken att göra. Bestäm dig redan innan intervjun (om du ska göra en intervju) exakt vad du vill få fram. Ring inte upp och prata för att du hoppas få fram någon sorts vinkel. Det är du som är journalisten och du som ska komma med vinkeln, intervjupersonen kommer inte göra det. (tillägg: Det här är något jag märkt att intervjupersonerna uppskattar också: att de från början vet vilken vinkel artikeln ska ha, annars kan de känna att de inte riktigt vet vad som förväntas av dem när de ska svara på frågor – här blir det tydligt direkt)

2. Gör telefonintervjuer (i den mån det går). Många gånger är det bättre att ses, framförallt när det gäller långa intervjuporträtt såklart. Tyvärr är det få redaktörer som vill betala för den tid det tar att åka ut och sätta sig ner med någon i en timme för att sedan åka hem igen och sätta sig på sin kammare och skriva. Går det att göra intervjun på telefon (vilket många gånger fungerar jättebra, framförallt om du inte ska beskriva personens omgivning, liv eller liknande utan t ex be om deras bästa råd), gör det.

3. Insistera inte att personen i fråga ska läsa igenom artikeln. De lär fråga ändå, men det är inte din uppgift att påminna. Vill de läsa, säg att de har en halvdag på sig, sedan måste du skicka in artikeln då tidningen går till tryck. (Camillas kommentar: Jag brukar dock alltid skicka artikeln, dels för att jag vill att de ska gilla artikeln och ha chans att komma med ändringar, dels för att det blir ett par extra ögon som kollar att allt är okej. Men okej, det är mer tidseffektivt att inte göra som jag här...).

4. Skriv artikeln direkt efter att du gjort intervjun, då har du allt färskt i minnet och det kommer att gå mycket snabbare. Läs sedan igenom den en eller två gånger – och skicka in. Sitt inte och håll på artikeln och ”låt den vila”, det gör bara att du kommer att vilja ändra en massa saker som säkert redan är bra.

5. Återanvänd case och intervjupersoner. Ett citat från en expert i en artikel kan du använda i en annan. Du äger dina texter, därför får du använda dem som du vill. Skriver du en artikel för Affärsvärlden på frilansbasis är det alltså upp till dig om du vill sälja den vidare fem gånger efteråt till andra tidningar. Kolla bara med intervjupersonerna.

6. Praoa på en nyhetsdesk. Då tvingas du skriva fort som attan och hinner inte fundera så mycket. Om du inte har möjlighet till det, sätt upp tidsmål för dig själv och träna på att hålla dem. Typ: "Okej, en halvtimmes intervju, en timmes skrivtid – klart".

…och ett extratips från mig:

7. Effektivisera intervjuprocesserna. Ring aldrig upp en intervjuperson och säg i långsam ton ”Heeej! Jag skriver en artikel om det här och det här, skulle du ha tid att boka in en intervju då jag kommer och intervjuar dig? Jag kan skicka lite frågor på mejlen…” osv osv. Herregud, NEJ! Ring upp och säg: ”Hej, jag skriver en artikel om det här och det här. Vinkeln är xxxxx. Har du tid att svara på några frågor just nu? Det är ingen lång artikel, det går snabbt.” (Sen om det tar en halvtimme är en annan fråga, knepet är att man inte ger dem känslan att detta är ett sex-sidors reportage som de måste förbereda sig för i en vecka, då blir de dessutom besvikna när de ser att artikeln bara är på en sida eller en halv...).

Vad säger ni om det här? Lämna gärna en kommentar i kommentarsfältet, eller frågor för den delen. Här kommer också tre vanliga frågor om det här ämnet:

Q: ”Men jag vill sitta i lugn och ro och skriva och filosofera – ska jag verkligen behöva stressa fram en artikel?!”A: Nej, du ska inte stressa fram den, men vill inte din kund betala mer ska du heller inte jobba gratis. Ingen annan bransch kräver av konsulter att de ska jobba många fler timmar än de får betalt för. Därför ska inte heller du göra det. En kund som tycker annorlunda ska du inte jobba med.

Q: Blir det inte sämre kvalitet på artiklarna om jag skriver dem snabbare?A: Absolut inte! Herregud, jag vet inte hur många artiklar jag gjort där jag fått en solklar vinkel men ändå har jag gått in på en massa annat kringtjafs för att jag tror att det är bättre ju mer aspekter jag levererar. Kunden vill ha en välskriven artikel som handlar om den vinkel man valt och dessutom i den längd man beställt. INTE 5 000 tecken extra om något som inte har med saken att göra.

Q: Jag KAN inte skriva snabbt!A: Det trodde jag också, men efter att ha tränat ett tag gick det som en dans. Och jag tycker att jag aldrig skrivit så bra artiklar som jag gör nu, om jag får säga’t själv :)

LYCKA TILL!!!

Istockphotos.

PS: Vill du ha ett mejl när jag lagt ut en ny frilansskola? Skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.