Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 13: Tid är pengar

1 april, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare! Hoppas ni mår underbart en fredag som denna.

Jag tänkte prata lite om det här med tid. Det är nämligen väldigt lätt att överarbeta och lägga ner alldeles för mycket tid på en artikel. Eftersom tid är pengar blir det i längden jäkligt olönsamt. Omvänt kan du dra in mycket, mycket mer pengar om du lär dig effektivisera och speeda upp tempot på skrivandet.

Låt mig förklara:

I början när man frilansar är det självklart jätteviktigt att lägga ner mycket tid på det man skriver. Det är bra träning att göra alldeles för långa intervjuer, välja ut vad som ska vara med, skriva om 40 gånger, hålla på och fila på en text i veckor... Ja, träna helt enkelt. När jag började jobba som frilans hände det att jag satt minst en vecka men en artikel som gav typ 2 000 spänn. Eller ännu värre: jag skrev en resguide för Aftonbladet som jag höll på med i, håll i er, flera månader! Inte på heltid men ta mig sjutton om jag inte la ner minst två dagar i veckan på den där guiden. Men det var det värt för oj, vad mycket jag lärde mig.

Men efter ett tag funkar det inte att hålla på så. Tyvärr kommer inte uppdragsgivaren att säga "jaha, tar det dig en vecka att hålla på med det här, då får du 35 000 spänn".Det är därför upp till dig att, förutom att förhandla upp ditt arvode, effektivisera din arbetstid så att du inte lägger ner fler timmar på att skriva än vad du får betalt för. Jag har själv funderat mycket på det här eftersom jag är en typisk långsam featureskribent, men det var inte förrän jag intervjuade journalisten Martin Kreuger (läs mer om det i tidigare blogginlägg här nedan) för någon månad sedan som jag på riktigt insåg hur otroligt viktigt det här är. Och vad det har inneburit för mig att bli mer effektiv.

Därför kommer här en liten skola i hur du kan effektivisera ditt jobb och därmed bli mycket mer lönsam.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Börja med att bestämma dig för följande tre saker:

1. Ditt timarvode är 1 000 kr + moms i timmen. Får du ett uppdrag som ger 3 000 kr + moms ska du alltså kunna skriva det på tre timmar. Obs! Detta är målet, men det kan krävas lite träning innan du är i hamn.

2. Ställ dig därför frågan innan du tackar ja till ett jobb: Även om jag är snabb, är det överhuvudtaget möjligt att göra uppdraget på så kort tid? Att vara snabb betyder inte att man ska stressa sig igenom sina artiklar. Om ja, gör det! Om nej, försök förhandla upp arvodet eller fundera över om du har råd att (på ett trevligt sätt) tacka nej till det. Det är mer värdefullt att lägga de timmarna på att sälja in andra artiklar.

3. Om du inte redan är jäkligt snabb kan du träna upp detta. Se nedan.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Hur blir man då mer effektiv? Jag passade på att fråga Martin Kreuger detta när vi sågs och fick en hel del bra tips som jag själv använt den senaste tiden. Här kommer de:

1. Håll dig till vinkeln. Det är superviktigt. Fråga inte en massa kringfrågor som inte har med saken att göra. Bestäm dig redan innan intervjun (om du ska göra en intervju) exakt vad du vill få fram. Ring inte upp och prata för att du hoppas få fram någon sorts vinkel. Det är du som är journalisten och du som ska komma med vinkeln, intervjupersonen kommer inte göra det. (tillägg: Det här är något jag märkt att intervjupersonerna uppskattar också: att de från början vet vilken vinkel artikeln ska ha, annars kan de känna att de inte riktigt vet vad som förväntas av dem när de ska svara på frågor – här blir det tydligt direkt)

2. Gör telefonintervjuer (i den mån det går). Många gånger är det bättre att ses, framförallt när det gäller långa intervjuporträtt såklart. Tyvärr är det få redaktörer som vill betala för den tid det tar att åka ut och sätta sig ner med någon i en timme för att sedan åka hem igen och sätta sig på sin kammare och skriva. Går det att göra intervjun på telefon (vilket många gånger fungerar jättebra, framförallt om du inte ska beskriva personens omgivning, liv eller liknande utan t ex be om deras bästa råd), gör det.

3. Insistera inte att personen i fråga ska läsa igenom artikeln. De lär fråga ändå, men det är inte din uppgift att påminna. Vill de läsa, säg att de har en halvdag på sig, sedan måste du skicka in artikeln då tidningen går till tryck. (Camillas kommentar: Jag brukar dock alltid skicka artikeln, dels för att jag vill att de ska gilla artikeln och ha chans att komma med ändringar, dels för att det blir ett par extra ögon som kollar att allt är okej. Men okej, det är mer tidseffektivt att inte göra som jag här...).

4. Skriv artikeln direkt efter att du gjort intervjun, då har du allt färskt i minnet och det kommer att gå mycket snabbare. Läs sedan igenom den en eller två gånger – och skicka in. Sitt inte och håll på artikeln och ”låt den vila”, det gör bara att du kommer att vilja ändra en massa saker som säkert redan är bra.

5. Återanvänd case och intervjupersoner. Ett citat från en expert i en artikel kan du använda i en annan. Du äger dina texter, därför får du använda dem som du vill. Skriver du en artikel för Affärsvärlden på frilansbasis är det alltså upp till dig om du vill sälja den vidare fem gånger efteråt till andra tidningar. Kolla bara med intervjupersonerna.

6. Praoa på en nyhetsdesk. Då tvingas du skriva fort som attan och hinner inte fundera så mycket. Om du inte har möjlighet till det, sätt upp tidsmål för dig själv och träna på att hålla dem. Typ: "Okej, en halvtimmes intervju, en timmes skrivtid – klart".

…och ett extratips från mig:

7. Effektivisera intervjuprocesserna. Ring aldrig upp en intervjuperson och säg i långsam ton ”Heeej! Jag skriver en artikel om det här och det här, skulle du ha tid att boka in en intervju då jag kommer och intervjuar dig? Jag kan skicka lite frågor på mejlen…” osv osv. Herregud, NEJ! Ring upp och säg: ”Hej, jag skriver en artikel om det här och det här. Vinkeln är xxxxx. Har du tid att svara på några frågor just nu? Det är ingen lång artikel, det går snabbt.” (Sen om det tar en halvtimme är en annan fråga, knepet är att man inte ger dem känslan att detta är ett sex-sidors reportage som de måste förbereda sig för i en vecka, då blir de dessutom besvikna när de ser att artikeln bara är på en sida eller en halv...).

Vad säger ni om det här? Lämna gärna en kommentar i kommentarsfältet, eller frågor för den delen. Här kommer också tre vanliga frågor om det här ämnet:

Q: ”Men jag vill sitta i lugn och ro och skriva och filosofera – ska jag verkligen behöva stressa fram en artikel?!”A: Nej, du ska inte stressa fram den, men vill inte din kund betala mer ska du heller inte jobba gratis. Ingen annan bransch kräver av konsulter att de ska jobba många fler timmar än de får betalt för. Därför ska inte heller du göra det. En kund som tycker annorlunda ska du inte jobba med.

Q: Blir det inte sämre kvalitet på artiklarna om jag skriver dem snabbare?A: Absolut inte! Herregud, jag vet inte hur många artiklar jag gjort där jag fått en solklar vinkel men ändå har jag gått in på en massa annat kringtjafs för att jag tror att det är bättre ju mer aspekter jag levererar. Kunden vill ha en välskriven artikel som handlar om den vinkel man valt och dessutom i den längd man beställt. INTE 5 000 tecken extra om något som inte har med saken att göra.

Q: Jag KAN inte skriva snabbt!A: Det trodde jag också, men efter att ha tränat ett tag gick det som en dans. Och jag tycker att jag aldrig skrivit så bra artiklar som jag gör nu, om jag får säga’t själv :)

LYCKA TILL!!!

Istockphotos.

PS: Vill du ha ett mejl när jag lagt ut en ny frilansskola? Skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.