Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 14: Knepet som gör dig till redaktörernas favorit

12 april, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Nu har jag pratat rätt mycket om att sälja artiklar till nya uppdragsgivare. Men sedan gäller det att fortsätta sälja fler artiklar till samma tidningar. Gör mer jobb för dina existerande kunder, alltså. Det är ofta mycket lättare eftersom du redan har en fot inne, och därför spar du både tid och blir mer lönsam på köpet.

När du sedan har pitchat egna idéer ett tag (och levererat bra artiklar) kommer de att börja kontakta dig i stället med löpande uppdrag. Detta sparar ännu mer tid – och det är nu du kan börja dra in de stora pengarna.

Därför gäller det att verkligen få redaktörerna att gilla dig och dina texter. Jag säger inte att jag är alla redaktörers älskling men eftersom jag har jobbat som redaktör och numera ger ut min egen tidning vet jag rätt väl vad som uppskattas.

Därför skulle jag vilja ge ett knep som är väldigt, väldigt effektivt. Gör du det kan du räkna med att ligga långt före många andra frilansare. Här kommer det:

SÄTT PÅ DIG REDAKTÖRSGLASÖGONEN

Eller:

LÄR DIG SE HELHETEN

Låt mig förklara: Man märker väldigt tydligt vilka frilansjournalister som jobbat som redaktörer - de har nämligen en härlig förmåga att lämna texter som inte bara är bra och också helt och hållet klara. Med "klara" menar jag att allt finns för att artikeln bara ska kunna publiceras rätt upp och ner, utan redigering, särskilt mycket korrläsning, rubriksättning, nya rutor osv. Skribenterna kan se helheten, kort och gott.

Tiden är nämligen (tyvärr) borta då redaktörens jobb var att "fixa till" journalisternas texter. Idag förväntas de vara publicerbara direkt, annars väljer man kanske hellre en annan skribent. Tufft, men sant.

Behöver du då söka jobb som redaktör för att vara en bra frilansjournalist? Absolut inte! Det enda du behöver göra är att lära dig göra en text helt och hållet färdig. Redaktören ska helt enkelt inte behöva ändra eller fråga om en enda grej i din artikel. Okej om han/hon tycker att vissa saker ska skrivas på ett annat sätt (de har ju också åsikter) – det händer hela tiden och går inte att undvika – men utöver det ska artikeln vara helt klar att publicera.

"Men det är redan mina texter!" Säger du kanske. Och det är i så fall bra. Men för att verkligen veta om så är fallet kommer här några frågor att ställa dig själv innan du skickar in en text:

– Är rubriken bra och slagkraftig? Och framförallt: Är den i stil med tidningens andra rubriker? T ex skiljer sig Driva Eget sätt att skriva rubriker totalt från andra företagartidningar, vilket en observant läsare kan se.

– Är mellanrubrikerna bra? Ofta är det något man kanske bara trycker dit i sista stund, och så får redaktören skriva om. Frågan är också: har tidningen ens mellanrubriker? Många har det inte idag.

– Är den här texten exakt vad uppdragsgivaren beställde? Finns alla de komponenter med som hon/han bad om? Jag brukar spalta upp de saker som redaktören sagt eller mejlat ska vara med, och sedan gå igenom min text och kolla om jag verkligen svarar på de sakerna i artikeln. Det här är otroligt viktigt och tyvärr något som många missar. Det är nämligen lätt hänt att man svävar iväg lite när man skriver, och missar vad redaktören faktiskt var ute efter. Återkommer till det här senare.

– Är all fakta korrekt och faktagranskad? Och: förstår man allt? Jag har själv slängt iväg meningar som en redaktör sedan undrat vad sjutton detta är. T ex när jag var helt nykläckt skrev jag en resguide till Cayman Islands för Aftonbladet och redaktören mejlade tillbaka och sa att man faktiskt inte kan flyga dit med SAS. Jag hade varit för snabb när jag kollade respriser och missat det på något sätt. Kort och gott: Redaktören ska inte behöva kolla fakta med dig efter att du skickat in texten, och helt inte behöva återkomma med följdfrågor för att hon/han inte förstår. Om du är ny i gemet är det alltid bra att låta någon annan läsa texten innan du skickar in den.

– Är artikeln rättstavad och flyter på? Det är jättelätt att missa något ord eller upprepa ett annat ord två gånger i samma mening. Skriv alltid ut artikeln och läs den sedan högt och tydligt (långsamt) – då upptäcker i alla fall jag ofta en del slarvfel jag gjort och kan åtgärda dem.

– Är talstreck (heter det så) och stycken gjorda på sätt? Om tidningen inte använder citattecken på citat ska du inte heller göra det, och omvänt. Ett mycket vanligt misstag är att frilansskribenter använder "-" i stället för "–" (det vill säga man använder det korta strecket i stället för det långa, som är det rätta). Det kan låta som en pyttegrej men en redaktör vill inte behöva sitta och ändra 20 streck.

Kort och gott, fråga dig själv:
– Är den här artikeln så färdig att redaktören bara ska kunna skicka den direkt till layoutarna, utan varken redigering, rubriksättning eller annat? Om inte, fixa till den så att den är det!

Ett annat bra knep är att rannsaka sig själv och fråga: Om jag läser mina fem senaste, publicerade artiklar, hur mycket är ändrat i dem? Om det är mycket kan du behöva fundera över vad du behöver fixa till för att så inte ska vara fallet nästa gång (eftersom mycket ändringar = mycket jobb för redaktören, och det vill du undvika).

Vad säger ni om det här? Har ni några roliga storys att bjuda på? Jag tänkte fortsätta med bra knep för att bli redaktörernas favorit, så tipsa gärna i kommentarsfältet!

Om du vill få ett mejl när nästa blogginlägg kommer upp, mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.