Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 14: Knepet som gör dig till redaktörernas favorit

12 april, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Nu har jag pratat rätt mycket om att sälja artiklar till nya uppdragsgivare. Men sedan gäller det att fortsätta sälja fler artiklar till samma tidningar. Gör mer jobb för dina existerande kunder, alltså. Det är ofta mycket lättare eftersom du redan har en fot inne, och därför spar du både tid och blir mer lönsam på köpet.

När du sedan har pitchat egna idéer ett tag (och levererat bra artiklar) kommer de att börja kontakta dig i stället med löpande uppdrag. Detta sparar ännu mer tid – och det är nu du kan börja dra in de stora pengarna.

Därför gäller det att verkligen få redaktörerna att gilla dig och dina texter. Jag säger inte att jag är alla redaktörers älskling men eftersom jag har jobbat som redaktör och numera ger ut min egen tidning vet jag rätt väl vad som uppskattas.

Därför skulle jag vilja ge ett knep som är väldigt, väldigt effektivt. Gör du det kan du räkna med att ligga långt före många andra frilansare. Här kommer det:

SÄTT PÅ DIG REDAKTÖRSGLASÖGONEN

Eller:

LÄR DIG SE HELHETEN

Låt mig förklara: Man märker väldigt tydligt vilka frilansjournalister som jobbat som redaktörer - de har nämligen en härlig förmåga att lämna texter som inte bara är bra och också helt och hållet klara. Med "klara" menar jag att allt finns för att artikeln bara ska kunna publiceras rätt upp och ner, utan redigering, särskilt mycket korrläsning, rubriksättning, nya rutor osv. Skribenterna kan se helheten, kort och gott.

Tiden är nämligen (tyvärr) borta då redaktörens jobb var att "fixa till" journalisternas texter. Idag förväntas de vara publicerbara direkt, annars väljer man kanske hellre en annan skribent. Tufft, men sant.

Behöver du då söka jobb som redaktör för att vara en bra frilansjournalist? Absolut inte! Det enda du behöver göra är att lära dig göra en text helt och hållet färdig. Redaktören ska helt enkelt inte behöva ändra eller fråga om en enda grej i din artikel. Okej om han/hon tycker att vissa saker ska skrivas på ett annat sätt (de har ju också åsikter) – det händer hela tiden och går inte att undvika – men utöver det ska artikeln vara helt klar att publicera.

"Men det är redan mina texter!" Säger du kanske. Och det är i så fall bra. Men för att verkligen veta om så är fallet kommer här några frågor att ställa dig själv innan du skickar in en text:

– Är rubriken bra och slagkraftig? Och framförallt: Är den i stil med tidningens andra rubriker? T ex skiljer sig Driva Eget sätt att skriva rubriker totalt från andra företagartidningar, vilket en observant läsare kan se.

– Är mellanrubrikerna bra? Ofta är det något man kanske bara trycker dit i sista stund, och så får redaktören skriva om. Frågan är också: har tidningen ens mellanrubriker? Många har det inte idag.

– Är den här texten exakt vad uppdragsgivaren beställde? Finns alla de komponenter med som hon/han bad om? Jag brukar spalta upp de saker som redaktören sagt eller mejlat ska vara med, och sedan gå igenom min text och kolla om jag verkligen svarar på de sakerna i artikeln. Det här är otroligt viktigt och tyvärr något som många missar. Det är nämligen lätt hänt att man svävar iväg lite när man skriver, och missar vad redaktören faktiskt var ute efter. Återkommer till det här senare.

– Är all fakta korrekt och faktagranskad? Och: förstår man allt? Jag har själv slängt iväg meningar som en redaktör sedan undrat vad sjutton detta är. T ex när jag var helt nykläckt skrev jag en resguide till Cayman Islands för Aftonbladet och redaktören mejlade tillbaka och sa att man faktiskt inte kan flyga dit med SAS. Jag hade varit för snabb när jag kollade respriser och missat det på något sätt. Kort och gott: Redaktören ska inte behöva kolla fakta med dig efter att du skickat in texten, och helt inte behöva återkomma med följdfrågor för att hon/han inte förstår. Om du är ny i gemet är det alltid bra att låta någon annan läsa texten innan du skickar in den.

– Är artikeln rättstavad och flyter på? Det är jättelätt att missa något ord eller upprepa ett annat ord två gånger i samma mening. Skriv alltid ut artikeln och läs den sedan högt och tydligt (långsamt) – då upptäcker i alla fall jag ofta en del slarvfel jag gjort och kan åtgärda dem.

– Är talstreck (heter det så) och stycken gjorda på sätt? Om tidningen inte använder citattecken på citat ska du inte heller göra det, och omvänt. Ett mycket vanligt misstag är att frilansskribenter använder "-" i stället för "–" (det vill säga man använder det korta strecket i stället för det långa, som är det rätta). Det kan låta som en pyttegrej men en redaktör vill inte behöva sitta och ändra 20 streck.

Kort och gott, fråga dig själv:
– Är den här artikeln så färdig att redaktören bara ska kunna skicka den direkt till layoutarna, utan varken redigering, rubriksättning eller annat? Om inte, fixa till den så att den är det!

Ett annat bra knep är att rannsaka sig själv och fråga: Om jag läser mina fem senaste, publicerade artiklar, hur mycket är ändrat i dem? Om det är mycket kan du behöva fundera över vad du behöver fixa till för att så inte ska vara fallet nästa gång (eftersom mycket ändringar = mycket jobb för redaktören, och det vill du undvika).

Vad säger ni om det här? Har ni några roliga storys att bjuda på? Jag tänkte fortsätta med bra knep för att bli redaktörernas favorit, så tipsa gärna i kommentarsfältet!

Om du vill få ett mejl när nästa blogginlägg kommer upp, mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.