Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 16: Att tänka på när du tar betalt

21 april, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Jag har fått en del frågor kring fakturering och att ta betalt som jag tänkte att jag skulle svara på här. Obs! Det kommer fler inlägg om hur man kan höja sitt arvode framöver, det här är mer grundläggande som kanske många nya frilansare undrar över.

Fråga: Om redaktören inte nämner något om arvode, hur tar jag upp det? Ska jag ta upp det?Svar: Du ska absolut ta upp det! Jag vet att det kan kännas jobbigt, det har tagit mig lång tid att inte ha den känslan, men det är absolut nödvändigt. Gör så här: Efter att ni har kommit överens om exakt vad det är du ska göra, skriv/säg något i stil med: ”Inga problem, allt låter solklart! Vad föreslår du för arvode?” eller "Vad brukar du ha för budget för ett sådant här jobb?" Min åsikt är att du inte ska föreslå ett arvode först, eftersom du kanske lägger dig för lågt. Låt dem föreslå och sedan kan du förhålla dig till det, dvs antingen säga okej eller försöka höja arvodet om det är för lågt. OBS! Fråga aldrig "vad betalar ni?" för då visar du direkt att du själv har noll koll och att allt är upp till kunden.

Skulle kunden av någon märklig anledning säga att ni kan komma överens om arvodet efter att du lämnat artikeln (händer typ aldrig och är jättekonstigt) säger/skriver du bara – igen: ”Det vore bra om vi tar det nu. Vad föreslår du?" Kommer ni överens muntligt, se till att skicka en lagom inofficiell bekräftelse via mail typ ”Ville bara kolla att jag uppfattat dig rätt. Jag skriver alltså om xxxxxxxx. Deadline: xx, arvode xx.” Och få ett okej på det.

Fråga: Brukar man så att säga skriva ett kontrakt som bekräftelse på överenskommelsen att magasinet vill ha mina artiklar och vad bör man tänka på där?Svar: Jag skriver inte klassiska kontrakt för vanliga artiklar och har aldrig fått det föreslagit heller. Däremot ska man alltid se till att ha allt på mailen, dvs vad det är du ska skriva, vinkel, arvode osv. Se ovan om ni skulle ta det muntligt – då bör du skicka en egen bekräftelse på mailen som du får godkänt av uppdragsgivaren.
Edit 1: Som en klok läsare kommenterade bör man ha avtal om det gäller långa uppdrag, som sträcker sig över flera veckor eller månader. Här kom jag faktiskt på att jag skrev avtal med Cosmopolitan när jag gjorde en träningstidning åt dem. Detta avtal skrev jag själv och så skrev båda parter på.
Edit 2: Se kommentar nedan från "Bert i Kina" där han förklarar vad som gäller med mail och avtal, när det blir bindande!


Vissa tidningar skickar bekräftelser på mailen, där deras villkor står. T ex att de har rätt att publicera artikeln på nätet utan extra kostnad, vilket du egentligen ska ta mer betalt för. Jag har hittills inte tagit extra betalt för det (utan sett till att baka in det i priset), vilket väl kanske är fel. Tror dock det är svårt att få igenom idag, men vore kul om någon här kan bevisa motsatsen! Kan vara en bra diskussion på bloggen här framöver hur man ska hantera det.

Fråga: Om man har levererat vad som är överenskommet och redaktionen vill att man ändå arbetar om materialet: är det otaktiskt att vilja ha mer betalt för det? Eller ska man reda ut sådana saker i förväg. Hur brukar du göra?Svar: För det första, försök att verkligen ha en tydlig bild över vad du ska göra redan innan du sätter igång så har du alltid lagen på din sida, så att säga. En bra redaktör skriver klart och tydligt vad de vill ha, hur många tecken osv. Är det otydligt, fråga så tidigt du kan! Ta allt på mail så att du har det skriftligt. Skulle de ändå komma i efterhand och vilja ha mer jobb skulle jag glatt gå med på det första och andra gången, för varje ny tidning jag skriver för. Dvs bita i det sura äpplet och bara säga "yes, fixar det!" i hurtig ton. Detta förutsatt att det gäller tillägg du kan fixa på max någon timme, inte typ ”åk ut till Österåker och intervjua en till person för vi behöver fylla ut lite”.

Tredje gången och framöver skulle jag, om de ber om extramaterial, trevligt svara: ”Jag fixar det, inga problem! Måste dock fakturera lite extra för det, känns x kronor rimligt?” Dvs ursäkta dig inte på något sätt utan skriv det som att det vore en självklarhet. Obs! Detta förutsätter att du verkligen har levererat vad de bad om. T ex har de ibland synpunkter på text vilket gör att du kan få skriva om/ändra vissa grejer, men det ingår så att säga i jobbet. Men det vet du verkar det som:)

Jag kan väl dock erkänna att jag har gjort väldigt mycket extrajobb genom åren som jag inte fått betalt för. Samtidigt tror jag att det gjort att jag blivit uppskattad hos redaktörerna, att jag liksom aldrig tjafsat, så nu när jag skriver regelbundet för dem har man mer makt att säga ifrån och ta mer betalt. Och det gör jag verkligen också, fast alltid på ett trevligt sätt. Det är en myt att man inte kan höja sitt pris efter ett tag.

Fråga: Jag har hört att man alltid ska försöka höja sitt arvode, vad tycker du om det?
Svar:
Nej, det tycker jag inte att man ska göra. Tyvärr blir redaktörerna bara irriterade om man varenda gång kör: ”Jag gör det för 1000 kronor mer” eller liknande. Då och då kan man köra detta, och framförallt när det verkligen BÖR vara ett högre arvode för att jobbet är stort. Men inte varenda gång. Då är det mycket bättre att skaffa dig fler kunder och sedan sluta skriva för tidningen som betalar för dåligt.

Fråga: När skickar jag fakturan? Redaktören säger ingenting om det.
Svar:
Efter att du har fått okej på att artikeln är bra och helt klar, det vill säga redaktören har kanske bett om någon ändring och sedan godkänt texten, då kan du skicka fakturan. Skicka inte i samband med att du mailar in texten tycker jag, eftersom den då inte anses helt färdig. Hör du ingenting ifrån redaktören kan du däremot skicka den ändå inom några dagar eller en vecka typ.

Fråga: Hur mycket moms gäller för frilansmaterial?
Svar:
6 % om det är text till en tidning eller till nätet, 25 % om du är redaktör på en webbsajt. Och 25 % om det är bilder, oavsett om det är print eller webb. Skulle du ha fakturerat fel är det ingen fara, det är inte så noga det där har jag märkt. Har du både fotat och skrivit kan du dela upp fakturan, typ:
Text: 3 000 kr + 6 % moms.
Foton: 2 000 kr + 25 % moms.

Vad har ni för frågor till mig? Lämna gärna en kommentar så svarar jag här på bloggen!


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.