Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 16: Att tänka på när du tar betalt

21 april, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Jag har fått en del frågor kring fakturering och att ta betalt som jag tänkte att jag skulle svara på här. Obs! Det kommer fler inlägg om hur man kan höja sitt arvode framöver, det här är mer grundläggande som kanske många nya frilansare undrar över.

Fråga: Om redaktören inte nämner något om arvode, hur tar jag upp det? Ska jag ta upp det?Svar: Du ska absolut ta upp det! Jag vet att det kan kännas jobbigt, det har tagit mig lång tid att inte ha den känslan, men det är absolut nödvändigt. Gör så här: Efter att ni har kommit överens om exakt vad det är du ska göra, skriv/säg något i stil med: ”Inga problem, allt låter solklart! Vad föreslår du för arvode?” eller "Vad brukar du ha för budget för ett sådant här jobb?" Min åsikt är att du inte ska föreslå ett arvode först, eftersom du kanske lägger dig för lågt. Låt dem föreslå och sedan kan du förhålla dig till det, dvs antingen säga okej eller försöka höja arvodet om det är för lågt. OBS! Fråga aldrig "vad betalar ni?" för då visar du direkt att du själv har noll koll och att allt är upp till kunden.

Skulle kunden av någon märklig anledning säga att ni kan komma överens om arvodet efter att du lämnat artikeln (händer typ aldrig och är jättekonstigt) säger/skriver du bara – igen: ”Det vore bra om vi tar det nu. Vad föreslår du?" Kommer ni överens muntligt, se till att skicka en lagom inofficiell bekräftelse via mail typ ”Ville bara kolla att jag uppfattat dig rätt. Jag skriver alltså om xxxxxxxx. Deadline: xx, arvode xx.” Och få ett okej på det.

Fråga: Brukar man så att säga skriva ett kontrakt som bekräftelse på överenskommelsen att magasinet vill ha mina artiklar och vad bör man tänka på där?Svar: Jag skriver inte klassiska kontrakt för vanliga artiklar och har aldrig fått det föreslagit heller. Däremot ska man alltid se till att ha allt på mailen, dvs vad det är du ska skriva, vinkel, arvode osv. Se ovan om ni skulle ta det muntligt – då bör du skicka en egen bekräftelse på mailen som du får godkänt av uppdragsgivaren.
Edit 1: Som en klok läsare kommenterade bör man ha avtal om det gäller långa uppdrag, som sträcker sig över flera veckor eller månader. Här kom jag faktiskt på att jag skrev avtal med Cosmopolitan när jag gjorde en träningstidning åt dem. Detta avtal skrev jag själv och så skrev båda parter på.
Edit 2: Se kommentar nedan från "Bert i Kina" där han förklarar vad som gäller med mail och avtal, när det blir bindande!


Vissa tidningar skickar bekräftelser på mailen, där deras villkor står. T ex att de har rätt att publicera artikeln på nätet utan extra kostnad, vilket du egentligen ska ta mer betalt för. Jag har hittills inte tagit extra betalt för det (utan sett till att baka in det i priset), vilket väl kanske är fel. Tror dock det är svårt att få igenom idag, men vore kul om någon här kan bevisa motsatsen! Kan vara en bra diskussion på bloggen här framöver hur man ska hantera det.

Fråga: Om man har levererat vad som är överenskommet och redaktionen vill att man ändå arbetar om materialet: är det otaktiskt att vilja ha mer betalt för det? Eller ska man reda ut sådana saker i förväg. Hur brukar du göra?Svar: För det första, försök att verkligen ha en tydlig bild över vad du ska göra redan innan du sätter igång så har du alltid lagen på din sida, så att säga. En bra redaktör skriver klart och tydligt vad de vill ha, hur många tecken osv. Är det otydligt, fråga så tidigt du kan! Ta allt på mail så att du har det skriftligt. Skulle de ändå komma i efterhand och vilja ha mer jobb skulle jag glatt gå med på det första och andra gången, för varje ny tidning jag skriver för. Dvs bita i det sura äpplet och bara säga "yes, fixar det!" i hurtig ton. Detta förutsatt att det gäller tillägg du kan fixa på max någon timme, inte typ ”åk ut till Österåker och intervjua en till person för vi behöver fylla ut lite”.

Tredje gången och framöver skulle jag, om de ber om extramaterial, trevligt svara: ”Jag fixar det, inga problem! Måste dock fakturera lite extra för det, känns x kronor rimligt?” Dvs ursäkta dig inte på något sätt utan skriv det som att det vore en självklarhet. Obs! Detta förutsätter att du verkligen har levererat vad de bad om. T ex har de ibland synpunkter på text vilket gör att du kan få skriva om/ändra vissa grejer, men det ingår så att säga i jobbet. Men det vet du verkar det som:)

Jag kan väl dock erkänna att jag har gjort väldigt mycket extrajobb genom åren som jag inte fått betalt för. Samtidigt tror jag att det gjort att jag blivit uppskattad hos redaktörerna, att jag liksom aldrig tjafsat, så nu när jag skriver regelbundet för dem har man mer makt att säga ifrån och ta mer betalt. Och det gör jag verkligen också, fast alltid på ett trevligt sätt. Det är en myt att man inte kan höja sitt pris efter ett tag.

Fråga: Jag har hört att man alltid ska försöka höja sitt arvode, vad tycker du om det?
Svar:
Nej, det tycker jag inte att man ska göra. Tyvärr blir redaktörerna bara irriterade om man varenda gång kör: ”Jag gör det för 1000 kronor mer” eller liknande. Då och då kan man köra detta, och framförallt när det verkligen BÖR vara ett högre arvode för att jobbet är stort. Men inte varenda gång. Då är det mycket bättre att skaffa dig fler kunder och sedan sluta skriva för tidningen som betalar för dåligt.

Fråga: När skickar jag fakturan? Redaktören säger ingenting om det.
Svar:
Efter att du har fått okej på att artikeln är bra och helt klar, det vill säga redaktören har kanske bett om någon ändring och sedan godkänt texten, då kan du skicka fakturan. Skicka inte i samband med att du mailar in texten tycker jag, eftersom den då inte anses helt färdig. Hör du ingenting ifrån redaktören kan du däremot skicka den ändå inom några dagar eller en vecka typ.

Fråga: Hur mycket moms gäller för frilansmaterial?
Svar:
6 % om det är text till en tidning eller till nätet, 25 % om du är redaktör på en webbsajt. Och 25 % om det är bilder, oavsett om det är print eller webb. Skulle du ha fakturerat fel är det ingen fara, det är inte så noga det där har jag märkt. Har du både fotat och skrivit kan du dela upp fakturan, typ:
Text: 3 000 kr + 6 % moms.
Foton: 2 000 kr + 25 % moms.

Vad har ni för frågor till mig? Lämna gärna en kommentar så svarar jag här på bloggen!


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.