Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 16: Att tänka på när du tar betalt

21 april, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Jag har fått en del frågor kring fakturering och att ta betalt som jag tänkte att jag skulle svara på här. Obs! Det kommer fler inlägg om hur man kan höja sitt arvode framöver, det här är mer grundläggande som kanske många nya frilansare undrar över.

Fråga: Om redaktören inte nämner något om arvode, hur tar jag upp det? Ska jag ta upp det?Svar: Du ska absolut ta upp det! Jag vet att det kan kännas jobbigt, det har tagit mig lång tid att inte ha den känslan, men det är absolut nödvändigt. Gör så här: Efter att ni har kommit överens om exakt vad det är du ska göra, skriv/säg något i stil med: ”Inga problem, allt låter solklart! Vad föreslår du för arvode?” eller "Vad brukar du ha för budget för ett sådant här jobb?" Min åsikt är att du inte ska föreslå ett arvode först, eftersom du kanske lägger dig för lågt. Låt dem föreslå och sedan kan du förhålla dig till det, dvs antingen säga okej eller försöka höja arvodet om det är för lågt. OBS! Fråga aldrig "vad betalar ni?" för då visar du direkt att du själv har noll koll och att allt är upp till kunden.

Skulle kunden av någon märklig anledning säga att ni kan komma överens om arvodet efter att du lämnat artikeln (händer typ aldrig och är jättekonstigt) säger/skriver du bara – igen: ”Det vore bra om vi tar det nu. Vad föreslår du?" Kommer ni överens muntligt, se till att skicka en lagom inofficiell bekräftelse via mail typ ”Ville bara kolla att jag uppfattat dig rätt. Jag skriver alltså om xxxxxxxx. Deadline: xx, arvode xx.” Och få ett okej på det.

Fråga: Brukar man så att säga skriva ett kontrakt som bekräftelse på överenskommelsen att magasinet vill ha mina artiklar och vad bör man tänka på där?Svar: Jag skriver inte klassiska kontrakt för vanliga artiklar och har aldrig fått det föreslagit heller. Däremot ska man alltid se till att ha allt på mailen, dvs vad det är du ska skriva, vinkel, arvode osv. Se ovan om ni skulle ta det muntligt – då bör du skicka en egen bekräftelse på mailen som du får godkänt av uppdragsgivaren.
Edit 1: Som en klok läsare kommenterade bör man ha avtal om det gäller långa uppdrag, som sträcker sig över flera veckor eller månader. Här kom jag faktiskt på att jag skrev avtal med Cosmopolitan när jag gjorde en träningstidning åt dem. Detta avtal skrev jag själv och så skrev båda parter på.
Edit 2: Se kommentar nedan från "Bert i Kina" där han förklarar vad som gäller med mail och avtal, när det blir bindande!


Vissa tidningar skickar bekräftelser på mailen, där deras villkor står. T ex att de har rätt att publicera artikeln på nätet utan extra kostnad, vilket du egentligen ska ta mer betalt för. Jag har hittills inte tagit extra betalt för det (utan sett till att baka in det i priset), vilket väl kanske är fel. Tror dock det är svårt att få igenom idag, men vore kul om någon här kan bevisa motsatsen! Kan vara en bra diskussion på bloggen här framöver hur man ska hantera det.

Fråga: Om man har levererat vad som är överenskommet och redaktionen vill att man ändå arbetar om materialet: är det otaktiskt att vilja ha mer betalt för det? Eller ska man reda ut sådana saker i förväg. Hur brukar du göra?Svar: För det första, försök att verkligen ha en tydlig bild över vad du ska göra redan innan du sätter igång så har du alltid lagen på din sida, så att säga. En bra redaktör skriver klart och tydligt vad de vill ha, hur många tecken osv. Är det otydligt, fråga så tidigt du kan! Ta allt på mail så att du har det skriftligt. Skulle de ändå komma i efterhand och vilja ha mer jobb skulle jag glatt gå med på det första och andra gången, för varje ny tidning jag skriver för. Dvs bita i det sura äpplet och bara säga "yes, fixar det!" i hurtig ton. Detta förutsatt att det gäller tillägg du kan fixa på max någon timme, inte typ ”åk ut till Österåker och intervjua en till person för vi behöver fylla ut lite”.

Tredje gången och framöver skulle jag, om de ber om extramaterial, trevligt svara: ”Jag fixar det, inga problem! Måste dock fakturera lite extra för det, känns x kronor rimligt?” Dvs ursäkta dig inte på något sätt utan skriv det som att det vore en självklarhet. Obs! Detta förutsätter att du verkligen har levererat vad de bad om. T ex har de ibland synpunkter på text vilket gör att du kan få skriva om/ändra vissa grejer, men det ingår så att säga i jobbet. Men det vet du verkar det som:)

Jag kan väl dock erkänna att jag har gjort väldigt mycket extrajobb genom åren som jag inte fått betalt för. Samtidigt tror jag att det gjort att jag blivit uppskattad hos redaktörerna, att jag liksom aldrig tjafsat, så nu när jag skriver regelbundet för dem har man mer makt att säga ifrån och ta mer betalt. Och det gör jag verkligen också, fast alltid på ett trevligt sätt. Det är en myt att man inte kan höja sitt pris efter ett tag.

Fråga: Jag har hört att man alltid ska försöka höja sitt arvode, vad tycker du om det?
Svar:
Nej, det tycker jag inte att man ska göra. Tyvärr blir redaktörerna bara irriterade om man varenda gång kör: ”Jag gör det för 1000 kronor mer” eller liknande. Då och då kan man köra detta, och framförallt när det verkligen BÖR vara ett högre arvode för att jobbet är stort. Men inte varenda gång. Då är det mycket bättre att skaffa dig fler kunder och sedan sluta skriva för tidningen som betalar för dåligt.

Fråga: När skickar jag fakturan? Redaktören säger ingenting om det.
Svar:
Efter att du har fått okej på att artikeln är bra och helt klar, det vill säga redaktören har kanske bett om någon ändring och sedan godkänt texten, då kan du skicka fakturan. Skicka inte i samband med att du mailar in texten tycker jag, eftersom den då inte anses helt färdig. Hör du ingenting ifrån redaktören kan du däremot skicka den ändå inom några dagar eller en vecka typ.

Fråga: Hur mycket moms gäller för frilansmaterial?
Svar:
6 % om det är text till en tidning eller till nätet, 25 % om du är redaktör på en webbsajt. Och 25 % om det är bilder, oavsett om det är print eller webb. Skulle du ha fakturerat fel är det ingen fara, det är inte så noga det där har jag märkt. Har du både fotat och skrivit kan du dela upp fakturan, typ:
Text: 3 000 kr + 6 % moms.
Foton: 2 000 kr + 25 % moms.

Vad har ni för frågor till mig? Lämna gärna en kommentar så svarar jag här på bloggen!


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.