Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 2: Så kommer du på vinnande artikelidéer

10 februari, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Det har strömmat in mejl från härliga frilansare som vill veta mer om hur man säljer sina artiklar. Vad glad jag blir! Här kommer därför del nummer 2.

Som jag skrev sist räcker det inte att kontakta tidningarna genom att fråga om de behöver skrivarhjälp. Nej, du behöver ge dem några riktigt bra artikelidéer som de bara inte kan motstå. Hur kommer man då på dessa? Det finns självklart massor av sätt, och jag säger inte att mina är de bästa. Men de har funkat för mig, därför delar jag med mig av dem här:

1. LETA AKTUELL FORSKNING
Jag vet inte hur många gånger jag har googlat "new research relationships", "new research career", "new research travel", "top trends 2011 travel", "trends small business 2011" osv osv. Det går också att hitta massor genom utländska tidningar, som ofta är några månader före oss i Sverige. Det låter nästan löjligt, men det ger många idéer om vad som är aktuellt just nu inom olika ämnen. Förslagsvis de ämnen just du är intresserad av. I mitt fall har det varit just relationer, karriär, företagande och resor jag har skrivit om, och genom att hitta vad som är hett just inom dessa områden kan jag hitta stoff till mina artiklar.

Men det räcker inte att bara skriva om själva trenden: Du måste vrida till trenden ytterligare. Till exempel: Du hittar ny forskning som säger att allt fler arbetsgivare använder sig av "speed Interviewing" (som speed-dejting fast det är arbetssökande som blir intervjuade av ett företag). Det i sig är en bra artikel, men ännu bättre blir den om du dessutom kan få en karriärcoach och en arbetssökande att ställa upp till artikeln. Helst någon som stolt säger "jag fick jobb genom speed-interviewing". Då har du plötsligt a) en ny trend b) en expert som bekräftar trenden och c) ett case.

Dessa tre element är tillsammans en unik sammansättning som en tidning som typ Shortcut, Civilekonomen, Chef osv borde vara intresserade av - såvida de inte skrivit om den. Självklart måste du anpassa artikeln till tidningen i fråga. Till exempel bör du fokusera på chefens roll i speed interviewing om du kontaktar Chef, och civilekonomens roll om du kontaktar Civilekonomen.

2. INSPIRERAS AV NYA BÖCKER
Alla förlag har kataloger som visar deras utbud för våren, sommaren och hösten, som ligger på deras hemsidor. Kolla in dessa och se om du hittar några trender även här. Kommer fler ut med böcker om lycka? Om pizza? Om ledarskap? Om...döden? Och sedan: Kan man se trenden på andra ställen i vardagen, till exempel i form av tv-program? Även på tv-kanalernas hemsida brukar man kunna se vad nästa säsongs tv-program ska handla om. Applicera samma tänk som ovan, det vill säga ta trenden och lägg till ytterligare några bitar: ett case, en expert osv. Eller hitta ett case från böckerna och tv-programmen. Till exempel, säg att det kommer en bok om en kvinna som överlevt en svår sjukdom. Då kan du kontakta henne, fråga om du kan få skriva hennes historia, och sedan kontakta tidningar som kan vara intresserade av att skriva om den. Gärna tillsammans med en ruta där en expert inom området (typ läkare) uttalar sig. Även där har du två element som tillsammans blir mer unika.

3. INSPIRERAS AV DIN OMGIVNING
Som journalist bör man ju som du säkert redan vet inte skriva om sin familj eller folk man känner – helt enkelt för att man ska vara objektiv. Däremot kan man alltid inspireras av dem - och sedan använda sina idéer och intervjua andra. Jag har många gånger inspirerats av mina vänner till artiklar i tjejtidningar, och nu när jag skriver om företagande så inspireras jag av vad som händer i mina kollegors värld. Därför: Fråga dig själv vad dina kompisar, bekanta och familj har gjort eller gör? Kanske i samband med en expert eller rådande trend.

Slut för idag, skriver mer sätt att komma på idéer snart! Efter det följer: hur man säljer in sin idé, skriver ett vinnande synopsis, hur man sticker ut i mängden, hur/om man ska nischa sig osv.

PS! Missa inte min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

“Många företagare glömmer familjejuridiken – gör inte de här tre misstagen!”

Hur ska företagare tänka med familjejuridiken? Vad händer vid skilsmässa och sjukdom? Hur viktigt är ett testamente? Nordeas familjerättsjurist Caroline Törnquist ger dig bästa tipsen, och lyfter misstagen du absolut ska undvika.

nordea
Nordea 4 augusti, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 7 minuters läsning
misstag med familjejuridiken

Foto: Karl Nordlund

Innan vi startar, tipsar vi om den här översiktssidan med avtalen de flesta företagare behöver.

Okej, då kör vi igång. Skilsmässa, sjukdom och testamente… I Sverige duckar vi alldeles för ofta för livets stora frågor och skjuter dem på framtiden. Det vill Caroline Törnquist ändra på.

– Man behöver kanske inte prata om dem på första dejten, men man ska absolut våga göra det i början av en relation”, säger Nordeas familjerättsjurist.

Caroline Törnquist märks. Hon är brunbränd efter en golfresa i Sydafrika, där hon hälsat på vänner. Hon skrattar ofta och gärna. Det händer saker när hon kommer in i rummet. Det är inte svårt att se varför hon sedan flera år är familjejuridisk expert i TV4. Hon går helt enkelt genom rutan. 

– Jag är med ungefär en gång i månaden och pratar om något aktuellt ämne. Jag är så glad att en tv-kanal tycker att detta är viktigt. Och intresset är jättestort från tittarna, det märker jag de gånger jag sitter kvar efteråt och chattar. Senast fick jag 348 frågor på en halvtimme. Då var temat testamenten. 

Caroline Törnquist
Caroline Törnquist drivs av att göra juridiken konkret för kunderna, att visa på fallgropar och möjligheter, som det sedan går att fatta beslut utifrån. ”Det är extra viktigt om man är företagare.”

Ja, familjejuridik är verkligen ett ämne som berör alla – inte minst om du är företagare. Då blir det kanske ännu viktigare. Caroline Törnquist nickar och höjer rösten ett snäpp. Att just företagare ska ta de familjerättsliga frågorna på allvar är en hjärtesak. 

– Bakom varje företagare finns det ju en privatperson. Och en privatperson kan gå bort, bli sjuk eller vilja ge gåvor. Som företagare har du ett enormt ansvar för att ta tag även i de familjejuridiska bitarna. Många företagare glömmer familjejuridiken. Företaget är en sak och familjen är något annat, tänker de. Men det blir ju inte alltid så: Vad händer till exempel om det blir en skilsmässa?

Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där där Caroline reder ut och förklarar: 

  • Varför är det viktigt att ha koll på förmånstagarförordnande i försäkringar? 
  • Vem ärver mig? 
  • Vad händer med mina företagsaktier vid en skilsmässa? 
  • Aktieägaravtal och äktenskapsförord, vad är skillnaden och varför är det viktigt att se över båda? 

Vad innebär jävsregeln i en framtidsfullmakt?

3 familjejuridiska saker som en företagare bör reda ut med en jurist

1. Ta reda på vad som händer med dina aktier vid en skilsmässa. Ingår de i en bodelning?

2. Det räcker inte alltid med ett aktieägaravtal. Det kan behöva kompletteras med ett äktenskapsförord med delägarnas make eller maka för att aktierna ska bli enskild egendom.

3. Se över vem som ärver vad vid dödsfall.
Skriv ett testamente där du till exempel villkorar arvet som enskild egendom med hänsyn till eventuellt hembud.

Caroline Törnquist berättar att många inte är medvetna om att värdet på aktierna ingår i en bodelning, och därför finns det en del fallgropar som är otroligt viktiga att ta hänsyn till när man bygger bolag. I början är man full av planer, förhoppningar och framtidstro. Och när det börjar gå bra så är det kanske läge att snegla på det där boendet som man alltid drömt om.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets trygghet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Men då kommer också en rad frågor:

– Kanske ska en pojkvän eller flickvän flytta in som inte alls har samma ekonomi. Men jag hör ofta att de ska ändå ska äga hälften var ”för annars älskar man inte varandra”. Då brukar jag säga: ”Men vänta nu. Ska du äga hälften när du har lånat pengar till det här?” Vad händer om värdet på bostaden går ner? Om räntan går upp? 

– Att överväga att äga i förhållande till den ekonomiska insatsen och inte med hälften vardera kan ibland vara ganska klokt, bland annat för att den ”ekonomiskt svagare parten” då inte tar så stor risk.

caroline-gul-stol
Intresset för familjerätt är stort. Ungefär en gång i månaden medverkar Caroline Törnquist i TV4. När ämnet var testamenten fick hon på en halvtimme 348 tittarfrågor.

Vilket är det vanligaste misstaget? 

– Att man inte tar upp frågorna innan det är för sent. Men i Sverige har vi en mentalitet där vi undviker att prata om det. 

Vad beror det på tror du?

– Det sitter i sedan gammalt. Vi säger fortfarande ”om jag dör” och inte ”när jag dör”. Vi tror att vi är odödliga. Men framför allt är det fult att prata pengar. Vi förlitar oss på att vi har en lagstiftning som träder in när det händer någonting, oavsett om det är en skilsmässa eller ett dödsfall. Men det är ju inte alltid det funkar på det viset. 

I den bästa av världar borde alla som inleder en relation sätta sig ned och prata om skilsmässa, sjukdom och dödsfall, menar hon. 

– Om det blir för mycket med alla tre grejerna en fredagskväll, så planera in skilsmässosnacket en kväll och dödsfall en vecka senare. Det viktiga är att man pratar om det och skriver ned hur man vill att det ska bli. 

Tips: Här kan du läsa mer om vilka familjejuridiska avtal en företagare behöver.

Caroline Törnquist
”Livet har en förmåga att överraska oss, och vi vet aldrig vad som händer runt hörnet”, menar Caroline Törnquist och uppmanar oss att våga prata om de svåra frågorna och vara förberedd.

Så gör hon och Steffo

Det kan hon säga med magstöd – hon lever nämligen som hon lär. Sedan 17 år är hon gift med programledaren och journalisten Steffo Törnquist . De har sedan länge rett ut alla frågetecken om vad som skulle hända om någon av dem dör, blir sjuk eller om de skulle gå skilda vägar. De skrev ett äktenskapsförord tidigt i förhållandet. 

Hur reagerade Steffo när du tog upp ämnet äktenskapsförord? 

– Han sa lite naivt att ”om man gifter sig så delar man väl på allt?” Och då sa jag ”absolut, jag har ju allt att vinna på det eftersom du är entreprenör och jag är anställd”. Sedan resonerade vi kring det och nu lever vi som jag lär – och Steffo håller med. Därför har vi självklart upprättat både äktenskapsförord och testamente, handlingar som vi ser över med jämna mellanrum, som en omsorg om varandra så att ingenting faller mellan stolarna. 

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets trygghet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

En annan hjärtefråga som närmar sig med stormsteg är pensionen. Hon fyller 65 och har möjlighet att gå i pension till sommaren. Men så blir det inte – jobbet är alldeles för roligt och Nordea vill behålla henne.

– Jag har förlängt mitt kontrakt med ett år till att börja med. Jag vill gärna fortsätta jobba. Jag har hälsan, jag brinner för det här. Min dotter sa till mig att ”mamma, du peakar ju när du är 60”. Och det känns väldigt bra.

Om Caroline Törnquist
Ålder: 65 år.
Familj: Gift med Steffo Törnquist sedan 17 år. Två vuxna barn, ett vuxet bonusbarn, fem barnbarn.
Intressen: Golf (har 21 i handicap). Mitt favoritslag är helt klart en drive som går riktigt, riktigt långt. Och så tycker jag om att resa: att rida på Pampas står på min bucketlist. 
Dold talang: Handarbete och att komma ihåg i stort sett alla bokade datum två år fram i tiden: om du väcker mig på natten och frågar vad jag och Steffo ska göra den 6 oktober nästa år så vet jag svaret.

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.


Dela artikeln

Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.