Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 20: Så lyckas du som reseskribent

9 juni, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Inför semestrar tycker jag att det här blogginlägget passar rätt bra. Det är ju en fördel med att kunna skriva: Att har man inte pengar till semesterresan kan man, i vissa fall, tjäna in åtminstone en del av den genom att sälja en artikel om resmålet i fråga.

Men innan jag berättar hur man gör, några good-to-knows:

1. Ingenting är omöjligt men jag har aldrig träffat någon som kan försörja sig helt och hållet på att åka runt i världen och skriva researtiklar. Det är nämligen sällan man kan ta bra betalt så att man både kan betala alla resor OCH ha pengar över till hyran och allt annat det kostar att leva. Säg att du får 5-10 000 kr + moms för en researtikel med bilder…Även om du lyckas sälja in tre artiklar om samma resmål måste du göra en jäkla massa resor för att det ska gå ihop. Det vore superkul om det finns någon där ute som kunde motbevisa mig dock!

2. Snabb info för nya frilansare: Du betalar nästan alltid din egen resa, boende, omkostnader (spara alla kvitton för dessa kan du självklart dra av, du kan även dra av traktamente för varje dag du är borta). Detta sköter alltså inte tidningen - de vill bara ha artikeln och bilderna levererade på mailen. Kan du tar du egna foton, annars kan du ta hjälp av en lokal fotograf men då är det bra att redan från början sälja in det så till redaktören. Typ: ”Jag skriver artikeln och xxx fotar, vi fakturerar separat”. Gör inte misstaget som jag gjorde i London och anlita en egen fotograf som jag betalade. Han tog inga bra bilder och redaktören blev missnöjd. Bättre om ni sköter det där separat. Allra bäst om du är så bra på att fota att du kan ta egna bilder = mer pengar.

Nu skippar jag biten hur man skriver bra researtiklar för det tror jag att ni redan kan + det tar hundra år att skriva. Det svåraste är att sälja in dem. Resejournalistik är nämligen väldigt tufft att syssla med, eftersom det är så många konkurrenter.

Vad är det då som gör att just din artikelidé kommer att plockas av redaktören (för du MÅSTE komma med en artikelidé, du kan inte bara säga ”hej, jag vill skriva och resa, har ni nåt för mig" - läs mer om varför HÄR och HÄR)?

Jo, en enda sak - men den är megaviktig:

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

ATT DU HAR EN SYLVASS VINKEL PÅ DIN ARTIKELIDÉ!

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Vad är en bra vinkel på en researtikel? Här är några du absolut kan glömma:

1. En artikel om Paris.
2. En artikel om New York.
3. En artikel om Koh Pangan.
4. En resguide till Barcelona.
5. En resguide till London.
6. En resguide till Shanghai.
7. Ett reportage om Kina.
8. Ett reportage om Danmark.

Ja, ni fattar.

Självklart har tidningarna sådana artiklar hela tiden, t ex en resguide till Barcelona. Men då är chansen enormt mycket större att de säger typ ”Okej, dags för en Barcelonaguide igen, vi ringer Lelle som ju bott där i tio år och skrivit massor för oss” snarare än att de, när de får syn på ett mejl från dig om Barcelona, säger: ”Åh, en artikel om Barcelona! Vad nyskapande! Vad hett!” :)

Så hur gör du för att ta fram en bra vinkel? Här är mina bästa råd:

1. Ska du pitcha en artikelidé om en stad, ett område eller liknande, se till att det verkligen är något hett och aktuellt. Ett knep är att kolla Ving och Fritidsresors hemsidor efter nyheter. Då kan du pitcha det som att ”xxxx-området är Thailands nya charternyhet 2012”. Har du en kompis som bor utomlands kan du fråga henne/honom. Även utländska resetidningar ger bra inspiration.

2. Ännu bättre är att gå smalare. Finns det någon up-and-coming stadsdel dit du ska? Ett nytt område som är extra hett? T ex som den HÄR artikeln jag visat förut. Redaktörer ÄLSKAR att höra om nya, heta saker. Skriv det redan i ditt mejl: ”Det här är det absolut hetaste området/stranden/stadsdelen just nu!”

3. Du kan med fördel gå ÄNNU smalare. Skriv om en enskild strand som bara lokalbefolkningen använder och dit inte turisterna hittat, en restaurang som är speciell, ett café som inte liknar något annat. T ex som DENNA artikel som är min absoluta favorit – så himla rolig och smart (inte jag som skrivit den).

4. Skriv om ett område utan att det är en reseguide. Flyttar fler svenskar till Barcelona just nu (kolla statistik)? Har grekerna fått nog av svenska turister och vägrar släppa in dem på restaurangerna? Har en driftig kvinna startat en egen vingård? T ex som DENNA artikel som jag skrev i Shanghai och som jag visat förut.

5. Självklart ska du även passa på om något händer på resan. Är det upplopp på flygplatsen? Får flygvärdinnan spel på planet? Fota och ring upp en tidning på stört – vänta inte!

6. Överlag är det bra att gå så smalt du bara kan. Dels är chansen större att du får till en bra vinkel, dels behöver du inte ägna hela resan åt att skriva. T ex ska du aldrig pitcha en artikelidé om ett helt land. Det gjorde jag, om Vietnamn, och det tog mig ta mig sjutton hela den tre veckor långa semestern att skriva (jag var visserligen nybörjade, men ändå). Jag hade ett timarvode på typ 5 spänn – och en mycket sur f.d. pojkvän.

7. Sälj in både text och bild. Om du inte är proffs, ta MASSOR av bilder så att du kan välja. Det vanligaste misstaget är att man tar en massa bilder av byggnader och sevärdheter, och ingenting av befolkningen, människorna. Studera noga resetidningar så ser du vilka typer av foton de tar.

8. Lägg ner mycket tid på att studera tidningarna och googla områden, ställen osv för att verkligen få till en sylvass vinkel. Jag har lagt ner sjukt mycket tid på denna research. Känner du att det inte är värt det, ja då är det bättre att satsa på annan sorts journalistik tror jag.

EDIT: 9. Självklart finns det massor av platser, ständer osv som inte skulle anses "heta" eller trendiga. Men då bör de i alla fall vara lite annorlunda, något tidningen inte skrivit särskilt mycket om. Idag läggs många artiklar upp på nätet så det är enkelt att googla sig till om de redan skrivit om ett visst resmål.

Nu blev det mycket Aftonbladetartiklar, men jag har även skrivit researtiklar till andra resemagasin, som dock inte lagts upp på nätet. Trots det skulle jag vilja ge tipset att INTE gå på de största tidningarna först, eftersom de får hur många förslag som helst och framförallt har mycket egna skribenter. Bättre att satsa på de mindre resetidningar, sajter, och även tidningar vars nisch inte är resor men där de ändå har sådana reportage. T ex har jag skrivit en del researtiklar för Cosmopolitan. Sedan kan du ta jättarna, när du har något att visa upp - och när du har övat dig.

Här nedan är min favoritreseartikel. Jag och killen hade haft otur med semesterresan i Italien och jag sa: "Vi drar till det här vinslottet - jag är säker på att jag kan sälja in det!". Vi åkte dit och det var underbart, helt fantastiskt. Aftonbladet köpte knäcket och artikeln skrev jag på en kväll. Den enda resa jag tjänat på....



Vilka är era bästa tips på hur man skriver/säljer in resejournalistik?

Vill du ha ett mail när jag uppdaterat bloggen? Maila mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.