Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 21: Så kommer du över din säljfobi (och börjar kränga artiklar som tusan)

23 juni, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
De flesta frilansjournalister vet att nyckeln till att tjäna riktigt bra som frilans är att själv vara aktiv och kontakta tidningar med artikelidéer – i alla fall i början.



Problemet är inte att man inte vet detta. Problemet är att man kanske hatar det där säljet. Blev man journalist för att man älskar att rapportera eller porträttera folk så är nog sälj det värsta tänkbara. Ändå kastas man ut i frilansvärlden och tvingas bli just – en säljare.



Det är en jobbig insikt och säkerligen en som fått många frilansjournalister att lägga sitt yrke på hyllan. Det är hemskt – och framförallt väldigt onödigt! För det finns många sätt att göra just själva kontakttagandet, eller ”säljet”, till något väldigt, väldigt kul. Detta oavsett hur jobbigt man tycker att det är i början.



Här har man två alternativ:

  • Bli en ledsen och bitter journalist som lägger sig och halvdör på soffan, alternativ tar vilka uppdrag som helst som de får slängda till sig – vilket gör dem ännu mer ledsna och förbannade på frilansbranschen.

  • Läsa Camillas skola till icke-säljare och bli sjukt framgångsrik.


Jag föreslår såklart alternativ nummer 2 :)



Så, jag kommer återkomma med fler inlägg om detta men här kommer mina första tre råd i "delskolan" för frilansjournalister som hatar att sälja:



1. Förstå att det handlar om en begränsad tid

Oavsett om du är ny i branschen eller bara vill öka din försäljning av artiklar så är pitchande av artikelidéer din absolut bästa väg. Läs mina tidigare inlägg om hur du gör. MEN du behöver såklart inte göra detta i all framtid. Säg att du lägger en månad på att varje dag skicka in en eller två artikelidéer till olika tidningar. Jag kan sätta min splitternya laptop på att du kommer att ha ett gäng nya kunder efter detta. Det är nästintill omöjligt att INTE ha det, förutsatt att dina idéer är någorlunda bra. Därefter skriver du grymt bra artiklar till dessa nya kunder, fortsätter att sälja in kanske en eller två artiklar till – och SEDAN kommer de att återkomma till dig utan att du behöver sälja. Därefter har du ett gäng kunder som ringer dig varje vecka eller månad. Alltså: Att sälja gör du i början – sedan har du dina kunder som i en liten ask. Jag lovar, det är så det funkar. Tänker du på det här blir det ofta lättare att bara ”okej, nu jävlar kör jag stenhårt i en månad, sedan skördar jag mina framgångar!”



2. Skippa telefonpressen

Mitt första ”säljsamtal” till en tidning gjorde att jag typ höll på att dö av skräck - därför övergick jag till att maila och det har gått superbra. För faktum är: Skickar du en artikelidé till en redaktör så KOMMER de att nappa om den är grym, jag lovar. Du behöver inte ringa för att de ska fatta hur bra den är. Jag har pratat med många redaktörer som säger samma sak. Visst finns det undantag men då får du väl ta den förlusten då. Bättre att maila 20 bra artikelidéer än att sitta och ågga över ETT samtal i timmar och gå miste om värdefull pitchtid. Så kör mail från och med nu – det är så mycket mindre läskigt.



3. Fatta att du är grym

Många frilansjournalister har en stor klump i magen när de ska maila tidningar med artikelidéer. ”De kommer hata mina idéer”, ”det här är så jävla dåligt” osv osv är tankar som flyger genom huvudet. Tänker man så varje gång man ska pitcha är det klart att det blir ångestladdat – och man undviker att göra det. Detta är döden för en frilansjournalist, framförallt i början av sin karriär.



Nyckeln är att fatta att du är grym – och att dina artikelidéer är små guldklimpar som redaktörerna kommer slåss om att vilja ha. Varje gång jag har skickat in en idé till en tidning har jag tänkt: ”Fasen, vad bra det här är!!!”, jag har klickat upp mailet efter att jag skickat in det och bara läst och myst. Jag är väldigt stolt över mina idéer. När jag träffar en redaktör kommer det av bara farten: "Du, jag har en SJUKT bra artikelidé!" Detta självförtroende gör att det blir ett nöje att kontakta tidningar med idéer, faktiskt det roligaste jag vet.



Ett sätt är ju alltså att försöka tänka hur grym man är, men ärligt talat vet jag inte om det är så lätt. Mitt bästa tips är i stället att faktiskt studera tidningar, gång på gång på gång. Kan du tidningen du kontaktar utan och innan, ja då är chansen så enormt mycket större att du pitchar idéer som tidningen gillar. Du känner dig trygg i att det är bra. Det är som att kastas in i en diskussion där man pluggat en högskolekurs i ämnet: Man känner sig säker på sin sak. Sen kanske tidningen inte nappade på idén just då av olika anledningar, men DU vet i alla fall att dina idéer är grymma. Lägger du bara lite tid på att läsa och studera de tidningar du kontaktar så kommer du snart att börja känna "fan, det här kan jag ju!". Jag lovar.




Vad är era bästa säljtips? Vill du få ett mail varje gång jag lägger upp ett nytt inlägg här på bloggen, maila mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.