Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 21: Så kommer du över din säljfobi (och börjar kränga artiklar som tusan)

23 juni, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
De flesta frilansjournalister vet att nyckeln till att tjäna riktigt bra som frilans är att själv vara aktiv och kontakta tidningar med artikelidéer – i alla fall i början.



Problemet är inte att man inte vet detta. Problemet är att man kanske hatar det där säljet. Blev man journalist för att man älskar att rapportera eller porträttera folk så är nog sälj det värsta tänkbara. Ändå kastas man ut i frilansvärlden och tvingas bli just – en säljare.



Det är en jobbig insikt och säkerligen en som fått många frilansjournalister att lägga sitt yrke på hyllan. Det är hemskt – och framförallt väldigt onödigt! För det finns många sätt att göra just själva kontakttagandet, eller ”säljet”, till något väldigt, väldigt kul. Detta oavsett hur jobbigt man tycker att det är i början.



Här har man två alternativ:

  • Bli en ledsen och bitter journalist som lägger sig och halvdör på soffan, alternativ tar vilka uppdrag som helst som de får slängda till sig – vilket gör dem ännu mer ledsna och förbannade på frilansbranschen.

  • Läsa Camillas skola till icke-säljare och bli sjukt framgångsrik.


Jag föreslår såklart alternativ nummer 2 :)



Så, jag kommer återkomma med fler inlägg om detta men här kommer mina första tre råd i "delskolan" för frilansjournalister som hatar att sälja:



1. Förstå att det handlar om en begränsad tid

Oavsett om du är ny i branschen eller bara vill öka din försäljning av artiklar så är pitchande av artikelidéer din absolut bästa väg. Läs mina tidigare inlägg om hur du gör. MEN du behöver såklart inte göra detta i all framtid. Säg att du lägger en månad på att varje dag skicka in en eller två artikelidéer till olika tidningar. Jag kan sätta min splitternya laptop på att du kommer att ha ett gäng nya kunder efter detta. Det är nästintill omöjligt att INTE ha det, förutsatt att dina idéer är någorlunda bra. Därefter skriver du grymt bra artiklar till dessa nya kunder, fortsätter att sälja in kanske en eller två artiklar till – och SEDAN kommer de att återkomma till dig utan att du behöver sälja. Därefter har du ett gäng kunder som ringer dig varje vecka eller månad. Alltså: Att sälja gör du i början – sedan har du dina kunder som i en liten ask. Jag lovar, det är så det funkar. Tänker du på det här blir det ofta lättare att bara ”okej, nu jävlar kör jag stenhårt i en månad, sedan skördar jag mina framgångar!”



2. Skippa telefonpressen

Mitt första ”säljsamtal” till en tidning gjorde att jag typ höll på att dö av skräck - därför övergick jag till att maila och det har gått superbra. För faktum är: Skickar du en artikelidé till en redaktör så KOMMER de att nappa om den är grym, jag lovar. Du behöver inte ringa för att de ska fatta hur bra den är. Jag har pratat med många redaktörer som säger samma sak. Visst finns det undantag men då får du väl ta den förlusten då. Bättre att maila 20 bra artikelidéer än att sitta och ågga över ETT samtal i timmar och gå miste om värdefull pitchtid. Så kör mail från och med nu – det är så mycket mindre läskigt.



3. Fatta att du är grym

Många frilansjournalister har en stor klump i magen när de ska maila tidningar med artikelidéer. ”De kommer hata mina idéer”, ”det här är så jävla dåligt” osv osv är tankar som flyger genom huvudet. Tänker man så varje gång man ska pitcha är det klart att det blir ångestladdat – och man undviker att göra det. Detta är döden för en frilansjournalist, framförallt i början av sin karriär.



Nyckeln är att fatta att du är grym – och att dina artikelidéer är små guldklimpar som redaktörerna kommer slåss om att vilja ha. Varje gång jag har skickat in en idé till en tidning har jag tänkt: ”Fasen, vad bra det här är!!!”, jag har klickat upp mailet efter att jag skickat in det och bara läst och myst. Jag är väldigt stolt över mina idéer. När jag träffar en redaktör kommer det av bara farten: "Du, jag har en SJUKT bra artikelidé!" Detta självförtroende gör att det blir ett nöje att kontakta tidningar med idéer, faktiskt det roligaste jag vet.



Ett sätt är ju alltså att försöka tänka hur grym man är, men ärligt talat vet jag inte om det är så lätt. Mitt bästa tips är i stället att faktiskt studera tidningar, gång på gång på gång. Kan du tidningen du kontaktar utan och innan, ja då är chansen så enormt mycket större att du pitchar idéer som tidningen gillar. Du känner dig trygg i att det är bra. Det är som att kastas in i en diskussion där man pluggat en högskolekurs i ämnet: Man känner sig säker på sin sak. Sen kanske tidningen inte nappade på idén just då av olika anledningar, men DU vet i alla fall att dina idéer är grymma. Lägger du bara lite tid på att läsa och studera de tidningar du kontaktar så kommer du snart att börja känna "fan, det här kan jag ju!". Jag lovar.




Vad är era bästa säljtips? Vill du få ett mail varje gång jag lägger upp ett nytt inlägg här på bloggen, maila mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Bedrägeriexperten: “Här är bästa sätten att skydda ditt företag 2025”

Bedrägerierna mot företag ökar – och blir alltmer sofistikerade. Amalia Krantz är bedrägeriexpert på Nordea och tidigare elitidrottare med en kompromisslös vinnarskalle, och hon vet hur du skyddar ditt företag. Här är hennes fyra bästa tips (bland annat hur du undviker smishing)!

nordea
Nordea 25 juni, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 8 minuters läsning
Undvika bedrägerier 2025

Foto: Karl Nordlund

Det började som en helt vanlig arbetsdag på ett företag. Ekonomichefen fick ett mejl från vd:n, och det var brådskande. En viktig affär med en utländsk leverantör behövde slutföras med omedelbar betalning. Mejlet var formellt, men tonen kändes igen, och vd:n hänvisade till en tidigare konversation de haft. Ekonomichefen följde därför instruktionerna och godkände transaktionen.

Men allt var en bluff. Företagets vd hade aldrig skickat mejlet. 

I själva verket var det bedragare som hade hackat sig in i företagets mejlsystem och använt sig av vd:ns namn. När misstanken väl väcktes var det för sent – ett stort belopp hade redan försvunnit till ett okänt konto utomlands. 

– Det här är ett vanligt exempel på hur ett bedrägeri kan se ut i dag. Metoderna har blivit mer sofistikerade och personliga , både mot företag, föreningar och privatpersoner, berättar Amalia Krantz, bedrägeriexpert på Nordea.

Tips: Här hittar du en lista på de vanligaste bedrägerimetoderna.

Hjälper företagare över hela Sverige

Det är en tidig måndagsförmiddag, och vi befinner oss på Amalias hemmaplan, Nordeas huvudkontor i Stockholm. Men hon är bara här för att mellanlanda. I morgon åker Amalia vidare för att fortsätta möta företag, privatpersoner samt kommuner och regioner inom offentlig sektor för att stärka medvetenheten kring bedrägerier och hur man kan skydda sig mot dem.  

– Man kan säga att jag åker runt i Sverige och sprider dålig stämning, säger hon och ler. Men det är ett stort och växande samhällsproblem – att motverka det genom att öka medvetenheten är min absolut största drivkraft.

Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där Amalia Krantz, Nordeas bedrägeriexpert, berättar hur du som företagare och privatperson kan tänka och göra för att överlista bedragarna.

Vi har nog alla sett de osannolika, ibland rent komiska mejlen om att man ärvt en förmögenhet från en okänd släkting på andra sidan jordklotet. Men att tro att alla bedrägerier ser ut så – det är att göra sig själv en otjänst, menar Amalia. 

Genom AI och så kallade ”deepfakes” kan bedragarna numera använda röster, bilder eller utge sig för att vara såväl din kollega som välkända företag.  

Amelia tittar upp
Karl Nordlund

– Vid vd-bedrägerier kan vi se hur man blir inkastad i en konversation, ser namn man känner igen och kan scrolla bakåt i konversationshistoriken. För ett tag sedan blev till och med en person på ekonomiavdelningen på ett multinationellt företag kallad till ett videomöte för att diskutera en stor transaktion. Han kände igen alla sina kolleger på skärmen, men det var bara han som var mänsklig – de andra hade fått sin röst och sitt ansikte kapade.  

Men det sistnämnda hör ännu till ovanligheten. Vanligast bland privatpersoner och mindre företag är ”smishing”, då bedragarna skickar samma sms till en mängd människor, som ser ut att komma från ett företag, en bank eller polisen och påstå att någonting skett.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Amalia stol vid bord
Karl Nordlund

Det kan exempelvis se ut att komma från ett känt låneinstitut som påstår att ett lån har beviljats eller från ett telekombolag som meddelar ”Hej, vi bekräftar köp av ny telefon, finns redo att hämta i eftermiddag. Vid frågor, ring oss här!” 

– Eftersom man inte beställt någon telefon ringer man numret till telekombolaget, tror man, men hamnar i själva verket hos bedragaren. När man säger att man inte beställt telefonen erbjuder sig bedragaren att makulera det, men eftersom ”beställningen” är gjord med BankID säger den att den kan koppla vidare till din banks säkerhetsavdelning. I själva verket är det då bedragarna som kopplar mellan sig. Nu säger ”säkerhetsavdelningen” att dina konton är utsatta och att du behöver föra över dina pengar till ett säkerhetskonto, du behöver bara logga in med BankID. Plötsligt har de dig och dina pengar på kroken. 

Hur misstänksam ska man vara?

Amalia korsar armarna över sin laptop och berättar att de är runt 3 400 personer på Nordea arbetar för att stoppa ekobrott.

– Vi jobbar väldigt offensivt för att skydda våra kunder från detta. Vi har exempelvis infört att du som företagskund måste scanna in ditt pass eller nationella id om du behöver ett nytt BankID och vi har satt en lägre beloppsgräns för när våra kunder måste ringa banken för att få genomföra transaktionen. Bankerna förbättrar sina system, men du som privatperson eller företagare kan också ta hjälp av tekniken och se till att du inte har snabb åtkomst till mer än du behöver som en extra försäkring. 

Detta är ett samhällsproblem vi endast kan möta om vi alla krokar arm.

Amalia Krantz

Vad kan man själv tänka på för att inte råka ut för ett bedrägeri? 

- Ta hjälp av tekniken. Se till att du inte har snabb och direkt tillgång till mer pengar än du behöver. Om du inte gör återkommande utlandsbetalningar, stäng den möjligheten i nätbanken tills du åker utomlands. 

- Använd tekniken säkert. Logga exempelvis inte in på BankID på uppmaning av någon annan och läs alltid igenom texten du får se innan du signerar och lägg den där extra sekunden på att faktiskt kontrollera vilket namn du swishar till.

- Som företagare, var alltid två vid signering. Det är i de små obevakade ögonblicken som många råkar illa ut.

Här hittar du en lista på alla de vanligaste bedrägerimetoderna.

Slutligen, understryker Amalia, är det viktigt att vara sunt misstänksam. Att ta det berömda andetaget och tänka: Är det verkligen rimligt? Ska det gå till så här?  

– I den digitala världen har vi tappat en dimension: Vem har vi egentligen på andra sidan? Låt dig inte bara följa med, utan gå bakvägen – ta reda på numret till avsändaren som påstås stå bakom meddelandet, i stället för att direkt klicka på numret eller länken i sms:et.  

Amalia talar lika vant som engagerat.  

– Det känns fel att säga att det är ett spännande jobb, för att det är så mörkt och hemskt, men jag hittar inget bättre ord. Det är ett ämne som angår oss alla, mer än någonsin. 

Den mänskliga faktorn ofta gund till bedrägerierna

En ny studie från Nordea visar att 4 av 10 småbolag (43%) säger sig ha blivit utsatta för bedrägerier. Tre fjärdedelar av företagarna säger sig dock inte vara speciellt oroliga och en stor andel (63 procent) anser sig ha hög kunskap om hur man skyddar sig mot bedrägerier. 

 - Men studien visar också att oron har ökat i de företag som utsatts för bedrägeri. Kanske för att de ser hur sofistikerat det kan vara, säger Amalia och poängterar: 

– Man kan ha jättebra säkerhetssystem och investera otroligt mycket i detta som företag, men många bedrägerier sker genom auktoriserade betalningar där någon överför pengar till bedragarna. Det har alltså inte varit något fel i systemet, utan i stället är det den mänskliga faktorn som bedragarna använder sig av. Så lika mycket som vi investerar i tekniska försvar, måste vi investera i medarbetarna, för vi är alla människor i grunden.

Amalia sittandes på ruta
Karl Nordlund

Företag behöver ha ämnet ”top of mind”, menar Amalia, och inte bara något som snabbt avhandlas på en konferens en gång om året.  

– Man behöver återkommande göra tester, se över beredskapsplanen och uppdatera rutinerna.  

Nordeas hemsida finns det mycket information om hur du som företagskund ska tänka och vart du ska vända sig. Men framför allt handlar det om att inte missa varningslamporna.  

– Människor kommer ofta och ber mig avgöra om ett sms de fått är en bluff eller inte, men det är jättesvårt för mig att veta. Man måste se till kontexten och framför allt reagera om något känns oväntat, lite ovanligt och brådskande. Om du exempelvis plötsligt får ett mejl som ser ut att vara från ett företag eller en kollega, men med meddelandet att du ska betala in till ett nytt kontonummer – kolla upp det först!

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

När Amalia själv nyligen skulle resa ville resebolaget att hon skulle lägga upp sitt pass via en länk. Hon blev genast misstänksam. 

– Då ringde jag företaget och rutinerna visade sig stämma. Men man tjänar alltid på att ta omvägen, vara lite krånglig och dubbelkolla, säger Amalia och plockar upp laptopen. 

Det går mot lunch och Amalia ska vidare till nästa möte, men innan vi skiljs åt kastar hon en blick mot receptionen och säger:  

– Det händer då och då att kunder ringer hit och berättar stolt hur de inte gick på ett bedrägeriförsök genom att dubbelkolla avsändaren. När jag får höra det blir jag så varm i hjärtat, för det är precis varför jag gör det här.

Om Amalia Krantz
Ålder:
36 år.
Yrke: Bedrägeriexpert på Nordea.
Familj: Katt, föräldrar, bröder och brorsbarn. 
Bor: Västra Stockholm.
Lektyr på nattduksbordet: Nexus: en kort historik över informationsnätverk från stenåldern till AI av Yuval Noah Harari. 
Guilty pleasure: Att plöja true crime-dokumentärer som jag har sett en miljon gånger samtidigt som jag spelar ett mobilspel.
Dold talang: Stå på händer.
Bakgrund: B la elitkarriär i basket

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



Ekonomi & Skatt

Så bokför du rätt från början – bokföringsguide för nybörjare

Bokföring kan kännas överväldigande i början – men det behöver inte vara det. Här får du en enkel och konkret genomgång av hur du kommer igång med bokföringen i ditt företag, steg för steg.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 9 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 4 minuters läsning
Enkla tips fo¨r att bokfo¨ra ra¨tt fra°n bo¨rjan – steg fo¨r steg fo¨r nya fo¨retagare

Foto: Unsplash

Vi visar hur du bokför rätt från start, vilka regler som gäller och vilka misstag du ska undvika. Läs vidare för att spara både tid och pengar – och slippa onödiga bekymmer vid årets slut.

I den här bokföringsguiden går vi igenom:

  1. Vad bokföring är och varför du måste göra det
  2. Hur du kommer igång med bokföring i ett nytt företag
  3. Vanliga misstag nybörjare gör – och hur du undviker dem
  4. Tips på digitala verktyg som förenklar din bokföring

Guiden är för dig som precis startat – eller funderar på att starta – företag och vill sköta bokföringen rätt från början, utan att bli tokig på regler eller krångligt språk.

Ont om tid? Här är några avgörande insikter från guiden

  • Alla företag måste bokföra – även om du inte har någon omsättning ännu
  • En enkel rutin redan från start sparar dig både pengar och ångest
  • Välj ett bokföringsprogram som passar dig, inte det dyraste
  • Undvik att blanda ihop företagets och dina privata pengar
  • Du behöver inte spara kvitton fysiskt längre – men de bhöver finnas lagrade digitalt

Okej, då kör vi!

Kalkyl: Vad kostar det att starta eget? (Testa här!)

Vad är bokföring – och varför måste du göra det?

Bokföring är helt enkelt att dokumentera företagets ekonomi. Du registrerar varje transaktion – alltså varje gång pengar går in eller ut ur företaget.

Det här är inte valfritt. Enligt bokföringslagen måste alla företag bokföra. Det gäller även om du är ensamföretagare och inte har några kunder ännu (och det räcker inte med excel!).

Bokföring fyller flera viktiga funktioner:

  • Den ger dig koll på företagets ekonomi
  • Den gör det möjligt att deklarera rätt till Skatteverket
  • Den behövs om du söker finansiering eller tar in investerare
  • Den skyddar dig vid en eventuell revision

Exempel:
Om du köper en dator för 10 000 kr till ditt företag ska detta bokföras som en utgift i rätt kategori. Det räcker alltså inte att bara spara kvittot – du måste bokföra det också.

Kalkyl: Räkna ut momsen med vår momskalkyl

Kom igång med bokföring – steg för steg

1. Välj bokföringsmetod

Det finns två huvudmetoder: kontantmetoden (passar enskild firma med enklare verksamhet) och faktureringsmetoden (krav för aktiebolag).

2. Skaffa ett bokföringsprogram

Att bokföra manuellt är sällan en bra idé i dag. Det finns gott om digitala alternativ – välj ett som matchar din ambitionsnivå och som passar din nivå och verksamhet. Exempel på program:

  • Spiris
  • Fortnox
  • Speedledger
  • Talenom

Flera av dessa program har också koppling till din internetbank, vilket gör bokföringen både snabbare och säkrare.

3. Skapa ett företagskonto

Blanda aldrig privata och företagsrelaterade pengar – det försvårar bokföringen och kan bli problem vid granskning.

4. Bygg in rutin från dag ett

Bestäm en tid varje vecka när du bokför dina kvitton och fakturor. Det minskar risken för att du tappar bort kvitton eller glömmer transaktioner.

5. Spara kvitton och underlag

Spara alla verifikationer digitalt (det behövs inte fysiskt längre). 

Vanliga bokföringsmisstag – och hur du undviker dem

  • Du väntar för länge med att bokföra → Sätt en veckorutin – gärna med kalenderpåminnelse.
  • Du sparar inte kvitton → Fotografera direkt med mobilen och ladda upp till ditt bokföringsprogram.
  • Du blandar ihop privat och företagsekonomi → Separata konton är a och o, även för enskild firma.
  • Du försöker förstå allt själv från början → Det är okej att ta hjälp – även med bara delar av bokföringen.
  • Du litar blint på AI eller appar → Dubbelkolla alltid, särskilt vid moms, lön och investeringar.

Sammanfattning – så lyckas du med bokföringen

  • Välj rätt metod: kontantmetoden eller faktureringsmetoden
  • Använd ett program som passar dina behov
  • Skilj på företagets och din privata ekonomi
  • Sätt en fast rutin och bokför löpande
  • Spara alla verifikationer digitalt

Vanliga frågor om bokföring

Vilket är det bästa bokföringsprogrammet för nybörjare?

Svårt att säga förstås. Väldigt många använder Spiris (f d Visma Spcs) eller Fortnox, men det finns många alternativ.

Måste jag bokföra varje liten utgift?

Ja – enligt lagen ska alla affärshändelser bokföras, även småköp för 20 kr.

Kan jag bokföra själv eller måste jag ha en redovisningsfirma?

Du får bokföra själv – men många tar hjälp med bokslut eller momsdeklaration för att känna sig säkra.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.