Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 23: Så säljer du artiklar vidare

24 juli, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Jag har fått ganska många frågor om att sälja artiklar vidare. Här kommer därför lite tips plus mina erfarenheter av detta:



1. Du äger dina texter

Detta såvida du inte har skrivit på något dåligt avtal att uppdragsgivaren köper din artikel för all framtid. Du har alltså all rätt i världen att sälja din artikel vidare och du behöver heller inte meddela den första tidningen/sajten om att någon annan köpt din artikel. De har ingenting med det att göra. Läs mer om upphovsrätt här. Du ska däremot vänta med att sälja en artikel vidare till dess att den varit publicerad i den första tidningen, tycker jag. Jag tycker också att du bör säga till tidning/sajt nr 2 (dvs den du säljer vidare till) att artikeln varit publicerad tidigare. Jag skulle även anpassa priset efter detta och ge dem ett lite lägre pris, eftersom de får "andra sucken", så att säga. OBS! Detta gäller inte om den första artikeln gav dåligt betalt. Säg till exempel att du fått 1 500 kr eller något annat ruskigt dåligt för en artikel, då ska du i stället passa på att försöka höja priset. Säg typ "ni kan få den för 3 000 kr eftersom den varit publicerad tidigare" (så verkar det som att den egentligen är dyrare). Men har du fått typ 10 000 kr för en artikel så tror jag det är bättre att säga att tidning nr 2 får den för ett lägre pris. Annars tjänar de ingenting på att köpa den utan kan lika gärna beställa nytt.



2. Inte alltid värt det

Min erfarenhet är att det inte alltid är värt det att sälja artiklar vidare. Dels måste du hitta en annan tidning som vill köpa din redan publicerade artikel, redan det kan vara lite trixigt eftersom många inte vill ha gammalt material. Sen tror jag också att det i många fall kräver att man skriver om artikeln lite, fixar till den och så, och ska man då ändå lägga ner tid på detta är det bättre att sälja in en ny artikel men med samma ämne och intervjuperson(er). Ett exempel är den här gamla godingen jag skrev i början av min karriär om min mamma och hennes sambo. Den hade jag kunnat försöka sälja vidare, men jag tror att det hade varit mer effektivt att kontakta till exempel en cykeltidning och säga ”jag har ett riktigt bra knäck om två personer som cyklade till Barcelona. Jag har skrivit om dem förut och tänkte att jag kunde utgå från det men göra en artikel med inriktad på själva cyklandet, packning, resvägar osv” (något i den stilen). Jag tror chansen är större att de köper ett sådant upplägg, och dessutom betalar för den tiden jag säkert ändå måste lägga ner för att skriva om.



3. Bra kombinationer av tidningar

Om man vill sälja artiklar vidare är följande kombinationer bra att testa:


  • Lokaltidning och branschtidning. Till exempel köpte jag en artikel till min tandvårdstidning (branschtidning) om en tandläkare som jobbar i Norge. Den hade varit publicerad i tandläkarens lokaltidning.
  • Månadstidning och lokaltidning. Jag intervjuade till exempel precis en psykolog och författare som forskar om stress till ett månadsmagasin. Denna kanske jag hade kunnat sälja vidare till hans egen lokaltidning, antingen där han är uppväxt eller där han bor nu. Fast då med mer lokal förankring.
  • Branschtidning och månadsmagasin. Samma sak här, fast jag skulle sälja den till typ ”stressforskarnas” branschtidning, om det finns en sådan. Fast då lägga till en mer vetenskaplig grund och en aktualitet.
4. Sälj in nytt i stället

Som ni ser ovan krävs det ofta lite omarbetning och därför tror jag att bästa strategin är att helt enkelt utgå från artikelns ämne och sedan sälja in en ny artikel. Det går snabbt att ringa upp en person du redan intervjuat och ställa lite extra frågor, och sedan utgå från din gamla text och göra en ny. Då får du fullt betalt och jag tror personligen chansen är större att tidningen nappar. Här kan du faktiskt också använda din tidigare artikel som säljargument. Säg att du skrivit en artikel om en strand i Mexiko till en tidning och vill sälja ytterligare artiklar om denna strand. Då kan du säga till tidning nr 2 något i stil med att "jag har varit mycket på den här stranden och skrivit om den tidigare, och den är verkligen fantastisk!". Då undviker du också att få dåligt samvete för att du inte rakt ut säger att du skrivit i stort sett samma artikel tidigare (om du nu skulle drabbas av det).



5. Satsa på tidningar med mindre budget

Vill du ändå sälja helt "färdiga" artiklar är ett bra tips att satsa på tidningar med liten budget. Som ovan nämnda lokaltidningar men också små, nischade tidningar som inte har mycket pengar. Gärna sådana som ges ut av mindre förbund eller privatpersoner med enskild firma. De har inte alltid råd att beställa helt nytt material och kan vara glada att få en artikel lite billigare. På Sveriges Tidskrifters hemsida finns massor av tidningar att inspireras av.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.