Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Frilansskolan del 23: Så säljer du artiklar vidare

24 juli, 2011 4 minuters läsning
Jag har fått ganska många frågor om att sälja artiklar vidare. Här kommer därför lite tips plus mina erfarenheter av detta:



1. Du äger dina texter

Detta såvida du inte har skrivit på något dåligt avtal att uppdragsgivaren köper din artikel för all framtid. Du har alltså all rätt i världen att sälja din artikel vidare och du behöver heller inte meddela den första tidningen/sajten om att någon annan köpt din artikel. De har ingenting med det att göra. Läs mer om upphovsrätt här. Du ska däremot vänta med att sälja en artikel vidare till dess att den varit publicerad i den första tidningen, tycker jag. Jag tycker också att du bör säga till tidning/sajt nr 2 (dvs den du säljer vidare till) att artikeln varit publicerad tidigare. Jag skulle även anpassa priset efter detta och ge dem ett lite lägre pris, eftersom de får "andra sucken", så att säga. OBS! Detta gäller inte om den första artikeln gav dåligt betalt. Säg till exempel att du fått 1 500 kr eller något annat ruskigt dåligt för en artikel, då ska du i stället passa på att försöka höja priset. Säg typ "ni kan få den för 3 000 kr eftersom den varit publicerad tidigare" (så verkar det som att den egentligen är dyrare). Men har du fått typ 10 000 kr för en artikel så tror jag det är bättre att säga att tidning nr 2 får den för ett lägre pris. Annars tjänar de ingenting på att köpa den utan kan lika gärna beställa nytt.



2. Inte alltid värt det

Min erfarenhet är att det inte alltid är värt det att sälja artiklar vidare. Dels måste du hitta en annan tidning som vill köpa din redan publicerade artikel, redan det kan vara lite trixigt eftersom många inte vill ha gammalt material. Sen tror jag också att det i många fall kräver att man skriver om artikeln lite, fixar till den och så, och ska man då ändå lägga ner tid på detta är det bättre att sälja in en ny artikel men med samma ämne och intervjuperson(er). Ett exempel är den här gamla godingen jag skrev i början av min karriär om min mamma och hennes sambo. Den hade jag kunnat försöka sälja vidare, men jag tror att det hade varit mer effektivt att kontakta till exempel en cykeltidning och säga ”jag har ett riktigt bra knäck om två personer som cyklade till Barcelona. Jag har skrivit om dem förut och tänkte att jag kunde utgå från det men göra en artikel med inriktad på själva cyklandet, packning, resvägar osv” (något i den stilen). Jag tror chansen är större att de köper ett sådant upplägg, och dessutom betalar för den tiden jag säkert ändå måste lägga ner för att skriva om.



3. Bra kombinationer av tidningar

Om man vill sälja artiklar vidare är följande kombinationer bra att testa:


  • Lokaltidning och branschtidning. Till exempel köpte jag en artikel till min tandvårdstidning (branschtidning) om en tandläkare som jobbar i Norge. Den hade varit publicerad i tandläkarens lokaltidning.
  • Månadstidning och lokaltidning. Jag intervjuade till exempel precis en psykolog och författare som forskar om stress till ett månadsmagasin. Denna kanske jag hade kunnat sälja vidare till hans egen lokaltidning, antingen där han är uppväxt eller där han bor nu. Fast då med mer lokal förankring.
  • Branschtidning och månadsmagasin. Samma sak här, fast jag skulle sälja den till typ ”stressforskarnas” branschtidning, om det finns en sådan. Fast då lägga till en mer vetenskaplig grund och en aktualitet.
4. Sälj in nytt i stället

Som ni ser ovan krävs det ofta lite omarbetning och därför tror jag att bästa strategin är att helt enkelt utgå från artikelns ämne och sedan sälja in en ny artikel. Det går snabbt att ringa upp en person du redan intervjuat och ställa lite extra frågor, och sedan utgå från din gamla text och göra en ny. Då får du fullt betalt och jag tror personligen chansen är större att tidningen nappar. Här kan du faktiskt också använda din tidigare artikel som säljargument. Säg att du skrivit en artikel om en strand i Mexiko till en tidning och vill sälja ytterligare artiklar om denna strand. Då kan du säga till tidning nr 2 något i stil med att "jag har varit mycket på den här stranden och skrivit om den tidigare, och den är verkligen fantastisk!". Då undviker du också att få dåligt samvete för att du inte rakt ut säger att du skrivit i stort sett samma artikel tidigare (om du nu skulle drabbas av det).



5. Satsa på tidningar med mindre budget

Vill du ändå sälja helt "färdiga" artiklar är ett bra tips att satsa på tidningar med liten budget. Som ovan nämnda lokaltidningar men också små, nischade tidningar som inte har mycket pengar. Gärna sådana som ges ut av mindre förbund eller privatpersoner med enskild firma. De har inte alltid råd att beställa helt nytt material och kan vara glada att få en artikel lite billigare. På Sveriges Tidskrifters hemsida finns massor av tidningar att inspireras av.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.