Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 23: Så säljer du artiklar vidare

24 juli, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Jag har fått ganska många frågor om att sälja artiklar vidare. Här kommer därför lite tips plus mina erfarenheter av detta:



1. Du äger dina texter

Detta såvida du inte har skrivit på något dåligt avtal att uppdragsgivaren köper din artikel för all framtid. Du har alltså all rätt i världen att sälja din artikel vidare och du behöver heller inte meddela den första tidningen/sajten om att någon annan köpt din artikel. De har ingenting med det att göra. Läs mer om upphovsrätt här. Du ska däremot vänta med att sälja en artikel vidare till dess att den varit publicerad i den första tidningen, tycker jag. Jag tycker också att du bör säga till tidning/sajt nr 2 (dvs den du säljer vidare till) att artikeln varit publicerad tidigare. Jag skulle även anpassa priset efter detta och ge dem ett lite lägre pris, eftersom de får "andra sucken", så att säga. OBS! Detta gäller inte om den första artikeln gav dåligt betalt. Säg till exempel att du fått 1 500 kr eller något annat ruskigt dåligt för en artikel, då ska du i stället passa på att försöka höja priset. Säg typ "ni kan få den för 3 000 kr eftersom den varit publicerad tidigare" (så verkar det som att den egentligen är dyrare). Men har du fått typ 10 000 kr för en artikel så tror jag det är bättre att säga att tidning nr 2 får den för ett lägre pris. Annars tjänar de ingenting på att köpa den utan kan lika gärna beställa nytt.



2. Inte alltid värt det

Min erfarenhet är att det inte alltid är värt det att sälja artiklar vidare. Dels måste du hitta en annan tidning som vill köpa din redan publicerade artikel, redan det kan vara lite trixigt eftersom många inte vill ha gammalt material. Sen tror jag också att det i många fall kräver att man skriver om artikeln lite, fixar till den och så, och ska man då ändå lägga ner tid på detta är det bättre att sälja in en ny artikel men med samma ämne och intervjuperson(er). Ett exempel är den här gamla godingen jag skrev i början av min karriär om min mamma och hennes sambo. Den hade jag kunnat försöka sälja vidare, men jag tror att det hade varit mer effektivt att kontakta till exempel en cykeltidning och säga ”jag har ett riktigt bra knäck om två personer som cyklade till Barcelona. Jag har skrivit om dem förut och tänkte att jag kunde utgå från det men göra en artikel med inriktad på själva cyklandet, packning, resvägar osv” (något i den stilen). Jag tror chansen är större att de köper ett sådant upplägg, och dessutom betalar för den tiden jag säkert ändå måste lägga ner för att skriva om.



3. Bra kombinationer av tidningar

Om man vill sälja artiklar vidare är följande kombinationer bra att testa:


  • Lokaltidning och branschtidning. Till exempel köpte jag en artikel till min tandvårdstidning (branschtidning) om en tandläkare som jobbar i Norge. Den hade varit publicerad i tandläkarens lokaltidning.
  • Månadstidning och lokaltidning. Jag intervjuade till exempel precis en psykolog och författare som forskar om stress till ett månadsmagasin. Denna kanske jag hade kunnat sälja vidare till hans egen lokaltidning, antingen där han är uppväxt eller där han bor nu. Fast då med mer lokal förankring.
  • Branschtidning och månadsmagasin. Samma sak här, fast jag skulle sälja den till typ ”stressforskarnas” branschtidning, om det finns en sådan. Fast då lägga till en mer vetenskaplig grund och en aktualitet.
4. Sälj in nytt i stället

Som ni ser ovan krävs det ofta lite omarbetning och därför tror jag att bästa strategin är att helt enkelt utgå från artikelns ämne och sedan sälja in en ny artikel. Det går snabbt att ringa upp en person du redan intervjuat och ställa lite extra frågor, och sedan utgå från din gamla text och göra en ny. Då får du fullt betalt och jag tror personligen chansen är större att tidningen nappar. Här kan du faktiskt också använda din tidigare artikel som säljargument. Säg att du skrivit en artikel om en strand i Mexiko till en tidning och vill sälja ytterligare artiklar om denna strand. Då kan du säga till tidning nr 2 något i stil med att "jag har varit mycket på den här stranden och skrivit om den tidigare, och den är verkligen fantastisk!". Då undviker du också att få dåligt samvete för att du inte rakt ut säger att du skrivit i stort sett samma artikel tidigare (om du nu skulle drabbas av det).



5. Satsa på tidningar med mindre budget

Vill du ändå sälja helt "färdiga" artiklar är ett bra tips att satsa på tidningar med liten budget. Som ovan nämnda lokaltidningar men också små, nischade tidningar som inte har mycket pengar. Gärna sådana som ges ut av mindre förbund eller privatpersoner med enskild firma. De har inte alltid råd att beställa helt nytt material och kan vara glada att få en artikel lite billigare. På Sveriges Tidskrifters hemsida finns massor av tidningar att inspireras av.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok

Svens historia säger någonting om att starta företag 2025. Tröskeln för att komma igång är lägre än någonsin, men vägen till framgång kräver, som vanligt, dedikation. I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar Sven hur resan började.

Blev frisör – med hjälp av YouTube

Sven kollade på Youtube och tänkte: det här ser enkelt ut! Han köpte en klippmaskin och bjöd in en gammal klasskompis. Hur frisyren blev? Katastrofal. Men Sven fortsatte ändå.

– Jag är väldigt mycket så att när jag ger mig på någonting så blir det bara att jag fortsätter, berättar han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Här finns den första lärdomen till dig som funderar på att starta eget. Misslyckanden ska aldrig stoppa dig. Det är den naturliga startpunkten.

45 000 följare på TikTok

Det tog två år att gå från första klippningen i källaren till 45 000 TikTok-följare, vilket kan låta snabbt. Men zoomar vi ut kan vi se vilka beteenden som bidrog till framgången. Vi bryter ner det i fyra steg. Kanske kan du göra samma sak med din dröm?

1. Hundratals repetitioner. 

Varje kund blev en övning. Varje misstag gav erfarenhet. Youtube visade tekniken, men färdigheten kom från repetition.

2. Konsekvent innehållsskapande. 

TikTok-följare kommer inte av sig själva. Sven behövde lära sig två yrken samtidigt: frisör och Content Creator.

3. Förståelse för målgruppen

Hans unga kunder vet exakt vad de vill ha. "Textured fringe med low-taper" är inte slumpmässiga ord utan specifika trender. Sven behövde förstå kulturen, språket och preferenserna.

4. Uthållighet 

Efter den första motgången i källaren hade han kunnat sluta. Istället såg han det som en utmaning och fortsatte utvecklas.

Vad kan vi lära oss av Sven?

Det viktigaste först. Gratis utbildning finns överallt. Youtube, TikTok och Internet i stort har demokratiserat kunskap. Vill du lära dig bokföring, webbdesign, copywriting eller matlagning? Allt finns där. 

Skillnaden mellan att titta passivt och att aktivt lära sig ligger i handling. Hur ofta omvandlar du teori till handling?

Sven behövde heller ingen salong i cityläge. Hans TikTok-konto blev hans skyltfönster, marknadsföring och kundcase samtidigt – allt som behövdes var en mobil. 

Men: 45 000 följare krävde två års kontinuerligt arbete. Algoritmer gynnar konsekvens, inte tur.

Notera att Sven inte klippte "hår för alla". Han fokuserade på herrklippning för unga killar som känner till TikTok-trenderna. Den nischen blev hans styrka. Folk reser till Göteborg eftersom han levererar exakt den stilen de vill ha.

Nischen skapar kunder.

Hur kan du göra samma sak i ditt företag?

Om du funderar på att starta företag visar Svens historia två saker.

Det går att börja med nästan ingenting. En klippmaskin, Youtube och en källare räckte för att starta. Liknande exempel finns inom allt från webbdesign och personlig träning till konsulttjänster.

Men att "börja" och "lyckas" är olika saker. Mellan Svens första klippning och hans 45 000 följare ligger två år av arbete som inte syns på ytan. Misslyckade klippningar, dagar utan kunder och innehåll som floppade. Sven fortsatte ändå.

Sven beskriver sig själv som rastlös, som någon som trivs i press och utmaningar.

– Annars blir det ganska tråkigt för mig, säger han till TV4.

Svens historia visar att alla kan lyckas. Kontinuitet, en tydlig nisch och ständiga förbättringar är något alla kan lära sig av.

Ska du starta företag? Testa Driva Eget Plus – utan kostnad

Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.

Här är länken till att starta igång ditt medlemsskap.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.