Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 24: Knepet som gör ditt säljmail till något alldeles extra

14 augusti, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Nu ska jag ge ett tips som jag personligen tycker är extremt effektivt när det gäller att skriva säljmail.

Men först lite bakgrund: Jag är lite av ett CV-skrivarfreak och brukar hjälpa mina kompisar med att skriva sina jobbansökningar. Ett väldigt vanligt misstag (i mina ögon) folk gör när de skriver sina personliga brev är att de missar att skriva varför de söker jobb hos just det här företaget och vad de kan göra för dem. 

Arbetsgivaren vill nämligen inte bara höra vad man är bra på. Han/hon vill veta varför man vill jobba hos just dem och hur ens kvalifikationer/erfarenheter kan användas på det nya företaget.

Exakt det här kan du dra nytta av som frilansare.

Låt mig förklara hur: Alla som skickar pitchmail till tidningar vet att det kan hända att man inte får svar eller får ett ”nej tack” tillbaka. I de flesta fall beror det på att idéerna inte är tillräckligt anpassade efter tidningen – tyvärr! Men det kan också bero på att mottagaren får typ tio mail i veckan med i snitt tre idéer i varje – så han/hon orkar liksom inte reagera och engagera sig i en ny frilansare. Det blir lättare att använda sig av de frilansare man redan har en väletablerad kontakt med. De vet hur tidningen skriver (=man behöver knappt redigera texterna som kommer in) och man känner sig trygg med dem.

Hur gör du då för att redaktören ska reagera på just ditt mail? Och inte bara slentrianmässigt säga ”nej tack”? Jo, mitt råd lyder så här:

Du ska berätta exakt varför du gillar tidningen i fråga och samtidigt ge en komplimang till chefredaktören/redaktionschefen som du kontaktar.

Detta är effektivt av följande två anledningar:

1. Det visar att du har läst tidningen. En redaktör kan få mail med jättebra artikelidéer men det är inte alla gånger de är anpassade efter tidningens stil. Det kan till exempel vara att man säljer in ett personporträtt när tidningen inte har några personporträtt överhuvudtaget. Men ska du berätta för redaktören på vilket sätt du gillar tidningen (dvs inte bara skriva ”grattis till en härlig tidning!” utan mer i stil med nedanstående) tvingas du åtminstone bläddra i den.

2. Alla gillar smicker. Som chefredaktör eller redaktionschef för en tidning brinner man antagligen väldigt mycket för den. Man jobbar hårt och sliter varje dag för att den ska bli så bra som möjligt. Kommer det då ett mail där någon verkligen uppmärksammat ens jobb blir man väldigt glad. Man kan inte bara svara med ”nej tack” – man måste åtminstone läsa mailet. Äger man tidningen själv är man självklart ännu mer känslig för sådant. Tänk dig själv att du jobbar dag och ut och dag in med en tidning och så en dag får du två olika mail:

  • Mail 1) Frilansaren presenterar sig själv och sedan sina idéer (så här gör de flesta). Det är det tionde mailet i samma stil den veckan.
  • Mail 2) Frilansaren börjar med att gratulera till en fantastisk tidning, i synnerhet senaste artikelserien om xxxxxxxx och chefredaktörens senaste krönika om xxxxxxx, och sedan presenterar sina idéer.
Visst skulle du välja mail nr 2? Även om idéerna inte är jättespännande blir det ändå så att man lägger ner lite extra tid på det mailet, och bara ”hm…kanske kan man tweaka den idéen och göra den så eller så…”. Man anstränger sig för frilansaren.

Medan med mail nr 1 räcker det med om man säger ”nej tack”. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att får jag ett mail från en person som inte säger ett ord om min tidning utan direkt kör på med sin pitch, så skulle jag känna mig lite stött. Typ: "Har du ens läst min tidning?". Och tro mig, man vill inte lägga ut jobb på någon man har blivit stött på. Sen är jag extremt känslig för sådant, men jag tror nog att många kan känna igen sig åtminstone litegrann.

Rent konkret betyder detta att du ska:
1. Skippa den långa presentationen (det räcker med en mening om vem du är och vad du t ex skrivit/skriver för) och lägg två-tre meningar på att uppmärksamma tidningen.
2. Skriva exakt vad du gillar med tidningen, alternativt en viss avdelning av den (om du t ex kontaktar DN Ekonomi).
3. Googla mottagarens namn och kolla om det finns någon intressant du kan ha med om denne. T ex kanske han/hon skrivit en bok. Då kan du skriva att du gillade boken (du får se till att skumläsa den fort som tusan om du får till ett möte). Eller så har han/hon en blogg som du kan berätta att du läser. Hittar du ingenting som du kan ta upp på ett naturligt sätt - det verkar smått psyko att skriva att du sett snygga kort på Stureplan.se eller hittat ett intressant inlägg personen skrivit på Flashback - skulle du till exempel kunna säga att du gillar tidningens slagkraftiga rubriker och ingresser. Detta eftersom det ofta är redaktionschefen/chefredaktören som skriver dem så du ger dem indirekt en komplimang.

Tycker du att det verkar tidsödande? Läser du bara tidningen du kontaktar så lovar jag att det kommer naturligt vad du ska skriva i mailet. Kanske tar det 3 minuter extra - men i jämförelse med den tid det tar att få ett nej och kontakta nya tidningar är det definitivt värt det - tycker jag!

Vad säger ni om det här? Hur brukar ni göra? Lämna gärna en kommentar!

Bilden har inget med inlägget att göra, tyckte det var fint bara:)

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.