Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 24: Knepet som gör ditt säljmail till något alldeles extra

14 augusti, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Nu ska jag ge ett tips som jag personligen tycker är extremt effektivt när det gäller att skriva säljmail.

Men först lite bakgrund: Jag är lite av ett CV-skrivarfreak och brukar hjälpa mina kompisar med att skriva sina jobbansökningar. Ett väldigt vanligt misstag (i mina ögon) folk gör när de skriver sina personliga brev är att de missar att skriva varför de söker jobb hos just det här företaget och vad de kan göra för dem. 

Arbetsgivaren vill nämligen inte bara höra vad man är bra på. Han/hon vill veta varför man vill jobba hos just dem och hur ens kvalifikationer/erfarenheter kan användas på det nya företaget.

Exakt det här kan du dra nytta av som frilansare.

Låt mig förklara hur: Alla som skickar pitchmail till tidningar vet att det kan hända att man inte får svar eller får ett ”nej tack” tillbaka. I de flesta fall beror det på att idéerna inte är tillräckligt anpassade efter tidningen – tyvärr! Men det kan också bero på att mottagaren får typ tio mail i veckan med i snitt tre idéer i varje – så han/hon orkar liksom inte reagera och engagera sig i en ny frilansare. Det blir lättare att använda sig av de frilansare man redan har en väletablerad kontakt med. De vet hur tidningen skriver (=man behöver knappt redigera texterna som kommer in) och man känner sig trygg med dem.

Hur gör du då för att redaktören ska reagera på just ditt mail? Och inte bara slentrianmässigt säga ”nej tack”? Jo, mitt råd lyder så här:

Du ska berätta exakt varför du gillar tidningen i fråga och samtidigt ge en komplimang till chefredaktören/redaktionschefen som du kontaktar.

Detta är effektivt av följande två anledningar:

1. Det visar att du har läst tidningen. En redaktör kan få mail med jättebra artikelidéer men det är inte alla gånger de är anpassade efter tidningens stil. Det kan till exempel vara att man säljer in ett personporträtt när tidningen inte har några personporträtt överhuvudtaget. Men ska du berätta för redaktören på vilket sätt du gillar tidningen (dvs inte bara skriva ”grattis till en härlig tidning!” utan mer i stil med nedanstående) tvingas du åtminstone bläddra i den.

2. Alla gillar smicker. Som chefredaktör eller redaktionschef för en tidning brinner man antagligen väldigt mycket för den. Man jobbar hårt och sliter varje dag för att den ska bli så bra som möjligt. Kommer det då ett mail där någon verkligen uppmärksammat ens jobb blir man väldigt glad. Man kan inte bara svara med ”nej tack” – man måste åtminstone läsa mailet. Äger man tidningen själv är man självklart ännu mer känslig för sådant. Tänk dig själv att du jobbar dag och ut och dag in med en tidning och så en dag får du två olika mail:

  • Mail 1) Frilansaren presenterar sig själv och sedan sina idéer (så här gör de flesta). Det är det tionde mailet i samma stil den veckan.
  • Mail 2) Frilansaren börjar med att gratulera till en fantastisk tidning, i synnerhet senaste artikelserien om xxxxxxxx och chefredaktörens senaste krönika om xxxxxxx, och sedan presenterar sina idéer.
Visst skulle du välja mail nr 2? Även om idéerna inte är jättespännande blir det ändå så att man lägger ner lite extra tid på det mailet, och bara ”hm…kanske kan man tweaka den idéen och göra den så eller så…”. Man anstränger sig för frilansaren.

Medan med mail nr 1 räcker det med om man säger ”nej tack”. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att får jag ett mail från en person som inte säger ett ord om min tidning utan direkt kör på med sin pitch, så skulle jag känna mig lite stött. Typ: "Har du ens läst min tidning?". Och tro mig, man vill inte lägga ut jobb på någon man har blivit stött på. Sen är jag extremt känslig för sådant, men jag tror nog att många kan känna igen sig åtminstone litegrann.

Rent konkret betyder detta att du ska:
1. Skippa den långa presentationen (det räcker med en mening om vem du är och vad du t ex skrivit/skriver för) och lägg två-tre meningar på att uppmärksamma tidningen.
2. Skriva exakt vad du gillar med tidningen, alternativt en viss avdelning av den (om du t ex kontaktar DN Ekonomi).
3. Googla mottagarens namn och kolla om det finns någon intressant du kan ha med om denne. T ex kanske han/hon skrivit en bok. Då kan du skriva att du gillade boken (du får se till att skumläsa den fort som tusan om du får till ett möte). Eller så har han/hon en blogg som du kan berätta att du läser. Hittar du ingenting som du kan ta upp på ett naturligt sätt - det verkar smått psyko att skriva att du sett snygga kort på Stureplan.se eller hittat ett intressant inlägg personen skrivit på Flashback - skulle du till exempel kunna säga att du gillar tidningens slagkraftiga rubriker och ingresser. Detta eftersom det ofta är redaktionschefen/chefredaktören som skriver dem så du ger dem indirekt en komplimang.

Tycker du att det verkar tidsödande? Läser du bara tidningen du kontaktar så lovar jag att det kommer naturligt vad du ska skriva i mailet. Kanske tar det 3 minuter extra - men i jämförelse med den tid det tar att få ett nej och kontakta nya tidningar är det definitivt värt det - tycker jag!

Vad säger ni om det här? Hur brukar ni göra? Lämna gärna en kommentar!

Bilden har inget med inlägget att göra, tyckte det var fint bara:)

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.