Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 31: Så säljer du in tester

1 december, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Till att börja med skulle jag vilja råda alla att delta och sprida Hanna Fridéns Portföljjakten vidare. Det är ett fantastiskt projekt som hon driver på sin blogg och hjälper illustratörer, formgivare osv att sätta ihop en bra portfölj. Nu behövs fler deltagare för att den ska fortsätta, så hjälp till och sprid till era vänner som är illustratörer och formgivare! Det är ju för guds skull både superbra och konkret hjälp – och gratis!



Sen tänkte jag att vi skulle prata om ett lite annorlunda uppdrag, nämligen: tester. Många tror att tester är förpassade till tjejtidningarnas sex- och kärlekssidor men så är absolut inte fallet. Jag snackar alltså inte om att testa grillar eller tomtemössor och ge betyg, utan om att göra tester där läsarna kan kryssa i olika alternativ och sedan få ett resultat som passar dem.



Här är några av de test jag har gjort genom åren:

  • Passar du som företagare?

  • Vilken pengapersonlighet är du?

  • Vilken träning passar dig?

  • Vad är ditt mål i karriären?

  • Är du en bra säljare?

  • Vad tänder du på i sängen? (skratta ni!)
Det finns flera orsaker till att tester är bra att sälja in. Några är:

  • Väldigt få gör dem. Det är ju inte direkt urtypen av journalistjobb, om man säger så…

  • Det sticker ut. Bland hundratals personporträtt kommer ditt test att vara en rolig uppstickare!

  • Du får en specialistkunskap som inte många andra har.

  • Det blir en paus i det ”vanliga” skrivandet. Även om du skriver här också blir det på ett annat sätt.


Hur gör man då ett bra test? Enligt mig är det perfekta testet en bra mix av seriositet, humor och konkreta tips. Det ska inte vara en massa larv, utan frågorna ska vara genomtänkta och resultaten som testet leder fram till ska vara seriösa och ge bra tips och råd.



Samtidigt får man inte ge sken av att testet ska lösa ett stort och allvarligt problem, eller välja ett ämne som är för vetenskapligt (eller hur jag nu ska uttrycka mig). Dels blir det tufft för dig att sätta ihop ett sådant test på egen hand, dels tar det väldigt mycket mer tid. Jag skulle till exempel aldrig sälja in ett test om vilken terapimetod som passar hos psykologen.



För att vara tydlig med ovanstående försöker jag att alltid skriva något i stil med följande i ingressen: ”Gör xxx-tidningens test och få en hint om du …” På så sätt ger du inte sken av att ge läsaren något annat än ett kul och praktiskt test. Sen att det faktiskt ger riktigt bra råd blir en bonus.



Hur gör man då ett test? Låt oss ta DET HÄR enkla testet som exempel, som jag gjorde till tidningen Driva Eget och som sedan lades upp på nätet. Då rekommenderar jag att göra det i den här ordningen:




1. Välj ämne och rubrik. Som här: ”Passar du som företagare?”



2. Bestäm vilka olika resultat testet ska leda fram till. Du börjar alltså bakifrån. Till exempel, som i fallet med det här testet ovan, så är resultaten:



  • Ja – men se till att fokusera.

  • Nja, du behöver mer säljfokus.

  • Nej, än passar du bäst som anställd.


Skriv några korta stödanteckningar under varje resultat. Detta är viktigt att göra först eftersom det blir mycket lättare att sen skriva frågorna och svarsalternativen.



3. Skriv frågorna och svarsalternativen. Det vill säga: först en fråga och sedan t ex A, B och C med olika svarsalternativ. Har du tre resultat som testet mynnar ut i är det praktiskt att ha tre svarsalternativ på varje fråga. Det här är ofta det svåraste. Undvik att skriva frågor som direkt svarar på själva testrubriken. Till exempel är det ingen idé med en fråga i stil med: ”Hur skulle du se på att vara företagare?”. Nej, det gäller att hitta på frågor som på olika sätt hintar vad man vill få fram. Se mina frågor i företagartestet ovan för att se exempel. Det blir lättare om du tänker att varje svarsalternativ ska peka mot ett av resultaten.



4. Skriv sedan resultaten som löptext. De ska först beskriva personen i fråga, typ ”så här är du”. Gärna på ett lite humoristiskt sätt, om det passar. Därefter tar du hjälp av en expert för att ge råd till läsaren. I ”Passar du som företagare?”-testet är svaren lite väl korta enligt min åsikt. Jag gillar när de är åtminstone 1 000 tecken/alternativ och då varvat med citat från experten.



5. Slutligen matchar du ihop svarsalternativen med resultaten. Jag gillar inte test i stil med: ”Flest C – du är så här” eftersom läsaren då snabbt fattar vilken typ hon är och kommer att påverkas när hon svarar. Jag blandar därför om frågorna rejält och gör en ruta som layoutas in upp och ner: ”Räkna ut ditt testresultat”. Varje svarsalternativ blir då X, Y eller Z. På så sätt blir resultaten i stället: ”Flest X – du är så här”. Hoppas ni förstår hur jag menar?



EDIT: Jobbar man ihop med en illustratör är det här ett utmärkt jobb att sälja in tillsammans. Många redaktioner använder nämligen illustrationer till tester, t ex för att göra en illustration av varje resultat som testet leder fram till. I det här Driva Eget-testet hade det till exempel varit fint och kul med talande illustrationer på entreprenören, "halv-entreprenören" och den anställde.



Vad tycker ni om det här? Lämna gärna en kommentar och/eller en fråga!



Om du vill få ett mejl när jag uppdaterar bloggen, mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.