Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 35: Så bokar du in möten med framtida uppdragsgivare

23 januari, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare! Hoppas allt är toppen med er. Nu ska vi snacka möten.



Jag har hittills gått igenom hur man pitchar artikelidéer via mejl och lite på telefon (nya läsare: bläddra tillbaka i bloggen så hittar ni mycket info om hur man gör). Men det finns ytterligare ett sätt – att boka in möten med uppdragsgivaren och pitcha idéer på plats.



Det finns många fördelar med att träffa en uppdragsgivare på ett möte:



  • Du får chansen att visa upp din fantastiska personlighet – vilket gör att uppdragsgivaren kan vilja jobba med dig bara av den anledningen.

  • Du kan ställa frågor om vad tidningen/sajten själva är ute efter för artiklar, vilket är ovärderligt.

  • Ni kan bolla dina artikelidéer. Kanske passar de inte tidningen just i den form du presenterar dem, men då kan du fråga hur de skulle vilja vinkla artiklarna i stället. Kort sagt, ni för en dialog och inte en monolog.


Att boka in möten kan även frilansare som redan har mycket uppdrag dra nytta av. Att lägga ut trådar och knyta kontakter med nya uppdragsgivare är alltid bra och kan resultera i både bättre betalda uppdrag och trevligare människor att jobba med.



”Men döööh! Det fattar väl jag också att det är bra med möten, men det är inte så enkelt!” säger du kanske nu och tycker att den där Camilla Björkman är ett riktigt härke. Låt mig därför börja med det första, absolut nödvändiga och grundläggande rådet vad gäller möten:



Du måste höra av dig till många uppdragsgivare. Minst fem – helst tio.



Du måste nämligen räkna med att de flesta du hör av dig till inte kommer att svara, hittar på någon ursäkt att de har fullt upp, säger att de inte behöver frilansmaterial osv osv. De kommer helt enkelt att dissa dig. Det är den bittra sanningen och bara att acceptera. Och vet du om det så är det mycket, mycket lättare att hantera. Det har absolut nada med dig att göra – så ta det aldrig aldrig aldrig personligt! Om jag skulle få en tia för varje "nej" jag har fått i mitt liv skulle jag ta mig fan vara miljonär tio gånger om.



Dock kan jag tillägga att de flesta frilansare faktiskt INTE hör av sig till tidningar och försöker boka in ett möte. Och de flesta formulerar inte ett snyggt, proffsigt mejl när de väl gör det. Med andra ord: vet du bara hur du gör har du stora chanser att lyckas.



Så hur gör man då? Låt oss utgå från att du mejlar. För det första, se till att mejla rätt person. Redaktionschefen i första hand. Och finns ingen sådan, kontakta chefredaktören direkt. Du kan också mejla båda två.



I mejlet ska följande vara med:


  1. Vem vilka du skriver för idag. Har du inte skrivit för några, säg bara att du är ny frilansjournalist. Min personliga åsikt: Skriv inte att du brinner för att skriva eller för att bli frilansjournalist. Du vill verka som ett proffs och inte som en nybörjare.
  2. Varför du vill skriva för just dem. Detta är viktigt! Kom ihåg, alla älskar beröm (läs mer om det HÄR).
  3. Vilka dina kunskaper är inom området. Också jätteviktigt. Vad har du som inte alla andra frilansare har som kontaktar dem varje månad? Det behöver inte vara att du redan skriver om deras ämnen, men försök rota fram något. Det kan vara att du själv är deras målgrupp och därmed vet vad läsarna vill ha eller att du äger fem katter och därmed kan det mesta om just katter.
  4. Din eventuella nisch. Jag tycker dock att det är bra att poängtera att du skriver/vill skriva om det mesta, men att du även har nischat dig inom xxxxxx. Detta för att inte missa några uppdrag.
  5. Ditt förslag. Skriv att du förstår att de får många förfrågningar, men att du har ett antal artikelidéer som du tror skulle passa dem och därför undrar du om du får komma förbi deras kontor och presentera dig och idéerna under en halvtimme. Jag skulle även lägga till att jag tar med kaffe latte och sen avsluta med en smiley :)


Slutligen kan du lägga till att du befinner dig i närheten av dem nästa vecka. Detta för att pressa dem att svara. Dock bör du inte säga ett datum eftersom de kan vara borta just den dagen.



Viktigt är att du låter cool, skön och framgångsrik. Tänk att du är en sjukt grym frilansskribent som alla rycker i - men att du har kläckt ett gäng idéer för just den här tidningen, och därför drar du iväg ett mejl och kollar om de vill ses. Sen kan du fortfarande ge beröm och komplimanger, såklart!



Obs! Du behöver inte ha en enda idé när du kontaktar en uppdragsgivare. Idéerna fixar du sen – nu gäller det bara att få till ett möte. Och kom ihåg: MÅNGA mejl! Sätt dig med 10 tidningar du gillar och dra iväg ett mejl till varje. Lägg ner tid och omsorg på varje mejl - det får absolut inte vara ett massmejl du drar iväg. Kort, koncist och proffsigt ska det vara. Det tar en halvdag upp till en heldag men kan ge hundratusentals kronor i framtida intäkter.



Om du inte har fått svar inom en vecka: Ring och fråga glatt om personen i fråga har sett ditt mejl, och säg "Så jag tänkte helt enkelt bara höra om jag kan kika förbi lite kort och ta med mig några artikelidéer jag har?"I nästa del av Frilansskolan: Så gör du när du har fått till ett möte med en uppdragsgivare.



LYCKA TILL!



PS: Vill du ha ett mejl nästa gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.