Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 36: Så lyckas du på mötet med uppdragsgivaren

10 februari, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
När jag satt och kollade igenom bloggen såg jag till min förskräckelse att jag missat bloggens 1-årsdag! Den 8:e februari 2011 skrev jag del 1 i Frilansskolan och sen har det bara fortsatt. Jag medger att jag inte är den flitigaste bloggerskan, men det tar mig minst två timmar att skriva ett inlägg. Lägg därtill en massa mejl angående bloggen och frilansande så förstår ni kanske att det blir lite glest…

Så grattis bloggen och alla underbara läsare! Om ni visste hur glad jag är för att ni läsare finns. Jag får så mycket energi och värme av er att det räcker i månader framåt. Jag gillar er som tusan!

Okej, nog med det sentimentala (snart fäller jag en tår här). Jag lovade att jag skulle skriva om hur man gör när man bokat in ett möte med en potentiell uppdragsgivare. Här kommer därför mina tips:
1. Ta med dig ett gäng artikelidéer
Dyk inte bara upp som gubben i lådan utan skriv ner tre till fem artikelidéer som passar tidningen. Helst fler eftersom det går rätt snabbt att dra dem och du kanske märker att vissa inte funkar. Varför du ska ha med dig artikelidéer? För att:

  • Risken är stor att uppdragsgivaren i fråga inte är en snacksalig person och så sitter ni där och glor på varandra och önskar att mötet tog slut. När du har med dig artikelidéer tar du kontrollen och driver mötet framåt, vilket han/hon kommer att uppskatta.
  • Du framstår som påläst, intresserad och passionerad för tidningen.
  • Du visar upp dig som den framgångsrika, coola frilansjournalist som du är. I stället för att komma dit och ba ”jag skriver vad som helst” visar du att du har koll på läget och själv vet vad du vill skriva om.

2. Förbered dig!
Gör inte misstaget som jag gjort vid två tillfällen (sen lärde jag mig) och rafsa ner några idéer i farten, utan att tänka till. Jag minns när jag hade ett möte med en karriärtidning när jag precis blivit frilans. Jag och chefredaktören satte oss ner och hon inväntade mina artikelidéer som jag sagt att jag skulle ha med mig, varpå jag utbrister efter en konstpaus:

- Kärlek på jobbet!

Tystnaden som uppstod, alltså.

Nej, ta dig tid att studera tidningen noggrant. Ett bra knep som jag skrivit om förut är att kolla på tidningens vinjetter (avdelningar). Då ser man vilka olika ämnen de har och hur man kan anpassa sina idéer efter det. Faktum är att det var just detta knep som gjorde att ovanstående chefredaktör ändå ville fortsätta jobba med mig – och vill fortfarande. Hon nappade inte på en enda av mina tio (!) idéer men sa att hon var imponerad över vilken koll jag hade på tidningen. Till exempel sa jag: ”Det här med kärlek på jobbet är hett nu så därför skulle det passa under vinjetten ’trend’. Och så intervjuar jag en expert i samma stil som ni gjorde i förra numret…”. Det här med vinjetter är något som nio av tio frilansskribenter inte tänker på, så du ligger i framkant redan här.
3. Förbered frågor – och var lyhörd
Innan du drar dina artikelidéer, ställ frågor om vilka artiklar de helst köper in. Är det personporträtten? Ekonomidelen? De mer nyhetsbetonade artiklarna? Träningsartiklarna? På så sätt kan du kanske anpassa dina idéer lite redan från början.

Var också lyhörd för vad han/hon ger för respons. Det blir med största sannolikhet inte så att du drar dina idéer och så säger redaktören: ”Jag tar nummer 3!”. Nej, man för en dialog och bollar fram och tillbaka. Försök därför att lyssna och snappa upp vad redaktören går igång på.

Obs! Ställ aldrig frågor som: Vilka är er målgrupp? Sådant ska du veta innan. Ett tips är att ladda ner deras utgivningsplan/annonsprislista som finns på i stort sett alla tidningars hemsidor under en annonsflik. Där står målgrupp, ålder på läsare och så vidare. Det tar fem minuter att läsa men är helt klart värt det.
4. Prata om betalning
I slutet av mötet, fråga vad de normalt brukar betala för en artikel på typ två sidor / 5 000 tecken med en enda intervjuperson. Detta för att få ett hum om deras snittarvode, så att du när de sedan beställer en artikel kan höja det några snäpp. Frågar de däremot dig vad du tar betalt – svara att det beror på vad det är för artikel och ge aldrig en exakt summa!

Det funkar kanske på vissa tidningar att säga att ”jag tar betalt enligt frilansrekommendationerna” men i många fall får blotta ordet redaktörer att darra (detta har jag varit med om flera gånger men sen när jag förhandlat betalar de så mycket ändå i slutändan, utan att förstå det :).

För att du ändå ska få ut det arvodet – och mer därtill i bästa fall – gäller det i stället att få dem att fatta vilken grym deal de gör och hur mycket de tjänar på att ta in dig. Det gör man inte i en handvändning, utan det kräver ofta en del tricks (som jag bland annat skriver om HÄR). Du har också mycket större chans att få upp arvodet när ni har en relation, vilket ni har efter ett möte och kanske ett snack på telefon.


5. Avsluta rätt
När ni gått igenom dina idéer och/eller snackat lite allmänt kommer det säkert att ge sig hur mötet ska avslutas. Om uppdragsgivaren gått igång på några artikelidéer kanske det slutar med att ni skakar hand och du börjar jobba. Mumlar hon/han däremot något i stil med att ni kan höras framöver, ta kommandot och säg vad du kommer att göra. Till exempel:

  • Jag filar lite mer på artikelidéerna vi pratade om och mejlar över dem till dig, så kan vi höras efter det (om de inte direkt nappade på någon).
  • Jag skickar över några synopsis på de idéerna du gillade.

LYCKA TILL!


PS: Vill du ha ett mejl nästa gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Tips! I Elles februarinummer skriver jag en (något kortad) artikel om hur man lyckas som frilans.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.