Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 37: Så använder du utställningar och mässor för att sälja in artiklar

22 februari, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare! Hoppas ni mår underbart. Själv befinner jag mig på andra sidan jordklotet i Australien (hörde jag att det snöade i Sverige?:)) men fasen, kan inte låta bli att blogga en kortis. Det får bli ett längre inlägg nästa gång.



Kort repetition för er som inte hängt med från början: Jag har tidigare skrivit flera inlägg om vikten av att kontakta tidningar med artikelidéer (inte bara ”tja jag vill skriva”) och framförallt att dessa artikelidéer måste vara bra, genomtänkta och anpassade till tidningen i fråga. Dels kan man använda denna princip för att sälja in artiklar till tidningar man redan skrivit för, men framförallt är det ett snabbt och effektivt sätt att få in en fot på en ny tidning. Inte bara tjänar man pengar på artikeln – man har chansen att få en långsiktig kund. De som idag är mina största uppdragsgivare och står för större delen av min frilansomsättning började alla med att jag mejlade dem artikelidéer ”out of the blue”. Kort sagt, du har allt att vinna på att prova.



Så hur gör man? Jag har tidigare skrivit en del tips HÄR och nu fortsätter jag på ämnet.



Ett av de absolut bästa sätten att komma på bra artikelidéer och få en redaktör intresserad är att ta avstamp i en aktuell grej. Kort sagt: något hett. Redaktörer är extremt trendkänsliga och en artikelidé som börjar i stil med ”just nu…” är alltid lättare att sälja in än en klassiker à la ”Kom över vårdeppen”.



Vad är då denna aktuella händelse? Jag har många exempel, men jag kommer att gå igenom två idag:



1. En utställning

Nej, du ska inte skriva en hel artikel om utställningen i fråga - du ska bara använda den för att spåna fram en artikelidé och berätta för redaktören att ämnet är hett just nu. Till exempel: I senaste numret av Populär Historia kunde man bläddra sig fram till artikeln ”Hantverket som fostran”. Ingressen säger: I februari öppnar Nordiska museet i Stockholm en utställning om skolslöjd. För 100 år sedan var den uppdelad i flick-respektive… och så följer en artikel om skolslöjden i Sverige. Artikeln handlar alltså inte om själva utställningen utan skribenten använder den bara för att visa att just ämnet skolslöjd är hett just nu. Det här knepet har jag använt många gånger. Till exempel blev en utställning på Östastiatiska museet en artikel om hur Asien inspirerar modet, och en utställning om havet ledde till en artikel om att vattensporter är tillbaka.



1. En mässa

Du behöver inte ens gå på mässan för att använda den. Det enda du behöver göra är att hitta en kommande mässa och använda den för att spåna fram en bra idé - och sälja in den. T ex: I senaste numret av Filter finns en kort artikel som handlar om nya bebisgrejer, där en journalist intervjuat forskaren och barnpsykologen Malin Bergström som fått bedöma babymarknadens senaste innovationer. Orsaken? Baby- och barnmässan slår upp dörrarna på Svenska mässan i Göteborg i mars.



Det finns alltså två nyckelregler som du bör komma ihåg här:



Nyckelregel 1: Skriv inte en artikel om utställningen eller mässan i sig – det kan tidningen själva göra om de är intresserade. Använd den i stället för att visa för redaktören att ämnet du vill skriva om är hett just nu. Till exempel: En utställning om manga på British Museum kan du använda för att visa att manga är i ropet just nu, och du kan skriva om ämnet i fråga och intervjua de rätta personerna om det. Eller så kan en kommande naturmässa användas för att visa för en kvällstidningsredaktör att nu ska här skrivas om vårens naturresetrender.



Nyckelregel 2: Kontakta inte en pryltidning om en prylmässa, eller en biltidning om en bilmässa. Såvida detta inte är ditt ämne såklart. Risken är nämligen att de har koll på utställningen eller mässan redan. Sök dig i stället till andra tidningar som inte har koll! T ex: Det är en utställning om väveri på Nordiska museet i vår. Jag kan absolut nada om väverier och det är alltså dödfött för mig att kontakta en hobbytidning om tyg, som säkert redan bestämt att de ska ha en notis om den där vävutställningen. Däremot skulle jag kunna kontakta en inredningstidning eller söndagsbilaga och skriva något i stil med: ”I takt med att vi vill tillbaka till naturliga produkter och närproducerat gör även handvävda material comeback. I vår öppnar en ny utställning om väveri på Nordiska museet vilket gör materialet extra aktuellt. I den här artikeln tipsar jag om vävda dukar i vårens färger och ger tips från en expert om hur man håller duken och mattan ren.” Inredningstidningen blir impad av min trendkänsla och jag hittar en aktuell krok till min artikel. Win-win. Obs! Detta var ett exempel - jag kan inget om inredning heller men förhoppningsvis förstår ni vad jag är ute efter.



Så gör du: Gör ett ryck och gå in på alla stora muséers sajter och klicka på ”kommande utställningar”. Gör samma sak på alla mässor – klicka på ”kalender”. Kom ihåg att alla tidningar planeras rätt lång tid i förväg, t ex månadstidningarna är nu i februari inne på april- och majnumren. Så var ute i god tid!



PS: Hela denna princip går självklart att använda även om man vill gå på mässan eller utställningen i fråga. T ex: Man går på båtmässan och kommer på att man vill sälja in en artikel om de senaste båttrenderna. Själv har jag dock svårt för både utställningar och mässor så jag kör hellre ovanstående teknik.



Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen, skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Viktiga skattenyheter inför 2026 – detta måste företagare veta

Nästa år väntar flera nya regler som påverkar både hur du tar utdelning och hur ditt företag ska redovisa. Det kan innebära nya krav, fler beslut – och stora möjligheter för dig som är förberedd. Här får du en gratis guide som hjälper dig att få koll på nyheterna.

Talenom 5 november, 2025 Uppdaterades 5 november, 2025 3 minuters läsning
Nya skatteregler 2026

Foto: Talenom

Bråttom? Här kan du ladda ned guiden med skattenyheterna inför 2026 – helt kostnadsfritt hos Talenom. I guiden får du en tydlig överblick över de viktigaste förändringarna och praktiska råd på vad du kan göra redan under 2025.

Okej, då kör vi igång. Genom att ha koll på alla nyheter och förändringar redan nu får du tid att planera och kan undvika obehagliga överraskningar i både ekonomi och administration.

Låt oss börja med att övergripande gå igenom de planerade förändringarna.

6 nya regler som kan påverka dig och ditt företag 2026H3: Förändringar i 3:12-reglerna – ny modell för fåmansföretag

Den största nyheten är att huvudregeln och förenklingsregeln slås ihop till en gemensam modell. I den nedladdningsbara guiden berättar vi hur det påverkar ditt företag. 

Ändringar i K2 och K3 – nytt regelverk för många företag

Flera företag som tidigare fått använda K2 måste nu övergå till K3. För de företag som får fortsätta använda K2 sker vissa förändringar. Och för dig som behöver gå över till K3 väntar ytterligare krav.

K10 och ägaravkastning – anpassa dig till nya utdelningsregler

När 3:12-reglerna förändras påverkas även hur du som företagare ska fylla i K10-blanketten, där utdelning och kapitalvinst i fåmansföretag redovisas. Eftersom gränsbeloppen beräknas på nya sätt behöver både ägarfördelning, tidigare utdelningar och sparat utdelningsutrymme ses över.

Nya regler för ränteavdrag och finansiering

De generella reglerna för ränteavdrag föreslås också ändras från 2026. Den så kallade förenklingsregeln höjs från 5 miljoner till 25 miljoner kronor, vilket gör att fler företag kan dra nytta av ett enklare avdragsförfarande.

Prisbasbelopp och socialförsäkringsnivåer ändras

Dessa belopp påverkar en rad gränser inom lön, pension, ersättningar och avgifter. Därför behöver du som företagare ha koll på de nya beloppen, som vi går igenom i guiden.

Fler skatteförslag i budgeten – lättnader för unga, enklare regler och grön teknik

Utöver de föreslagna förändringarna innehåller budgetpropositionen för 2026 flera skatteåtgärder som kan påverka ditt företag, b la:

  • Tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter för unga.
  • Gröna skatteåtgärder.

Vill du få full koll på vad förändringarna betyder för dig?

Bästa sättet att få en heltäckande bild av de föreslagna skattereglerna är att ladda ned Talenoms guide som sammanfattar de nya reglerna, visar konkreta exempel och hjälper dig att förbereda dig redan nu.

Ladda ner den kostnadsfria guiden med alla skattenyheter här och få full koll inför 2026.

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

3. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

4.Och här hittar du en kostnadsfri guide om de föreslagna 3:12-reglerna. Ett måste om du vill få stenkoll på läget och få konkreta exempel.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag

Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis:
Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag. 

Personlig service:
Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.