Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem

Frilansskolan del 37: Så använder du utställningar och mässor för att sälja in artiklar

22 februari, 2012 5 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare! Hoppas ni mår underbart. Själv befinner jag mig på andra sidan jordklotet i Australien (hörde jag att det snöade i Sverige?:)) men fasen, kan inte låta bli att blogga en kortis. Det får bli ett längre inlägg nästa gång.



Kort repetition för er som inte hängt med från början: Jag har tidigare skrivit flera inlägg om vikten av att kontakta tidningar med artikelidéer (inte bara ”tja jag vill skriva”) och framförallt att dessa artikelidéer måste vara bra, genomtänkta och anpassade till tidningen i fråga. Dels kan man använda denna princip för att sälja in artiklar till tidningar man redan skrivit för, men framförallt är det ett snabbt och effektivt sätt att få in en fot på en ny tidning. Inte bara tjänar man pengar på artikeln – man har chansen att få en långsiktig kund. De som idag är mina största uppdragsgivare och står för större delen av min frilansomsättning började alla med att jag mejlade dem artikelidéer ”out of the blue”. Kort sagt, du har allt att vinna på att prova.



Så hur gör man? Jag har tidigare skrivit en del tips HÄR och nu fortsätter jag på ämnet.



Ett av de absolut bästa sätten att komma på bra artikelidéer och få en redaktör intresserad är att ta avstamp i en aktuell grej. Kort sagt: något hett. Redaktörer är extremt trendkänsliga och en artikelidé som börjar i stil med ”just nu…” är alltid lättare att sälja in än en klassiker à la ”Kom över vårdeppen”.



Vad är då denna aktuella händelse? Jag har många exempel, men jag kommer att gå igenom två idag:



1. En utställning

Nej, du ska inte skriva en hel artikel om utställningen i fråga - du ska bara använda den för att spåna fram en artikelidé och berätta för redaktören att ämnet är hett just nu. Till exempel: I senaste numret av Populär Historia kunde man bläddra sig fram till artikeln ”Hantverket som fostran”. Ingressen säger: I februari öppnar Nordiska museet i Stockholm en utställning om skolslöjd. För 100 år sedan var den uppdelad i flick-respektive… och så följer en artikel om skolslöjden i Sverige. Artikeln handlar alltså inte om själva utställningen utan skribenten använder den bara för att visa att just ämnet skolslöjd är hett just nu. Det här knepet har jag använt många gånger. Till exempel blev en utställning på Östastiatiska museet en artikel om hur Asien inspirerar modet, och en utställning om havet ledde till en artikel om att vattensporter är tillbaka.



1. En mässa

Du behöver inte ens gå på mässan för att använda den. Det enda du behöver göra är att hitta en kommande mässa och använda den för att spåna fram en bra idé - och sälja in den. T ex: I senaste numret av Filter finns en kort artikel som handlar om nya bebisgrejer, där en journalist intervjuat forskaren och barnpsykologen Malin Bergström som fått bedöma babymarknadens senaste innovationer. Orsaken? Baby- och barnmässan slår upp dörrarna på Svenska mässan i Göteborg i mars.



Det finns alltså två nyckelregler som du bör komma ihåg här:



Nyckelregel 1: Skriv inte en artikel om utställningen eller mässan i sig – det kan tidningen själva göra om de är intresserade. Använd den i stället för att visa för redaktören att ämnet du vill skriva om är hett just nu. Till exempel: En utställning om manga på British Museum kan du använda för att visa att manga är i ropet just nu, och du kan skriva om ämnet i fråga och intervjua de rätta personerna om det. Eller så kan en kommande naturmässa användas för att visa för en kvällstidningsredaktör att nu ska här skrivas om vårens naturresetrender.



Nyckelregel 2: Kontakta inte en pryltidning om en prylmässa, eller en biltidning om en bilmässa. Såvida detta inte är ditt ämne såklart. Risken är nämligen att de har koll på utställningen eller mässan redan. Sök dig i stället till andra tidningar som inte har koll! T ex: Det är en utställning om väveri på Nordiska museet i vår. Jag kan absolut nada om väverier och det är alltså dödfött för mig att kontakta en hobbytidning om tyg, som säkert redan bestämt att de ska ha en notis om den där vävutställningen. Däremot skulle jag kunna kontakta en inredningstidning eller söndagsbilaga och skriva något i stil med: ”I takt med att vi vill tillbaka till naturliga produkter och närproducerat gör även handvävda material comeback. I vår öppnar en ny utställning om väveri på Nordiska museet vilket gör materialet extra aktuellt. I den här artikeln tipsar jag om vävda dukar i vårens färger och ger tips från en expert om hur man håller duken och mattan ren.” Inredningstidningen blir impad av min trendkänsla och jag hittar en aktuell krok till min artikel. Win-win. Obs! Detta var ett exempel - jag kan inget om inredning heller men förhoppningsvis förstår ni vad jag är ute efter.



Så gör du: Gör ett ryck och gå in på alla stora muséers sajter och klicka på ”kommande utställningar”. Gör samma sak på alla mässor – klicka på ”kalender”. Kom ihåg att alla tidningar planeras rätt lång tid i förväg, t ex månadstidningarna är nu i februari inne på april- och majnumren. Så var ute i god tid!



PS: Hela denna princip går självklart att använda även om man vill gå på mässan eller utställningen i fråga. T ex: Man går på båtmässan och kommer på att man vill sälja in en artikel om de senaste båttrenderna. Själv har jag dock svårt för både utställningar och mässor så jag kör hellre ovanstående teknik.



Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen, skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.