Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Frilansskolan del 39: Så säljer du in artikelidéer utifrån en bok

16 april, 2012 7 minuters läsning
Jag har tidigare skrivit om hur man spånar fram artikelidéer utifrån en utställning eller en mässa, och hur man sedan säljer in dem. Nu tänkte jag göra samma sak fast med böcker.

Böcker är nämligen alldeles utmärkta att spåna fram artikelidéer från. Ofta behöver man inte ens läsa dem, utan det räcker att se vilka böcker som är på G för att man ska få nya idéer.

Det finns flera fördelar med att sälja in artikelidéer utifrån böcker. Några av dem är:

  • Din artikelidé blir aktuell och het, vilket redaktörerna älskar.
  • Du får snabbt en känsla för heta ämnen som är aktuella just nu.
  • Det är kul och relativt lätt att spåna fram artikelidéer utifrån bokförlagens bokkataloger.
För att göra detta så enkelt som möjligt skriver jag hur man kan göra steg för steg:

Steg 1. Spana in nya böcker
Som ni vet vid det här laget måste man vara ute i god tid. Månadstidningarna planerar just nu för sommar- och tidiga höstnummer – därför duger det inte att komma dragandes med en artikelidé från en bok som kom ut för ett år sedan. Veckotidningarna och dagstidningarna är det lättare med. De böcker som fortfarande fungerar nu i april är vårens böcker och därefter de som kommer ut i sommar och i höst. Du hittar bokförlagens kataloger i pdf-format på deras hemsidor. Läs både vårens katalog och sommarens, och eventuellt om höstens katalog ligger uppe.

Steg 2: Leta efter din nisch
Om du redan skriver/har skrivit för tidningar idag, börja med att leta efter böcker som passar in på ditt ämne. Jag som skriver mycket om karriär hade till exempel hajat till över min och Ulrika Eks bok Powerprincipen – framgångsformeln som lyfter din karriär. Vi har intervjuat några av Sveriges mest framgångsrika kvinnor och kokat ner detta till tio karriärnycklar som alla kan dra nytta av. Om du inte skriver för någon tidning kan du såklart fortfarande leta efter böcker som du tycker verkar roliga att spåna idéer utifrån dem!

Steg 3: Knäck artikelidéer
Kontakta helst inte bara en tidning för att försöka sälja in ett personporträtt med författarna. Det fungerar oftast bara om det är en speciell person eller någon som har gått igenom något speciellt. Men framförallt får tidningarna redan alla förlagens kataloger, så skulle de vilja göra ett personporträtt har de kanske redan kontaktat dem. Dessutom försöker typ ALLA sälja in personporträtt, så konkurrensen är hård. Vill du ändå göra det, sälj åtminstone inte bara in ett enda personporträtt, utan lägg till en eller två andra typer av artiklar.


Vad finns det då för artikelidéer att spåna fram från nya böcker? Jag utgår helt fräckt från vår bok Powerprincipen och visar upp några sätt att tänka här. Observera att detta inte är färdiga artikelidéer – du måste själv sätta din tvist på dem. Kom också ihåg att vinkla och sätta en rubrik på varje idé! Läs mer om det HÄR.

1. Utgå från ett kapitel
När du har hittat en bok som du tycker verkar intressant, välj ett kapitel eller en del av boken och bygg en artikelidé kring bara den delen. Till exempel blev jag intervjuad av en jättebra frilansjournalist om vårt kapitel ”Organisationssmart” (handlar om att det inte bara är jobbet som gör att du avancerar i karriären, utan hur bra du är på att nätverka, få igenom beslut osv på arbetsplatsen) till tidningen Platsjournalen.

Eftersom vi har tio nycklar om tio helt olika saker – hur man lär sig powertänka, hittar sin passion, sätter upp mål, jobbar hårt men smart, blir en doer, bygger ett framgångsteam, blir organisationssmart, maxar sin inre powerkvinna, bryter ihop och kommer tillbaka och kickar ut sina inre demoner (plus ett kapitel om hur man höjer sin lön), är det lätt att bara plocka en nyckel och sälja in en artikelidé som handlar om just det. Man behöver inte ens läsa kapitlet – det kan man ju intervjua oss om :)

2. Använd hela boken
Ibland är boken sådan att man kan bygga en artikel på hela boken. I vårt fall kan man till exempel göra en artikel i stil med: ”Så lyfter du din karriär! Författarna bakom boken Powerprincipen har intervjuat några av Sveriges mäktigaste kvinnor för att få veta vad som verkligen leder till framgång. De fick fram tio nycklar som alla kan använda i karriären, vad man än vill göra. I den här artikeln avslöjar de resultatet”. Just denna artikelidé gäller det i så fall att snabba på att sälja in, för om ett halvår är den antagligen gjord … *

3. Använd författaren/författarna som experter
Kanske sätter boken igång tankarna på en annan artikelidé. Då kan du fortfarande använda författaren/författarna som "experter" till artikeln. Jag vet inte hur många gånger jag har sålt in en artikelidé och sedan sökt på Bokus.com på ämnet – och fått fram en författare som jag har ringt upp och intervjuat. Det är ett superbra knep. Så har du till exempel en annan idé på en artikel som handlar om karriär, då kan du ringa mig eller Ulrika och intervjua oss i egenskap av författare till Powerprincipen.

4. Gör boken till en ruta
Ibland kanske en bok inte håller till en hel artikel i den tidningen/de tidningar som du vill sälja in den till. Då kan du använda den som en lite matigare ruta i stället. Säg till exempel att du skriver om att andelen kvinnor i bolagsstyrelser fortfarande är smärtsamt lågt, och vill ha lite karriärtips till läsaren i en ruta. Då kan du ringa mig och Ulrika som har intervjuat några av dessa framgångsrika kvinnor, och låta oss bli rutan. Genom att sälja in hela ”paketet” – ett aktuellt ämne och även en tipsruta – fångar du redaktörens intresse.

5. Utgå från en aktuell trend
I vår släpps två karriärböcker för kvinnor: Powerprincipen som precis har precis kommit ut och som jag och Ulrika har skrivit, och Isabella Löwengrips bok Isabellas Hemligheter. Varför kommer två böcker om kvinnor och karriär ut under samma år? Är det bara en slump eller är ämnet extra aktuellt just nu? Och i så fall, varför? Du kan även använda en bok för att visa att ett ämne är aktuellt. T ex: "Artikeln handlar om x eller y. Ämnet är extra aktuellt i år då boken z släpps om en månad".

Slutligen, några praktiska tips:

  • Alla bokkataloger ligger som pdf på förlagens hemsidor. De böcker som inte ges ut via de större förlagen hittar du på respektive förlags hemsida. Ring även förlagens växel och be att få mejladressen till den som skickar ut katalogerna (om det inte står på hemsidan), så får du den hemskickad så fort den kommer ut.
  • Håll koll på Bokus.com och Adlibris.com så ser du alla nya böcker. Ta för vana att kolla där lite då och då.
  • Är du journalist (och kan visa att du skriver för tidningar eller andra typer av medier), behöver du inte köpa boken utan kan mejla respektive förlags pressansvarige. Du hittar kontaktuppgifter på sajterna. Då får du antingen boken hemskickad eller en pdf på mejlen.
Vill du få ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se. Du får jättegärna mejla mig frågor också - men då vill jag helst kunna publicera dem tillsammans med mitt svar här på bloggen så att alla kan dra nytta av dem.

Boken!

* Fick frågan om det är okej att sammanfatta en bok sådär utan att prata med författarna innan. Mitt svar: Skriver man en sådan artikel tycker jag absolut att man först ska kolla med författaren om det är okej, och helst också med förlaget i just detta fall. Personligen tycker jag också att det är bra om man kan intervjua författaren och få några citat och inte bara sammanfatta boken. Är det en utländsk bok, ja då får man bestämma själv hur man vill göra. Jag har frilanskolleger som har sålt in sådana sammanfattande artiklar från utländska böcker (och hänvisat till källan). Ett sommartema i Driva Eget byggdes t ex på boken "4 hour work week" och det var ingen som kontaktade författaren Tim Ferris innan. Men jag tror att sådana artiklar är lite svårare att sälja in som ny frilans, då redaktören kanske tycker att det är väl enkelt att bara sammanfatta en bok. Och många författare kan man ju ändå få tag på även om de bor utomlands, undantaget kändisar som Ferriss kanske.

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.