Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 39: Så säljer du in artikelidéer utifrån en bok

16 april, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Jag har tidigare skrivit om hur man spånar fram artikelidéer utifrån en utställning eller en mässa, och hur man sedan säljer in dem. Nu tänkte jag göra samma sak fast med böcker.

Böcker är nämligen alldeles utmärkta att spåna fram artikelidéer från. Ofta behöver man inte ens läsa dem, utan det räcker att se vilka böcker som är på G för att man ska få nya idéer.

Det finns flera fördelar med att sälja in artikelidéer utifrån böcker. Några av dem är:

  • Din artikelidé blir aktuell och het, vilket redaktörerna älskar.
  • Du får snabbt en känsla för heta ämnen som är aktuella just nu.
  • Det är kul och relativt lätt att spåna fram artikelidéer utifrån bokförlagens bokkataloger.
För att göra detta så enkelt som möjligt skriver jag hur man kan göra steg för steg:

Steg 1. Spana in nya böcker
Som ni vet vid det här laget måste man vara ute i god tid. Månadstidningarna planerar just nu för sommar- och tidiga höstnummer – därför duger det inte att komma dragandes med en artikelidé från en bok som kom ut för ett år sedan. Veckotidningarna och dagstidningarna är det lättare med. De böcker som fortfarande fungerar nu i april är vårens böcker och därefter de som kommer ut i sommar och i höst. Du hittar bokförlagens kataloger i pdf-format på deras hemsidor. Läs både vårens katalog och sommarens, och eventuellt om höstens katalog ligger uppe.

Steg 2: Leta efter din nisch
Om du redan skriver/har skrivit för tidningar idag, börja med att leta efter böcker som passar in på ditt ämne. Jag som skriver mycket om karriär hade till exempel hajat till över min och Ulrika Eks bok Powerprincipen – framgångsformeln som lyfter din karriär. Vi har intervjuat några av Sveriges mest framgångsrika kvinnor och kokat ner detta till tio karriärnycklar som alla kan dra nytta av. Om du inte skriver för någon tidning kan du såklart fortfarande leta efter böcker som du tycker verkar roliga att spåna idéer utifrån dem!

Steg 3: Knäck artikelidéer
Kontakta helst inte bara en tidning för att försöka sälja in ett personporträtt med författarna. Det fungerar oftast bara om det är en speciell person eller någon som har gått igenom något speciellt. Men framförallt får tidningarna redan alla förlagens kataloger, så skulle de vilja göra ett personporträtt har de kanske redan kontaktat dem. Dessutom försöker typ ALLA sälja in personporträtt, så konkurrensen är hård. Vill du ändå göra det, sälj åtminstone inte bara in ett enda personporträtt, utan lägg till en eller två andra typer av artiklar.


Vad finns det då för artikelidéer att spåna fram från nya böcker? Jag utgår helt fräckt från vår bok Powerprincipen och visar upp några sätt att tänka här. Observera att detta inte är färdiga artikelidéer – du måste själv sätta din tvist på dem. Kom också ihåg att vinkla och sätta en rubrik på varje idé! Läs mer om det HÄR.

1. Utgå från ett kapitel
När du har hittat en bok som du tycker verkar intressant, välj ett kapitel eller en del av boken och bygg en artikelidé kring bara den delen. Till exempel blev jag intervjuad av en jättebra frilansjournalist om vårt kapitel ”Organisationssmart” (handlar om att det inte bara är jobbet som gör att du avancerar i karriären, utan hur bra du är på att nätverka, få igenom beslut osv på arbetsplatsen) till tidningen Platsjournalen.

Eftersom vi har tio nycklar om tio helt olika saker – hur man lär sig powertänka, hittar sin passion, sätter upp mål, jobbar hårt men smart, blir en doer, bygger ett framgångsteam, blir organisationssmart, maxar sin inre powerkvinna, bryter ihop och kommer tillbaka och kickar ut sina inre demoner (plus ett kapitel om hur man höjer sin lön), är det lätt att bara plocka en nyckel och sälja in en artikelidé som handlar om just det. Man behöver inte ens läsa kapitlet – det kan man ju intervjua oss om :)

2. Använd hela boken
Ibland är boken sådan att man kan bygga en artikel på hela boken. I vårt fall kan man till exempel göra en artikel i stil med: ”Så lyfter du din karriär! Författarna bakom boken Powerprincipen har intervjuat några av Sveriges mäktigaste kvinnor för att få veta vad som verkligen leder till framgång. De fick fram tio nycklar som alla kan använda i karriären, vad man än vill göra. I den här artikeln avslöjar de resultatet”. Just denna artikelidé gäller det i så fall att snabba på att sälja in, för om ett halvår är den antagligen gjord … *

3. Använd författaren/författarna som experter
Kanske sätter boken igång tankarna på en annan artikelidé. Då kan du fortfarande använda författaren/författarna som "experter" till artikeln. Jag vet inte hur många gånger jag har sålt in en artikelidé och sedan sökt på Bokus.com på ämnet – och fått fram en författare som jag har ringt upp och intervjuat. Det är ett superbra knep. Så har du till exempel en annan idé på en artikel som handlar om karriär, då kan du ringa mig eller Ulrika och intervjua oss i egenskap av författare till Powerprincipen.

4. Gör boken till en ruta
Ibland kanske en bok inte håller till en hel artikel i den tidningen/de tidningar som du vill sälja in den till. Då kan du använda den som en lite matigare ruta i stället. Säg till exempel att du skriver om att andelen kvinnor i bolagsstyrelser fortfarande är smärtsamt lågt, och vill ha lite karriärtips till läsaren i en ruta. Då kan du ringa mig och Ulrika som har intervjuat några av dessa framgångsrika kvinnor, och låta oss bli rutan. Genom att sälja in hela ”paketet” – ett aktuellt ämne och även en tipsruta – fångar du redaktörens intresse.

5. Utgå från en aktuell trend
I vår släpps två karriärböcker för kvinnor: Powerprincipen som precis har precis kommit ut och som jag och Ulrika har skrivit, och Isabella Löwengrips bok Isabellas Hemligheter. Varför kommer två böcker om kvinnor och karriär ut under samma år? Är det bara en slump eller är ämnet extra aktuellt just nu? Och i så fall, varför? Du kan även använda en bok för att visa att ett ämne är aktuellt. T ex: "Artikeln handlar om x eller y. Ämnet är extra aktuellt i år då boken z släpps om en månad".

Slutligen, några praktiska tips:

  • Alla bokkataloger ligger som pdf på förlagens hemsidor. De böcker som inte ges ut via de större förlagen hittar du på respektive förlags hemsida. Ring även förlagens växel och be att få mejladressen till den som skickar ut katalogerna (om det inte står på hemsidan), så får du den hemskickad så fort den kommer ut.
  • Håll koll på Bokus.com och Adlibris.com så ser du alla nya böcker. Ta för vana att kolla där lite då och då.
  • Är du journalist (och kan visa att du skriver för tidningar eller andra typer av medier), behöver du inte köpa boken utan kan mejla respektive förlags pressansvarige. Du hittar kontaktuppgifter på sajterna. Då får du antingen boken hemskickad eller en pdf på mejlen.
Vill du få ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se. Du får jättegärna mejla mig frågor också - men då vill jag helst kunna publicera dem tillsammans med mitt svar här på bloggen så att alla kan dra nytta av dem.

Boken!

* Fick frågan om det är okej att sammanfatta en bok sådär utan att prata med författarna innan. Mitt svar: Skriver man en sådan artikel tycker jag absolut att man först ska kolla med författaren om det är okej, och helst också med förlaget i just detta fall. Personligen tycker jag också att det är bra om man kan intervjua författaren och få några citat och inte bara sammanfatta boken. Är det en utländsk bok, ja då får man bestämma själv hur man vill göra. Jag har frilanskolleger som har sålt in sådana sammanfattande artiklar från utländska böcker (och hänvisat till källan). Ett sommartema i Driva Eget byggdes t ex på boken "4 hour work week" och det var ingen som kontaktade författaren Tim Ferris innan. Men jag tror att sådana artiklar är lite svårare att sälja in som ny frilans, då redaktören kanske tycker att det är väl enkelt att bara sammanfatta en bok. Och många författare kan man ju ändå få tag på även om de bor utomlands, undantaget kändisar som Ferriss kanske.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.