Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Frilansskolan del 39: Så säljer du in artikelidéer utifrån en bok

16 april, 2012 7 minuters läsning
Jag har tidigare skrivit om hur man spånar fram artikelidéer utifrån en utställning eller en mässa, och hur man sedan säljer in dem. Nu tänkte jag göra samma sak fast med böcker.

Böcker är nämligen alldeles utmärkta att spåna fram artikelidéer från. Ofta behöver man inte ens läsa dem, utan det räcker att se vilka böcker som är på G för att man ska få nya idéer.

Det finns flera fördelar med att sälja in artikelidéer utifrån böcker. Några av dem är:

  • Din artikelidé blir aktuell och het, vilket redaktörerna älskar.
  • Du får snabbt en känsla för heta ämnen som är aktuella just nu.
  • Det är kul och relativt lätt att spåna fram artikelidéer utifrån bokförlagens bokkataloger.
För att göra detta så enkelt som möjligt skriver jag hur man kan göra steg för steg:

Steg 1. Spana in nya böcker
Som ni vet vid det här laget måste man vara ute i god tid. Månadstidningarna planerar just nu för sommar- och tidiga höstnummer – därför duger det inte att komma dragandes med en artikelidé från en bok som kom ut för ett år sedan. Veckotidningarna och dagstidningarna är det lättare med. De böcker som fortfarande fungerar nu i april är vårens böcker och därefter de som kommer ut i sommar och i höst. Du hittar bokförlagens kataloger i pdf-format på deras hemsidor. Läs både vårens katalog och sommarens, och eventuellt om höstens katalog ligger uppe.

Steg 2: Leta efter din nisch
Om du redan skriver/har skrivit för tidningar idag, börja med att leta efter böcker som passar in på ditt ämne. Jag som skriver mycket om karriär hade till exempel hajat till över min och Ulrika Eks bok Powerprincipen – framgångsformeln som lyfter din karriär. Vi har intervjuat några av Sveriges mest framgångsrika kvinnor och kokat ner detta till tio karriärnycklar som alla kan dra nytta av. Om du inte skriver för någon tidning kan du såklart fortfarande leta efter böcker som du tycker verkar roliga att spåna idéer utifrån dem!

Steg 3: Knäck artikelidéer
Kontakta helst inte bara en tidning för att försöka sälja in ett personporträtt med författarna. Det fungerar oftast bara om det är en speciell person eller någon som har gått igenom något speciellt. Men framförallt får tidningarna redan alla förlagens kataloger, så skulle de vilja göra ett personporträtt har de kanske redan kontaktat dem. Dessutom försöker typ ALLA sälja in personporträtt, så konkurrensen är hård. Vill du ändå göra det, sälj åtminstone inte bara in ett enda personporträtt, utan lägg till en eller två andra typer av artiklar.


Vad finns det då för artikelidéer att spåna fram från nya böcker? Jag utgår helt fräckt från vår bok Powerprincipen och visar upp några sätt att tänka här. Observera att detta inte är färdiga artikelidéer – du måste själv sätta din tvist på dem. Kom också ihåg att vinkla och sätta en rubrik på varje idé! Läs mer om det HÄR.

1. Utgå från ett kapitel
När du har hittat en bok som du tycker verkar intressant, välj ett kapitel eller en del av boken och bygg en artikelidé kring bara den delen. Till exempel blev jag intervjuad av en jättebra frilansjournalist om vårt kapitel ”Organisationssmart” (handlar om att det inte bara är jobbet som gör att du avancerar i karriären, utan hur bra du är på att nätverka, få igenom beslut osv på arbetsplatsen) till tidningen Platsjournalen.

Eftersom vi har tio nycklar om tio helt olika saker – hur man lär sig powertänka, hittar sin passion, sätter upp mål, jobbar hårt men smart, blir en doer, bygger ett framgångsteam, blir organisationssmart, maxar sin inre powerkvinna, bryter ihop och kommer tillbaka och kickar ut sina inre demoner (plus ett kapitel om hur man höjer sin lön), är det lätt att bara plocka en nyckel och sälja in en artikelidé som handlar om just det. Man behöver inte ens läsa kapitlet – det kan man ju intervjua oss om :)

2. Använd hela boken
Ibland är boken sådan att man kan bygga en artikel på hela boken. I vårt fall kan man till exempel göra en artikel i stil med: ”Så lyfter du din karriär! Författarna bakom boken Powerprincipen har intervjuat några av Sveriges mäktigaste kvinnor för att få veta vad som verkligen leder till framgång. De fick fram tio nycklar som alla kan använda i karriären, vad man än vill göra. I den här artikeln avslöjar de resultatet”. Just denna artikelidé gäller det i så fall att snabba på att sälja in, för om ett halvår är den antagligen gjord … *

3. Använd författaren/författarna som experter
Kanske sätter boken igång tankarna på en annan artikelidé. Då kan du fortfarande använda författaren/författarna som "experter" till artikeln. Jag vet inte hur många gånger jag har sålt in en artikelidé och sedan sökt på Bokus.com på ämnet – och fått fram en författare som jag har ringt upp och intervjuat. Det är ett superbra knep. Så har du till exempel en annan idé på en artikel som handlar om karriär, då kan du ringa mig eller Ulrika och intervjua oss i egenskap av författare till Powerprincipen.

4. Gör boken till en ruta
Ibland kanske en bok inte håller till en hel artikel i den tidningen/de tidningar som du vill sälja in den till. Då kan du använda den som en lite matigare ruta i stället. Säg till exempel att du skriver om att andelen kvinnor i bolagsstyrelser fortfarande är smärtsamt lågt, och vill ha lite karriärtips till läsaren i en ruta. Då kan du ringa mig och Ulrika som har intervjuat några av dessa framgångsrika kvinnor, och låta oss bli rutan. Genom att sälja in hela ”paketet” – ett aktuellt ämne och även en tipsruta – fångar du redaktörens intresse.

5. Utgå från en aktuell trend
I vår släpps två karriärböcker för kvinnor: Powerprincipen som precis har precis kommit ut och som jag och Ulrika har skrivit, och Isabella Löwengrips bok Isabellas Hemligheter. Varför kommer två böcker om kvinnor och karriär ut under samma år? Är det bara en slump eller är ämnet extra aktuellt just nu? Och i så fall, varför? Du kan även använda en bok för att visa att ett ämne är aktuellt. T ex: "Artikeln handlar om x eller y. Ämnet är extra aktuellt i år då boken z släpps om en månad".

Slutligen, några praktiska tips:

  • Alla bokkataloger ligger som pdf på förlagens hemsidor. De böcker som inte ges ut via de större förlagen hittar du på respektive förlags hemsida. Ring även förlagens växel och be att få mejladressen till den som skickar ut katalogerna (om det inte står på hemsidan), så får du den hemskickad så fort den kommer ut.
  • Håll koll på Bokus.com och Adlibris.com så ser du alla nya böcker. Ta för vana att kolla där lite då och då.
  • Är du journalist (och kan visa att du skriver för tidningar eller andra typer av medier), behöver du inte köpa boken utan kan mejla respektive förlags pressansvarige. Du hittar kontaktuppgifter på sajterna. Då får du antingen boken hemskickad eller en pdf på mejlen.
Vill du få ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se. Du får jättegärna mejla mig frågor också - men då vill jag helst kunna publicera dem tillsammans med mitt svar här på bloggen så att alla kan dra nytta av dem.

Boken!

* Fick frågan om det är okej att sammanfatta en bok sådär utan att prata med författarna innan. Mitt svar: Skriver man en sådan artikel tycker jag absolut att man först ska kolla med författaren om det är okej, och helst också med förlaget i just detta fall. Personligen tycker jag också att det är bra om man kan intervjua författaren och få några citat och inte bara sammanfatta boken. Är det en utländsk bok, ja då får man bestämma själv hur man vill göra. Jag har frilanskolleger som har sålt in sådana sammanfattande artiklar från utländska böcker (och hänvisat till källan). Ett sommartema i Driva Eget byggdes t ex på boken "4 hour work week" och det var ingen som kontaktade författaren Tim Ferris innan. Men jag tror att sådana artiklar är lite svårare att sälja in som ny frilans, då redaktören kanske tycker att det är väl enkelt att bara sammanfatta en bok. Och många författare kan man ju ändå få tag på även om de bor utomlands, undantaget kändisar som Ferriss kanske.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.