Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 43: Så skapar du en hållbar frilansekonomi

1 november, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
De flesta frågor jag får om frilansande handlar om en sak: pengar. Därför tänkte jag skriva lite om hur jag tror att man ska tänka för att skapa en hållbar ekonomi kring sitt frilansande. En som gör att man kan ta ut en lön varje månad och känna sig trygg med att intäkter kommer in. Jag säger inte att mitt sätt är det rätta och det finns ju hur många frilansar som helst som har mycket mer erfarenhet än vad jag har. Jag skriver bara hur jag har tänkt och gjort.


Så... I början av min frilanskarriär tänkte jag inte särskilt långsiktigt. Jag slog på alla bollar, mejlade artikelidéer hit och dit och skrev för vitt skilda tidningar. Det tror jag var toppen – jag fick erfarenhet av olika tidningar, skrivsätt, redaktörer och deras betalningsvilja. Dessutom var det grymt kul! Idag kan jag längta tillbaka till den här tiden – det är så himla roligt med nya idéer och nya kunder. Alltså: nya frilansar - pitcha på!



Men ju längre tid man jobbar som frilans, desto viktigare blir det att ha någon sorts strategi för sitt jobb och sin ekonomi. Det funkar inte att kränga nya artikelidéer från månad till månad – det tar alldeles för mycket tid. Och tid är som vi vet pengar. Varje ny tidning har nämligen var jag kallar för ”uppstartskostnad”. Precis som en taxibil kostar att köra fram (och blir billigare per mil ju fler mil du åker, typ det enda jag minns från matematiken i gymnasiet), kostar det dig att skriva för nya tidningar. Först ska du kanske ägna en halv till en dag att ens få idén såld, sen ska du lära känna tidningen och deras sätt att skriva och slutligen lära känna din nya kund med allt vad det innebär. Och det ska till väldigt höga arvoden för att allt detta merarbete ska löna sig.



Det här tänkte jag inte direkt på när jag sa upp mig, men idag ser jag att det nog var min räddning för att kunna överleva som frilans. I samma veva som jag sa upp mig som redaktör från Cosmopolitan (som för övrigt var ett jobb jag fick på grund av att jag började skicka in artikelidéer till dem, läs mer om det här) bokade jag in ett möte med min dåvarande chef där jag sa att jag gärna ville fortsätta skriva för dem, fast som frilans. Det ledde till att jag hade ett gäng uppdrag varje månad från det att jag startade eget. I efterhand var det kanske en av de viktigaste nycklarna till att jag snabbt kunde komma igång.



Nästa fasta kund blev Driva Eget (läs mer om det här), vilket också började med egna artikelidéer men som sedan utvecklades till att jag skrev flera artiklar i varje nummer, plus varje tema i tidningen. Dessutom blev jag webbredaktör på frilansbasis, ett uppdrag jag nu tar en paus pga ett projekt jag håller på med. Och nu gör jag även webbklipp till Driva Eget Play (här är jag in action!).



Utöver det hade/har jag några stycken tidningar som jag skrivit för regelbundet. Aftonbladet och Veterinärmagazinet är några av dem. Elle har jag också skrivit för även om det inte är en lika stor kund.



Tillsammans har de bildat en bra bas där två kunder stått för en stor del av mina intäkter, och resten har täckts upp av ett fåtal andra tidningar. Det är ingen slump att jag i princip haft samma uppdragsgivare – och skrivit om samma ämnen – under flera år. Dels älskar jag ju tidningarna jag skriver för, dels skulle det kosta för mycket att byta ut dem.



En sak jag har lärt mig är att sluta sälja in grejer ”här och där”. Som journalist springer man ofta intressanta case och storys, men såvida de inte kan appliceras på tidningarna jag skriver för så skickar jag dem vidare till andra frilansar i mitt nätverk. Alternativkostnaden är för stor för att slå på alla bollar. Dels ska du sälja in jobbet till en helt ny kund (där en stor del av de jag kontaktar kommer att tacka nej), lära känna en ny redaktör, lära dig tidningens stil osv osv. Det kostar mer än det smakar. Än en gång, detta gäller alltså när man har varit i branschen ett tag.Är du helt ny: skjut brett!En annan sak som varit avgörande för mig har varit: stenkoll på timpenningen. Numera har jag ett excelark där jag skriver upp varje uppdrag, arvode och tid som uppdraget får ta för att det ska ge en bra timpenning. Varje minut som jag drar över tiden är ett smärre nederlag – jag blir lika lack på mig själv de få gånger det händer! På så sätt håller jag mig till en bra timpenning. MEN då krävs det också att alla uppdrag gäller ämnen som jag kan och är intresserad av, så att jag slipper uppstartskostnaden.



För mig har det varit absolut nödvändigt att jobba så här, eftersom jag har en irriterande ovana att dra igång en massa projekt vid sidan om frilansandet som inte ger några intäkter (i början i alla fall, men i mina högtflygande planer ska de alltid dra in miljoner). Jag skulle gissa att en tredjedel, minst, av min tid går åt till detta – och då gäller det att man har koll på intäkterna på annat håll. Men framförallt blir man så mycket mer lugn i sinnet, och det är guld värt som företagare.



Om jag ska försöka sammanfatta detta i några sorts tips så är de följande:1. Sälj hellre in fler artiklar till de kunder du redan har/har skrivit för. Det är alltid mycket lättare än att få en helt ny kund att nappa och du spar en jäkla massa tid. Tid är pengar! De flesta som jobbat i branschen ett tag har ju ändå några kunder på sitt CV. Fråga dig själv: hur kan du sälja mer till dem? Jobba strukturerat för att varje tidning du skriver/har skrivit för ska bli din fasta kund.

2. Skriv om saker du kan och är intresserad av. Då spar du tid, vilket i sin tur ger en betydligt bättre timpenning.



3. Jobba strukturerat. Sikta in dig på fem tidningar som du verkligen vill skriva för på lång sikt, studera tidningarna noggrant och ta fram konkreta artikelidéer. Eller boka in ett möte med dem.



4. Tänk aldrig någonsin att du bara ska sälja in en artikel till en tidning, bara för att du har ett bra case eller en bra idé. Varje artikelidé du säljer in till en ny tidning ska vara början till ett långt samarbete er emellan. Har du en bra artikelidé och vill kontakta en tidning, fråga dig själv: Kan jag fortsätta komma på bra artikelidéer till den här tidningen? Är det en tidning jag vill skriva för på sikt? Är de en bra uppdragsgivare?



5. Ha stenkoll på dina intäkter och på din timpenning. Skriv upp i Excel vad varje uppdrag ger och hur lång tid det får ta, sätt upp mål för varje månad och gör allt du bara kan för att hålla dig till detta!!!Och så ett tilläggstips efter en kommentar från min vapendragare Bengt i FB-gruppen Frilansjournalisterna: Se till att ha flera olika fasta uppdragsgivare (alltså inte bara en) så att inte intäkterna bara upphör om du förlorar en kund. Viktigt!



Nu kommer det att dröja lite innan jag uppdaterar bloggen, för jag är nämligen i slutspurten med en grej som jag snart kommer att avslöja här på bloggen. Jag hoppas (och tror) att ni kommer att bli glada över nyheten! :)



KRAM från er kära frilansvän

Camilla




PS: Vill du ha ett mejl nästa gång jag uppdaterar bloggen? Skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.