Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 5: Öka dina chanser till försäljning radikalt

12 februari, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
I förra delen av frilansskolan beskrev jag hur man skriver en vinnande pitch. De flesta av er har nog redan provat det. Men nu kommer rådet som gör att du går från att "kanske" sälja en artikel på din pitch - till att garanterat sälja en eller flera på kort tid.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Så här följer rådet:

Du måste mejla minst tre synopsis till TIO olika tidningar under en till två veckors tid.

Alltså:
  • Mejla tio olika tidningar.
  • I varje mejl skriver du tre bra synopsis som passar tidningen, se tidigare blogginlägg hur du gör.
  • Gör detta under en till två veckor, beroende på hur snabbt du vill få in cash.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Det räcker alltså inte att kontakta en eller två tidningar. Varför? För att du nästan säkert kommer att få nej på majoriteten av idéerna (såvida du inte redan är bra på att pitcha och har inarbetade kontakter, men då gäller rådet inte dig). Därför gäller det att du har några att ta av, så att säga.

Alla idéer behöver självklart inte vara olika, du kan säkert återanvända en hel del om du mejlar tidningar som riktar sig till samma målgrupp. Eller bara skriva om dem lite så att de passar en annan tidning. Skulle två tidningar svara att de vill ha samma artikel, tja då har du ett I-landsproblem och får säga nej till den som har minst budget.

Obs! Dubbelkolla namn och tidning typ 40 gånger! Jag vet inte hur många gånger vi fick in mejl som sa "Hej Elle-redaktionen" när jag jobbade på Cosmopolitan. Sjukt men sant.

Jag vet att det låter mycket att skriva ihop så många synopsis. Men ju mer du pitchar, desto fler avslut får du. Det är ren matematik. Simple as that. Det gäller för övrigt inte bara frilansbranschen. Min syrra är säljledare på mobiloperatören Tre och hon säger alltid: "Man måste kötta samtal". Samma sak här: Du måste kötta idéer på mejlen - massor av dem! Då kommer du att få svar, jag lovar. Räkna med en såld artikel på tio synopsis, i alla fall i början. Sen blir det var femte, och sen varannan.

Obs igen! Luras nu inte att tro att du kan skicka in vad som helst, hafsigt hopskrivet. Kvantitet måste fortfarande vara kvalitet. Det ska vara minst 30 sjukt välskrivna, rappa synopsis - annars får det vara.

Låter det för mycket? Som en läsare skrev: "Blir det inte väldigt mycket tid man lägger ner på att komma på idéer och maila tidningarna, som man inte får betalt för?"

Jo, visst tar det tid! Vilket är anledningen till att man sedan måste få upp arvodet på sina frilansjobb så att de åtminstone delvis täcker in denna tid (mer om det där med arvoden och hur man höjer dem framöver). Men jämför det med sådana bantningsdieter man läser om i kvällspressen där man börjar med en pulverdiet i två veckor för att liksom turbostarta:

Du pitchar intensivt i några veckor upp till två månader. Har du bra idéer kommer det nästan garanterat att leda till uppdrag eftersom du kontaktar så många – förutsatt att du är en bra journalist och har bra idéer förstås. De som beställer en artikel är det sedan mycket lättare att kontakta igen (eller så kontaktar de dig), så då behöver du inte alls pitcha lika mycket. Om du sedan levererar bra artiklar, vilket du såklart gör :) kommer det till slut att vara tidningarna som kontaktar dig. Du kan bara sitta på din kammare och välja och vraka.

Tro mig, det fungerar. Jag började som journalist helt utan kontakter, helt utan en aning om hur man gick tillväga när man pitchade och sålde och tog betalt. Det är alltså inte alls så att jag, som en läsare påpekade, alltid "fått" uppdrag av tidningar. Herregud, absolut inte! Jag har bara varit jäkligt envis och skickat synopsis, ständigt dessa synopsis. För andra låter det som ett hästjobb, men jag tyckte faktiskt bara att det var roligt. Just att sitta och spåna på idéer, googla runt, kolla i andra tidningar - och sedan skriva några bra mejl till tidningar jag gillade - det var halva nöjet. Självklart tycker inte alla att det är roligt, men jag tror att ger du det bara en ärlig chans så kommer du snart att tycka det med! Framförallt när du märker att det faktiskt FUNKAR och du får betalt för det.

Observera att det finns många frilansjournalister som inte har behövt sälja in sina idéer så här. Min kompis Gustaf Brickman till exempel, som också skriver för Driva Eget, har aldrig behövt pitcha. Han är däremot ett utmärkt exempel på hur det ena leder till det andra om man gör ett riktigt bra jobb. Jag tror att det började med att han skrev en artikel för Driva Eget, via kontakter, och sedan har det bara rullat på eftersom han är grym på att skriva och dessutom en väldigt trevlig person. MEN om du nu inte har några kontakter, som inte jag hade i början, så måste du skaffa dem själv. Och ett utmärkt sätt att göra det på är just att pitcha idéer.

Sen finns det såklart andra sätt att ro hem frilansuppdrag, som att nätverka eller genom att bli expert på ett område och nischa sig (även om man även då måste sälja in sig om man inte har kontakter). Jag kommer själv att skriva om nätverkandet, eftersom jag rott hem många jobb så och däribland Driva Eget, och sedan intervjua Martin Kreuger som är en grym journalist och person, och dessutom chefredaktör på Chef, om nyttan med att nischa sig. Mer om det framöver.

I nästa del kan du se fram emot: 10 misstag som frilansjournalister gör

Är detta med pitchande svårt? Lätt? Ge mig en hint om vad ni tycker i kommentarsfältet.

Tjäna pengar på att resa (får bli ett senare ämne här i bloggen - hur man säljer in researtiklar)! Här är jag på semesterresa i Italien i somras. Ständigt ute efter att tjäna en hacka ringde jag Aftonbladets reseredaktör och sålde in en artikel om ett vinslott jag åkte till. Ka-tjing!Vill du få en påminnelse när jag skrivit en ny del i frilansskolan? Släng iväg ett mejl på camilla@driva-eget.se så sätter jag upp dig på min mejlinglista.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.