Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 5: Öka dina chanser till försäljning radikalt

12 februari, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
I förra delen av frilansskolan beskrev jag hur man skriver en vinnande pitch. De flesta av er har nog redan provat det. Men nu kommer rådet som gör att du går från att "kanske" sälja en artikel på din pitch - till att garanterat sälja en eller flera på kort tid.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Så här följer rådet:

Du måste mejla minst tre synopsis till TIO olika tidningar under en till två veckors tid.

Alltså:
  • Mejla tio olika tidningar.
  • I varje mejl skriver du tre bra synopsis som passar tidningen, se tidigare blogginlägg hur du gör.
  • Gör detta under en till två veckor, beroende på hur snabbt du vill få in cash.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Det räcker alltså inte att kontakta en eller två tidningar. Varför? För att du nästan säkert kommer att få nej på majoriteten av idéerna (såvida du inte redan är bra på att pitcha och har inarbetade kontakter, men då gäller rådet inte dig). Därför gäller det att du har några att ta av, så att säga.

Alla idéer behöver självklart inte vara olika, du kan säkert återanvända en hel del om du mejlar tidningar som riktar sig till samma målgrupp. Eller bara skriva om dem lite så att de passar en annan tidning. Skulle två tidningar svara att de vill ha samma artikel, tja då har du ett I-landsproblem och får säga nej till den som har minst budget.

Obs! Dubbelkolla namn och tidning typ 40 gånger! Jag vet inte hur många gånger vi fick in mejl som sa "Hej Elle-redaktionen" när jag jobbade på Cosmopolitan. Sjukt men sant.

Jag vet att det låter mycket att skriva ihop så många synopsis. Men ju mer du pitchar, desto fler avslut får du. Det är ren matematik. Simple as that. Det gäller för övrigt inte bara frilansbranschen. Min syrra är säljledare på mobiloperatören Tre och hon säger alltid: "Man måste kötta samtal". Samma sak här: Du måste kötta idéer på mejlen - massor av dem! Då kommer du att få svar, jag lovar. Räkna med en såld artikel på tio synopsis, i alla fall i början. Sen blir det var femte, och sen varannan.

Obs igen! Luras nu inte att tro att du kan skicka in vad som helst, hafsigt hopskrivet. Kvantitet måste fortfarande vara kvalitet. Det ska vara minst 30 sjukt välskrivna, rappa synopsis - annars får det vara.

Låter det för mycket? Som en läsare skrev: "Blir det inte väldigt mycket tid man lägger ner på att komma på idéer och maila tidningarna, som man inte får betalt för?"

Jo, visst tar det tid! Vilket är anledningen till att man sedan måste få upp arvodet på sina frilansjobb så att de åtminstone delvis täcker in denna tid (mer om det där med arvoden och hur man höjer dem framöver). Men jämför det med sådana bantningsdieter man läser om i kvällspressen där man börjar med en pulverdiet i två veckor för att liksom turbostarta:

Du pitchar intensivt i några veckor upp till två månader. Har du bra idéer kommer det nästan garanterat att leda till uppdrag eftersom du kontaktar så många – förutsatt att du är en bra journalist och har bra idéer förstås. De som beställer en artikel är det sedan mycket lättare att kontakta igen (eller så kontaktar de dig), så då behöver du inte alls pitcha lika mycket. Om du sedan levererar bra artiklar, vilket du såklart gör :) kommer det till slut att vara tidningarna som kontaktar dig. Du kan bara sitta på din kammare och välja och vraka.

Tro mig, det fungerar. Jag började som journalist helt utan kontakter, helt utan en aning om hur man gick tillväga när man pitchade och sålde och tog betalt. Det är alltså inte alls så att jag, som en läsare påpekade, alltid "fått" uppdrag av tidningar. Herregud, absolut inte! Jag har bara varit jäkligt envis och skickat synopsis, ständigt dessa synopsis. För andra låter det som ett hästjobb, men jag tyckte faktiskt bara att det var roligt. Just att sitta och spåna på idéer, googla runt, kolla i andra tidningar - och sedan skriva några bra mejl till tidningar jag gillade - det var halva nöjet. Självklart tycker inte alla att det är roligt, men jag tror att ger du det bara en ärlig chans så kommer du snart att tycka det med! Framförallt när du märker att det faktiskt FUNKAR och du får betalt för det.

Observera att det finns många frilansjournalister som inte har behövt sälja in sina idéer så här. Min kompis Gustaf Brickman till exempel, som också skriver för Driva Eget, har aldrig behövt pitcha. Han är däremot ett utmärkt exempel på hur det ena leder till det andra om man gör ett riktigt bra jobb. Jag tror att det började med att han skrev en artikel för Driva Eget, via kontakter, och sedan har det bara rullat på eftersom han är grym på att skriva och dessutom en väldigt trevlig person. MEN om du nu inte har några kontakter, som inte jag hade i början, så måste du skaffa dem själv. Och ett utmärkt sätt att göra det på är just att pitcha idéer.

Sen finns det såklart andra sätt att ro hem frilansuppdrag, som att nätverka eller genom att bli expert på ett område och nischa sig (även om man även då måste sälja in sig om man inte har kontakter). Jag kommer själv att skriva om nätverkandet, eftersom jag rott hem många jobb så och däribland Driva Eget, och sedan intervjua Martin Kreuger som är en grym journalist och person, och dessutom chefredaktör på Chef, om nyttan med att nischa sig. Mer om det framöver.

I nästa del kan du se fram emot: 10 misstag som frilansjournalister gör

Är detta med pitchande svårt? Lätt? Ge mig en hint om vad ni tycker i kommentarsfältet.

Tjäna pengar på att resa (får bli ett senare ämne här i bloggen - hur man säljer in researtiklar)! Här är jag på semesterresa i Italien i somras. Ständigt ute efter att tjäna en hacka ringde jag Aftonbladets reseredaktör och sålde in en artikel om ett vinslott jag åkte till. Ka-tjing!Vill du få en påminnelse när jag skrivit en ny del i frilansskolan? Släng iväg ett mejl på camilla@driva-eget.se så sätter jag upp dig på min mejlinglista.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.