Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 9: Grundkurs i betalning

24 februari, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Hej!

Det här blogginlägget riktar sig främst till nya frilansare, men kanske kan även ni som är lite äldre i gemet uppskatta det.

Låt oss prata om det här med arvoden, som jag fått många mejl om. Det är helt uppenbart en svår fråga, av flera anledningar. Jag har själv fått skriva om den här bloggen ett antal gånger eftersom jag inte visste hur jag skulle formulera mig. Hoppas det inte blir för rörigt.

Jag pluggade journalistik i London, där jag aldrig lärde mig det här med Journalistförbundets rekommenderade frilansarvoden. På gott och ont: Jag har aldrig räknat med några 6 920 kronor om dagen (som frilansarvodena säger att man ska ta 2012) utan bara sett till att sälja in artiklar så att jag fyller mina dagar. Å andra sidan har jag uppenbarligen förlorat en del pengar genom åren på att ta för lite betalt. Handen på hjärtat är det inte förrän nu, nästan fem år efter att jag sålde min första artikel, som jag har koll på det där med arvoden.

Egentligen borde jag väl tipsa om att du direkt ska följa frilansarvodena och därmed begära ovanstående arvode, simple as that. Antagligen tycker många att jag motverkar höga arvoden genom att INTE säga det. Men min fasta övertygelse är denna: Det är idag få tidningar som direkt kommer att erbjuda dig så mycket pengar rakt av i stil med "okej, så du har suttit med det här i tre dagar, då får du tre frilansarvodesdagar i betalning". Därför vore det fel av mig av invagga nykläckta frilansare i den falska bubblan. Bättre då att berätta hur det verkligen ligger till, och sedan tipsa hur man ändå kan höja sitt arvode och tjäna bra med cash – och slutligen komma upp i den summan ändå. Eller förresten: komma upp i en högre summa!

Problemet är nämligen detta: Frilansarvodena fungerar inte som en måttstock för alla frilansare, eftersom vi lever i en marknadsekonomi där priset styr efterfrågan. Utbudet på frilansare är större än vad efterfrågan på artiklar är. Därför kan tidningarna (till viss del) välja och vraka och pressa priserna. Det är självklart synd, eftersom många frilansare förväntas jobba långt mycket mer för att kunna ta ut en rimlig lön än vad till exempel en programmerare eller en it-konsult förväntas göra. Men så är verkligheten, och det är ingen idé att bli sur på tidningarna eller gå runt och vara bitter för det.

Därmed INTE sagt att du inte kan göra något åt ditt arvode och måste ta vilka skambud som helst. Du har all frihet i världen att föreslå ett bättre arvode och om det inte funkar, vänligt tacka nej till ett dåligt betalt uppdrag – och ge dig ut och leta upp ett annat. Makten ligger hos dig, och det är en jäkla frihet när man väl har insett det. Tänker du så kommer du att gå långt mycket längre och bli mer framgångsrik – och rik – än någon som sitter på kammaren och är sur för att en tidning inte vill ge dem mer betalt. Strunta i dem – och hitta någon som vill betala mer! Mer om det framöver (och nej, det funkar inte att säga ”men jag får ju inga frilansjobb så jag måste ta vad jag får” för då hänvisar jag bara till de första delarna i den här kursen – ut och sälj!).

Vad är då verklighetens arvoden för ett frilansjobb? Svårt att säga, det varierar mycket. Men nyckläckta frilansare frågar mig hur man bestämmer pris och här kommer några olika sätt som kanske kan ge en fingervisning.1. Per tecken. En del tidningar och frilansare kör med detta. Ganska dåligt sätt egentligen eftersom det kan skilja sig oerhört i arbetstid om man t ex ska intervjua en person eller fem, och om man kan göra artikeln hemma eller ska ta sig ut på stan. Men faktum kvarstår, jag använder det själv ibland. Här börjar arvodena på runt 50 öre tecknet och går uppåt 1,50 kr/tecknet ungefär. Jag skulle gissa på att de flesta journalister med erfarenhet tar/får runt en krona tecknet av de större tidningarna. Småtidningar och gratisbilagor har generellt sämre budget. Etablerade förbundstidningar mycket bättre. De äldre journalisträvarna kan nog ta ut mer, med all rätt.

2. Per sida. En variant av ovanstående. Egentligen inte heller ultimat eftersom det kan variera mycket beroende på hur stora bilderna och textstorleken är. Men de flesta tidningssidor som är textiga ligger någonstans mellan 2 500-4 000 tecken per sida, så då blir det automatiskt metod nr 1 som tillämpas. Är det däremot mycket bilder kan det sjunka.

3. På hur omfattande arbetet är. Man för helt enkelt en diskussion med redaktören och uppskattar arbetsbördan (=tiden). Bra metod. Gäller dock att man uppskattar tiden ungefär i stil med vad redaktören tycker är rimligt. Och att man verkligen förklarar vad som tar tid. De flesta redaktörer kommer nämligen att tycka att du "väl ror ihop det där på någon timme". Vill du då ha betalt för fyra eller 20 timmars arbete är det upp till dig att förklara vad som tar sådan tid. T ex: att det tar tid att få till intervjutid (kan ju ta en timme bara det, med tanke på hur upptagna folk är idag), intervjua, skriva och dessutom göra det efterarbete som ofta krävs idag i form av att korta, fixa pressbilder osv. Här kan man säga att timpriset skiljer sig jättemycket och på hur snabbt det tar dig att skriva ett jobb. Ett tips är att bestämma ett timarvode som du tycker är rimligt och försöka utgå från det när du bestämmer hur mycket ett jobb är värt. Jag försöker gå efter 1 000 kr/timmen, även om jag inte alltid kommer upp i det. Rekommendationerna från Journalistförbundet ligger på 889 kr/timmen i år, men uppdateras varje år. Läs mer hos SJF.

Herregud, detta blev verkligen en uppsats! En ganska rörig sådan också (märks att man är feature-skribent, vi kan aldrig fatta oss kort...). Men summa summarum är min erfarenhet så här: Tidningarna kommer alltid att försöka pressa ner priserna, på samma sätt som du gärna handlar på NKs rea. Däremot finns det många sätt som du kan pressa upp priserna igen så att de ändå slutar högre upp än frilansarvodena. I nästa del berättar jag hur du får redaktörerna att VILJA betala mer för att få just dig – och tricks du kan ta till för att få ut ett bra timarvode. Stay tune!

Vad tycker ni är rimligt att ta/få betalt? Håller ni med mig eller är jag ute och cyklar? Skriv gärna (anonymt om ni vill) era arvoden på olika tidningar så kan alla jämföra.


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.