Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Gamification – – boosta din marknadsföring med spelifiering

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 19 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Gamification

Foto: Gamification eller spelifiering som det kallas på svenska – ett alltmer använt marknadsföringsverktyg. Foto Istock

Många människor gillar att leka, de flesta går i gång på att tävla. Alla gillar att få bekräftelse. Där har du mekanismerna bakom gamification eller spelifiering som det kallas på svenska – ett alltmer använt marknadsföringsverktyg.
AV LOTTA BYQVIST

Du vaknar på morgonen, kollar Facebook och konstaterar att 102 personer har gillat ditt inlägg om mysstunden vid brasan från kvällen innan. Det får dig att gå in på Facebook flera gånger redan före frukost. 103 likes, 104, 105 … Därefter sticker du ut på en löprunda och kan efteråt, via din träningsapp, se att du sprungit snabbare än i förrgår. Du får en kick och tänker att du ska springa ännu snabbare nästa gång.

Det här är två exempel på gamifierade produkter som i det här fallet gjort en bra morgon ännu bättre.

LÄS OCKSÅ: 6 trender inom digital marknadsföring du måste ha koll på

– Gamification är att använda sig av de spelbeteenden som lockar och engagerar samt dra nytta av dem i marknadsförings- eller inlärningssammanhang, säger Olav Törnblom,
VD för MillionMind som arbetar med att hjälpa företag att spelifiera – och boosta – sin kommunikation och marknadsföring online.

Men det handlar inte om spel i traditionell mening utan om att man använder sig av spelets stimulerande mekanismer för att förstärka positiva beteenden i den egna verksamheten.

Man kan likna det vid exempelvis simmärken som man samlar för att lära sig simma. Du börjar med Baddaren för att via ytterligare några märken gå vidare till Simborgarmärket.
Även om märkena inte har något egentligt värde sporrar de dig till att bli en duktig simmare.

Men gamification är ingen patentlösning för den som vill nå ut med sina erbjudanden. Precis som med traditionell annonsering måste man veta vad man vill marknadsföra och varför.

– All marknadsföring börjar med en noggrann analys, säger Olav Törnblom. Vilket problem vill du lösa? Vilken aktivitet vill du få kunderna att genomföra?
När du har den bilden klar för dig är det dags att leta reda på lämpliga metoder och produkter som uppfyller behoven.

Småföretagarens bristvaror är ofta tid och pengar. Att då ens fundera på att spelifiera sina erbjudanden kan synas oöverstigligt.
Men du behöver inte utveckla en egen app, det kan räcka med att exempelvis sätta ihop en tävling på Facebook.

– Gamification kan visst passa den lilla företagaren, säger Olav Törnblom, under förutsättning att man gör en del av arbetet själv. Men man måste lägga lite krut på det.
Den gamifierade aktiviteten ska vara rolig och gärna trigga till upprepning. Då fyller gamifieringen den funktion den är tänkt att fylla: att öka kännedomen om en produkt och göra kunden mer välvilligt inställd till den.
Här kan en quiz (en frågesport) vara ett lämpligt verktyg. Frågorna kan till exempel handla om den produkt du vill marknadsföra och vinsten bestå i ett eller flera exemplar av produkten.

Den bästa effekten av gamification uppstår när uppgiften är så kul att det inte går att sluta, när deltagarna hela tiden vill nå nya nivåer och börjar bjuda in fler deltagare.

– Det är den största utmaningen, att hitta ”triggers” som gör att folk börjar utmana varandra, säger Olav Törnblom. Målet är ju att få mer kundengagemang och en större spridning på sina produkter.

Innan du börjar – tänk på det här

1. Gör en analys
Vad vill du uppnå med aktiviteten? Stämmer den överens med företagets affärsmål?

2. Avgränsa och beskriv målgruppen
Hur ser den ut? Vad styr den känslomässigt? Vad vill du att målgruppen ska göra?

3. Välj aktiviteter
Vad kan trigga till nästa aktivitet så att deltagaren inte slutar efter första försöket? Topplistor, poäng, digitala medaljer?

4. Säkerställ att det blir kul
Alla aktiviteter passar inte att spelifiera. Det är de aktiviteter som är så roliga att de nästan är beroendeframkallande som lyckas i längden. Tänk Candy crush.

5. Välj verktyg
Ta reda på vilka lämpliga verktyg som passar din aktivitet. Egenutvecklade appar kostar ofta mer än den lilla företagaren mäktar med. Ett färdigutvecklat verktyg med exempelvis en specialanpassad quiz är ett billigare sätt att spelifiera sin kampanj. Dammsug marknaden på alternativ. Kom ihåg att Facebook, Linkedin och Instagram bjuder på många möjligheter att lansera spel och tävlingar.

Så kostar det?


Att låta utveckla en egen app kan kosta flera hundra tusen kronor. Men det finns färdiga verktyg för den som till exempel vill lansera en quiz om en ny produkt på Facebook och/eller webbplatsen. Begär alltid offert innan du sätter i gång. En rimlig fingervisning är att det kostar cirka 20 000 kronor att skapa en quiz utifrån ett färdigt verktyg – under förutsättning att du gör en del av jobbet själv.

5 + med gamification

Ökat kundengagemang
Så kallade ”triggers” skapar engagemang eftersom de uppmanar till aktivitet. Då ökar chansen att kunden återvänder.

Stärkt kundrelation
När kunden är delaktig skapas starkare band än när hen bara är passiv mottagare av ett budskap.

Omedelbar utvärdering
Du kan direkt se hur många som deltar och hur många som återvänder.

Kampanjen sprids av deltagarna själva
Om aktiviteten är tillräckligt kul kommer kunderna att börja bjuda in varandra att delta i den.

Längre exponeringstid
Kunder som deltar i en aktivitet exponeras för produkten under längre tid än de gör vid exempelvis traditionell annonsering.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.