Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Gamification – – boosta din marknadsföring med spelifiering

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 19 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Gamification

Foto: Gamification eller spelifiering som det kallas på svenska – ett alltmer använt marknadsföringsverktyg. Foto Istock

Många människor gillar att leka, de flesta går i gång på att tävla. Alla gillar att få bekräftelse. Där har du mekanismerna bakom gamification eller spelifiering som det kallas på svenska – ett alltmer använt marknadsföringsverktyg.
AV LOTTA BYQVIST

Du vaknar på morgonen, kollar Facebook och konstaterar att 102 personer har gillat ditt inlägg om mysstunden vid brasan från kvällen innan. Det får dig att gå in på Facebook flera gånger redan före frukost. 103 likes, 104, 105 … Därefter sticker du ut på en löprunda och kan efteråt, via din träningsapp, se att du sprungit snabbare än i förrgår. Du får en kick och tänker att du ska springa ännu snabbare nästa gång.

Det här är två exempel på gamifierade produkter som i det här fallet gjort en bra morgon ännu bättre.

LÄS OCKSÅ: 6 trender inom digital marknadsföring du måste ha koll på

– Gamification är att använda sig av de spelbeteenden som lockar och engagerar samt dra nytta av dem i marknadsförings- eller inlärningssammanhang, säger Olav Törnblom,
VD för MillionMind som arbetar med att hjälpa företag att spelifiera – och boosta – sin kommunikation och marknadsföring online.

Men det handlar inte om spel i traditionell mening utan om att man använder sig av spelets stimulerande mekanismer för att förstärka positiva beteenden i den egna verksamheten.

Man kan likna det vid exempelvis simmärken som man samlar för att lära sig simma. Du börjar med Baddaren för att via ytterligare några märken gå vidare till Simborgarmärket.
Även om märkena inte har något egentligt värde sporrar de dig till att bli en duktig simmare.

Men gamification är ingen patentlösning för den som vill nå ut med sina erbjudanden. Precis som med traditionell annonsering måste man veta vad man vill marknadsföra och varför.

– All marknadsföring börjar med en noggrann analys, säger Olav Törnblom. Vilket problem vill du lösa? Vilken aktivitet vill du få kunderna att genomföra?
När du har den bilden klar för dig är det dags att leta reda på lämpliga metoder och produkter som uppfyller behoven.

Småföretagarens bristvaror är ofta tid och pengar. Att då ens fundera på att spelifiera sina erbjudanden kan synas oöverstigligt.
Men du behöver inte utveckla en egen app, det kan räcka med att exempelvis sätta ihop en tävling på Facebook.

– Gamification kan visst passa den lilla företagaren, säger Olav Törnblom, under förutsättning att man gör en del av arbetet själv. Men man måste lägga lite krut på det.
Den gamifierade aktiviteten ska vara rolig och gärna trigga till upprepning. Då fyller gamifieringen den funktion den är tänkt att fylla: att öka kännedomen om en produkt och göra kunden mer välvilligt inställd till den.
Här kan en quiz (en frågesport) vara ett lämpligt verktyg. Frågorna kan till exempel handla om den produkt du vill marknadsföra och vinsten bestå i ett eller flera exemplar av produkten.

Den bästa effekten av gamification uppstår när uppgiften är så kul att det inte går att sluta, när deltagarna hela tiden vill nå nya nivåer och börjar bjuda in fler deltagare.

– Det är den största utmaningen, att hitta ”triggers” som gör att folk börjar utmana varandra, säger Olav Törnblom. Målet är ju att få mer kundengagemang och en större spridning på sina produkter.

Innan du börjar – tänk på det här

1. Gör en analys
Vad vill du uppnå med aktiviteten? Stämmer den överens med företagets affärsmål?

2. Avgränsa och beskriv målgruppen
Hur ser den ut? Vad styr den känslomässigt? Vad vill du att målgruppen ska göra?

3. Välj aktiviteter
Vad kan trigga till nästa aktivitet så att deltagaren inte slutar efter första försöket? Topplistor, poäng, digitala medaljer?

4. Säkerställ att det blir kul
Alla aktiviteter passar inte att spelifiera. Det är de aktiviteter som är så roliga att de nästan är beroendeframkallande som lyckas i längden. Tänk Candy crush.

5. Välj verktyg
Ta reda på vilka lämpliga verktyg som passar din aktivitet. Egenutvecklade appar kostar ofta mer än den lilla företagaren mäktar med. Ett färdigutvecklat verktyg med exempelvis en specialanpassad quiz är ett billigare sätt att spelifiera sin kampanj. Dammsug marknaden på alternativ. Kom ihåg att Facebook, Linkedin och Instagram bjuder på många möjligheter att lansera spel och tävlingar.

Så kostar det?


Att låta utveckla en egen app kan kosta flera hundra tusen kronor. Men det finns färdiga verktyg för den som till exempel vill lansera en quiz om en ny produkt på Facebook och/eller webbplatsen. Begär alltid offert innan du sätter i gång. En rimlig fingervisning är att det kostar cirka 20 000 kronor att skapa en quiz utifrån ett färdigt verktyg – under förutsättning att du gör en del av jobbet själv.

5 + med gamification

Ökat kundengagemang
Så kallade ”triggers” skapar engagemang eftersom de uppmanar till aktivitet. Då ökar chansen att kunden återvänder.

Stärkt kundrelation
När kunden är delaktig skapas starkare band än när hen bara är passiv mottagare av ett budskap.

Omedelbar utvärdering
Du kan direkt se hur många som deltar och hur många som återvänder.

Kampanjen sprids av deltagarna själva
Om aktiviteten är tillräckligt kul kommer kunderna att börja bjuda in varandra att delta i den.

Längre exponeringstid
Kunder som deltar i en aktivitet exponeras för produkten under längre tid än de gör vid exempelvis traditionell annonsering.


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.