Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Psykologens tips till alla som hatar sälj-samtalen

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 19 juli, 2016 5 minuters läsning
Illustration. En person försöker hantera känslor för att våga ringa tänkbara uppdragsgivare.

Foto: Anton vill lära sig hantera sina rädslor för att ringa tänkbara uppdragsgivare. Illustration Göran Uggla

Hör du till dem som drar sig för att ringa de där säljsamtalen på "göra-listan"? I så fall är du inte ensam! Så här tipsar Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin en av alla sälj-rädda företagare.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och ­psykoterapeuten ­Madeleine Gauffin en läsare med ­företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet.
Denna gång är det Anton som vill lära sig hantera sina rädslor för att ringa tänkbara uppdragsgivare.

LÄS OCKSÅ: 6 egenskaper som gör dig till en bra säljare

Antons brev:

Jag är konsult i tjänstesektorn och har drivit egen firma i några år. I början var inställningen att alla har det tufft i början så jag hade inga förväntningar på att kunna ta ut en normal lön från firman.
Men nu har det gått några år och jag börjar bli mer och mer förtvivlad.

Problemet som jag ser det är att jag verkligen inte känner mig trygg med att ”sälja”. Jag tycker att det känns jättejobbigt att behöva ringa upp folk och försöka få dem att anlita mig. När jag väl är involverad i ett projekt känner jag mig inte alls nervös på samma sätt utan det är framför allt de här första kontakterna för att få uppdrag.

Även om jag träffat en tänkbar kund och vi har sagt att vi ska höras av så skriker liksom hela kroppen nej. Jag skjuter upp samtalen och vill helst inte ringa alls. Det känns obehagligt.

Jag vet inte hur jag ska börja. Ska man försöka kallprata eller gå rakt på sak? Jag vill ju inte framstå som desperat. Och så tänker jag att de kommer att höra hur nervös jag är.

Likadant med kunder som jag jobbat med tidigare. Hur ska jag ta upp kontakten för att fråga om de behöver hjälp igen?

Nu börjar situationen bli lite desperat rent ekonomiskt. Får jag inte bättre flyt på säljet så måste jag kanske tänka om och söka fast jobb i stället.

Så hur ska jag göra? Går det att träna bort nervositeten? Och hur gör jag då egentligen? Kan man klara det själv?
/Anton

Madeleine Gauffins råd:

”Var lite snällare mot dig själv – döm inte!”

Du är inte ensam om att känna som du gör.  Att ha svårt att sälja in sig själv och sin produkt är ett vanligt dilemma för många egna företagare.
Eftersom småföretagare i allmänhet inte har råd att anlita en egen konsult för marknadsföring i syfte att få fler kunder kan det bli ett verkligt problem.
Man kan vara hur kompetent som helst inom sitt yrkesområde men kan man inte sälja in sina produkter kommer det inga kunder och företaget faller platt.

Min tanke är att du behöver fundera på vad som ligger bakom dina svårigheter. Din känsla är att du inte är trygg med att försätta dig i försäljarpositionen.
Du känner sannolikt en rädsla, ett obehag som handlar om att inte vilja pracka på någon något de kanske inte vill ha.
Din rädsla säger dig nog vidare att du kanske inte är bra nog och att det du erbjuder inte håller måttet. ”Varför skulle någon vilja köpa något av mig?”

Så kan tanken som följer din otrygghet låta. En svag självkänsla kan ligga bakom på så sätt att man inte tycker sig vara värd så mycket.

Jag tror det handlar om en djupare rädsla hos dig än den mer ytliga man vid första påseendet hittar.
Du är förmodligen rädd att bli avvisad som person och du kan inte skilja på att bli avvisad som person och att någon tackar nej till din produkt.
När någon säger ”nej tack” till det du säljer känner du det som att de säger nej till dig och då kommer obehagskänslorna.
Därav oviljan att utsätta sig för risken att känna sig personligen avvisad. Det gör helt enkelt mycket ont.

Här blir det då spännande att försöka titta lite bakåt i ditt liv. Du hittar säkert denna känsla som en röd tråd i ditt liv och i vissa sammanhang.

Blicka bakåt och tänk. I vilka sammanhang har du upplevt liknande känslor? Hur har det varit med skolgång och prestationer?

Om du tänker på ordet avvisande – vad tänker du på då när det gäller dig själv?
Försök hitta trådar från din uppväxt för att förstå dig själv och den svåra sälja-in-dig-och din-produkt-delen.

När du kartlagt vad det mer precist handlar om kan du börja vara lite mer vänlig, icke-dömande och omtänksam mot dig själv.
Vad behöver du för att det ska kännas lite lättare i säljsituationen? Hur kan du underlätta för dig själv?
Hur vill du att det ska kännas när du ska ringa ett samtal och när du väl har den andra på tråden? Vad vill du förmedla i samtalet?

Jag skulle vilja föreslå att du jobbar själv med ovanstående frågor och tankar. Delen ovan som handlar om hur du vill att det ska kännas och hur du ska kunna nå dit är central.
Kan du ta hjälp av en god vän för att träna samtal och formuleringar? Kan du jobba med spegel? Hur kan du med röstens och ordens hjälp förmedla det du vill?

Skulle du stöta på patrull och inte klara det på egen hand så kontakta en coach som är skarp och kompetent för uppgiften.
Kanske räcker det att gå några gånger för att komma ur den låsning du hamnat i.

Så försök att hålla din verksamhet flytande medan du reder ut ditt bekymmer. När du väl kommit ur ditt dilemma kan du ta ställning till hur du vill göra med det egna företagandet.


ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så minskar du skatten 2025 – gratis skatteguide för företagare (ladda ned)

Att navigera i skattesystemet som företagare kan vara utmanande, men med rätt strategier kan du optimera både ditt företags och din egen ekonomi. Här får du några av de viktigaste tipsen för att minska skatten 2025, och dessutom en kostnadsfri nedladdningsbar guide som ger alla skattetips du behöver.

Talenom Talenom 12 mars, 2025 4 minuters läsning
Minska skatten 2025

Foto: Minska skatten 2025

Om du har ont om tid kan du ladda hem Skatteguiden för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta skattetips på en plats. Rekommenderas! Alright, låt oss titta närmare på några av de viktigaste tipsen för att minska företagets (och din privata) skatt 2025.

Skatteplanering för ägarledda företag

Som ägare av ett fåmansaktiebolag har du möjlighet att påverka din skattesituation genom medvetna val. Genom att förstå och tillämpa rätt strategier kan du inte bara optimera företagets skattesituation utan även gynna din privatekonomi.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Strategier för effektiv skatteplanering

1. Överavskrivningar
Genom att göra överavskrivningar kan du snabbare skriva av värdet på företagets tillgångar, vilket minskar den skattepliktiga vinsten för året. Det är dock viktigt att balansera denna kortsiktiga skattefördel mot behovet av avskrivningar i framtiden.

2. Periodiseringsfonder
Att avsätta medel till en periodiseringsfond möjliggör uppskov av beskattning av en del av vinsten till ett senare år. Detta kan vara fördelaktigt om du förväntar lägre inkomster kommande år. Tänk på att dessa medel måste återföras till beskattning inom en viss tidsram.

3. Koncernbidrag
För företag inom en koncern kan koncernbidrag användas för att utjämna resultat mellan bolag, vilket kan optimera den totala skattesituationen. Det är viktigt att följa gällande regler för att säkerställa att dessa transaktioner hanteras korrekt.

Tips! Verkar det krångligt med smarta skatteupplägg? Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här

<br />

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom.

Påverkan på din privatekonomi

Dina beslut som företagare påverkar direkt din personliga ekonomi. Här är några områden att överväga:

  • Lön vs. utdelning: Valet mellan att ta ut lön eller utdelning påverkar både din skatt och dina sociala förmåner. Lön är pensionsgrundande men beskattas högre, medan utdelning ofta beskattas lägre men inte påverkar pensionen.
  • K10-blanketten: En korrekt ifylld K10-blankett är avgörande för att beräkna hur mycket utdelning som kan tas ut till lägre beskattning. Det är viktigt att förstå reglerna kring gränsbelopp för att optimera din skattesituation.
  • Avdrag för hemmakontor: Om du arbetar hemifrån kan du ha rätt till avdrag för arbetsplats i hemmet. Det är viktigt att känna till vilka kostnader som är avdragsgilla och hur de ska redovisas.
  • Tjänstebil: Att ha en tjänstebil kan påverka både företagets och din personliga beskattning. Det är viktigt att förstå förmånsvärdet och hur det påverkar din skattesituation.

Tips! Här kan du ladda hem vår fullständiga checklista för att starta aktiebolag 2025, helt kostnadsfritt. En riktigt bra steg-för-steg-guide (inklusive det krångliga med juridik och ekonomi) att hålla i handen hela vägen.

Gratis, nedladdningsbar guide för smartare skatteplanering

För att underlätta din skatteplanering har Talenoms experter sammanställt en omfattande guide med allt du behöver veta för att optimera skatten. Den täcker allt från hantering av periodiseringsfonder till deklaration av kvalificerade andelar genom K10. Oavsett om du är en erfaren företagare eller ny i branschen, kan denna guide hjälpa dig att fatta välgrundade beslut.

Ladda ner guiden och ta kontroll över din skattesituation här.

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer.

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.

Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.