Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Psykologens tips till alla som hatar sälj-samtalen

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 19 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Illustration. En person försöker hantera känslor för att våga ringa tänkbara uppdragsgivare.

Foto: Anton vill lära sig hantera sina rädslor för att ringa tänkbara uppdragsgivare. Illustration Göran Uggla

Hör du till dem som drar sig för att ringa de där säljsamtalen på "göra-listan"? I så fall är du inte ensam! Så här tipsar Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin en av alla sälj-rädda företagare.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och ­psykoterapeuten ­Madeleine Gauffin en läsare med ­företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet.
Denna gång är det Anton som vill lära sig hantera sina rädslor för att ringa tänkbara uppdragsgivare.

LÄS OCKSÅ: 6 egenskaper som gör dig till en bra säljare

Antons brev:

Jag är konsult i tjänstesektorn och har drivit egen firma i några år. I början var inställningen att alla har det tufft i början så jag hade inga förväntningar på att kunna ta ut en normal lön från firman.
Men nu har det gått några år och jag börjar bli mer och mer förtvivlad.

Problemet som jag ser det är att jag verkligen inte känner mig trygg med att ”sälja”. Jag tycker att det känns jättejobbigt att behöva ringa upp folk och försöka få dem att anlita mig. När jag väl är involverad i ett projekt känner jag mig inte alls nervös på samma sätt utan det är framför allt de här första kontakterna för att få uppdrag.

Även om jag träffat en tänkbar kund och vi har sagt att vi ska höras av så skriker liksom hela kroppen nej. Jag skjuter upp samtalen och vill helst inte ringa alls. Det känns obehagligt.

Jag vet inte hur jag ska börja. Ska man försöka kallprata eller gå rakt på sak? Jag vill ju inte framstå som desperat. Och så tänker jag att de kommer att höra hur nervös jag är.

Likadant med kunder som jag jobbat med tidigare. Hur ska jag ta upp kontakten för att fråga om de behöver hjälp igen?

Nu börjar situationen bli lite desperat rent ekonomiskt. Får jag inte bättre flyt på säljet så måste jag kanske tänka om och söka fast jobb i stället.

Så hur ska jag göra? Går det att träna bort nervositeten? Och hur gör jag då egentligen? Kan man klara det själv?
/Anton

Madeleine Gauffins råd:

”Var lite snällare mot dig själv – döm inte!”

Du är inte ensam om att känna som du gör.  Att ha svårt att sälja in sig själv och sin produkt är ett vanligt dilemma för många egna företagare.
Eftersom småföretagare i allmänhet inte har råd att anlita en egen konsult för marknadsföring i syfte att få fler kunder kan det bli ett verkligt problem.
Man kan vara hur kompetent som helst inom sitt yrkesområde men kan man inte sälja in sina produkter kommer det inga kunder och företaget faller platt.

Min tanke är att du behöver fundera på vad som ligger bakom dina svårigheter. Din känsla är att du inte är trygg med att försätta dig i försäljarpositionen.
Du känner sannolikt en rädsla, ett obehag som handlar om att inte vilja pracka på någon något de kanske inte vill ha.
Din rädsla säger dig nog vidare att du kanske inte är bra nog och att det du erbjuder inte håller måttet. ”Varför skulle någon vilja köpa något av mig?”

Så kan tanken som följer din otrygghet låta. En svag självkänsla kan ligga bakom på så sätt att man inte tycker sig vara värd så mycket.

Jag tror det handlar om en djupare rädsla hos dig än den mer ytliga man vid första påseendet hittar.
Du är förmodligen rädd att bli avvisad som person och du kan inte skilja på att bli avvisad som person och att någon tackar nej till din produkt.
När någon säger ”nej tack” till det du säljer känner du det som att de säger nej till dig och då kommer obehagskänslorna.
Därav oviljan att utsätta sig för risken att känna sig personligen avvisad. Det gör helt enkelt mycket ont.

Här blir det då spännande att försöka titta lite bakåt i ditt liv. Du hittar säkert denna känsla som en röd tråd i ditt liv och i vissa sammanhang.

Blicka bakåt och tänk. I vilka sammanhang har du upplevt liknande känslor? Hur har det varit med skolgång och prestationer?

Om du tänker på ordet avvisande – vad tänker du på då när det gäller dig själv?
Försök hitta trådar från din uppväxt för att förstå dig själv och den svåra sälja-in-dig-och din-produkt-delen.

När du kartlagt vad det mer precist handlar om kan du börja vara lite mer vänlig, icke-dömande och omtänksam mot dig själv.
Vad behöver du för att det ska kännas lite lättare i säljsituationen? Hur kan du underlätta för dig själv?
Hur vill du att det ska kännas när du ska ringa ett samtal och när du väl har den andra på tråden? Vad vill du förmedla i samtalet?

Jag skulle vilja föreslå att du jobbar själv med ovanstående frågor och tankar. Delen ovan som handlar om hur du vill att det ska kännas och hur du ska kunna nå dit är central.
Kan du ta hjälp av en god vän för att träna samtal och formuleringar? Kan du jobba med spegel? Hur kan du med röstens och ordens hjälp förmedla det du vill?

Skulle du stöta på patrull och inte klara det på egen hand så kontakta en coach som är skarp och kompetent för uppgiften.
Kanske räcker det att gå några gånger för att komma ur den låsning du hamnat i.

Så försök att hålla din verksamhet flytande medan du reder ut ditt bekymmer. När du väl kommit ur ditt dilemma kan du ta ställning till hur du vill göra med det egna företagandet.


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så här boostar du företagets kassaflöde - utan lån!

Behöver ditt företag bättre likviditet, men du vill undvika lån? Här är strategin som allt fler småföretagare använder för att säkra likviditeten.

toborrow_logo
Toborrow 12 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
Factoring

Foto: toborrow-maj

Att ha en stabil likviditet är avgörande för alla företag, men i dagens ekonomiska klimat är det en utmaning som många småföretagare kämpar med. Långa betalningstider från kunder, stigande kostnader och oförutsedda utgifter kan snabbt skapa stress kring kassaflödet.

För att hantera dessa utmaningar krävs smarta lösningar som inte bara löser tillfälliga problem utan också bidrar till långsiktig ekonomisk stabilitet. Låt oss berätta om en smart lösning många företagare missar – factoring!

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring. Hur bra villkor kan ditt företag få – värt att testa här va? 

Utmaningen med långa betalningstider

En av de största utmaningarna för småföretagare är långa betalningstider. Kunder kan ta upp till 30, 60 eller till och med 90 dagar på sig att betala sina fakturor, vilket binder upp kapital som företaget behöver för att täcka löpande kostnader som löner, hyra och inköp. Denna väntan kan skapa stora likviditetsproblem, särskilt för företag som har små marginaler.

Factoring – en lösning för snabbare kassaflöde

För företag som vill undvika att ta nya lån kan factoring vara en effektiv lösning. Genom att sälja eller belåna sina fakturor får företaget tillgång till kapital direkt, vilket gör det möjligt att hantera löpande kostnader och planera framåt utan att behöva vänta på kundernas betalningar.

Factoring kan göras på två olika sätt:

Fakturaköp

Ditt företag säljer sina fakturor till en factoringpartner och får en stor del av fakturans värde utbetalt direkt.

Fakturabelåning

Ditt företag använder sina fakturor som säkerhet för att få en kredit hos en factoringpartner.

Båda alternativen ger snabbare kassaflöde och hjälper ditt företag att hantera likviditetsutmaningar utan att öka skuldsättningen.

Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Fler fördelar med factoring

Till skillnad från traditionella lån innebär factoring ingen ny skuld i balansräkningen. Detta är särskilt fördelaktigt för företag som redan har hög skuldsättning eller som vill behålla en stark kreditvärdighet. Genom att använda factoring kan företag frigöra kapital från befintliga tillgångar, vilket ger större ekonomisk flexibilitet och möjligheter att investera i tillväxt.

Andra fördelar med factoring kan vara:

  • Minskad administrativ belastning: Factoringpartnern hanterar ofta påminnelser och inkasso.
  • Bättre kassaflödesprognoser: Du vet exakt när pengarna kommer in.
  • Starkare förhandlingsposition mot leverantörer: Med snabbare tillgång till kapital kan du förhandla bättre inköpsvillkor.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt).

Är factoring rätt för ditt företag?

Factoring passar särskilt bra för företag som:

  • Har kunder med långa betalningstider
  • Vill stärka sin likviditet utan att ta nya lån
  • Behöver snabb tillgång till kapital för att täcka löpande kostnader eller investera i tillväxt
  • Har ett växande fakturaflöde och vill behålla kontrollen över ekonomi

Toborrow hjälper dig hitta rätt factoringpartner

På Toborrow kan du enkelt jämföra olika factoringlösningar och hitta det alternativ som passar bäst för ditt företag. Toborrow står på din sida – inte bara för att hjälpa dig få de bästa villkoren, utan också för att fungera som ett bollplank kring vilken finansieringsform som faktiskt är rätt för dig. I vissa fall kanske factoring är bättre än ett traditionellt företagslån eller leasing.

Tips! Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.