Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Gott Nytt År kära entreprenörer

30 december, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Hej på er alla,

Jag är ledsen över att jag försummat bloggandet. Det var inte alls min mening då jag åtog mig uppdraget. Men som ni vet gäller det att i första hand se till att pengarna kommer in. Och i andra hand gäller det att försäkra sig om möjligheterna att pengarna kommer in.

Jag tänkte så här kring nyårstider sammanfatta lite av det år som gått för min del. I juni sa jag alltså upp mig från mitt jobb för att satsa på entreprenörskapet. Jag visste det innan men vårt land är inte det mest företagarvänliga. Jag beundrar alla som kavlar upp ärmarna och startar upp det om de tror på. Så vilka lärdomar tar jag med mig från 2016?

Att marknadsföring är det viktigaste i din rörelse

Under hösten byggde jag 3 webbsidor som fokuserar på marknadsföring men jag har inte haft tiden att gå offentligt med dem än. En småföretagares största problem är att nå ut. 2016 kan bli det år då jag fokuserar på att lösa det problemet åt oss. Kontakter är etablerade men som min svåger alltid sa mig: ingenting är klart förrän det är betalt. Jag tror i alla fall ni kommer gilla det.

Ingenting är klart förrän det är betalt

Besvikelser och lyckorus avlöser varandra i en startupfas. Man lär sig ganska snabbt att aldrig ta ut något i förskott. Jag minns en gång för länge sen då en mycket stor rörelse var en millimeter från att signa ett mångmiljonsponsorskap med mitt företag men det blev aldrig något. Folk hördes inte av. Åsikter förändrades. Möten ställdes in. Ändå hävdar jag att man har rätt att fira vissa delmål ibland. Men inget är klart för än det är betalt.

Sponsorskap är tunga grejer

Går din intäktsmodell ut på sponsorskap? Försök tänka en gång till. Sponsorskap är svårt och ingenting en rörelse bör överleva på i längden. Men ibland är det inte bara den enda möjliga utan också en rätt väg. I mitt fall med podcasten Punschverandan är det en bra väg att gå. Än så länge har vi inga intäkter även om dialoger finns och har tagits. Det har varit så där nära igen men olika omständigheter välter vagnen. Men hey... Det är entreprenörskap. Det är därför vi sitter här och inte på ett kontor 9-5 och längtar till nästa semester.

Alla entreprenörer är inte nödvändigtvis alltid de skarpaste knivarna

Det gäller även mig. Man ska tvivla på det man gör då och då. Ju mer jag rör mig på entreprenörstorgen desto mer inser jag att även entreprenörer har fel och brister. Det är skönt att inse att alla omkring en bara är lejonhannar.

Håll många bollar i luften men jonglera inte med fler du kan klara av

Jag är en säkerhetsmänniska. Då jag sa upp mig valde jag att skaffa mig backupplan 1,2,3... 6 och så vidare. Här har ni en man med hängslen, livrem och skyddsnät. Jag har förberett 6 webbplaster, jobbar på ett manus, tagit flertalet kontakter inför 2016 gällande uppdrag, tagit två konsultuppdrag, arbetar på Punschverandan och lanserar en podcastsida till. Dessutom har jag sparat undan mängder med jobb att söka om allting skiter sig. Men som sagt: ingenting är heller klart förrän det är betalt. Allt det här kan jag heller inte klara av. Men hellre säga upp sig från uppdrag än att inte ha några.

Jag skulle kunna hålla på länge till med lärdomar jag gör så gott som dagligen. 2015 har låtit mig identifiera att skrivande, kreativitet, ide och energi är mina färdigheter. Det är en hyfsat unik kombo som jag förpackar in i mitt varumärke att bygga nästa år. Årets sista fyra månader var en startsträcka. Nu lyfter vi. Jag vill tillönska er alla ett riktigt gott nytt 2016. Jag vet inte hur det är med er men jag kan inte vänta tills helgerna är över så man kan börja jobba igen. Jag brinner! Brinner som fan.

Tills nästa gång, Niklas.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.