Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Gott Nytt År kära entreprenörer

30 december, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Hej på er alla,

Jag är ledsen över att jag försummat bloggandet. Det var inte alls min mening då jag åtog mig uppdraget. Men som ni vet gäller det att i första hand se till att pengarna kommer in. Och i andra hand gäller det att försäkra sig om möjligheterna att pengarna kommer in.

Jag tänkte så här kring nyårstider sammanfatta lite av det år som gått för min del. I juni sa jag alltså upp mig från mitt jobb för att satsa på entreprenörskapet. Jag visste det innan men vårt land är inte det mest företagarvänliga. Jag beundrar alla som kavlar upp ärmarna och startar upp det om de tror på. Så vilka lärdomar tar jag med mig från 2016?

Att marknadsföring är det viktigaste i din rörelse

Under hösten byggde jag 3 webbsidor som fokuserar på marknadsföring men jag har inte haft tiden att gå offentligt med dem än. En småföretagares största problem är att nå ut. 2016 kan bli det år då jag fokuserar på att lösa det problemet åt oss. Kontakter är etablerade men som min svåger alltid sa mig: ingenting är klart förrän det är betalt. Jag tror i alla fall ni kommer gilla det.

Ingenting är klart förrän det är betalt

Besvikelser och lyckorus avlöser varandra i en startupfas. Man lär sig ganska snabbt att aldrig ta ut något i förskott. Jag minns en gång för länge sen då en mycket stor rörelse var en millimeter från att signa ett mångmiljonsponsorskap med mitt företag men det blev aldrig något. Folk hördes inte av. Åsikter förändrades. Möten ställdes in. Ändå hävdar jag att man har rätt att fira vissa delmål ibland. Men inget är klart för än det är betalt.

Sponsorskap är tunga grejer

Går din intäktsmodell ut på sponsorskap? Försök tänka en gång till. Sponsorskap är svårt och ingenting en rörelse bör överleva på i längden. Men ibland är det inte bara den enda möjliga utan också en rätt väg. I mitt fall med podcasten Punschverandan är det en bra väg att gå. Än så länge har vi inga intäkter även om dialoger finns och har tagits. Det har varit så där nära igen men olika omständigheter välter vagnen. Men hey... Det är entreprenörskap. Det är därför vi sitter här och inte på ett kontor 9-5 och längtar till nästa semester.

Alla entreprenörer är inte nödvändigtvis alltid de skarpaste knivarna

Det gäller även mig. Man ska tvivla på det man gör då och då. Ju mer jag rör mig på entreprenörstorgen desto mer inser jag att även entreprenörer har fel och brister. Det är skönt att inse att alla omkring en bara är lejonhannar.

Håll många bollar i luften men jonglera inte med fler du kan klara av

Jag är en säkerhetsmänniska. Då jag sa upp mig valde jag att skaffa mig backupplan 1,2,3... 6 och så vidare. Här har ni en man med hängslen, livrem och skyddsnät. Jag har förberett 6 webbplaster, jobbar på ett manus, tagit flertalet kontakter inför 2016 gällande uppdrag, tagit två konsultuppdrag, arbetar på Punschverandan och lanserar en podcastsida till. Dessutom har jag sparat undan mängder med jobb att söka om allting skiter sig. Men som sagt: ingenting är heller klart förrän det är betalt. Allt det här kan jag heller inte klara av. Men hellre säga upp sig från uppdrag än att inte ha några.

Jag skulle kunna hålla på länge till med lärdomar jag gör så gott som dagligen. 2015 har låtit mig identifiera att skrivande, kreativitet, ide och energi är mina färdigheter. Det är en hyfsat unik kombo som jag förpackar in i mitt varumärke att bygga nästa år. Årets sista fyra månader var en startsträcka. Nu lyfter vi. Jag vill tillönska er alla ett riktigt gott nytt 2016. Jag vet inte hur det är med er men jag kan inte vänta tills helgerna är över så man kan börja jobba igen. Jag brinner! Brinner som fan.

Tills nästa gång, Niklas.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.