Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Granit-grundaren Susanne Liljenbergs framgångstips

9 september, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Susanne Liljenberg är en av grundarna till butikskedjan Granit. Ta del av hennes bästa tips här.

Susanne Liljenberg rev igång Driva Eget-dagen i september 2014 i Stockholm. Hon berättade om sin inspirerande företagarhistoria och rev ner både skratt och applåder. Dessutom gav hon sina bästa råd för hur du går från dröm till verklighet och bygger ett varumärke med enkla medel.

Susanne tips är att du går igenom följande punkter för att skapa en varumärkesplattform.
– Oavsett om det är en glasfabrik, bokförlag eller en tidning du vill skapa. Har du koll på det här blir vi tydliga, strukturerade och det frigör tid. Det ger ett medvetet och konsekvent sätt att arbeta. Där alla i företaget är med och vet vad som gäller, säger hon.

Drömbild
Skapa en drömbild. Vad är det vi vill göra, hur ska det kännas? I drömbilden får allt vara möjligt. Gör en inspirationstavla, klipp och klistra. Få ner det på papper. Vad ska det vara för färger, hur ska det andas och kännas. Se hur det ser ut i verkligheten.

Historian
Jobba med företagets historia. Hur började allt? Skriv den på t-shirts, på fakturan, på chokladbiten du delar ut på mässan.
– På Granit har vi skrivit vår historia på väggen och arbetar mycket med den. Man ska komma in som kund och känna, jaha det var så det började.

Affärsidé
Bestäm själv om den ska vara kort eller lång. Beskriv er vilja och syfte. Vad ska du göra, till vem och på vilket sätt?

Mission
Alla företag måste ha en mission. Vad vill ni, förutom att tjäna pengar? Vad ska ni missionera ut, vad är ert budskap? Granits mission är: ”att förenkla livet och få tid att leva”.

Visionen
Blicka tio år framåt, vad händer då? Visionen ska vara lite ouppnåbar. Granit har ”våra produkter i alla hem”.

Personligheten
Välj fem ord som ni känner att ert företag står för. Tänka så här: Om mitt företag vore en person, hur vore den personen? Exempelvis glad, analytisk, överraskande. Gå tillbaka till dessa ord när ni exempelvis ska göra en annons, det gör det enkelt.

Hållbarhet
Tänk på hela resan. Vad kan ni göra där ni känner att ni kan ta ansvar för världens hållbarhet? Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Löftet
Vad är företagets löfte? Vad lovar ni? Granit lovar överraskande funktioner, som en nyckelring på ett kardborrband i väskan.

Amatörism
Ett ord som Susanne och hennes medgrundare Anette Jorméus hittade på. Det handlar om att inte ta sig själv på för stort allvar, utan ha kul och våga tänka i nya banor. Våga ha roligt medan ni gör affärer annars blir det inga bra affärer. Fast det är fortfarande viktigt att ha koll på ekonomin och nyckeltal, budgetar och likviditetsplaneringar.

Förebilder
Det är viktigt att ha någon att se upp till, någon som förverkligar drömmar.

Våga ta kontakt
Det finns alltid stora möjligheter att ta kontakt med vem man vill – våga!

Kul på jobbet
När vi har roligt gör vi bättre affärer. De bästa idéerna kommer på fikorna och fredagsölen.

Sociala medier
Att synas i sociala medier kommer man inte undan idag. Gör en film på dina produkter med mobilen och lägg upp. Börja blogga.

Jämställdhetsintegrering
Tänk till – är mitt bolag på lika villkor? Jämställdhetsintegrering är en viktig del för att bygga ert varumärke.

Här hittar du ytterligare några av Susanne Liljenbergs tips för att lyckas.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.