Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Grundkurs i Google analytics

4 februari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
För att veta om dina insatser på webben ger resultat behöver du mäta din trafik. Genom att analysera siffrorna kan du anpassa dina insatser och ständigt bli bättre. Läs hur du gör här.

Att använda Google analytics för att mäta och analysera din trafiksiffror på webben är både enkelt och gratis. Du registrerar ett konto och implementerar html-taggar på sajten du vill mäta. Sedan kan du logga in och följa hur det går. Men se upp! Det är lätt att bli beroende.

Du kan grotta ner dig i detaljer av alla möjliga slag i Google analytics, men här kommer en grundläggande genomgång:

Du kan till exempel se:
  • Hur många besökare du har på sajten
    Av detta kan du dra slutsatser kring hur många av dem som du har nått med information om att din sajt finns som är intresserade av det du erbjuder – alltså: fungerar din insatser i andra kanaler?
  • Vilka undersidor på sajten som får flest besök
    På så sätt kan du lista ut vilket av ditt innehåll besökarna är mest intresserade av – kan du utveckla det och producera mer av det?
  • Hur besökarna hittat till dig
    Se om dina besökare har kommit från exempelvis Facebook, Google eller skrivit in din sida direkt i webbläsarens sökfönster. Av detta kan du dra slutsatser om vilken av de insatser du gjort i andra kanaler för att locka trafik till din sajt som har gett effekt – kan du utveckla och göra mer av detta? Eller är det någon av kanalerna som ger mindre trafik som du kan satsa mer på?
  • Hur länge besökarna stannar
    Detta avslöjar hur väl du lyckas behålla dem hos dig. Drar de direkt eller blir de nöjda med vad de hittar – behöver du utveckla något för att få dem att stanna längre?
  • Konverteringar
    Exempelvis antal sålda varor, eller antal nyregistreringar på nyhetsbrev – kan du få fler?
  • Besökarnas tekniska förutsättningar
    Se till exempel vilken webbläsare de surfar från, och om de surfar från mobil eller dator. På så sätt kan du se till att din sajt är anpassad för majoriteten av dina besökare - behöver den uppdateras?
Så här ser huvudmenyn ut:Skärmavbild 2015-02-04 kl. 15.01.27Realtid – här kan du se hur många som är inne på din sajt just nu, varifrån de kommer och vilka sidor de tittar på.

Målgrupp – se antal besökare, sidvisningar, tid på webbplats och avvisningsfrekvens (hur stor andel som inte stannar på din sajt utan surfar vidare direkt) för en viss period. Se också vilken webbläsare dina besökare har, om de surfar från mobil eller dator och var de geografiskt kommer ifrån.

Förvärv – här ser du hur dina besökare hittar till dig. Kommer de från sociala medier (se vilka och vad som lockat), från andra sajter som länkar till dig, så kallad hänvisningstrafik (se vilka och vad de länkat till) från sökmotorer (se vad de sökt på) eller har de skrivit in adressen till din sajt direkt i webbläsaren, så kallad direkttrafik, i det senare kan även nyhetsbrevstrafik ingå.

Beteende – här ser du vad på din webbplats som besökarna tycker är intressant. Se vilka sidor som fått flest besök och hur besökarna navigerar på sajten. Även här kan du se varifrån besökarna hittat till dig (exempelvis sökmotorer, sociala medier eller om de gått direkt till din sida självmant), men under det här menyalternativet utgår du från en specifik undersida (exempelvis "om oss") istället för en källa (som Facebook) som du gör under "Förvärv"-valet i menyn.

Konverteringar – här kan du aktivera olika sätt att se hur många konverteringar som gjorts på sajten. Till exempel hur många köp som har gjorts i din webbshop och var har den trafiken kommit från – kanske ingen som kommer från Facebook någonsin köper något, hur ska du hantera det? Det kan även vara andra saker, som hur många som har fyllt i ett kontaktformulär, eller laddat ner din pdf med prisuppgifter. Följ upp hur väl dina olika kampanjer lyckats.

 

Filtrera dina resultat över tid:Skärmavbild 2015-02-04 kl. 15.00.44

Statistiken för de olika menyvalen visas i grafer för en viss tidsperiod. Du kan själv välja vilken genom att klicka på datumet uppe i högra hörnet och klicka i de datum du vill se statistik för.

Välj även om du vill jämföra resultatet med en tidigare tidsperiod. Exempelvis samma dag förra veckan. Då kommer båda kurvorna upp i samma graf och du får procentvärden för hur din trafik ökat eller minskat.

Klickar du i "jämför med" får du automatiskt fram en graf över en tidsperiod precis innan den du valt. Väljer du till exempel att se statistiken för måndag och tisdag en vecka och klickar i "jämför med" får du även en graf över lördag och söndag.

Kanske mer intressant kan vara att jämföra med måndag och tisdag veckan innan? Välj då "anpassat" i rullmenyn bredvid checkboxen "jämför med" sedan kan du välja vilka datum som helst att jämföra med.

Du kan även välja att se statistik uppdelad på månad, vecka, dag eller varje timme. På så sätt kan du se exakt hur många fler eller färre som surfade in till din sajt klockan 13-14 måndag den här veckan jämfört med förra veckan, till exempel.

 

Filtrera dina resultat djupare:Skärmavbild 2015-02-04 kl. 15.44.16

När du får fram statistik utifrån huvudmenyn kan du självklart gräva ner dig ännu djupare i den.

Du kan dels välja att lägga till ett eller flera segment att jämföra med, exempelvis besökare som kommit tillbaka jämfört med besökare som bara besökt sidan en gång under den tidsperiod du valt. Klicka på "lägg till segment" så får du fram olika menyalternativ att laborera med.

Välj vad som ska visas i grafen bland de menyalternativ som finns ovanför den till vänster. För att jämföra två statistikvärden kan du lägga till ett genom att klicka på "välj ett mätvärde", då dyker båda upp som kurvor i samma graf.

 

Min uppmaning blir nu att ge dig ut i menyalternativen och experimentera! Skriv gärna en kommentar nedan om det är något du vill veta hur man hittar så kanske jag kan skriva ett fördjupande inlägg kring det i framtiden. Lycka till!

Nästa gång kommer jag att skriva mer om att sätta en rubrik som lockar till klick. Vill du få ett mejl när jag uppdaterar bloggen, mejla ebba.arnborg@gmail.com.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.