Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Han tvingades betala för annonser han inte ville ha

13 december, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Fakturaskojare

Foto: Fakturaskojarna har kanske inte rånarluva men de lurar till sig dina pengar. Foto: Getty Images

Börje Lindberg tvingades betala 6 900 kronor för annonser han inte ville ha hos Eniroägda Proff.se. Uppsägningen kom in en dag för sent. Dessutom hotade vanliga Eniro med inkasso för tjänster han inte beställt.

Börje Lindberg driver familjeföretaget Lindberg Utveckling AB, som bland annat utbildar och handleder familjehem i Mälardalen. Han berättar att de haft annonser hos Eniro, som automatiskt förlängs.

– Det kommer en bekräftelse varje år och man har tio dagar på sig att säga upp tjänsterna, efter det orderdatum som står på bekräftelsen, berättar Börje.

LÄS OCKSÅ: Drabbad av bolagsupplysningenEfter att ha missat att säga upp i tid tidigare år skickade han in en uppsägning redan innan bekräftelsen kom. Då blev han kontaktad av en säljare som menade att han åtminstone borde ha grundpaketet.

– Jag sa att det är ett generationsskifte på gång i företaget och mina barn ska ta över det, så de får bestämma. Vi skulle återkomma 10 april om vi ville ha tjänsten.

Men den 6 april fick Börje ett mejl från säljaren som tackade för beställningen av en annons för 1 960 kronor. Trots att han genast invände att de inte bestämt något fortsatte fakturorna att komma.

LÄS OCKSÅ: Unik lista med fakturaskojare

– Jag bestred via vanligt brev, men det hjälpte inte. När så den senaste påminnelsen kom, med hot om inkasso om jag inte betalade, skickade jag ett REK-brev och skrev att om de skickade fler fakturor fick vi mötas i tingsrätten, säger han.

Två veckor senare kom en kreditfaktura i ett brev, utan vidare förklaring eller ursäkt.

Lika stor tur hade Börje inte när det gäller Eniroägda Proff.se, där han förra året nappade på förslaget om en annons. Eftersom uppsägningen i år kom in en dag för sent var han tvungen att betala 6 900 kronor för ytterligare ett år.

Börje är starkt kritisk till den korta tiden man har på sig att invända.

– Först ska brevet från Eniro komma fram på posten, vilket kan ta ett par dagar. Jag är ofta iväg från kontoret, och det kan ta ett par dagar innan jag öppnar posten. Och sedan ska man svara via brev, vilket också kan ta ett par dagar att komma fram.

Det finns ingen e-postadress?

– Nej, de hänvisar till hemsidan och där finns bara ett formulär att fylla i. Då har man inget bevis för vad man skickat. En revisor jag känner säger att det är en del som betalar år efter år för att de inte hinner säga upp, och de vill inte hamna hos Kronofogden. Det verkar riggat för att man inte ska hinna avsluta tjänsterna.

På nätet finns många berättelser från kunder som fått orderbekräftelsen först efter att tiodagarsperioden löpt ut. Eniro har hänvisat till att det är så avtalsvillkoren ser ut, och att det är upp till kunden att hålla reda på avtalsperioderna.

Driva Eget kontaktar Eniro och till slut får vi svar:

”Vi är ledsna för att Börje Lindberg haft en negativ upplevelse av Proff, och vi ser att vi inte följt rutinerna tillräckligt bra”, skriver kommunikationschef Renate Morken. Hon lovar att skicka en kreditfaktura på de 6 900 kronorna om Börje inte vill kvarstå som kund.

”Vi har den sista tiden jobbat med att förbättra våra rutiner, och har bland annat förlängt svarsfristen från 10 till 14 dagar. Oavsett det så ska en uppsägning som kommer en dag efter fristen ändå godtas”, fortsätter Renate.

Frågan om varför Börje tvingats hota med tingsrätten för att få den felaktiga fakturan på 1 960 kronor från Eniro krediterad får däremot inget svar.

Men nu hör även kommunikationschefen Kristoffer Apollo av sig till Driva Eget:

– Det är tyvärr uppenbart att det blivit fel i flera avseenden från vår sida. För det första får det självklart inte skickas ut orderbekräftelser till en verksamhet, när man inte har någon ingående order. När Börje Lindberg påpekade felet borde det stoppats omgående. Dessutom är det brister i kommunikationen mellan vår kund- och säljavdelning, vilket gjort att ingen följt upp ärendet. Vi kommer nu att genomlysa våra processer för att säkerställa att liknande fel inte kan ske igen.

Nya på varningslistan

Här är de senaste företagen som lagts upp på Svensk Handels varningslista. Kommun & Företag, KoF Guiden – ringer upp om att avsluta avtal, men i stället för avslut blir det en order.
  • Företagsopinion – ser ut som en opinionsundersökning, men är en order på annonser på två år för 6 395 kronor/år.
  • Hamilton Care AB – skickar ut fakturor utan tidigare kontakt med dem.
  • Filemaker IBCP – skickar ut fakturor utan tidigare kontakt med dem.
  • ESB Inkasso – estniskt företag, som saknar rätt att bedriva inkassoverksamhet i Sverige. Hänger ihop med Bolagsupplysningen.
Varning för skojare! Vi fortsätter att varna för nya skojarföretag som försöker bluffa dig med falska blanketter och fakturor. Anders Nyman hjälper dig att slå tillbaka mot skurkarna. Vår kamp fortsätter också på Facebook och på vår specialsajt på driva-eget.se. Där samlar vi artiklar om skurkarna och guider om hur du slår tillbaka mot dem:

driva-eget.se/bluffakturadriva-eget.se/forumfakturaskojarefacebook.com/stoppafakturaskojarna


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.