Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hantera härskartekniker – 6 tips från experten

29 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Folk som använder härskartekniker möter vi titt som tätt – även i företagarvärlden. Men hur hanterar vi dem på bästa sätt? Heléne Thomsson, doktor i psykologi, är aktuell med en bok i ämnet och ger sina bästa tips.vendela-omslagHar du varit med om att kunden hotar med att lämna dig för en konkurrent? Eller försöker tysta dig genom att lägga fram staplar och diagram som du knappt kan utläsa?

Då har du stött på två av många härskartekniker som möter småföretagare enligt Heléne Thomsson. Hon är aktuell med boken "Kära Vendela. Om härskartekniker, mikromakt och maktspel".

helene-thomssonEtt annat exempel gömmer sig i bokens titel:
– I boken finns det brev mellan en chef och medarbetare som visar processen som sker när någon använder härskartekniker. Chefen börjar breven med ‘Kära Vendela’, vilket är ett annat sätt för ‘Lilla gumman’. Svårare att säga till om, men kan ändå upplevas som förminskande, säger Heléne.

Så hur gör man då?

Här är Helénes råd för hur du som småföretagare bemöter härskartekniker i olika sammanhang på bästa sätt:

1. Våga stanna upp
– Härskartekniker kan vara vilka beteenden som helst. Ofta handlar det om att man vill något väldigt gärna. Men egentligen finns härskarteknikerna bara i ens eget huvud – jag tolkar saker. “Han försöker få mig att…”. Det är viktigt att gå tillbaka till vad som egentligen händer och fokusera på att bete sig så sakligt som möjligt. Stanna upp, ge det tid och prata om det som faktiskt är sakfrågan – exempelvis affären.

2. Återgå till sakfrågan
– En vanlig typ av härskarteknik mellan kund och småföretagare är att företagaren kan känna sig utbytbar. Du kan ana att om du inte går med på det som kunden vill, tar kunden en annan konsult. Säg då precis som det är och ifrågasätt kunden: “Jag hör att du säger att du byter ut mig om jag inte går med på de här sakerna – jag vill mer prata om hur vi ska mötas.” Det viktiga som småföretagare är att inte bli livrädd och springa och gömma sig utan åter igen stanna upp i aktuell fråga.

3. Be om mer tid
– Det som händer mig ibland, som också är småföretagare, är att jag lätt blir tystad genom att kunden lägger fram staplar och diagram som jag knappt kan utläsa. Kunden använder dem som argument, kanske för att jag ska ta mindre betalt, och att jag på tio sekunder ska sätta mig in i materialet. Be om att få titta på materialet i lugn och ro. Ta dig tid som liten företagare. Många gånger blir vi lätt stressad och får vi stresspåslag är det vanligt att argumentera hej vilt eller bara fly.

4. Våga vara envis och tjatig
– En del kan upplevas som manipulativa och använda härskarteknik genom att vara överdrivet trevliga och som småföretagare blir man så smickrad. Man springer iväg i tankarna. Men här bör man åter igen fokusera på sakfrågan. Även om det motsatta sker, att kunden är snorkig, vippar med foten och tittar ut genom fönstret. Gå inte in i någon slags relationskamp, typ: Vem är mest värd av oss? Fortsätt prata sakligt om det ni ska prata om. Våga vara envis och tjatig.

5. Ha kontakt med den som håller i plånboken
– Som småföretagare kan jag tycka att det ofta är mellanleden man möter. Ska jag träffa ett större bolag möter man inte alltid den som sitter på plånboken, men där kan du också vara tydlig att du vill göra just det. Då blir processen förhoppningsvis kortare och smidigare.

6. Fortsätt ha en god relation
– Om du alltid skulle backa om du tycker att kunden använder härskartekniker skulle du bli en jättefegis. Det handlar om att hantera sig själv. Lägg dig inte i en hög och grina, som liten leverantör går det inte att göra det. Fokusera på det du vill ha ut av er relation och om du ändå inte vill fortsätta ha en relation med kunden exempelvis, så är det inte ett beslut som du ska fatta vid sittande möte, utan efteråt i tydlig feedback. Skriv: “På mötet som vi hade upplevde jag det så här. Och mina tankar går så här. Jag tappar energi och lust att genomföra det här uppdraget, därför tackar jag nej.” Kasta inte skit i mejl eller sprid rykten på Facebook. Det blir aldrig bra.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.