Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Har du hunnit skaffa LEI-kod än?

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 16 mars, 2018 4 minuters läsning
LEI-kod

Foto: LEI-kod krävs vid handel av värdepapper. Foto: Getty Images

Flera läsare har hört av sig om LEI-koder. Vad är det och varför måste vi ha det? Här reder vi ut begreppen innan nya kraven träder i kraft. För nu börjar det bli bråttom.

Om ditt företag har och handlar med värdepapper har du kanske fått en uppmaning från banken om att skaffa en så kallad LEI-kod. LEI står för Legal Entity Identifier och är en global identifieringskod som ska göra det lättare att spåra handeln med värdepapper.

Initiativet till identifieringskoderna kommer från G20-länderna. Redan 2014 infördes krav på LEI, men då gällde det bara handel med derivat.

Det som är nytt från 3 januari 2018 är att en EU-förordning (MiFID II) gör att alla typer av värdepapper nu omfattas – och många fler företagare. 100 000 svenska företag beräknas behöva LEI-koder.

Syftet med LEI är att kunna identifiera vilka företag som är köpare och säljare – och även vilka personer som fattar beslut i en värdepappersaffär. Informationen från svenska affärer skickas sedan vidare till bland annat Finansinspektionen.

Jonas Hedlund är en av grundarna till Nordlei, som är den helt dominerande utfärdaren av LEI-koder i Sverige. Han får möta en hel del missnöje från företagare. Men han menar att många lugnar sig när de förstår bakgrunden till koderna.

– Det började med finanskrisen 2008 och när amerikanska centralbanken lät Lehman Brothers falla. Hade man räddat banken hade man sagt att banker inte kan gå i konkurs, vilket hade skickat helt fel signaler. Det var ett rationellt beslut, säger han.

Men det man inte visste då var att försäkringsbolaget AIG hade ställt ut astronomiska försäkringar på andras konkurser (så kallade kreditdefaultswappar), däribland på Lehman Brothers.

Skulle man låtit AIG gå i konkurs skulle det få enorma återverkningar långt ut i samhället, varför centralbanken tvingades rädda AIG.

– Lärdomen som man drog av det var att om centralbanker och finanstillsynsmyndigheter har insyn i vilka bolag som har risk i andra bolag så kan man tidigare upptäcka missförhållanden (finansiell systemrisk). Där föddes idén om den legala transaktionsrapporteringen, säger Jonas.

För att få det att funka krävdes både att man standardiserade rapporternas innehåll och dessutom etablerade en enorm data-kapacitet. LEI-systemet utgör nu det globala bolagsregister som är förutsättningen för en fungerande transaktionsrapportering.

– När man nu utökar det från derivat till att gälla alla värdepapper är syftet att kunna skydda slutinvesteraren genom ökad transparens. Man ska kunna se vem som säljer vad och till vilket pris,
säger Jonas.

– Det finns alltid en bakgrund till nya regler, säger han och konstaterar att när man inför regleringar brukar priserna sjunka.

Priset är något som många småföretagare retar upp sig på. Registreringsavgiften, visst, men varför ska man behöva betala en underhållsavgift varje år?

– Ska registret hålla hög kvalitet måste samtliga uppgifter uppdateras och kontrolleras regelbundet. Därför krävs det årliga underhållet och ytterst avgiften, säger Jonas.

8 frågor om LEI-kod

Hur skaffar jag koden?

Det finns ett antal internationella institut som sköter registreringen: Bloomberg, London Stock Exchange, WM Datenservice och Nordlei till exempel. Den sistnämnda är störst i Sverige, men du kan välja vilken aktör du vill. Du ger sedan koden till din bank.

Vad krävs för att registrera?

Du ska inte skriva in några personliga uppgifter när du
registrerar. Detta behövs:
  • Företagets fullständiga namn
  • Bolagsform (som aktiebolag eller handelsbolag)
  • Företagets status (aktivt eller vilande)
  • Adress till företaget och eventuellt huvudkontor
  • Land där företaget är registrerat
  • Var företaget är registrerat (exempelvis hos Bolagsverket)
  • Organisationsnummer
  • Uppgift om eventuella koncernägarförhållanden
Vad kostar det?

Cirka 1 000–1 100 kronor för registreringen, sedan cirka 900 kronor i årlig underhållsavgift. Det finns skillnader bolagen emellan.

Vad händer om jag inte skaffar koden?

Då kommer du inte att kunna handla med värdepapper. Men har du inte för avsikt att ändra i din portfölj under överskådlig tid behöver du inte skaffa koden än, utan kan vänta tills det blir dags. Dock kan vissa banker vilja att man skaffar en kod ändå, om man har värdepapper i depå.

Hur lång tid tar det att få sin kod?

Ofta 5–7 dagar. Men det kan ta längre tid nu kring nyår.

Omfattas enskilda näringsidkare?

Här florerar det lite olika uppgifter. Senaste informationen från Finansinspektionen säger att man ska ha LEI-kod om man handlar med derivat, men att det inte behövs för andra värdepapper.

Behövs LEI-kod för kapitalförsäkringsdepå?

Även här förekommer olika uppgifter, men enligt Finansinspektionen krävs det inte. Handel med vanliga fonder omfattas inte heller.

Osäker på om du har en kod?

Sök efter ditt företagsnamn på gleif.org.

 


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.