Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hitta rätt i momsdjungeln – annars riskerar du mer skatt

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 16 januari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning

Foto: FOTO GETTY IMAGES

Momsen är superviktig för staten, eftersom den står för 40 procent av inkomsterna. Men för dig som driver företag är det också viktigt att ha koll – annars riskerar du kännbara skattetillägg.Det finns få områden som är så dynamiska och spännande som momsområdet. Här händer massor. Varje år! Momsen styrs av EU-direktiv och vår svenska moms-lag (som inte alltid lirar i samma takt) samt av rättspraxis från EU-domstolen och från Högsta förvaltningsdomstolen. Utifrån lagar och praxis lämnar sedan Skatteverket massor av ställningstaganden kring olika momsfrågor. Oftast har man rätt i sina ställningstaganden, ibland är det tveksamt, och i vissa fall visar domstolarna att Skatteverkets uppfattning inte var korrekt.

LÄS OCKSÅ: Snabbaste sättet att räkna ut momsenSom sagt – spännande – och det tror jag många av oss som aktivt arbetar med momsfrågor känner inför ämnet. Men frågan är om man som företagare inte upplever momsområdet som lite för ”spännande” och frågar sig varför det ska vara så himla svårt att göra rätt?

Varför ska varor och tjänster ha olika momssatser, och ibland ingen moms alls? Oftast ska momsen till svenska staten, men ibland ska man inte lägga på någon moms när man fakturerar eftersom varan/tjänsten anses omsatt i ett annat land. Oftast ska säljaren redovisa momsen, men ibland är det köparen. Och hur kan momsen inom exempelvis kulturområdet vara omgärdad av så många regler – är det för att just konstnärer är kända för att gilla svåra skatteregler?
Ja, för att förstå varför, måste man ha en viss kunskap. Om just moms.

Därför finns det olika momssatser


Som EU-land ska man ha en normal momsnivå och dessutom får man ha två andra momsnivåer. Dessutom kan (och ska) vissa varor och tjänster vara helt undantagna från moms. Sveriges normala nivå är 25 % och sedan har vi två lägre momsnivåer, 12 % och 6 %. Inom EU får den generella momsnivån vara lägst 15 % och högst 25 %. Den lägsta momsnivån får som lägst vara 5 %.

Om man vill gynna konsumtion av vissa varor och tjänster så ges de en lägre momsnivå. Då blir det billigare för dem som är momskänsliga, det vill säga alla som konsumerar i egenskap av privatpersoner samt föreningar och företag med momsfri verksamhet. För företag som får lyfta ingående moms, är moms ingen kostnad.

Livsmedel är ett bra exempel. På mat är det 12 % moms. Det gynnar grupper (läs barnfamiljer) som handlar mycket mat. Om undantaget för mat skulle slopas skulle det i stället innebära 25 % moms. För en familj där matkontot ligger på 10 000 kronor per månad, skulle det matkontot i stället hamna på 11 300 kronor per månad. En fördyring med 15 600 årligen.

På personbefordran (exempelvis buss och tåg) är det 6 % moms, vilket gör att det blir billigare att åka kollektivt. Andra gynnade områden är kultur, restaurang, idrott, tidningar, böcker och hotell. Bostäder är alltid momsfria.

Sverige får dock inte bestämma helt själv vilka områden som vi vill gynna med en lägre momssats. Det finns områden som man får gynna enligt EU-reglerna, och det finns andra som man inte får gynna. Ibland kan man fundera på om alla våra politiker känner till detta, när man föreslår att Sverige ska sänka momsen på vissa varor/tjänster där det enligt EU-rätten inte är möjligt med en lägre momssats än landets generella nivå.

Momsutredningen


Det har funnits utredningar som har lämnat förslag om att vi i stället för att ha olika momsnivåer bara skulle ha en enda generell momsnivå på alla varor och tjänster. Mervärdesskattesatsutredningen (snacka om Alfapet-ord!) föreslog 2005 en nivå på 21,7 %. Det skulle bli helt kostnadsneutralt för Sverige, hade man räknat ut.

2007 kom slutbetänkandet, och då hade man backat från förslaget om 21,7 %. I stället föreslog man att livsmedel inte skulle gynnas med 12 % moms, och det skulle innebära att den generella momssatsen skulle kunna sänkas från 25 % till  22,9 %. Man föreslog även förändringar inom kulturområdet (som berörs av samtliga momsnivåer och där en stor del är momsfri).

Och visst skulle det bli lättare – speciellt om det blev en enda momssats! Men, det är ju mycket tveksamt att förslag i denna riktning skulle kunna bli verklighet. Det skulle i så fall innebära att de varor/tjänster som gynnats genom en lägre moms plötsligt skulle bli markant dyrare.

Kultur – en högrisk


Det finns många områden som är extra svåra när det gäller moms, till exempel fastighetsområdet och internationella transaktioner. Men jag tänkte vi kunde titta lite på kulturområdet för att visa att det inte alltid är så lätt att hålla tungan rätt i mun när det handlar om moms.
  • Momsfri kultur: Här återfinner man till exempel försäljning av konstverk (kan också vara 12 % eller 25 %) och utövande konstnärers framförande av litterära och konstnärliga verk (till exempel artister, musiker och skådespelare).
  • 6  % moms: Entréavgifter till ”finkultur” (som konserter, musikaler, opera, balett, bio, cirkus, teater och djurparker), försäljning av böcker och tidningar, upplåtelser/överlåtelser till litterära och konstnärliga verk (royalty till författare, översättningar av litteratur, upphovsrätt till musikaliska verk, rättigheter till bild- och ljudupptagningar av framförandet av konstnärliga verk med mera). Bio föreslås få lämna finkulturområdet och beläggs från 2017 med 25 % moms.
  • 12  % moms: Import av konstverk och viss försäljning av konstverk som görs av upphovsmannen.
  • 25  % moms: Upphovsrätt till fotografier, informationsfilm, datorprogram. Byggnadskonst och brukskonst. Rättigheter till reklamalster. Entréavgifter till dans (där publiken dansar). Tivoli.
Ja, det här är alltså exempel och inte en uttömmande uppräkning. Vad som räknas till konstverk, är för övrigt extra roligt (detta brukar reta upp konstnärer riktigt rejält), då det är tullens gemensamma nomenklatur som styr. Alltså – om du skulle bära verket/saken genom tullen – skulle det då klassas som ett konstverk?

Frågan är ofta vad det är det man egentligen tillhandahåller – vad är det man tar betalt för? Och är det en tjänst man tillhandahåller eller flera? Hur den bedömningen ska göras har ofta domstolarna hjälpt oss med. Några exempel:

Vad var det som Lasse Berghagen fick betalt för när han var programledare för Allsång på Skansen? Jo, det visades sig vara en tredelad prestation. Närmare hälften av prestationen bedömdes som momsfri (utövande konstnär). En mindre del handlade om överlåtelse/upplåtelse av upphovsrätt (6 % moms) och resterande del var ett 25-procentigt tillhandahållande (programledare).

Andra som domstolen har bedömt vad de har tillhandahållit, är Christer Ulfbåge, Katarina Hultling och Kattis Ahlström. Deras tjänster var inte momsfria (utövande konstnärer) utan var till största delen 25-procentiga tillhandahållanden (programledare) och en mindre del handlade om upplåtelse/överlåtelse av upphovsrätt och manusförfattande, det vill säga 6 % moms.

Rätt så nyligen fick Högsta förvaltningsdomstolen avgöra frågan om en känd discjockey-duos framträdande var utövande konstnärers framträdande av ett upphovsrättsligt skyddat verk, och om inträdet när de framträder är att jämställa med ”finkultur” (se ovan). Och domstolen undersökte verkligen vad framträdandet innebar:

”Förutom att de spelar upp färdiginspelad musik och mixar låtar, så erbjuder även duon en show. Denna show består i att rökmaskiner och ljusanläggning används, att filmsekvenser projiceras på en duk på scenen, samt att duon delar ut föremål som uppblåsbara bananer och champagneflaskor till publiken, kommunicerar med publiken via högtalarsystemet, vevar med händerna och rör sig i takt med musiken.”

Man konstaterade också att: ”Publiken rör sig visserligen i takt med musiken men uppträder inte som på ett dansgolv utan har i stället sin uppmärksamhet riktad mot scenen och duons musikaliska och sceniska framträdande.”

Vad domstolen kom fram till? Jo, att det handlade om att lyfta fram musiken och levandegöra den på ett sådant sätt att det är fråga om utövande konstnärers framförande av konstnärliga verk. Det vill säga ett momsfritt framträdande och att dessa framträdanden handlade om konserter eller därmed jämförliga föreställningar, alltså med 6 % moms på entréavgiften.

Av Thomas Norrman, i samarbete med Björn Lundén Information


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.