Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Hitta rätt i momsdjungeln – annars riskerar du mer skatt

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 16 januari, 2017 7 minuters läsning

Foto: FOTO GETTY IMAGES

Momsen är superviktig för staten, eftersom den står för 40 procent av inkomsterna. Men för dig som driver företag är det också viktigt att ha koll – annars riskerar du kännbara skattetillägg.Det finns få områden som är så dynamiska och spännande som momsområdet. Här händer massor. Varje år! Momsen styrs av EU-direktiv och vår svenska moms-lag (som inte alltid lirar i samma takt) samt av rättspraxis från EU-domstolen och från Högsta förvaltningsdomstolen. Utifrån lagar och praxis lämnar sedan Skatteverket massor av ställningstaganden kring olika momsfrågor. Oftast har man rätt i sina ställningstaganden, ibland är det tveksamt, och i vissa fall visar domstolarna att Skatteverkets uppfattning inte var korrekt.

LÄS OCKSÅ: Snabbaste sättet att räkna ut momsenSom sagt – spännande – och det tror jag många av oss som aktivt arbetar med momsfrågor känner inför ämnet. Men frågan är om man som företagare inte upplever momsområdet som lite för ”spännande” och frågar sig varför det ska vara så himla svårt att göra rätt?

Varför ska varor och tjänster ha olika momssatser, och ibland ingen moms alls? Oftast ska momsen till svenska staten, men ibland ska man inte lägga på någon moms när man fakturerar eftersom varan/tjänsten anses omsatt i ett annat land. Oftast ska säljaren redovisa momsen, men ibland är det köparen. Och hur kan momsen inom exempelvis kulturområdet vara omgärdad av så många regler – är det för att just konstnärer är kända för att gilla svåra skatteregler?
Ja, för att förstå varför, måste man ha en viss kunskap. Om just moms.

Därför finns det olika momssatser


Som EU-land ska man ha en normal momsnivå och dessutom får man ha två andra momsnivåer. Dessutom kan (och ska) vissa varor och tjänster vara helt undantagna från moms. Sveriges normala nivå är 25 % och sedan har vi två lägre momsnivåer, 12 % och 6 %. Inom EU får den generella momsnivån vara lägst 15 % och högst 25 %. Den lägsta momsnivån får som lägst vara 5 %.

Om man vill gynna konsumtion av vissa varor och tjänster så ges de en lägre momsnivå. Då blir det billigare för dem som är momskänsliga, det vill säga alla som konsumerar i egenskap av privatpersoner samt föreningar och företag med momsfri verksamhet. För företag som får lyfta ingående moms, är moms ingen kostnad.

Livsmedel är ett bra exempel. På mat är det 12 % moms. Det gynnar grupper (läs barnfamiljer) som handlar mycket mat. Om undantaget för mat skulle slopas skulle det i stället innebära 25 % moms. För en familj där matkontot ligger på 10 000 kronor per månad, skulle det matkontot i stället hamna på 11 300 kronor per månad. En fördyring med 15 600 årligen.

På personbefordran (exempelvis buss och tåg) är det 6 % moms, vilket gör att det blir billigare att åka kollektivt. Andra gynnade områden är kultur, restaurang, idrott, tidningar, böcker och hotell. Bostäder är alltid momsfria.

Sverige får dock inte bestämma helt själv vilka områden som vi vill gynna med en lägre momssats. Det finns områden som man får gynna enligt EU-reglerna, och det finns andra som man inte får gynna. Ibland kan man fundera på om alla våra politiker känner till detta, när man föreslår att Sverige ska sänka momsen på vissa varor/tjänster där det enligt EU-rätten inte är möjligt med en lägre momssats än landets generella nivå.

Momsutredningen


Det har funnits utredningar som har lämnat förslag om att vi i stället för att ha olika momsnivåer bara skulle ha en enda generell momsnivå på alla varor och tjänster. Mervärdesskattesatsutredningen (snacka om Alfapet-ord!) föreslog 2005 en nivå på 21,7 %. Det skulle bli helt kostnadsneutralt för Sverige, hade man räknat ut.

2007 kom slutbetänkandet, och då hade man backat från förslaget om 21,7 %. I stället föreslog man att livsmedel inte skulle gynnas med 12 % moms, och det skulle innebära att den generella momssatsen skulle kunna sänkas från 25 % till  22,9 %. Man föreslog även förändringar inom kulturområdet (som berörs av samtliga momsnivåer och där en stor del är momsfri).

Och visst skulle det bli lättare – speciellt om det blev en enda momssats! Men, det är ju mycket tveksamt att förslag i denna riktning skulle kunna bli verklighet. Det skulle i så fall innebära att de varor/tjänster som gynnats genom en lägre moms plötsligt skulle bli markant dyrare.

Kultur – en högrisk


Det finns många områden som är extra svåra när det gäller moms, till exempel fastighetsområdet och internationella transaktioner. Men jag tänkte vi kunde titta lite på kulturområdet för att visa att det inte alltid är så lätt att hålla tungan rätt i mun när det handlar om moms.
  • Momsfri kultur: Här återfinner man till exempel försäljning av konstverk (kan också vara 12 % eller 25 %) och utövande konstnärers framförande av litterära och konstnärliga verk (till exempel artister, musiker och skådespelare).
  • 6  % moms: Entréavgifter till ”finkultur” (som konserter, musikaler, opera, balett, bio, cirkus, teater och djurparker), försäljning av böcker och tidningar, upplåtelser/överlåtelser till litterära och konstnärliga verk (royalty till författare, översättningar av litteratur, upphovsrätt till musikaliska verk, rättigheter till bild- och ljudupptagningar av framförandet av konstnärliga verk med mera). Bio föreslås få lämna finkulturområdet och beläggs från 2017 med 25 % moms.
  • 12  % moms: Import av konstverk och viss försäljning av konstverk som görs av upphovsmannen.
  • 25  % moms: Upphovsrätt till fotografier, informationsfilm, datorprogram. Byggnadskonst och brukskonst. Rättigheter till reklamalster. Entréavgifter till dans (där publiken dansar). Tivoli.
Ja, det här är alltså exempel och inte en uttömmande uppräkning. Vad som räknas till konstverk, är för övrigt extra roligt (detta brukar reta upp konstnärer riktigt rejält), då det är tullens gemensamma nomenklatur som styr. Alltså – om du skulle bära verket/saken genom tullen – skulle det då klassas som ett konstverk?

Frågan är ofta vad det är det man egentligen tillhandahåller – vad är det man tar betalt för? Och är det en tjänst man tillhandahåller eller flera? Hur den bedömningen ska göras har ofta domstolarna hjälpt oss med. Några exempel:

Vad var det som Lasse Berghagen fick betalt för när han var programledare för Allsång på Skansen? Jo, det visades sig vara en tredelad prestation. Närmare hälften av prestationen bedömdes som momsfri (utövande konstnär). En mindre del handlade om överlåtelse/upplåtelse av upphovsrätt (6 % moms) och resterande del var ett 25-procentigt tillhandahållande (programledare).

Andra som domstolen har bedömt vad de har tillhandahållit, är Christer Ulfbåge, Katarina Hultling och Kattis Ahlström. Deras tjänster var inte momsfria (utövande konstnärer) utan var till största delen 25-procentiga tillhandahållanden (programledare) och en mindre del handlade om upplåtelse/överlåtelse av upphovsrätt och manusförfattande, det vill säga 6 % moms.

Rätt så nyligen fick Högsta förvaltningsdomstolen avgöra frågan om en känd discjockey-duos framträdande var utövande konstnärers framträdande av ett upphovsrättsligt skyddat verk, och om inträdet när de framträder är att jämställa med ”finkultur” (se ovan). Och domstolen undersökte verkligen vad framträdandet innebar:

”Förutom att de spelar upp färdiginspelad musik och mixar låtar, så erbjuder även duon en show. Denna show består i att rökmaskiner och ljusanläggning används, att filmsekvenser projiceras på en duk på scenen, samt att duon delar ut föremål som uppblåsbara bananer och champagneflaskor till publiken, kommunicerar med publiken via högtalarsystemet, vevar med händerna och rör sig i takt med musiken.”

Man konstaterade också att: ”Publiken rör sig visserligen i takt med musiken men uppträder inte som på ett dansgolv utan har i stället sin uppmärksamhet riktad mot scenen och duons musikaliska och sceniska framträdande.”

Vad domstolen kom fram till? Jo, att det handlade om att lyfta fram musiken och levandegöra den på ett sådant sätt att det är fråga om utövande konstnärers framförande av konstnärliga verk. Det vill säga ett momsfritt framträdande och att dessa framträdanden handlade om konserter eller därmed jämförliga föreställningar, alltså med 6 % moms på entréavgiften.

Av Thomas Norrman, i samarbete med Björn Lundén Information


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.