Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Massageterapeuten som reser världen runt

Många massageterapeuter knyter upp sig till en lokal. Liza Lim har gjort tvärtom – hon flyttar sig dit kunderna är.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 11 april, 2016 Uppdaterades 28 mars, 2025 5 minuters läsning

Liza Lim, grundare av massageföretaget Revive Touch, har gjort det många drömmer om: Skapat en flexibel arbetsplats. Hon reser runt i världen och jobbar på nya ställen varje månad. Ibland är hon i Sverige, hennes man kommer härifrån, men oftast åker hon runt på olika evenemang. För det är där kunderna finns. Liza Lim har specialiserat sig på att bli massör på olika event.

Hur gick det till när du grundade Revive Touch?

– Jag fick idén av min man som ofta spelade pokerturneringar. Efter flera timmar i sträck vid bordet så kände han sig ofta stel. Där väcktes en tanke inom mig och jag förstod att här finns det en marknad men ingen som erbjuder tjänsten. Jag började hänga med till turneringarna och många spelare betalade glatt för att ta en massage, antingen vid bordet eller i pauserna. Jag utökade, anställde flera massörer och idag är vi ett gäng på ungefär 15 personer.

På vilka evenemang känns det som du behövs mest?

– Det händer att jag åker med olika band och artister på turnéer, där blir det mycket intensivt jobb utan riktig vila på upp till flera månader vid vissa tillfällen. Då skulle jag säga att personalen ofta behöver en massage för att koppla av. Även vid idrottsturneringar som pågår flera dagar i sträck kan en massage och rätt vila verkligen hjälpa dina muskler att återhämta sig så att du slipper skador.

Skulle du resa lika mycket i livet om du inte hade haft detta jobb?

– Mitt jobb har verkligen inspirerat mig och öppnat ögonen för resande på flera ställen än de typiska turistmålen. Jag trivdes bra hemma i Los Angeles först men sedan fick jag förfrågningar från flera event världen över så det var bara att sätta sig på flyget.

Vilken är den största utmaningen i ditt jobb?

– Jobbtiderna kan bli väldigt långa och inte speciellt flexibla. Håller ett event på under tre dagar så gäller det att vara tillgänglig så mycket som det går innan man kan vara lite ledig igen. Precis som för andra egna företagare så blir det många extratimmar som man lägger ned på jobbet.

Blir det svårt att vara hälsosam när man reser så mycket?

– Det är klart att man inte kan laga lika mycket mat när man oftast bor på hotell, men jag har ett stort intresse för att äta hälsosamt och hålla reda på hur mycket kalorier jag stoppar i mig, så det går förhållandevis bra. Jag dricker mycket juice, gärna med en sallad till. När eventet är slut så åker jag inte hem förrän några dagar efteråt, det är viktigt att vila ut efter intensivt jobb under flera dagar.

Poker är en mansdominerad sport medan man oftast får massage av en kvinna. Känns det någonsin som en krock när du åker på olika turneringar?

– Jag var tidigare inriktad mer mot kvinnor och återhämtning av kvinnokroppen så att istället vara runt en massa män är en rätt stor omställning. Det är lite trist att det inte finns fler män som jobbar inom massagebranschen, även om de finns.

Ditt företag Revive Touch har nu fyra år bakom sig. Vad är planerna för framtiden?

– Vårt största fokus är att jobba vidare med partners och event som vi lyckats komma i kontakt med. Att jobba vidare på relationerna så att vi kan boka in oss och planera ett år med event istället för att mer eller mindre åka på nästa snabbast möjliga evenemang. Jag vill också börja fokusera mer på mat och nyttigheter, förhoppningsvis kommer vi kunna sälja hälsosamma mellanmål och liknande när vi åker runt.

Text: Anton Johansson

Vanliga frågor om att driva massageföretag (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Hur startar man ett framgångsrikt massageföretag?

För att starta ett framgångsrikt massageföretag behöver du hitta din nisch, precis som Liza gjorde med event-massage. Börja med att identifiera en specifik målgrupp eller marknad där det finns ett tydligt behov. Se till att ha rätt utbildning och certifieringar, samt en tydlig affärsplan. Det är också viktigt att bygga ett starkt nätverk inom din valda nisch.

Vilka möjligheter finns det att jobba som massör på olika sätt?

Som massör finns det många olika karriärvägar. Du kan, likt Liza, specialisera dig på event och turneringar, arbeta med företagsmassage, öppna en egen klinik eller bli mobil massör. Många väljer att kombinera olika inriktningar för att skapa en stabil inkomst och varierande arbetsvardag.

Hur mycket kan man tjäna som eventbaserad massageterapeut?

Lönen för en massageterapeut som fokuserar på events kan variera mycket beroende på specialisering och kundgrupp. Vid större evenemang och turneringar finns möjlighet till bättre intäkter än vid traditionellt klinikarbete. Som egen företagare påverkar du själv din lönsamhet genom prissättning och hur många uppdrag du tar.

Hur bygger man upp en kundbas som massageföretagare?

För att bygga en stark kundbas bör du, precis som Revive Touch, fokusera på att utveckla långsiktiga relationer med eventarrangörer och företagskunder. Börja i en specifik nisch där du kan bygga ett gott rykte. Nätverkande på branschevenemang och samarbeten med andra aktörer är också viktiga vägar till nya kunder.

Vilka utmaningar möter man som resande massör?

Som resande massör står du inför flera utmaningar. De främsta är oregelbundna arbetstider, långa arbetspass under events, och svårigheten att upprätthålla en hälsosam livsstil på resande fot. Det krävs också god planering för att hantera logistik och schemaläggning mellan olika uppdrag.

Hur utvecklar man sitt massageföretag för långsiktig framgång?

För långsiktig framgång bör du, som Liza demonstrerar, kontinuerligt utveckla ditt erbjudande. Detta kan innebära att bredda tjänsteutbudet, till exempel genom att addera hälsoprodukter eller nya behandlingsformer. Fokusera på att bygga stabila partnerskap och planera verksamheten långsiktigt istället för att jaga kortsiktiga uppdrag.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.